Pitäisikö käräyttää vässykkä-työtön työkkärille?
Eräs tuttuni on ihan helvetin laiska, eikä siis käy työssä. Tyypillä on ollut joitakin lyhyempiä työsuhteita, mutta aina ne ovat päättyneet joko ennen aikojaan tai ainakaan niitä ei ole jatkettu, milloin mistäkin syystä. Milloin selkään sattuu, milloin käsivarsi on kipeä, milloin työajat ovat hankalat, milloin työpaikalla huono ilmapiiri, milloin työ on "vääränlaista", työkaverit tyhmiä jne. Tyypillä on auto, ja vaikka onkin kaksi lasta, niin ulkomaalainen puoliso on aina kotona heidän kanssaan. Hänellä on myös valtavat velat ulosotossa eikä aikomustakaan maksaa niitä pois. Tämän vuoksi hän hyväksikäyttää läheisiään jatkuvasti, maksattaa mm. autovakuutuksensa vanhemmillaan, koska ne on otettu vanhempien nimiin eivätkä vanhemmat halua maksuhäiriömerkintöjä omiin nimiinsä.
Hän lesoilee aina sillä, miten paljon saa tukia (toimeentulotuesta lähtien) ja ihmettelee, miksi kukaan viitsii käydä töissä. Kun itse olin pari kuukautta työtön, ja minulle tarjottiin osa-aikatyötä vähän surkeammalla palkalla (verojen jälkeen mulle olisi jäänyt n. 1300-1500 e), jonka otin iloisena vastaan, hän nauroi mulle päin naamaa ja haukkui mm. idiootiksi. Hän kun ei viitsi tehdä mitään, kun "kotonaolemallakin tienaa hyvin". Itse lähinnä ajattelin, että teen edes jotain töitä, ettei cv:hen jää aukkoa, että töissäolevana minun on helpompi hakea uusia töitä, ja että on edes jotain tekemistä enkä vaan jää kotiin happanemaan.
Jotain hämäriä tuloja tuolla perheellä ilmeisesti on, sillä heillä on ties mitkä ipadit ja -phonet ja smart tv:t, ylipäänsä hienommat ja kalliimmat vehkeet, kuin meillä työssäkäyvillä lapsettomilla pariskunnilla. Laitteiden hinnoista he valehtelevat tai jättävät vastaamatta, kun heiltä kysyy.
Nyt tyyppi on perheineen lähdössä puolison kotimaahan pidemmäksi aikaa. Mitään ei tietenkään ilmoita työkkäriin yms. Nyt mietinkin, että pitäisikö minun..?
Kommentit (59)
Auton vakuutus kannattaa olla ihan auton omistajan/haltian nimissä. Muuten se ei korvaa vahingon sattuessa. On myöskin rikos ottaa vakuutus toisen nimiin. Nim.merk. kokemusta on :(
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:23"]
Miksi tämä asia vaivaa sua näin paljon ap? Luuletko ettei me muut tunneta ihmisiä, jotka eivät elä elämäänsä kuten meidän mielestämme pitäisi? Se on kuitenkin heidän elämäänsä, heidän valintojaan. Eikä köyhänkään tarvitse joka ostosta tilittää muille ihmisille tai ylipäänsä selvittää henkilökohtaisista asioista kuin sen minkä itse haluaa. Ja jos tuntuu, että he pääsevät elämässä jotenkin luvattoman helpolla, niin siitä vaan kokeilemaan. Voi se työttömän sosiaalituilla elävän maailma avautua vähän toisella tavalla.
[/quote]
Ei mua työttömät häiritse, vaan nämä elämäntapalusmut, jotka vuosikausia välttelevät töitä ja naureskelevat työssäkäyville. Tämä tyyppi hyväksikäyttää perhettään ja läheisiään vetoamalla työttömyteen (maksattaa laskuja, puhelinsoittoja ["saldo ei riitä"], bensoja, ruokia jne), mutta jännästi rahaa riittää kuitenkin hienoihin telkkareihin, ulkomaanmatkoihin, ipadeihin, iphoneihin jne. AP
[/quote]
Mut mistä sä tiedät (ja miksi ihmeessä sinun pitäisikään tietää) mistä ne telkkarit ja muut on sinne taloon tulleet? Mitäpä, jos joku on ostanut ne hänelle? Monet vanhemmat maksavat aikiusille lapsilleen autoja, taloja ja ulkomaanmatkoja ihan yleisesti, en ihmettelisi jos joku on ostanut hänelle jotain lahjaksi.
Sinun tekstistäsi kuultaa vallan- ja kostonhalu. Haluat laittaa ihmisen sille paikalle jolle hän sinusta kuuluu, eli alapuolellesi. Mikä sua korpeaa? Se, että sinua loukattiin? Se, ettei tämä ihminen tavallaan alistu sun edessä, tunnusta sun moraalista paremmuutta? Jotain muuta tässä taustalla on, koska niin pieni ei sun maailma voi olla, että se kaatuu siihen että työttömällä kaverilla on vähän praeampaa viihde-elektroniikkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:34"]
Miksi tämä asia vaivaa sua näin paljon ap? Luuletko ettei me muut tunneta ihmisiä, jotka eivät elä elämäänsä kuten meidän mielestämme pitäisi? Se on kuitenkin heidän elämäänsä, heidän valintojaan. Eikä köyhänkään tarvitse joka ostosta tilittää muille ihmisille tai ylipäänsä selvittää henkilökohtaisista asioista kuin sen minkä itse haluaa. Ja jos tuntuu, että he pääsevät elämässä jotenkin luvattoman helpolla, niin siitä vaan kokeilemaan. Voi se työttömän sosiaalituilla elävän maailma avautua vähän toisella tavalla.
[/quote]
Ei mua työttömät häiritse, vaan nämä elämäntapalusmut, jotka vuosikausia välttelevät töitä ja naureskelevat työssäkäyville. Tämä tyyppi hyväksikäyttää perhettään ja läheisiään vetoamalla työttömyteen (maksattaa laskuja, puhelinsoittoja ["saldo ei riitä"], bensoja, ruokia jne), mutta jännästi rahaa riittää kuitenkin hienoihin telkkareihin, ulkomaanmatkoihin, ipadeihin, iphoneihin jne. AP
[/quote]
Mut mistä sä tiedät (ja miksi ihmeessä sinun pitäisikään tietää) mistä ne telkkarit ja muut on sinne taloon tulleet? Mitäpä, jos joku on ostanut ne hänelle? Monet vanhemmat maksavat aikiusille lapsilleen autoja, taloja ja ulkomaanmatkoja ihan yleisesti, en ihmettelisi jos joku on ostanut hänelle jotain lahjaksi.
Sinun tekstistäsi kuultaa vallan- ja kostonhalu. Haluat laittaa ihmisen sille paikalle jolle hän sinusta kuuluu, eli alapuolellesi. Mikä sua korpeaa? Se, että sinua loukattiin? Se, ettei tämä ihminen tavallaan alistu sun edessä, tunnusta sun moraalista paremmuutta? Jotain muuta tässä taustalla on, koska niin pieni ei sun maailma voi olla, että se kaatuu siihen että työttömällä kaverilla on vähän praeampaa viihde-elektroniikkaa.
[/quote]
Kyllähän me kaikki tiedetään, että tuo porukka elättää itseään sossun ylisuurilla tukirahoilla, pimeillä työkeikoilla ja rikoksilla. Miksi sitä ei saa sanoa ääneen? Monella on varastettu televisio, lapsilla iPadit hankittu samalla tavalla jne. Kun tehdään automurtoja, sieltä tarttuu mukaan kaikenlaista tavaraa, jolle ei ole käytöä ja sen voi antaa lapsille.
Matkustaminen ulkomaille työttömyyden aikana Työttömän työnhakijan ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. Työnhakija vastaa kuitenkin aina siitä, että hän on TE-toimiston tavoitettavissa, osallistuu sovitusti palveluihin ja kykenee ottamaan vastaan tarjottua työtä viivytyksettä.
Totta, saa mennä ja olla. Eli käräytystä ei voi tehdä, mutta senkus laitat s-postia menemään ja pyydät, että laittavat työtarjouksia tms :D
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:41"]
Kyllähän me kaikki tiedetään, että tuo porukka elättää itseään sossun ylisuurilla tukirahoilla, pimeillä työkeikoilla ja rikoksilla. Miksi sitä ei saa sanoa ääneen? Monella on varastettu televisio, lapsilla iPadit hankittu samalla tavalla jne. Kun tehdään automurtoja, sieltä tarttuu mukaan kaikenlaista tavaraa, jolle ei ole käytöä ja sen voi antaa lapsille.
[/quote]
Tiedetäänkö me? Tiedätkö kaikkien muidenkin asiat noin tarkkaan?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:14"]
Ulkomaanmatka ei enää pysäytä työttömyysetuutta - Työttömyys - Kotimaa - Helsingin Sanomat
[/quote]
Ovat matkoilla n. pari kuukautta. Juuri äsken esitteli lentolippujaan mulle, laittoi oikein kuvan whatsapissa. AP
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä, työkkäriin ei tarvitse ilmoittaa, jos on työmarkkinoiden käytettävissä. Tämän tästä työkkäriin tulee sähköpostia Goalta tai jostain Thaimaan rannikkoparatiiseista, että hei, sain työtarjouksen, mutta olen täällä ulkomailla, voisiko tarjouksen perua. No ei voi, koska ei ole ilmoittanut katkaisevansa työnhakua. Työkkäri sen sijaan antaa karenssin. Myös sille DI:lle, jonka puoliso sai kokemmuksen Hongongiin ja joka ajatteli olla ansiosidonnaisella sen aikaa kotirouvana. Ei oikein onnistunut, kun jo toisella viikolla tuli eka työtarjous ja oli "pakko" lähteä Suomeen haastatteluun.
[/quote]
Itse en ole saanut ainuttakaan työtarjousta reilun vuoden työttömyyteni aikana, joten ihan hyvin voisin pariksi kuukaudeksi häipyä Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanhempansa eivät osta heille näitä, eivät myöskään isovanhemmat. Tiedän tämän, koska kuulun perheeseen. Toisen puolen vanhemmat taas tosiaan asuvat toisella puolella palloa, ja ovat superköyhiä. Sen tiedän, että he lähettävät noille ulkomaisen puolison vanhemmille rahaa, joten sieltä päin ei tule rahallista apua.
Tyypin ympäristössä ei ole rikkaita. Kaikki hänen tuntemansa ihmiset ovat joko samanlaisia elämäntapalusmuja tai sitten tavallisia perusduunareita. Kukaan ei siis hänelle osta mitään telkkareita, vaan hän ostaa ne itse. Olen ollut joskus mukana, kun hän on ostanut näitä laitteitaan käteisellä. Kyse ei ole siitä, että hänellä olisi parempaa elektroniikkaa ja enemmän vempaimia, vaan siitä, että hänellä ei ole mitään kunnioitusta muita kohtaan. Kaikki ihmiset ovat hänelle vain keinoja elää leveämmin. AP
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:16"]
Ulkomaanmatka ei enää pysäytä työttömyysetuutta - Työttömyys - Kotimaa - Helsingin Sanomat
[/quote]
Ovat matkoilla n. pari kuukautta. Juuri äsken esitteli lentolippujaan mulle, laittoi oikein kuvan whatsapissa. AP
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä, työkkäriin ei tarvitse ilmoittaa, jos on työmarkkinoiden käytettävissä. Tämän tästä työkkäriin tulee sähköpostia Goalta tai jostain Thaimaan rannikkoparatiiseista, että hei, sain työtarjouksen, mutta olen täällä ulkomailla, voisiko tarjouksen perua. No ei voi, koska ei ole ilmoittanut katkaisevansa työnhakua. Työkkäri sen sijaan antaa karenssin. Myös sille DI:lle, jonka puoliso sai kokemmuksen Hongongiin ja joka ajatteli olla ansiosidonnaisella sen aikaa kotirouvana. Ei oikein onnistunut, kun jo toisella viikolla tuli eka työtarjous ja oli "pakko" lähteä Suomeen haastatteluun.
[/quote]
Antaako ne sieltä oikein työtarjouksia? En ole koskaan kuullutkaan, että ne työkkäristä tarjoaisivat oikein töitäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:23"]
[/quote]
[/quote]
Ja mitä sitten? Oikeesti hanki elämä.
Suomalaiset osaa kyllä olla toisilleen vittumaisia. Ei ihme että ei täällä kovin iloinen meininki ole.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
työtönkin voi ostaa osamaksulla varsinkin jos ei ole maksuhäiriöitä
[/quote]
Jos luit aloituksen, niin tiedät, että tällä kyseisellä henkilöllä on ilmesesti maksuhäiriö. Jossain kirjoitettiin, että hän piti sitä "ilmaisena rahana".
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Antaako ne sieltä oikein työtarjouksia? En ole koskaan kuullutkaan, että ne työkkäristä tarjoaisivat oikein töitäkin.
[/quote]
Minä ainakin sain työtarjouksia työkkäristä, oikein paperikirjeenä kotiinkannettuna. Yksi niistä tärppäsi jopa :)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:26"]
Älä puutu toisten asioihin. Et voi tietää asioiden todellista laitaa. Miten tämä vaikuttaa sinun elämääsi? Anna toistem olla rauhassa. Ketään ei täällä voi pakottaa tekemään töitä.
[/quote]
Kyllä minä tiedän asioiden todellisen laidan, koska hän kertoo näistä asioista mulle avoimesti. Hän naureskelee veronmaksajille, pitää ulosottovelkojaan "ilmaisena lainana", jne. Olkapään takia ei voi tehdä töitä, mutta kotona voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, eikä olka koskaan vaivaa. AP
[/quote]
Miten se sinun elämääsi vaikuttaa? Sinua joo ärsyttää, mutta saat valita seurasi ihan itse. Luulen, että perheellä on asiat paljon huonommin kuin antaa ymmärtää. Ihmiset voivat puhua juuri noin, koska oma elämäntilanne on niin huono, että naamioivat sen niin, että kaikki olisi muka todella jees. Naureskellaan muille hieman kateellisina ehkä? Ja olkapäävamma voi olla todella paha ja ärtyy jatkuvasta rasituksesta, jota fyysisemmässä työssä koko ajan tulee.
16
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:41"]
[/quote]
Tiedetäänkö me? Tiedätkö kaikkien muidenkin asiat noin tarkkaan?
[/quote]
Hyvä kysymys. Viranomaiset tietävät ihmisistä uskomattoman paljon, vaikka siitä ei puhuta ääneen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:26"] Älä puutu toisten asioihin. Et voi tietää asioiden todellista laitaa. Miten tämä vaikuttaa sinun elämääsi? Anna toistem olla rauhassa. Ketään ei täällä voi pakottaa tekemään töitä. [/quote] Kyllä minä tiedän asioiden todellisen laidan, koska hän kertoo näistä asioista mulle avoimesti. Hän naureskelee veronmaksajille, pitää ulosottovelkojaan "ilmaisena lainana", jne. Olkapään takia ei voi tehdä töitä, mutta kotona voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, eikä olka koskaan vaivaa. AP [/quote] Miten se sinun elämääsi vaikuttaa? Sinua joo ärsyttää, mutta saat valita seurasi ihan itse. Luulen, että perheellä on asiat paljon huonommin kuin antaa ymmärtää. Ihmiset voivat puhua juuri noin, koska oma elämäntilanne on niin huono, että naamioivat sen niin, että kaikki olisi muka todella jees. Naureskellaan muille hieman kateellisina ehkä? Ja olkapäävamma voi olla todella paha ja ärtyy jatkuvasta rasituksesta, jota fyysisemmässä työssä koko ajan tulee. 16
[/quote]
Seuran voi valita, joo, mutta ei sukua/perhettä. Tuo olkapäävamma on sellainen, että se esim. estää työksi autolla ajon, mutta ei huvin vuoksi tai pimeänä tehtävää ajoa. AP
Jos vain hankkisit oman elämän! Urpo! Tyhjät tynnyrit kolisee eniten..mistä teitä sikiää?!
En tajua miten hitossa AP:tä jaksaa liikuttaa toisten raha-asiat ja se, miten tai keltä sitä saa. Ei oikeesti kuulu kellekään. Ei voi kun taas ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:59"]
En tajua miten hitossa AP:tä jaksaa liikuttaa toisten raha-asiat ja se, miten tai keltä sitä saa. Ei oikeesti kuulu kellekään. Ei voi kun taas ihmetellä.
[/quote]
No kyllä minuakin liikuttaa, jos terveet ja työhön pystyvät elävät meidän muiden verorahoilla ja sitten vielä naureskelevat niille, jotka heidän tukensa maksavat. Jos tavallisella työssä käyvällä ei ole varaa matkustella ja ostella uusia puhelimia, niin miten ihmeessä tuilla elävillä on?!? Jossain mättää, ja pahasti.
Minne ajattelit AP tämän elämäntapalusmun työntää töihin? Mulla niin sapettaa nämä jeesustelijat näistä elämäntapalusmuista kun ei niitä helvetin töitä ole edes meille ketkä niitä töitä oikeasti haluaisi.
Elämäntapa työttömistä voidaan puhua vasta siinä vaiheessa, kun niitä töitä on enemmän kuin tekijöitä!
Keksit tämän aloituksen "kuinka salata sossulta lomareissun"- ketjusta.
Provo.