Miksi kaulalle tulee kauheasti varsiluomia?
Mulle tulee kaulalle ja dekoltee-alueelle kauheasti varsiluomia, niitä on yhteensä varmaan vähintään 50, voi lähennellä sataakin. Suurin osa on tosi pieniä, mutta osa on sitten isompia ja hiukset tarttuu niihin. Ne ei ole kaikki edes ihonvärisiä vaan vaaleanruskeita. Viime viikolla yksi iso oli hirttynyt johonkin kiinni ja puoliksi kuivunut joten pyörittelin sen irti. Pitäisköhän pyöritellä nuo muutkin? Muilla samaa ongelmaa?
Kommentit (62)
Ylipaino ja piilevä diabetes voi tuota aiheuttaa. Onko tutkittu, että onko sulla?
Mulla ei ole yhtäkään. Ikää 42. Hirtä ne hiuksella tms pois.
Mulla on myös kaulassa ja yksi jopa naamassa ja kainaloissa ja pimpin karvoituksen alueella. Olen yrittänyt hirttää mutta en onnistu/pysty, osa liian paksuja ja loput niin pieniä ettei näppäryys riitä.
Voiko noiden kanssa mennä siis ihan kunnalliseen terveyskeskukseen, poistaako ne siellä? Mä oon jotenkin luullut että ei jos ne on vain kosmeettinen haitta eikä terveydellinen...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 00:21"]
Olen hirttänyt niitä mieheltäni ihan ompelulangalla. Kun ei se saa verta muutamaan päivään, irtoaa itsestään.
[/quote]
Itse olen käyttänyt hammaslankaa siihen. Olen ottanut ohuen kuidun langasta.
Miten ihmeessä te uskallatte näpelöidä noita luomia?! Minäkin haluaisin omistani eroon, mutta en mitenkään rohkene kuristella saati sitten leikellä niitä. Osahan niistä (juuri tms) jää ihoon edelleen ja olen kuullut, että ärsyyntynyt luomi voi kehittyä vaikka ihosyöväksi :P.
Poikavauvaa odottaessa noita ainakin tulee.
Mulla on niitä jonkin verran ja olen ajatellut että niistä vois mennä päiväpolille.Kyllä lääkäri pistää niistä lähetteen jos niitä on tosi paljon.Joskus olen pyöritellyt jonkun irti mutta verta siitä tulee eikä se ole kovin viisasta.Luin joskus että hajuvesi ja kaulakoru,ainakin jos ei ole hopea tai kulta,saattaa lisätä niiden muodostumista kun kaula hikoontuu.Nykyään en käytä hajuvettä kaulan alueelle,vaikka hajuvesistä pidänkin...näyttäs että luomet on vähentyny....
Mulla oli naamassakin yksi, mutta se irtosi jotenkin itsestään (tai ehkä siihen osui joku). Joka tapauksessa huomasin vain, että leuka on veressä. Luomesta ei jäänyt mitään jälkeä.
Voiko ison, n. puoli senttiä halkaisijaltaan olevan luomen hirttää itse?
Miehellä on ollut noin 3-6 milliin suuria, ja kuten aikaisemmin sanoin, ihan rullaompelulangalla on nyt syksyn ja talven mittaan niitä hirtetty. Tekee lankaan silmukan jo valmiiksi ja kiristää sen siihen juurelle ja umpisolmu. Ei tule yleensä mitään vertakaan, kun se kuivuu kasaan ja tipahtaa pois, ja samalla lähtee lankakin. Niin että antakaa mennä hirttämällä vaan. Uskallatteko kyllä.
Itsellä on alapäässä ja mies on luvannut sen avuliaasti hoitaa, mutta toistaiseksi on mennyt aina lääkärileikin puolelle ... ;)
Mulla ilmestyi ekaa kertaa kaulalle pari kk sitten. Ärtyi entisestään, kun olin pitkästä aikaa viihteellä kuukaus sit ja oli rihkamakoru kaulassa. Kaulaa kutitti toiselta puolelta vietävästi seuraavan viikon, jos vähänkin hikoilin. Tapahtuneesta tosiaan kuukaus ja vieläkin kutittaa välillä ja varsiluomi nyt puoliksi irrallaan, ku oon kynsiny. Eli uskon, et koru ja hajuvesi hien kans huono yhdistelmä. Ennen ei moista oo tullu!
Luin jostain että omenaviinietikka auttaa, joten olen kokeillut kaulaani sitä pyyhkäistä laimentamattomana varsiluomille pari kertaa päivässä, niitä on noin 50 pientä kaulan alueella. Ei ole kovin nopeaa, mutta ilmeisesti ne muutoin olisivat olleet vielä lisääntymään päin, nyt ovat kutistuneet aika lailla parissa viikossa. Noin iso määrä on ikävä hoitaa leikkaamalla, mutta ihotautilääkäri lupasi hoitaa asian kyllä tunnin vastaanottoajalla leikkaamalla niitä pois. Kokeilen siis ensin josko ne katoaisivat tällä tapaa. Omenaviinietikkaa voi myös päivittäin juoda lasillisessa vettä jossa on sitä pari teelusikallista, arvelen että tervehdyttävä vaikutus perustuu elimistön ph:n muuttamiseen? Ylipainoa samalla yritän tiputtaa... Ei tosin juomalla varmaankaan noita saa pois, mutta jos tuo kostuttelu auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyin heti tuumasta toimeen :D Sain vain neljä isointa luomea leikattua, sitten alkoi pyörryttää, yllättävän paljon verta tulee, ihan veressä kaula ja rintakehä toiselta puolen
-aloittaja
Voi ei :O
Palstalle ilmestyi juuri tänä aamuna dracula, varo ettei se saa sinusta hajujälkeä :O
Tuo on perinnöllistä. Mummollani oli ja muutamalla lapsella ja lapsenlapsella on. Sen malliset mitä voi langalla kuristaa niin kannattaa mutta kaulassa voi olla myös nystyjä joille ei voi tehdä mitään. Alkavat pullahdella esiin "keski-iässä".
Älkää nyt herranjumala itse niitä leikelkö. Joku roti tähän hommaan!
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01032
Olen muutaman pienen poistanut kotioloissa puuduttamalla Emlalla, desinfioimalla sakset ja ihon, pyytänyt kaveria leikkaamaan varsiluomen ihan tyvestä, desinfiointi ja laastari päälle.
Ovat hyvin pysyneet useamman vuoden pois. Olen pari vuotta nyt syönyt terveellisemmin (kolesteroliin liittyvistä syistä) ja vaikuttaa, että uusia tulee nyt vähemmän.
Yksi on, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi ostaa Emlaa apteekista. Ei tuo iso ole, mutta sen verran kipuherkkä olen, että mieluummin puudutan ensin.
Insuliiniresistenssin ensioireita.
Ovat perinnöllisiä. Niitä tulee sitä enemmän, mitä vanhempi on.
Alkaako kaikille tulla noita n. 35+ iässä?
Pinsetit ovat hyvä apu tuossa.