Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luonnontieteisiin liittyviä amisaloja? :)

Vierailija
09.02.2015 |

Heii, olen siis ysiluokkalainen tyttö ja yhteishaku lähestyy, eikä minulla ole mitään tietoa minne haen :(

Minua kiinnostaa eniten ja vahvoja aineitani on matikka, fysiikka ja kemia, ja olisi mukavaa jos löytyisi niihin liittyvä ala :) olisi plussaa jos siihen työhönkin mihin sitten valmistuu liittyisi jotenkin matematiikkaa yms. 

Keskiarvoni on tällä hetkellä 8,4 eli ihan suosituimpiin paikkoihin en ehkä pääse, matikka, fyssa ja kemia on kuitenkin 10 ja bilsa 8 (yritän kuitenkin nostaa) 

Haluan amikseen sillä jotkin aineet kuten kielet, äidinkieli ja taideaineet tuottavat jo nyt täällä peruskoulussa mulle tosi paljon vaikeuksia :( 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laborantti?

Vierailija
2/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköala

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole ihan varma mutta olisko LVI-puoli? 

Vierailija
4/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 11:59"]Laborantti?
[/quote]
Ei oo töitä

Vierailija
5/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusala?

Vierailija
6/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:03"]

Onko AMK:n puolella sitten luonnontieteellisiä koulutuksia? Tein itse sen virheen, että opiskelin painostettuna ammatin minkä alan työt eivät voisi vähempää kiinnostaa (liiketalous)

Minua kiinnostaa todella paljon biologia, maantieto ja tähtitiede ja avaruustutkinta. Lukioon en enää haluaisi mennä, koska olen kuitenkin sen verran muita vanhempi.

[/quote]

Tradenomi ainakin.

[/quote]

Mistä lähtein trade on luonnontiedeala?

[/quote]

Tietojenkäsittely eli IT-trade ainakin näyttäisi olevan. Mitä? Luuletko pääseväsi biologistiksi amiksen kautta? Voi lapsi rakas...

[/quote]

Minä olen AP enkä kirjoittanut kommenttia 28. En luule pääseväni yliopistoon, tai mihinkään muuhunkaan huipputyöhön, tämä keskutelu koski amisaloja. Haluan vain opiskella nyt jotain mistä pidän.

Vierailija
7/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:53"]

Kieliä ei ole pakko lukea, enkku vain lyhyenä yossa ja äikkä varmasti menee kun kursseilla reenaa

[/quote]

Ei kukaan kirjoita englantia lyhyenä. Meillä opettaja teki heti alussa selväksi jokaiselle, että jokainen kirjoittaa pitkänä tai muuten käy huonosti. Yo-osallistumisetkin menivät opon kautta, joten jos olisi osallistunut lyhyeen, olisi opo ilmoittautunut asiasta englannin opettajallemme ja olisi siten käynyt huonosti ennen itse kokeitakaan.

Vierailija
8/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on paljon valinnanvaraa. Älä ota ylimääräisiä kieliä, tee minimit ruotsistakin. Äidinkieli on pakko kirjoittaa, ja sitten kolme muuta ainetta, joista luonnollisesti sinulla luontevia ma, fy ja ke.  Kaksoitutkinto voisi sopia myös, eli amis ja ylioppilastutkinto. 

Vierailija
9/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessinhoitaja!

Vierailija
10/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio! Kirjoitat sieltä matikan, ruotsia sun ei siis tarvitse käydä kuin pakolliset ja päästä niistä jotenkuten läpi, sulla saa olla nelonenkin niiden 5 suoritetun pakollisen ruotsin kurssin seassa. Ei monetkaan osaa ruotsia, itsekin kahlasin ruotsin vitosen arvosanalla läpi. Äikän kursseilla en joutunut lukemaan yhtäkään kirjaa, ja ne kokeet ei ole oikeasti vaikeita. Älä murehdi niistä. Ja kuvista ja musiikkia ei lukiossa ole kuin yhteensä 3 kurssia, meillä kuviksen kokeessa piti analysoida mcdonaldsin kuvaa ja musiikin kokeessa piti tunnistaa 10 kappaletta niiden 15 joukosta, joita oltiin kuunneltu koko kurssin ajan, ja mullakaan ei nämä aineet olleet hyviä yläasteella, mutta nyt lukiossa molemmista kasia. Ei niissä vaadita oikeaa taitoa. :D pääset lukiossa keskittymään pitkään matikkaan, kemiaan ja fysiikkaan, ja pääset helposti yliopistoon tai amkiin opiskelemaan sitä mikä nyt alkaakaan kiinnostaa.
t. Abi

Vierailija
11/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:07"]Hae Olarin luonnotiedepainotteiseen lukioon. Se on hyvä lukio, itse opiskelin siellä ja oon myöhemmin tehnyt siellä satunnaisesti sijaisuuksia. Jos pääset luonnontiedelinjalle (siihen on pääsykokeet), voit ottaa vähemmän humanisti/kielikursseja. 8,4 keskiarvolla pääset kyllä hyviin lukioihin ja aivan varaasti pärjäät lukiossa jopa vähän hankalammissa aineissa. [/quote] Eikö täällä opiskella myös englanniksi, kuten yläkoulun lumaluokilla? Jos siis kielten kanssa oli heikkoa.

[/quote]

Ei, ihan suomenkielinen lukio. Vielä jatkoksi, olen siis itse töissä yliopistopohjalta luonnotiedealalla ja sanoisin että työtilanne on kyllä heikompi amis- ja amk pohjalta. Yliopistokoulutetuillekaan ei meinaa löytyä töitä, mutta meille sentään enemmän. Moniin noihin amis (esim. laborantti) tai amk pohjaisiin (kalatalouden amk oli ennen, nyt sekin lopetettiin säästösyistä) töihin palkataan yliopistolta loppuvaiheen opiskelijoita. Itsekin teen nyt ns AMK tason hommia, johon käytännössä haettiin vain yliopiston sisäisessä haussa työntekijää, eli jos olisit ollut AMK:ssa et olisi edes saanut koskaan tietää paikasta. Siinä mielessä suosittelisin kyllä ap:lle lukiota+yliopistoa. Sieltä voi myö opiskella samalla aineenopettajaksi, joka vähän helpottaa työllistymistä myös. 

Vierailija
12/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpuolelle mäkin sanoisin :)

Vierailija
13/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mikä on unelma-ammattisi, ja sitten mieti onko se realistinen, mutulla ei kannata ammattia valita.

Vierailija
14/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet lukioon, kijoitat nuo aineet ja sitten pääset mihin haluat. Luonnontietret on niinarvostettuja ettei lahjoja niiden saralla kannata "tuhlata", kun korkeammallekin pääsee

Vierailija
15/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä ei ole pakko lukea, enkku vain lyhyenä yossa ja äikkä varmasti menee kun kursseilla reenaa

Vierailija
16/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 11:59"]Laborantti? [/quote] Ei oo töitä

[/quote]

Tää on kyllä valitettavasti totta... :( 

Vierailija
17/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit opon puheille tai ottaisit Valintaoppaan (tai mikä se opus nykyään lieneekään nimeltään; saitte sen ennen joulua) ja selaisit sitä huolellisesti tai opo on varmasti antanut monia linkkejä nettisivuille. Jospa tutkisit niitäkin. Omaa aktiivisuutta vaaditaan. Kun ensin itse haet tietoa ja syntyy kysymyksiä, niin sitten eri tahot voivat sinua auttaa. Ei muuten.

Vierailija
18/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:03"]

Mitä jos menisit opon puheille tai ottaisit Valintaoppaan (tai mikä se opus nykyään lieneekään nimeltään; saitte sen ennen joulua) ja selaisit sitä huolellisesti tai opo on varmasti antanut monia linkkejä nettisivuille. Jospa tutkisit niitäkin. Omaa aktiivisuutta vaaditaan. Kun ensin itse haet tietoa ja syntyy kysymyksiä, niin sitten eri tahot voivat sinua auttaa. Ei muuten.

[/quote]

Tiedän, mutta tän keskustelun tarkoitus on ihan vaan kuulla alustavia vaihtoehtoja, ei muuta. Vapaa palstahan tää on.

Varsinaista unelma-ammattia mulla ei ole, eikä oikestaan edes sellaista "ihan jees" vaihtoehtoa. :/

-AP

Vierailija
19/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä niin lukioon. Se meneekin sit hankalaksi jos opiskelee amiksessa ammatin, josta ei ole varma. Samalla varmistuu onko oikeasti rahkeita luonnontieteelliselle alalle. Ei peruskoulun jutut sitä hyvin kerro

Vierailija
20/34 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että hae lukioon ja siitä yliopistoon. Itse olen myös äkyttömän kiinnostunut erityisesti fysiikasta ja tähtitieteestä. En vain nuorempana tajunnut hakea lukioon vaan menin amikseen alalle joka ei kiinnosta pätkääkään. Nyt kaduttaa, eikä varaa ole opiskella yhtään enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi