Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin etten olekaan "pitkä nainen"

Vierailija
18.11.2021 |

Koko elämäni olen kuullut että olen pitkä, joka on vaikuttanut paljon itsetuntoon, sillä olen tuntenut olevani "huomiota herättävän ja epänormaalin pitkä". Tajusin nyt jo melkein 30-vuotiaana etten ole pitkä vaan keskipituinen, eli 170 cm. Normaali keskipituus naiselle. Eli minulla taitaa olla vaan normaalia lyhyempiä sukulaisia ja kavereita.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yli 180 cm nainen alkaa pitkähkö. 170-179 cm aika normaali. Ehkä vanhemmissa naisissa on enemmän alle 170 senttisiä.

Vierailija
42/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen 170, pidän itseäni pitkänä koska niin iso osa miehistä on samanpituisia. Ja miehet kelpuuttavat vain lyhyitä ja vähintään itseään lyhyempiä naisia niin olen alempaa kastia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä Tallinnaan, niin siellä on upeita reilusti yli 180-senttisiä naisia, joilla on vielä korotkin.

Vierailija
44/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen 170, pidän itseäni pitkänä koska niin iso osa miehistä on samanpituisia. Ja miehet kelpuuttavat vain lyhyitä ja vähintään itseään lyhyempiä naisia niin olen alempaa kastia.

Upea asenne. Se vielä puuttuisi, että sinulla olisi lapsia.

Vierailija
45/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mun kaveri jaksaa aina toitottaa kuinka PIENI hän on. Aina ollut kuulemma luokkansa pienin.

On siis 163cm ja 65kg. Minä olen kuulemma valtavan pitkä ja iso hänen mielestään. Olen 170cm ja saman painoinen..

Lyhyet huomioi pienuudeksi aina vain pituuden, ei leveyttä, vaikka olisivat kuution mallisia.

Vierailija
46/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on koko elämänsä "kuullut olevansa pitkä", mutta ei ole ympäristöään havainnoimalla tullut eri johtopäätökseen?

Vierailija
47/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 163cm ja olen aina pitänyt itseäni ihan keskimittaisena. Mutta sitten yksi työkaverini on noin sentin minua lyhyempi ja pitää itseään tosi lyhyenä :D jännä miten ihmisten kokemus omasta pituudestaan vaihtelee, vaikka pituus olisi ihan saman verran. Jotkut minun mittaiset valittaa miten hankalaa on olla lyhyt, itse en ole kokenut mitään ongelmaa. Yllän kyllä yleensä kauppojen ylähyllyllekin, en nyt tietysti ihan takimmaisiin tuotteisiin. Enkä hirveästi kiinnitä huomiota ihmisten pituuteen muutenkaan, en osaa ollenkaan arvioida esim minkä mittainen mies on "keskimittainen", toki nyt jos joku on ihan huomattavan pitkä tai lyhyt niin sen huomaa.

Vierailija
48/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mun kaveri jaksaa aina toitottaa kuinka PIENI hän on. Aina ollut kuulemma luokkansa pienin.

On siis 163cm ja 65kg. Minä olen kuulemma valtavan pitkä ja iso hänen mielestään. Olen 170cm ja saman painoinen..

Lyhyet huomioi pienuudeksi aina vain pituuden, ei leveyttä, vaikka olisivat kuution mallisia.

Niinpä. Vaateostoksilla joskus huvittaa kun ostamme samat paidat. Itse ostan M pääasiassa (toki poikkeuksia mallista riippuen.) Hän ostaa aina xs, koska on niin pieni. Ja se paita on sitten niin kireä, että jää vyötärölle, koska se ei veny enää lantion/hanurin päälle. Ei olla edes teinejä enää vaan ihan 40+...

Vierailija
49/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta pitkät naiset ovat upeita.

"Liika" pituus nyt kuitenkin on sekin korkeintaan kosmeettinen haitta. Ikävää, jos on huomauteltu, mutta voisitte ottaa vaikka kehopositiivisuuden mukaan näihin pituusjuttuihinkin. Ja jos pituus ei ole kaunista, miksi mallit ovat pitkiä?

Itseä joskus v*tuttaa, ettei mitään ole tehty lyhyelle ym käytännön asiat. Miestäkään en halua.

Vierailija
50/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 163cm ja 53kg, mielestäni ihan normaalin kokoinen. Käytän s-koon vaatteita yleensä. Yksi kaverini on saman pituinen, mutta pyöreämpi (ei kuitenkaan lihava) ja hän on mielestään lyhyt, mutta ei pieni. Mutta tiedän myös tyypin johon sopii kuvaus "pieni ja pyöreä", hän on sitten oikeasti lyhyt alle 160cm.

Vierailija
51/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin etten oo pitkä tyttö, kun oon tavannu vuoden sisää varmaan 10 mua pitempää tyttöö ja tunsin oloni pieneksi 😍

T. 184cm tyty

Vierailija
52/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liika" pituus nyt kuitenkin on sekin korkeintaan kosmeettinen haitta. Ikävää, jos on huomauteltu, mutta voisitte ottaa vaikka kehopositiivisuuden mukaan näihin pituusjuttuihinkin. Ja jos pituus ei ole kaunista, miksi mallit ovat pitkiä?

Itseä joskus v*tuttaa, ettei mitään ole tehty lyhyelle ym käytännön asiat. Miestäkään en halua.

Mitään ei oo tehty lyhyille eikä pitkille, kaikki vaatteetkin esim on lyhyille liian pitkii ja pitkille liian lyhyitä, keittiöön tarvii erikoismitoilla tehdyt kaapit ja vanhoissa taloissa pää osuu kattoon pitkillä.

Vierailija
53/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eilen kaupassa naisen joka oli ainakin 190 cm pitkä, ellei pidempikin. Eikä ollut edes korkkareita jalassa. Oli vaikuttava ilmestys ihan vain pituutensa vuoksi.

Vierailija
54/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei oo tehty lyhyille eikä pitkille, kaikki vaatteetkin esim on lyhyille liian pitkii ja pitkille liian lyhyitä, keittiöön tarvii erikoismitoilla tehdyt kaapit ja vanhoissa taloissa pää osuu kattoon pitkillä.

Tässä puhuttiin kai lähinnä naisista? Aika harva nainen on niin pitkä, että oikeasti pää osuu kattoon monessakaan talossa. Sympatiat kuitenkin niille, joille näin käy. Minkä pituisista nyt ylipäätään puhutaan?

Vaateongelmat ovat varmasti tosia molemmille, lyhyille usein sanotaan, että osta lasten puolelta niin mietin sanotaanko pitkälle naiselle, että ostaa sitten miesten vaatteita? Molemmissa vartalotyyppi voi olla este. Ei ole tarkoitus olla vähättelevä, mutta yritän ymmärtää, mitä ne keskimääräiset pitkien naisten ongelmat ovat muuta kuin vaatteisiin liittyvät ja mahdolliset miehen löytämispulmat. Varmasti ikäviä nuokin.

Vierailija
55/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin hieman on harmittanut, etten 170 cm pitkänä naisena ole enää niin pitkäksi luettava, vaan vähän yli keskimittainen. Nuorempana koin itseni pitemmäksi (on mulle sanottu, että olen pitkä nainen), täytän ensi vuonna 50 vuotta. Parikymppisenä olin selvästi monta muuta naista pitempi, kohtalaisen usein myös joukon pisimpiä. Oikeastaan tämä on ihan hyvä pituus, paino vaan voisi olla alempi (olen ylipainoinen selvästi).

Vierailija
56/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 182cm ja minulle on aina huomautettu miten pitkä olen niin kai sitten olen pitkä.

Vierailija
57/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ”ongelma” kuin aloittajalla. Olen vähän alle 170cm ja edelleen esim. töissä vähän minua lyhyemmät naiset pyytävät ottamaan tavaroita ylähyllyltä tms. kun olen muka niin pitkä.

Minulla oli myös itseäni pidempi työkaveri, jonka pituutta toistuvasti ihmeteltiin laumassa.

Suomessa on joku ihme lyhyiden naisten ihannointikulttuuri, tai ainakin lyhyyttä pidetään normina. Itse en kiinnitä ihmisten pituuteen kovinkaan paljon huomiota, ja itse pidän itseäni keskimittaisena.

Tuon täytyy kyllä olla todella paljon tuttavapiiristä kiinni. Lapsuudesta asti minun ympäristössäni on ihailtu nimenomaan pitkiä naisia, ja koin aina olevani liian lyhyt, vaikka myöhemmin tajusin että 167 cm on ihan ok pituus.

Vierailija
58/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan pituudessa eroa paikkakunnittain? Olen syntyperäinen helsinkiläinen 168 cm ja mielestäni keskimittainen, moni kaveri on pidempi.

Vierailija
59/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ”ongelma” kuin aloittajalla. Olen vähän alle 170cm ja edelleen esim. töissä vähän minua lyhyemmät naiset pyytävät ottamaan tavaroita ylähyllyltä tms. kun olen muka niin pitkä.

Minulla oli myös itseäni pidempi työkaveri, jonka pituutta toistuvasti ihmeteltiin laumassa.

Suomessa on joku ihme lyhyiden naisten ihannointikulttuuri, tai ainakin lyhyyttä pidetään normina. Itse en kiinnitä ihmisten pituuteen kovinkaan paljon huomiota, ja itse pidän itseäni keskimittaisena.

Olen huomannut saman, siis tämän lyhyyden ihannoimisen kulttuurin.

Minulla on paljon Eestiläisiä ystäviä ja he taas ihannovat yli 170cm pituutta ja pitkiä sääriä.

Suomessa olen aina 170cm pituisena kuuölut muilta naisilta naljailua siitä, kuinka olen miehen pituinen, kirahvi, ym.

Virossa taas saan kehuja ja ihailua kropastani.

Vierailija
60/92 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nuorten naisten keskipituus 173cm, olet lyhyt nainen.

No eikä ole. 2017 tilaston mukaan 18-29 -vuotiaiden naisten keskipituus oli 164.8

http://www.terveytemme.fi/finterveys/html/ft17_tt2_3_pituus.html

Kyllä ainakin mun tyttären ikäisissä on paljon niitä n. 160 cm pituisia tyttöjä, vaikka toki oman tytön kaveripiiri sisältää enimmäkseen pitkiä tyttöjä. Tuo johtuu siitä, että harrastaa lentopalloa, joten kaveripiiri on muotoutunut sen mukaisesti. Mutta kun katsoo hänen lukion luokkakuvaansa, niin on selkeästi tytöistä pisin. Pituutta siis 179 cm.

Tämä nyt ei perustu mihinkään faktatietoon, pelkkään mutuun ja omiin havaintoihin, mutta: olen itse asiassa jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi nuorten naisten pituus on jotenkin "polarisoitunut" nykyään. Siis kun omia luokkakuvia katsoo vaikka 2000-luvun alkupuolelta, suurin osa teinitytöistä oli ainakin meidän koulussa keskipituisia. Nykyään mielestäni näkyy paljon enemmän sekä hyvin pieniä että todella pitkiä teinityttöjä.

Mutta kuten sanottua, kyseessä pelkkä mutu, joten havaintoni voivat olla harhaanjohtavia ja varmaan ovatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi