Kuinka moni säilyttää keittiörättiä hanan päällä?
Vessan vesi keskustelussa, tuli puheeksi se että keittiön tiskirätti on kodissa pahin bakteeripesäke, likaisempi kuin WC-pönttö.
Miten tiedän kodissa säilytetään tiskirättiä? Meillä se on kaksiosaisen altaan välin päälle levitettynä.
Koen erittäin vastenmiliseksi tavan säilyttää tiskirättiä hanan päälllä.
Kommentit (91)
Mä pidän rättiä kyllä hanan päällä. Ei siitä mitään mihinkään valu, koska väännän sen kuivaksi ennen kuin ripustan sen roikkumaan (jota ennen olen pessyt rätin, käytön jälkeen). Lisäksi pesen rätit välillä pesukoneessa. Enkä todellakaan anna rätin koskea hanan suuta tai hanasta tulevaa vettä... Kuka hullu laittaa likomärän rätin "kuivumaan"? Eihän se kuivu ikinä ja siinä vasta bakteerit lisääntyy!
Meillä mies heittää rätin tiskialtaaseen, jossa se sitten imee kaiken veden itseensä ja ei takuulla kuivu... Aina saa rätin laittaa pesuun, kun mies on käyttänyt sitä. :D Saisi jo oppia... Minun poissaollessani se rätti voi lillua siellä päiviä. Yäk!
Ei ole paskatauteja meilläkään. Sen sijaan eräillä tuntemillani erittäin epähygieenisillä ja erittäin hygieenisillä perheillä näyttää olevan näitä tautiepidemioita.
T. 63
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:29"]
Mä pidän rättiä kyllä hanan päällä. Ei siitä mitään mihinkään valu, koska väännän sen kuivaksi ennen kuin ripustan sen roikkumaan (jota ennen olen pessyt rätin, käytön jälkeen). Lisäksi pesen rätit välillä pesukoneessa. Enkä todellakaan anna rätin koskea hanan suuta tai hanasta tulevaa vettä... Kuka hullu laittaa likomärän rätin "kuivumaan"? Eihän se kuivu ikinä ja siinä vasta bakteerit lisääntyy!
Meillä mies heittää rätin tiskialtaaseen, jossa se sitten imee kaiken veden itseensä ja ei takuulla kuivu... Aina saa rätin laittaa pesuun, kun mies on käyttänyt sitä. :D Saisi jo oppia... Minun poissaollessani se rätti voi lillua siellä päiviä. Yäk!
[/quote]Yäk kyllä. Mutta toisaalta, jotenkin nuo sotkuiset poikamiehetkin hengissä pysyy, ja harva varmaan tiskirätin takia kuolee. Eikä kaikki bakteerit ole vaarallisia, vaikka niitä olisi miten paljon. Raa'asta lihasta esim. voi tulla niitä vaarallisia.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:48"]
Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala.
Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu.
[/quote]
kuivauskaapissa puhtaiden astioiden kanssa?? astioiden, joista sinä syöt?? hyi helvetti. sun kaappihan on ihan paskassa sitten. ja kuivaat siellä paskakaapissa astioitasi!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:48"]Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala. Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu. [/quote] Se rätti tietysti otetaan siitä telineestä pois kun vettä lasketaan. Vai liimaako joku sen kiinni?
[/quote]Ai, se bakteereja kuhiseva rätti? Toki sitten joka välissä desinfioit sormesi. Muutenhan saat paskataudin.
[/quote]
ei kun olen hankkinut meille sellaisen alipaineistetun autokaavin, jolla käsittelen pihdit, joilla kosken siihen rättiin (kumihanskat käsissä). Luonnollisestikaan en koske siihen rättiin itse.
Hei haloo ihmiset! Mitä paskarättejä te oikein säilytätte? minä vaihdan rätin joka päivä. Paskatautia ei ole ollut kertaakaan kun lapsi pääsi pois päiväkodista, eli siitä on nyt viitisen vuotta.
Juu säilytän. En ole kokenut sitä mitenkään ällöttäväksi, "paskatautiakaan" ei ole vuosikausiin ollut. En mä kyllä muutenkaan mitenkään superhygieeninen ole, myönnettävä on :D Mua ei pieni lika haittaa enkä kauheasti kammoa bakteereja. Olen aika harvoin kipeänä, että varmaan on ihan normaali immuniteetti säilynyt. Sen verran pyrin pitämään huolta, ettei niitä pöpöjä ihan älyttömästi suuhun / muille limakalvoille koko ajan mene. Asun myös yksin, että eipä ole kukaan kauhistelemassa...
67: "autokaavin" = autoklaavin :)
Meillä on koukkurivi tiskikaapin alla, ja ripustan rätin kahden koukun päälle, että kuivuu nopeasti.
18 vuotta olen asunut taloudessa jossa tiskirättiä säilytettiin hanan päällä ja ei todellakaan sairasteltu paljoa. Vatsatautia ehkä 4 vuoden välein, normiflunssiakaan ei läheskään joka vuosi, ei allergioita eikä yliherkkyyksiä, eikä ylipäätään mitään sairauksia. Ja meitä lapsia 7.
Ihan turhaa hysteriaa mitättömistä asioista.
Vihaan hanan päälle jätettyä rättiä työpaikalla. En todellakaan halua koskea rättiin, mutta hanaa ei käytännössä voi muuten käyttää. Kuivauskaappiin voi tehdä rätin ja sienien kuivattamiseen varatun oman tilan, pitäkää rätit siellä.
Vaikka huuhtelisi rätin miten huolellisesti - kuten oletan jokaisen vastuuntuntoisen tekevän - ei se ole kovinkaan puhdas. Minulla esim. on hana sen verran lyhyt, että jos ripustaisin rätin sen päälle kuivumaan, niin hyvin todennäköisesti kahvivesi siivilöityisi rätin kulman läpi. Siis ei hyvä. Usein rätti on altaiden välissä, joskus myös kuivauskaapissa.
Hanan päällä rätti on suhteelllisen ilmavasti, joten se kuivuu nopsempaan ja on siten hygieenisempi kuin märkänä tiskipöydälle mytättynä. Huuhtelen sen käytön jälkeen kuumalla vedellä ja puristan sen myös niin kuivaksi kuin mahdollista ennen kuivumaan laittoa, en kyllä huomaa, että siitä mitään valuisi minnekään. Vaihdan myös rättiä aika tiuhaan. En ole vatsatauteja sairastellut. Multaperunoiden pesu, raa'an lihan käsittely, kylmäketju jne., niihinkin olisi hyvä kiinnittää huomioita eikä vaan tiskirättiin. Pysyy tiskirättikin puhtaampana, kun perushygienia muuten kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:09"]
Miksi sitä ei saisi siinä säilyttää? Miten se muka on epähygieenisempää kuin säilyttää sitä likaisten altaiden välissä?
[/quote]
Huljutatko salaatit altassa seisovalla vedellä? Jos tiskirätti on hanan päällä, niin sehän on melkein sama kuin että ottaisi juomaveden wc-pöntöstä.
[/quote]
Sulla on joko todella erikoisen mallinen hana tai sitten fysiikan lait pahasti hakusessa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:20"]
Paljon nopeammin se kuivuu hanan päällä kuin altaiden välissä.
[/q
Ja sitten ihmetellään just teillä on paskatautia kerran kuussa.
[/quote]
Oletko jotenkin heikkoälyinen? Miten kuvittelet että siitä rätistä siirtyy jotain siihen vesijohtoveteen, ei se rätti nyt siinä hanan suulla roiku, eikä koske myöskään hanan kahvaan.
[/quote]
Mitäpä sitä hygieniasta...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:04"]
Ap:n tapa on kyllä kaikkein huonoin, altaan pinta on aina täynnä bakteereja, siinähän se rätti vasta muhiikin. Ja sitten iloisesti pyyhitään pöydän pintaa tms. sillä bakteerirätillä. Hanan päällä rätti roikkuu vapaammin ja kuivuu paljon nopeammin jolloin bakteereja ei ehdi kertyä samalla tapaa kuin allassäilytyksessä.
[/quote]
Kyllä meillä on allas ihan yhtä puhdas kuin muukin tiskipöytä, eikä misään tapauksessa haluta sillä rätillä sotkea sitä paikkaa josta otetaan vettä. Vajaaälyiset täällä yrittää keksiä puolusteluja huonoille tavoilleen. Tiskirätin paikka nyt vaan ei ole vesihanan päällä. Piste.
Hanan päällä kuivatan ja p-katautia ei ole ikinä. Vesi ei valu rätin kautta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:48"]Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala. Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu. [/quote] Se rätti tietysti otetaan siitä telineestä pois kun vettä lasketaan. Vai liimaako joku sen kiinni?
[/quote]Ai, se bakteereja kuhiseva rätti? Toki sitten joka välissä desinfioit sormesi. Muutenhan saat paskataudin.
[/quote]
Eikö joku pese käsiään rätin käytön jälkeen!!!???!!! Ai niin, juoksuputkella säilyttäjät joutuu hypistelemään sitä, koska se on tiellä siinä putken päällä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:08"]
En säilytä hanan päällä vaan ihan siinä pöydällä. Tai usein tuntuu etten ehdi sitä kädestäni laskea, milloin on minkäkin keittiön tason nurkalla jos homma keskeytyy. Vaihdan sen kyllä puhtaaseen 1-2x päivässä (tai joka kaatuneen maitolasin jälkeen). T. Neljän äiti ja Pph.
[/quote]Kummonen tiskirättivarasto sulla mahtaa olla? Vaihdat tiskirätin 2 kertaa päivässä? Tiesitkö että niitä voi myös pestä ja desinfioida? Jessus mitä tuhlausta tai sitten teillä on ihan superpaskaista
[/quote]
siis minäkin vaihdan. Likaisen voen pyykkiin ja otan puhtaan laatikosta. Vaihtaminen ei tarkoita, ettei vois pestä.
Mulla ei ole mitään rättejä kaikki käyvät aina pesukoneen kautta ja ovat siististi viikattuina kaapissa. Ja keittiöliina kuivuu aina siististi omalla paikallaan tiskikaapin ns. "orrella".
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:20"] Paljon nopeammin se kuivuu hanan päällä kuin altaiden välissä. [/quote] Ja sitten ihmetellään just teillä on paskatautia kerran kuussa. [/quote] Meillä on aina säilytetty hanan päällä. Ensinnäkin mä haluan nähdä sen lian valuvan ylöspäin? Ja paskatautiahan mulla on ollu viimeks joskus 10v sitten. Samoin ku flunssaa.. Meillä myös on tapana vaihtaa se rätti säännöllisesti.
[/quote]
Miksi? Jätättekö vessanpöntönkin peseämättä, koska paska ei kuitenkaan kiipeä ylöspäin? Ällöttää paikat joissa keittiöluutua pidetään puhdasvesipisteen päällä.
[/quote]
Miksi ei? Ja ei, ei jätetä pesemättä pönttöä. Kuten ei rättiä tai hanaakaan. Kerro mulle miten siitä rätistä pöpöt pääsee sinne veteen? Ei se rätti siinä hanan suulla roiku. Eikä siihen rättiin tarvitse koskea sillonkaan kun kääntää hanaa. Ongelma?