Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin etten olekaan "pitkä nainen"

Vierailija
18.11.2021 |

Koko elämäni olen kuullut että olen pitkä, joka on vaikuttanut paljon itsetuntoon, sillä olen tuntenut olevani "huomiota herättävän ja epänormaalin pitkä". Tajusin nyt jo melkein 30-vuotiaana etten ole pitkä vaan keskipituinen, eli 170 cm. Normaali keskipituus naiselle. Eli minulla taitaa olla vaan normaalia lyhyempiä sukulaisia ja kavereita.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan pituudessa eroa paikkakunnittain? Olen syntyperäinen helsinkiläinen 168 cm ja mielestäni keskimittainen, moni kaveri on pidempi.

On.

Turussa kaikki naiset ovat yli 170 cm. Pygmit muuttaneet opiskelemaan tms.

Vierailija
62/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta yli 180 cm nainen alkaa pitkähkö. 170-179 cm aika normaali. Ehkä vanhemmissa naisissa on enemmän alle 170 senttisiä.

"Alkaa olla pitkähkö..." Kyllä 180 cm pitkä on keskipituuteen verrattuna selkeästi pitkä, ei se ole mielipideasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin etten oo pitkä tyttö, kun oon tavannu vuoden sisää varmaan 10 mua pitempää tyttöö ja tunsin oloni pieneksi 😍

T. 184cm tyty

No olethan sinä, mutta ei se ole mikään negatiivinen juttu. Enkä usko, että itseäsi huomattavasti pidempiä naisia jatkuvasti tapaat, sori vaan.

Vierailija
64/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana olin muita pään pidempi, johon luokkakaverin äiti huomautti että aikuisena oletkin muita lyhyempi; mikä nyt kuulostaa törkeeltä dissaukselta.

N174cm, ei kaikkia lyhyempi 

Vierailija
65/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin etten oo pitkä tyttö, kun oon tavannu vuoden sisää varmaan 10 mua pitempää tyttöö ja tunsin oloni pieneksi 😍

T. 184cm tyty

No olethan sinä, mutta ei se ole mikään negatiivinen juttu. Enkä usko, että itseäsi huomattavasti pidempiä naisia jatkuvasti tapaat, sori vaan.

Nuoret ovat kyllä pitkiä.

Vierailija
66/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyillä naisilla on aina ongelmia pituutensa kanssa, pitkillä ei.

Miksihän sitten mun 179 cm pitkä tytär tekeytyy aina vähemmän pitkäksi esim. seisoma-asennolla ja minulla ei ole mitään ongelmia olla 161 cm lyhyt?

Jos on tuolla tavoin ajatteleva äiti niin vastasit itse kysymykseesi. Olette saaneet lapsen häpeämään pituuttaan.

Tuo pituuden päivittely on maaseudun ja pikkukaupungin riesa. Ei tajuta että joka sukupolvi pidempi niillä pikkukunnilla. Suomalaiset sadassa vuodessa kasvaneet sen 12cm. Etelässä pisimmät. Itä ja pohjoinen lyhimmät.

Vierailija
67/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 180cm pitkä ja sain koko nuoruuteni kuunnella koko ajan ihmettelyjä pituudestani. Enää sitä ei juurikaan ihmetellä sillä nykyajan teinitytöt alkavat olla yli 170cm pitkiä eli naisten keskipituus tulee kasvamaan koko ajan.

Vierailija
68/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa aikuisen naisen keskipituus on tällä hetkellä 167 senttiä ja miehen 180 senttiä."

Olen itse 173 cm ja minun on vaikea löytää farkkuja omassa koossani jotka eivät ole liian lyhyitä, useat farkut ovat nilkkapituisia, vaikka niin ei olisi tarkoitus.

Monissa farkuissa on eri lahkeenpituuksia. Oletko kokeillut 34" pituutta? Itse olen sinua hieman pidempi, minulle 32" (normaalipituus) on sopiva, mutta siskoni on hieman pidempi ja hyvin pitkäjalkainen ja hänelle pitää olla tuo 34", jos sekään riittää.

Vierailija
69/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pitkä nuoruudessani. Nyt keski-ikäisenä keskipituinen.

m 184 cm

Vierailija
70/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-vuotiaana olin muita pään pidempi, johon luokkakaverin äiti huomautti että aikuisena oletkin muita lyhyempi; mikä nyt kuulostaa törkeeltä dissaukselta.

N174cm, ei kaikkia lyhyempi 

On voinut yrittää lohduttaa. Myös pituuskasvua paino vaikuttaa kuukautisten alkamiseen. Jos lapsi venähtää pituutta niin tule myös painoa ja kuukautisten alkaminen lopettaa pituuskasvun.

Eli noin myös oikeasti luultu että lapsena pitkä on lyhyt vanhempana.

Ennen luultiin etteivät naiset pitkinä löydä kumppania.

Vierailija
71/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä Tallinnaan, niin siellä on upeita reilusti yli 180-senttisiä naisia, joilla on vielä korotkin.

Syntymaa usein ukraina. Jotka alunperin suomalaisugrilaisia myös

Vierailija
72/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 163cm ja pidän itseäni ihan tavallisen mittaisena, täällä idässä tosin etenkin vanhempi väki on lyhyempää. Mummoni ja äitinsä olivat jotain 150+. Minua kuitenkin usein sanotaan pieneksi, koska olen siro. Etenkin miehet. Kuvissa taas näytän pitkältä, juurikin sirouden ja mittasuhteiden takia. Livenä sitten taas päinvastoin, kun tottakai se todellinen koko näkyy. Joskus luullaan lapseksikin, jos pukeudun vaikka huppariin. Toki naamaa tarkemmin katsomalla näkee totuuden. :D Vaikka babyface olenkin, mutta en niin paljon. Täälläpäin ei ehkä niin paljon näe vielä tosi pitkiä teinityttöjä. Oman tytön ennuste on 169-170cm.

Vierailija
73/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jo kymmenenvuotias on 160 cm.

Vierailija
74/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mun kaveri jaksaa aina toitottaa kuinka PIENI hän on. Aina ollut kuulemma luokkansa pienin.

On siis 163cm ja 65kg. Minä olen kuulemma valtavan pitkä ja iso hänen mielestään. Olen 170cm ja saman painoinen..

Lyhyet huomioi pienuudeksi aina vain pituuden, ei leveyttä, vaikka olisivat kuution mallisia.

Niinpä. Vaateostoksilla joskus huvittaa kun ostamme samat paidat. Itse ostan M pääasiassa (toki poikkeuksia mallista riippuen.) Hän ostaa aina xs, koska on niin pieni. Ja se paita on sitten niin kireä, että jää vyötärölle, koska se ei veny enää lantion/hanurin päälle. Ei olla edes teinejä enää vaan ihan 40+...

No kovin suuri hän ei voi olla, jos hän saa sen XS paidan tungettua päälleen, vaikka se sitten kiristäisi ja jäisikin lyhyeksi. On niissä sen XS vaatteissa sen verran pienet hauiksen ympärykset ja rinnanympärys. Puhumme jostain 80 cm rinnanympäryksestä ja 64 cm vyötäröstä.

Vierailija
75/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta pituus ja laihuus tuntui ainakin omassa nuoruudessa olevan sellaisia asioita, mitä sopi ulkopuolisten päivitellä kovaan ääneen. Ei ollut kivaa olla molempia, nykyään ei olekaan ongelmaa ainakaan tuon laihuuden puolesta. :D 

Vierailija
76/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta pituus ja laihuus tuntui ainakin omassa nuoruudessa olevan sellaisia asioita, mitä sopi ulkopuolisten päivitellä kovaan ääneen. Ei ollut kivaa olla molempia, nykyään ei olekaan ongelmaa ainakaan tuon laihuuden puolesta. :D 

Tarkennus, pituudella tarkoitin pitkänä ihmisenä olemista, lyhyet sai olla ihan rauhassa.

Vierailija
77/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173 cm ja lukiossa tunsin itseni lyhyeksi, kun kaverit oli lähemmäs 180cm. Toisaalta pohjoisesta kotoisin oleva 158cm pitkä ei yleisesti ottaen kokenut itseään lyhyeksi. Kaikki on suhteellista.

Vierailija
78/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyillä naisilla on aina ongelmia pituutensa kanssa, pitkillä ei.

Miksihän sitten mun 179 cm pitkä tytär tekeytyy aina vähemmän pitkäksi esim. seisoma-asennolla ja minulla ei ole mitään ongelmia olla 161 cm lyhyt?

Itsetunto-ongelma.

Minulla on 181 cm pitkä tytär, hänellä on erittäin suora ryhti ja pystypäin kävelee.  Samoin teen minä 175-senttinen tappi.  Äitini jo aikanaan opetti, että ryhdin pitää olla hyvä eikä pituudessa ole mitään salailtavaa.

Vierailija
79/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennus, pituudella tarkoitin pitkänä ihmisenä olemista, lyhyet sai olla ihan rauhassa.

Jaa, sun näkökulmasta varmaan näytti siltä, että lyhyet saivat olla rauhassa ja mun näkökulmasta taas pitkät. Tai kyllä ainankin minua lyhyenä tyttönä kiusaattiin pituudesta, tavarat varastettiin ja nostettiin ulottumattomiin, naljailtiin jne. Aikuiset oudoksuivat myös toisinaan, miettivät onko tuo edes normaalia. Nykyisin mittaa 154cm.

En usko mihinkään lyhyiden ihannoimiskulttuuriin (maailmanlaajuisestihan pituus on ihannoitua ja osoitus varaudesta ja hyvästä ravinnosta ym), mutta suomelaisessa kulttuurissa ei ole eduksi olla jotenkin silmiinpistävän erilainen millään tavoin. Jos olit pitkä ja laiha (=mallin mitoissa), niin eiköhän sinua lähinnä mitätöity, mikä on toki tosi ilkeää. Mutta se ei tarkoita, että vika olisi ollu laihuudessa ja pituudessa, vaan itsetunnossa ja kateudessa. Toisen vartalon kommentointi on joka tapauksessa rumaa.

Vierailija
80/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 177cm ja olen pitänyt itseäni pitkänä, mutten poikkeuksellisen pitkänä. Synnyin ja asun Länsi-Suomessa. Eivät ihmiset ole pituudestani huomautelleet, paitsi kylläkin opiskeluaikoina Savosta tulleet naiset ihmettelivät pituuttani. Ehkä sitten Itä-Suomessa olisin erikoisen pitkä, tai sitten savolaiset vain ylipäätään huomauttelevat asioista kuin asioista enemmän kuin pohjalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä