Miksi ihmiset ei korjauta hampaitaan?
Kommentit (82)
Niin siis hampaita on poistettu siksi, että ne mahtuvat paremmin suuhun. Ei siis siksi, etten olisi niitä hoitanut. TOSIN ei minulla ole mitenkään huomattavasti liikaa ollut hampaita koskaan XDDD ja ovat ihan normaalisti mahtuneet suuhun, eivät ole jättikokoiset. Mutta vielä paremmin mahtuvat nyt kuin ennen.
Ai taas tää aihe.
No vastataan nyt vielä uusiksi: Mulla oiottiin lapsena hampaat. Se sattui aivan helvetisti ja siihen meni vuosia. Nyt hampaat on vääntynyt takaisin. En halua maksaa tuhansia euroja siitä kivusta ja särystä ja todennäköisyydestä, että purukalusto on taas kohta vinossa.
Se on hidasta ja kallista. Itselläni on laitettu kuusi yläetuhammasta uusiksi, eli kruunutettu. Siihen prosessiin kuului kyllä monta vaihetta, kun otettiin muottia ja laitettiin väliaikaiset hampaat yms. Ei ole kaikilla varaa, eikä varmaan aikaakaan sellaiseen. Nyt on kyllä itselläni kaunis, monen tonnin hymy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on vaan outoa, että laitetaan rahaa taloihin, autoihin, lomamatkoihin, sisustukseen, vaatteisiin, kampaamoon, kosmetiikkaan ja ripsienpidennyksiin. Hampaat sen sijaan saavat olla vinot ja keltaiset. Pidetäänkö esteettistä hammashoitoa Suomessa jotenkin turhamaisena?
Ap
Ei, vaan turhana.
Ripsienpidennyksen hinnalla ei saa mitään oikomishoitoa, joten vertauksesi on typerä. Asunto taas on huomattavasti tärkeämpi asia kuin hampaiden kellahtava sävy.Jos oikomishoito on tarpeen kivun tai muiden hammasongelmien välttämiseksi, se on yleensä tehty jo lapsena. Jos ei ole ja purenta aiheuttaa ongelmia, silloin sen yleensä saa hoidatettua aikuisenakin julkisessa terveydenhuollossa.
Jos taas kyse on pelkästään estetiikasta, monen mielestä on isompi esteettinen ongelma joutua käyttämään oikomiskojeita. Oikomishoito ei ole nopeaa, se voi viedä vuosiakin.
Ainakaan itselläni ei alaleuan venksottavat etuhampaat edes näy minnekään. Pitää olla aika neuroottinen, jos noita pitää olennaisena ulkonäköhaittana. Jotkut sojottavat yläetuhampaat sitten olisivat toki toinen juttu, mutta niihin olisin saanutkin hoidon jo omassa lapsuudessanikin 1970-luvulla. Omilla lapsillani oli molemmilla oikomishoidot lapsena julkisen terveydenhuollon puolesta, eikä tarvinnut yhtään edes vaatimalla vaatia niitä.
Siksi en ihan ymmärrä tuota yksityispuolen rahallisen tukemisen tarvetta. Minusta oikomishoidot saadaan julkisella puolella ja jos ei saada, niille todennäköisesti ei edes ole tarvetta.
Ripsipidennykset maksaa melkein tonnin vuodessa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on vaan outoa, että laitetaan rahaa taloihin, autoihin, lomamatkoihin, sisustukseen, vaatteisiin, kampaamoon, kosmetiikkaan ja ripsienpidennyksiin. Hampaat sen sijaan saavat olla vinot ja keltaiset. Pidetäänkö esteettistä hammashoitoa Suomessa jotenkin turhamaisena?
Ap
Ei, vaan turhana.
Ripsienpidennyksen hinnalla ei saa mitään oikomishoitoa, joten vertauksesi on typerä. Asunto taas on huomattavasti tärkeämpi asia kuin hampaiden kellahtava sävy.Jos oikomishoito on tarpeen kivun tai muiden hammasongelmien välttämiseksi, se on yleensä tehty jo lapsena. Jos ei ole ja purenta aiheuttaa ongelmia, silloin sen yleensä saa hoidatettua aikuisenakin julkisessa terveydenhuollossa.
Jos taas kyse on pelkästään estetiikasta, monen mielestä on isompi esteettinen ongelma joutua käyttämään oikomiskojeita. Oikomishoito ei ole nopeaa, se voi viedä vuosiakin.
Ainakaan itselläni ei alaleuan venksottavat etuhampaat edes näy minnekään. Pitää olla aika neuroottinen, jos noita pitää olennaisena ulkonäköhaittana. Jotkut sojottavat yläetuhampaat sitten olisivat toki toinen juttu, mutta niihin olisin saanutkin hoidon jo omassa lapsuudessanikin 1970-luvulla. Omilla lapsillani oli molemmilla oikomishoidot lapsena julkisen terveydenhuollon puolesta, eikä tarvinnut yhtään edes vaatimalla vaatia niitä.
Siksi en ihan ymmärrä tuota yksityispuolen rahallisen tukemisen tarvetta. Minusta oikomishoidot saadaan julkisella puolella ja jos ei saada, niille todennäköisesti ei edes ole tarvetta.
Ripsipidennykset maksaa melkein tonnin vuodessa..
Ap
No, tonnilla saa sen yhden kruunun.
Vierailija kirjoitti:
Se on hidasta ja kallista. Itselläni on laitettu kuusi yläetuhammasta uusiksi, eli kruunutettu. Siihen prosessiin kuului kyllä monta vaihetta, kun otettiin muottia ja laitettiin väliaikaiset hampaat yms. Ei ole kaikilla varaa, eikä varmaan aikaakaan sellaiseen. Nyt on kyllä itselläni kaunis, monen tonnin hymy!
Ja ikeniäkin vielä muotoiltiin. Siinä meni myös oma aikansa ennenkuin paranivat.
Raha ja raha. Minä, lähihoitaja (nettopalkka 1700€/kk) kävin yksityisellä oikomishoidossa. Tuli maksamaan n.4000€. Eihän sitä kerralla tarvinnut maksaa. Kuukausittain noin 100 € ja harvemmin sitten joku 500-600€, jos muotteja tehtiin tai jotain muuta erityistä. Matkustelinkin tuohon aikaan eli en koe, että olisin joutunut tinkimään mistään isommasta. Paras investointi! Enää ei kerry hammaskiveä enkä narskuttele ja saa päänsärkyä. Siihen päälle hampaat on vielä nätit.
Vierailija kirjoitti:
Raha. Yksityisellä hoito maksaa 3000-4000e. Yleisellä hoitoa ei saa samoilla kriteereillä kun sai esim 80-luvulla.
Alakoululaisen tyttären oikomishoito edessä. Etupurenta, jota ei yleisellä puolella korjata. Kuinka kalliiksi tulee leukaleikkaus nuorena aikuisena yhteiskunnalle kun hoito jätetään nyt tekemättä. Ulkonäkösyistä ja tiettyjen äänteiden epätarkkuuden takia hoito alkaa yksityisellä.
5500 € saatiin juuri arvioksi tyttären, 17 v, vuoden kestävälle oikomishoidolle Ja on hieman halvempi kuin täysi-ikäisen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös takana aika pitkä ja melkoisen kallis oikomishoito jonka tulos ei pysynyt retentiolangoista huolimatta. Voin sanoa että tämä v****sen määrä on kohtuullisen suuri.
Syy siihen kannattaa selvittää. Ehkä huimaamattasi työnnät hampaita kielellä (kielen tursotus). Minä sain kalvomuotit mukaani viimeisen kerran jälkeen ja pidän niitä silloin tällöin yön yli.
Mulla on juuri alkamassa prosessi johon kuuluu oikomishoitoa (lapsena oiottu mutta nyt tilanne taas pahentunut, kuten usein käy), ja muutaman takahampaan paikan tummentuman poistoa sekä muuta pientä.
Tähän mennessä hinta-arviot ovat olleet jotain 5 000e luokkaa, ja siihen olen varautunut.
Olen onnekas kun minulla on varaa maksa tuo 5000e ilman että se kaataa täysin muun talouteni. Monella ei ole
Mulla alahampaat ovat kuin huonosti korjattu aita, ja syy miksen oiotuta niitä on yksinkertaisesti raha. Invisalign ja vastaavat maksavat tonneja, ja tuoreena asuntovelallisena kulueriä on muitakin kuin kosmeettisista syistä hampaiden fiksaus. Noin muuten yritän kylläkin pitää hampaat kuosissa, käyn tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa vuoden välein, harjaan hampaat kahdesti päivässä, ja minulta löytyy myös hampaitteni mukaan tehdyt muotit ja valkaisuaineet kotivalkaisuun. Varmaan joku vinot alahampaani nähdessään silti pohtii, miksen tee hampailleni mitään. :)
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä, ainakin Oralilla, saa hammashoitoa myös rahoituksella. Toki jos on sössinyt luottotietonsa, ei sitä saa.
Keltaiset/tummentuneet ja vinot hampaat ovatkin yleensä alemman sosiaaliluokan piirre.
ja räikeän valkoiset laminaattitekohampaat on sellaisten jotka pilanneet hampaansa huumeilla, viinalla ja muulla roinalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri alkamassa prosessi johon kuuluu oikomishoitoa (lapsena oiottu mutta nyt tilanne taas pahentunut, kuten usein käy), ja muutaman takahampaan paikan tummentuman poistoa sekä muuta pientä.
Tähän mennessä hinta-arviot ovat olleet jotain 5 000e luokkaa, ja siihen olen varautunut.
Olen onnekas kun minulla on varaa maksa tuo 5000e ilman että se kaataa täysin muun talouteni. Monella ei ole
Minun nettotuloni ovat reilut 5000 euroa vuodessa. Olen pitkäaikaistyötön. Kaikki on suhteellista. :(
Mä perustelin hampaiden oikomishoidon itselleni juuri sillä, että mulla ei ole koskaan ollut ripsienpidennyksiä, hiustenpidennyksiä, mitään kynsihärpäkkeitä tai muita. En juuri juo alkoholia enkä ole koskaan polttanut tupakkaa. Monilla menee rahaa kaikkiin noihin, minä pistin viisi tonnia hampaisiin. Ihan esteettisistä syistä, joskin alkavat purentaongelmat väistyivät samalla. En ole katunut. Päinvastoin, olen miettinyt miksi en tehnyt sitä jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä, ainakin Oralilla, saa hammashoitoa myös rahoituksella. Toki jos on sössinyt luottotietonsa, ei sitä saa.
Keltaiset/tummentuneet ja vinot hampaat ovatkin yleensä alemman sosiaaliluokan piirre.ja räikeän valkoiset laminaattitekohampaat on sellaisten jotka pilanneet hampaansa huumeilla, viinalla ja muulla roinalla.
Höpöhöpö. Laminaateissa sitä paitsi saa valita sävyn, ei tarvitse olla vitivalkoinen ( joka kuitenkin on sata kertaa kauniimpi kuin keltaiset hampaat)
Itse en kiinnittäsi huomiota niinkään vinoihin hampaisiin jos ne on ehjät ja hoidettu eikä suu haise.
Ruskeat sohlot suussa ei sitten kyllä houkuttel mitenkään lähestymään ketään, varsinkin kun haju vielä on sen mukainen.
Hammashoito on Suomessa tietääkseni maksutonta alle 18-vuotiaille, ja varusmiehille ainakin.
Jos ja kun siihen asti huolehtii hampaiden kunnosta, ei pitäisi olla valtavan vaikeaa jatkaa hyvää hammashygieniaa ja käydä säännöllisissä tarkastuksissa jotka tulevat pitkän pennin halvemmaksi kuin se, että päästää suunsa katastrofaaliseen kuntoon.
Kerta kaksi vuodessa tarkastu ei pitäisi kenenkään taloutta kaataa, ja kun reiät päästään paikkaamaan heti jos niitä tulee ei tarvitse olla miljonääri hoidattaakseen niitä. Muutama kalja vähemmän, siitä kertyy jo ihan mukavasti säästöön hammaslääkäriä varten.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kiinnittäsi huomiota niinkään vinoihin hampaisiin jos ne on ehjät ja hoidettu eikä suu haise.
Ruskeat sohlot suussa ei sitten kyllä houkuttel mitenkään lähestymään ketään, varsinkin kun haju vielä on sen mukainen.
Hammashoito on Suomessa tietääkseni maksutonta alle 18-vuotiaille, ja varusmiehille ainakin.
Jos ja kun siihen asti huolehtii hampaiden kunnosta, ei pitäisi olla valtavan vaikeaa jatkaa hyvää hammashygieniaa ja käydä säännöllisissä tarkastuksissa jotka tulevat pitkän pennin halvemmaksi kuin se, että päästää suunsa katastrofaaliseen kuntoon.
Kerta kaksi vuodessa tarkastu ei pitäisi kenenkään taloutta kaataa, ja kun reiät päästään paikkaamaan heti jos niitä tulee ei tarvitse olla miljonääri hoidattaakseen niitä. Muutama kalja vähemmän, siitä kertyy jo ihan mukavasti säästöön hammaslääkäriä varten.[/quote]
Miksi haluat letkautella vähävaraisille tällä tavalla?
Itseä ei ne hampaat häirinneet yhtään. Suostuin hoitoihin, kun hammaslääkärini halusi tehdä hoidot ilmaiseksi. No onhan tuo nyt komea rivistö ja isot kiitokset hammaslääkärilleni. Olen kyllä hyvä mainos hänen työstään.
Itse käynyt yksityinen sektori hammaslääkäri 21 vuotta. Kyllä se maksaa ja on oma valintani ,mihin rahani käytän. Koska teen ne valinat minulla on mahdolisuus käydä yksityinen hammaslääkäri. En tupakoi en kapakoi,ei risteile,en tee lomamatkoja,en käy kampaajat ,teatterit,elokuvat. En omista Teemaa, arabiaa, en marimekkoa en isoa tauluteevee ,en älypuhelin. Silti elämäni ei ole tylsää. Kotinikin rakentanut hintalapun mukaan,en sen mukaan mikä olisi ihanaa juuri minulle. Viihdyn silti kodissani. Sama koskee vaatetus. Koska ulkoilen paljon vaatetukseni sään mukaiset ja minulle hyvät.Olen kyllä näiltä joilla velkaa on paljon ja koti sisustuslehtien mukaan laitettu.Miksiet osta sitä tätä jne, Kuulut huomautus miksi sulla ei hame korko kengät? No nillä todella en päivitäin pitkiä matkoja kävele. Samoilla henkilöillä hampaat tosi huonossa kunnossa,oli kyse naisita tai miehistä. Maksoin juuri maltaita hammas hoidosta. Mutta tyytväin ja minun valintani ,mahdolisuus valintojeni takaia käyttä yksityinen hammaslääkäri.. Jotain jäljellä edes vanhana akkan kaunis hymy.Eikä hymyn takana kampaat yksi risti kaksi likaisena ( jos paljon txt virheitä joku saa paiseita? Kansakoulu ei saanut luki häiröön tuki opetus ,suonet anteeksi).
Jotkut julkkikset laitattavat ihan epäaidon eli tekohampaiden näköiset kuoret hampaisiinsa vaikka omat olisivat olleet ihan persoonalliset ja hyvät. Näillä tekohampailla puhe on sitten usein mongerrusta ja ässät suhahtavat omituisesti. Esim. BB-juontaja Alma Hötönen pilasi ihan hyvät omat hampaansa aivan järkyttävillä liian isoilla tekohampailla. Eli toisinaan hampaiden uudistaminen onkin virhe.