Kuinka moni säilyttää keittiörättiä hanan päällä?
Vessan vesi keskustelussa, tuli puheeksi se että keittiön tiskirätti on kodissa pahin bakteeripesäke, likaisempi kuin WC-pönttö.
Miten tiedän kodissa säilytetään tiskirättiä? Meillä se on kaksiosaisen altaan välin päälle levitettynä.
Koen erittäin vastenmiliseksi tavan säilyttää tiskirättiä hanan päälllä.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:20"] Paljon nopeammin se kuivuu hanan päällä kuin altaiden välissä. [/quote] Ja sitten ihmetellään just teillä on paskatautia kerran kuussa. [/quote] Meillä on aina säilytetty hanan päällä. Ensinnäkin mä haluan nähdä sen lian valuvan ylöspäin? Ja paskatautiahan mulla on ollu viimeks joskus 10v sitten. Samoin ku flunssaa.. Meillä myös on tapana vaihtaa se rätti säännöllisesti.
[/quote]
Miksi? Jätättekö vessanpöntönkin peseämättä, koska paska ei kuitenkaan kiipeä ylöspäin? Ällöttää paikat joissa keittiöluutua pidetään puhdasvesipisteen päällä.
Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala.
Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:09"] Miksi sitä ei saisi siinä säilyttää? Miten se muka on epähygieenisempää kuin säilyttää sitä likaisten altaiden välissä? [/quote] Huljutatko salaatit altassa seisovalla vedellä? Jos tiskirätti on hanan päällä, niin sehän on melkein sama kuin että ottaisi juomaveden wc-pöntöstä. [/quote] Kuka huljuttaa salaattia tai mitään suoraan altaassa jonne liruu kaikki ruoanjätemurut lautasia pesukonetta varten huuhtoessa. Minä pidän tiskialtaita huomattavasti likaisempina kuin tiskirättiä. Ja ei, en pyyhi altaita tiskirätillä vaan pesen ne siihen tark. Varatulla vanhalla tiskiharjalla. Terkuin siivoojan tytär.
[/quote]
Säilytätkö tiskirättiä puhdasvesiputken päällä? Siitä tässä puhutaan.
Pyykkipoika sidottu astiatelineeseen, siihen laitan kuivumaan. Astiapyyhe roikkuu ylempänä koukussa.
Kuuluuko tähänkin nyt sanoa että First World Problems.
Neuroottinen länsimainen nainen vaivaa päätään mahdollisuudella, että jonkun toisen naisen tiskirätissä on bakteeri.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:32"]
Hieno asia tämä hygienian lisääntyminen. Silloin kun minä olin nuori ei tiedetty hygieniasta (juuri) mitään. Lapsilla ei ollut allergioita eikä korvatulehduksia.
Nyt on ydinkatastrofiin verrattava uhka, jos keittiön hanassa roikkuu tiskirätti.
[/quote]
Tuo on ihan silkkaa paskapuhetta. Puolison suvussa on paljon vilja-allergiaa ja on ollut todella suuri lapsikuolleisuus sukunsa isovanhempien lapsuudessa. Ennen vanhaan lapset vain kuolivat kun ruokavalio ei sopinut heille.
[/quote]
Sinä puhut jostain 1700-luvusta, minä tarkoitin 70-lukua, jolloin kouluissa 'kaikk'i söivät kouluissa samaa ruokaa. Toki isossa koulussa oli muutama allergikko, niin kuin muutama lihavakin.
Korvatulehduksia ei tosiaan siihen aikaan vielä oltu keksittykään, minäkin sairastin ensimmäiseni vasta nelikymppisenä.
[/quote]
Puhuin ihan viime vuosisadan alkupuolesta, ennen ja jälkeen sodan.
Minun kouluaikana 70-luvulla sai erikoisruokavalion allergian vuoksi mutta puolison äiti on vetänyt koulussa sitä samaa mannapuuroa vaikka vatsa ei kestänyt viljaa eikä maitoa. Kolme sisarusta kuollut lapsena "huonon vatsan" vuoksi.
-32-
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:46"]
Hieno asia tämä hygienian lisääntyminen. Silloin kun minä olin nuori ei tiedetty hygieniasta (juuri) mitään. Lapsilla ei ollut allergioita eikä korvatulehduksia.
Nyt on ydinkatastrofiin verrattava uhka, jos keittiön hanassa roikkuu tiskirätti.
[/quote]
Tuo on ihan silkkaa paskapuhetta. Puolison suvussa on paljon vilja-allergiaa ja on ollut todella suuri lapsikuolleisuus sukunsa isovanhempien lapsuudessa. Ennen vanhaan lapset vain kuolivat kun ruokavalio ei sopinut heille.
[/quote]
Sinä puhut jostain 1700-luvusta, minä tarkoitin 70-lukua, jolloin kouluissa 'kaikk'i söivät kouluissa samaa ruokaa. Toki isossa koulussa oli muutama allergikko, niin kuin muutama lihavakin.
Korvatulehduksia ei tosiaan siihen aikaan vielä oltu keksittykään, minäkin sairastin ensimmäiseni vasta nelikymppisenä.
[/quote]
Minulta on kyllä lapsena 70-luvulla puhkottu korvia korvatulehdusten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:20"]
Paljon nopeammin se kuivuu hanan päällä kuin altaiden välissä.
[/q
Ja sitten ihmetellään just teillä on paskatautia kerran kuussa.
[/quote]
Oletko jotenkin heikkoälyinen? Miten kuvittelet että siitä rätistä siirtyy jotain siihen vesijohtoveteen, ei se rätti nyt siinä hanan suulla roiku, eikä koske myöskään hanan kahvaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:54"]
Kuuluuko tähänkin nyt sanoa että First World Problems.
Neuroottinen länsimainen nainen vaivaa päätään mahdollisuudella, että jonkun toisen naisen tiskirätissä on bakteeri.
[/quote]
Ai niin, muita ongelmia ei saa olla olemassa, ennen kuin nälänhätä on poistettu.
Mellä tuskin on tiskirätissä nin paljon pöpöjä ettei voisi hanan päällä, kaukana vesisuulta pitää. Meillä tiskirätit pestän lähes päivittäin 60 asteessa ja tarvittaessa välillä keitän 5min jolloin loputkin pöpöt häviää.. en tiedä onkistuuko se kaupan räteillä, mutta meillä on virkattuja liinoja, jotka kestävät Keittämisenkin.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:48"]Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala.
Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu.
[/quote]
Se rätti tietysti otetaan siitä telineestä pois kun vettä lasketaan. Vai liimaako joku sen kiinni?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 08:59"]Vessan vesi keskustelussa, tuli puheeksi se että keittiön tiskirätti on kodissa pahin bakteeripesäke, likaisempi kuin WC-pönttö. Miten tiedän kodissa säilytetään tiskirättiä? Meillä se on kaksiosaisen altaan välin päälle levitettynä. Koen erittäin vastenmiliseksi tavan säilyttää tiskirättiä hanan päälllä. [/quote] Eipä tuo sinun tapasikaan paljon miellyttävämpi oli. Kastuuhan se tuossakin, eikä ainakaan kuivu nopeasti. Itse säilytän patterin päällä. Ei muuten haise koskaan.
[/quote]
Kyllä se tuossa altaiden välissä kuivuu ihan yhtä nopeasti kuin hanan päällä... pattereita meidän talosta ei löydy. Kuivan rätin siirrän tiskipöydän nurkkaan. Onhan se nyt ihan eri asia pitää rättiä tisialtaan reunalla kuin hanan päällä, siihen hanaan nyt kuitenkin kosketaan usein kun siitä otetaan vettä.
-ap-
[/quote]
Miksi, oi miksi siitä hanasta täytyy pitää kiinni, kun ottaa vettä? Kääntyileekö hana itsestään eikä vesi millään osu lasiin?
[/quote]
Jos on niin epähygieninen että pitää rättiä hanan päällä, niin tuskin myöskään varo käsiään vettä ottaessa.
Meillä ainakin on kaksi allasta ja hanaa tulee käänneltyä koko ajan altaasta toiseen ja pois edestä että saa kattilan alle jne.
Ei sitä rättiä ole mikään pakko pitää siinä hanan päällä, joten en ymmärrä että mistä moinen tapa on moneen edes tarttunut.
[/quote]
Ei tässä ollut kyse siitä, missä meillä säilytetään pöydän pyyhkimisrättiä, vaan ihmetys siitä, miksi pitää väännellä hanaa joka vesilasillisen vuoksi. Jos siinä olisi pöytärätti roikkumassa, en varmasti ottaisi siitä kiinni, mutta ymmärrän jos tuo on muilla ihmisillä yleinen tapa toimia. Yök kuitenkin tuolle tavalle.
Ap:n tapa on kyllä kaikkein huonoin, altaan pinta on aina täynnä bakteereja, siinähän se rätti vasta muhiikin. Ja sitten iloisesti pyyhitään pöydän pintaa tms. sillä bakteerirätillä. Hanan päällä rätti roikkuu vapaammin ja kuivuu paljon nopeammin jolloin bakteereja ei ehdi kertyä samalla tapaa kuin allassäilytyksessä.
Pääsääntöisesti pidän rättiä hanan päällä. Meilläkään vesi rätistä ei valu ylöspäin hanan suulle, kumma kyllä. Rätti myös vaihdetaan säännöllisesti ja huuhdellaan aina käytettäessä.
Salaattia tai mitä tahansa pestessä rätti ei osu tähän asiaan eikä valuta vettä sen päälle. Jos tämä uhka on, siirrän rätin pois siksi aikaa. En koske rättiin hanaa liikutellessani ja jos kosken, voin pestä käteni. Simppeliä.
En ymmärrä ongelmaa? Kuulostaa jotenkin neuroottiselta vaahdota tällaisesta.
Hyi, kuka nyt kaappiin rättiä laittaa, siellä se vasta hitaasti kuivuukin.
Mulla roikkuu rätti astiakaapin ritiloiden välissä aterinkupin alla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:48"]Ne altaan sisällä olevat nupit ja rivat vasta ällöjä onkin, likavesi roiskuu rätille altaan pohjalta. Sama varmaan, jos pitää altaiden välissä. Monet rätit vielä koskee sinne pohjaan, kun allas on matala. Ennen pidin rättiä kuivauskaapissa, nykyään hanan päällä kun kuivauskaappiin ei mahdu. [/quote] Se rätti tietysti otetaan siitä telineestä pois kun vettä lasketaan. Vai liimaako joku sen kiinni?
[/quote]Ai, se bakteereja kuhiseva rätti? Toki sitten joka välissä desinfioit sormesi. Muutenhan saat paskataudin.
Minulla on seinässä altaan takana koukku, jossa on rätin paikka.
[/quote]
[/quote]