Pitkä vai lyhyt matikka?
Kysymys otsikossa. Matikka sujuu multa kyllä ihan jees, arvosanakin on 10, mutta ei peruskoulun matikan perusteella vielä kai pysty mitään sanomaan (tunnen näet parikin tapausta joilla on matikka pudonnut tyyliin 10 => 6 pitkässä) ja aina varoitellaan miten vaikeaa se on :(
Suunnittelen lukion jälkeen tradenomiopintoja (tai ehkä jopa ekonomiopintoja jos onnistun taikomaan rahaa muuttaa toiseen kaupunkiin sekä hyvät arvosanat) joten sikäli en välttämättä tarvi pitkää. Kannattaisiko kuitenkin yrittää vai kuormittaako se paljonkin?
Kommentit (23)
Valitse pitkä matikka. Sillä et rajaa jatko-opintomahdollisuuksia. Kyllä peruskoulun kympillä uskaltaa pitkän matikan ottaa jos jollain.
Ehdottomasti pitkä! Se kehittää todella paljon loogista ajattelua. Itse kirjoitin pitkästä vain C:n mutta silti huomaan kuinka se on muovannut ajattelua analyyttisempään suuntaan.
[quote author="melba" time="07.02.2015 klo 23:33"]
Valitse pitkä matikka. Sillä et rajaa jatko-opintomahdollisuuksia. Kyllä peruskoulun kympillä uskaltaa pitkän matikan ottaa jos jollain.
[/quote]
Tämä. Minulla oli peruskoulussa matikka 9 ja silti hyvin meni lukiossakin. Sehän on vain itsestä kiinni, miten paljon jaksaa panostaa. M20
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:28"]
Jos et aio alalle jossa tarvit pitkää matikka tai yleensäkään matikkaa kovin paljon niin ÄLÄ valitse sitä. Matikka vie paljon aikaa muilta aineilta. Ota se vain jos sitä tarvitset ja aiot sen myös kirjoittaa ja vieläpä hyvin. Muuten kannattaa valita lyhyt niin sinulle jää paljon enemmän aikaa paneutua muihin aineisiin.
[/quote]
Jos päädyn pitkän matikan ottamaan koetan toki panostaa niin hyvin kun voin (okei olen aika laiska oppilas, enkä ole peruskoulussa tehnyt läksyjä juuri lainkaan, mutta jos pitkän otan niin aion kyllä parantaa)
Siinä on vaan se, että tradenomin lisäksi mua ehkä kiinnostaa energiatekniikka, mutta en tiedä kannattako mun lukea pitkää matikkaa vain koska saatan mahdollisesti haluta insinööriksi lukion jälkeen. Tradenomi on kuitenkin ehkä enemmän oman tuntuinen ala (tunnen muutaman ja olen tehnyt kesätöitä ja tettejä kaupoissa). Plus jos porukkaa otetaan sisään (siis insinööriksi) amiksesta ei lyhyt matikkakaan voi olla mikään ylipääsemätön este :/ Näin ainakin järkeilisin, pitää nyt vielä jutella opolle.
Toisaalta onhan matikka parhaillaan ihan mielenkiintoistakin ja ei se ole mulle mitenkään vastenmielistä niin voisin ehkä pärjätäkin pitkässä ihan jees. ÄÄ tää on liian iso valinta tehtäväks vielä :(
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:38"]
Ehdottomasti pitkä! Se kehittää todella paljon loogista ajattelua. Itse kirjoitin pitkästä vain C:n mutta silti huomaan kuinka se on muovannut ajattelua analyyttisempään suuntaan.
[/quote]
Oon samaa mieltä, kehityin lukioaikana älykkyydeltäni ihan hurjasti, ja oon aika varma että se että mua pidetään nykyään älykkäänä on pitkän matikan ansiota.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:38"]
[/quote]
Oon samaa mieltä, kehityin lukioaikana älykkyydeltäni ihan hurjasti, ja oon aika varma että se että mua pidetään nykyään älykkäänä on pitkän matikan ansiota.
[/quote]
Joo, samaa mieltä. Mä innostuin matikasta niin että nyt kolmen kurssin jälkeen luen jo yliopiston matikan peruskirjoja. Ja mä olin siis se tyyppi joka vihasi jo sanaa matikka.
Ota nyt ihmeessä pitkä matikka. Työtehtävien, työnsaannin ja palkkauksen suhteen insinöörillä (tai etenkin dippainssillä) on tuhat kertaa parempi tilanne kuin tradenomilla.
Ainakin kannattaa ottaa eka pitkä matikka. Jos on ihan mahdotonta, niin sitten voihan sen vaihtaa. Tosin jos tunnilla kuuntelet ja lasket jonkin verran laskuja itsenäisesti, niin ihan varmasti tuollaisella arvosanataustalla pärjäät.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 00:05"]
Ota nyt ihmeessä pitkä matikka. Työtehtävien, työnsaannin ja palkkauksen suhteen insinöörillä (tai etenkin dippainssillä) on tuhat kertaa parempi tilanne kuin tradenomilla.
Ainakin kannattaa ottaa eka pitkä matikka. Jos on ihan mahdotonta, niin sitten voihan sen vaihtaa. Tosin jos tunnilla kuuntelet ja lasket jonkin verran laskuja itsenäisesti, niin ihan varmasti tuollaisella arvosanataustalla pärjäät.
[/quote]
Joo, olet kyllä siinä oikeassa, että ainahan mä voin vaihtaa lyhyelle jos ei sujukaan. Jotenkin se pitkä matikka vaan kuulostaa olevan ihan salatiedettä kun tunnen kaksi kaveria jotka vaihtoi parin kurssin jälkeen lyhyeen ja yksi tuttukin kirjoitti vaan B:n (tosin tämä itse asiassa pääsi lukemaan juurikin insinööriksi pääsykokeen turvin), ja mun vanhemmatkin sanoo että on vaikeaa eikä ole vaivan arvoista :/
-AP
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 00:12"]
[/quote]
Joo, olet kyllä siinä oikeassa, että ainahan mä voin vaihtaa lyhyelle jos ei sujukaan. Jotenkin se pitkä matikka vaan kuulostaa olevan ihan salatiedettä kun tunnen kaksi kaveria jotka vaihtoi parin kurssin jälkeen lyhyeen ja yksi tuttukin kirjoitti vaan B:n (tosin tämä itse asiassa pääsi lukemaan juurikin insinööriksi pääsykokeen turvin), ja mun vanhemmatkin sanoo että on vaikeaa eikä ole vaivan arvoista :/
-AP
[/quote]
Ei se pitkä matematiikka oikeasti ole mitään kauheaa mitä ei voi ymmärtää. Varsinkaan niille, jotka eivät ole täysin ulalla matematiikasta eli sinulla ei varmasti ole mitään hätää ja kursseille kannattaa mennä avoimin mielin eikä lietsoa itselleen paniikkia siitä. Minulla oli muistaakseni 7 tai 8 päättötodistuksen numero matematiikassa ja otin itsestäänselvästi pitkän. Jonkin verran töitä pitää tehdä mutta ei mitenkään mahdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 00:12"]
[/quote]
-AP
[/quote]
No onpas perseestä tuollainen negatiivisten ennakko-odotusten luominen. Pitkä matikka ei ole mitään rakettitiedettä. Hyvin varmasti pärjäät aiemman matikkaosaamisesi perusteella. Jos joku asia tuntuu vaikealta, niin ota sellainen asenne, että "kyllä tää tästä vielä loksahtaa". Älä hätäänny. Ei ne asiat mitään älyttömän vaikeita ole. Laskurutiinia kannattaa harjoitella, niin hommat muuttuu helpoiksi.
Ehdottomasti kannattaa ottaa pitkä matikka, niin ei sulje itseltään mitään vaihtoehtoja pois.
Millaista työtä haluaisit tehdä kaupan alalla? Riippuu paljon suuntauksesta, että tarvitaanko hommassa matikkaa. Jos markkinointi ja asikaspalvelu kiinnostaa, niin et välttämättä tee sillä pitkällä matematiikalla tuon taivaallista, mutta jos taloushallinto, taloustiede tai vakuutusasiat kiinnostavat niin silloin pitkästä on hyötyä.
T. opo
PS: Kymppi matikka ja mietit pärjäämistä: onko ne peruskoulun numerot annettu teidän koulussa pärstäkertoimella, kun et yhtään luota opettajasi arvioon osaamisestasi?!
Ei hätää, tulet varmasti pärjäämään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kun lähtökohtasi on 10 peruskoulun matikasta. Ainakaan meidän lukiossamme laiskimukset ja hälläväliä-ihmiset eivät toistaiseksi ole pitkälle pötkineet pitkässä, MUTTA oikeanlainen asenne on yksi valttikortti pärjäämiseen & menestykseen pitkässä matikassa. Minulla oli peruskoulussa matikan numero seiskaa ja kasia, päättötodistuksessa kasi. Nyt lukiossa pitkän matematiikan arvosanani ovat pääosin ysiä ja jopa kymppiä, mikä johtuu ensisijaisesti motivoituneesta asenteestani ja siitä, että minä oikeasti haluan oppia ja haluan tehdä töitä hyvien numeroiden eteen!
Ota ihmeessä pitkä matematiikka, siitä on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa tulevaisuutesi ja elämäsi kannalta. Kaiken kukkuraksi pitkästä voi aina vaihtaa lyhyeen, mutta toisin päin se ei niin vain onnistukaan.
Pakko tulla kommentoimaan että tiedän tapauksen jolla oli lyhyt matikka, kakkosvuoden alussa päätti että hän haluaakin sähköinsinööriksi, alkoi tehdä kahta kurssia pitkää jaksoon ja monia kursseja tenttimällä, kertoi mullekin (kyseessä siskonpoika) että kyllä matikkaa oppii kun on motivaatio, hänellä oli 7 peruskoulussa. Lopulta hän kirjoitti E:n pitkästä ja päätyi sit lopulta sähköpuolelle yliopistoon. Että ei se vaihtaminen täysin mahdotonta välttämättä ole :D vaikka toki AP:nkin kannattaa valita pitkä suoraan ETENKIN kun saattaa haluta insinööriksi. Ei siitä haittaakaan ole :) tosin AMK-insinööriksi voi muuten päästä lyhyenkin papereilla, mutta se on vaikeampaa.
Pitkä matikka kuormittaa paljon, ja se on pois muusta kyllä. Kursseja on paljon, ja laskettava on paljon. Jos ei tarvitse pitkää matikkaa jatko-opinnoissaan, sitä ei kannata ottaa. Jos on tullut erehdys ja valittua pitkä matikka turhaan, voi alkuvaiheessakin vaihtaa lyhyelle.
Pitkästä matikasta on hyötyä ja siinä oppiikin jotain.
Minä valitsin aikanaan (80-luvulla) lyhyen, koska päätin, etten tarvitse sitä. Isäni on matemattisella alalla ja koitti puhua minua ympäri. Olen pärjännyt ihan hyvin ilmankin, mutta joskus harmittaa, etten ottanut pitkää. Ajatukset tulevasta ammatista olisivat voineet vielä muuttua. Ja olen varma, että olisin pärjännyt (nyt sitä ei enää voi tietää, taas yksi hukattu mahdolisuus)
Minäpä kerron, kuka näitä kauhukertomuksia levittää. Sellaiset, jotka ovat peruskoulussa saaneet ysiä ja kymppiä ns. "tekemättä mitään", eli istuneet ja kuunnelleet tunneilla ja sillä saaneet täydet kokeista. No pitkässä matematiikassa tuo ei enää onnistu, vaan töitäkin pitäisi numeroiden eteen tehdä. Nämä sitten joko alkavat tekemään niitä töitä tai vaihtavat lyhyeen. Eli peruskoulun matematiikkaan verrattuna pitkä matikka on kieltämättä vaikeaa ja työlästä, mutta ei mitään, mistä ei motivaatiolla ja panostuksella selviäisi.
Minä olin juuri tuollainen. En peruskoulussa koskaan harjoitellut matikan kokeisiin ja sain aina hyviä numeroita. Menin sitten tällä asenteella lukioon ja sainkin ykköskurssista seiskan, mikä oli melkoinen järkytys, kyseessä oli kuitenkin helppo kurssi. Aloin sitten panostamaan enemmän, tein aina kaikki läksyt, kysyin jos en ymmärtänyt ja harjoittelen kokeisiin tekemällä aina kirjan takaa kymmeniä kertaustehtäviä. Näin olen saanut nyt ysiä ja jopa pari kymppiäkin, olen nyt MAA7-, eli derivaattakurssilla.
Eli summa summarum, tulet pärjäämään pitkässä ihan varmasti, kunhan ymmärrät, että et ihan yhtä vähällä selviä kuin peruskoulussa. :-)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:19"]
Minäpä kerron, kuka näitä kauhukertomuksia levittää. Sellaiset, jotka ovat peruskoulussa saaneet ysiä ja kymppiä ns. "tekemättä mitään", eli istuneet ja kuunnelleet tunneilla ja sillä saaneet täydet kokeista. No pitkässä matematiikassa tuo ei enää onnistu, vaan töitäkin pitäisi numeroiden eteen tehdä. Nämä sitten joko alkavat tekemään niitä töitä tai vaihtavat lyhyeen. Eli peruskoulun matematiikkaan verrattuna pitkä matikka on kieltämättä vaikeaa ja työlästä, mutta ei mitään, mistä ei motivaatiolla ja panostuksella selviäisi. Minä olin juuri tuollainen. En peruskoulussa koskaan harjoitellut matikan kokeisiin ja sain aina hyviä numeroita. Menin sitten tällä asenteella lukioon ja sainkin ykköskurssista seiskan, mikä oli melkoinen järkytys, kyseessä oli kuitenkin helppo kurssi. Aloin sitten panostamaan enemmän, tein aina kaikki läksyt, kysyin jos en ymmärtänyt ja harjoittelen kokeisiin tekemällä aina kirjan takaa kymmeniä kertaustehtäviä. Näin olen saanut nyt ysiä ja jopa pari kymppiäkin, olen nyt MAA7-, eli derivaattakurssilla. Eli summa summarum, tulet pärjäämään pitkässä ihan varmasti, kunhan ymmärrät, että et ihan yhtä vähällä selviä kuin peruskoulussa. :-)
[/quote]
Minä olin just tuollainen tapaus :D matikka aina 10 tekemättä mitään. Näin siis peruskoulussa. Eka kurssista sain vielä noeffort-meiningillä 9 ja tokasta 10, ja sen jälkeen innostuin älyttömästi matikasta (:D) ja nyt se on lempiaineeni :D
Ota pitkä, ihan vaan siitä syystä että toisinpäin on vaikea vaihtaa :)
Jos et aio alalle jossa tarvit pitkää matikka tai yleensäkään matikkaa kovin paljon niin ÄLÄ valitse sitä. Matikka vie paljon aikaa muilta aineilta. Ota se vain jos sitä tarvitset ja aiot sen myös kirjoittaa ja vieläpä hyvin. Muuten kannattaa valita lyhyt niin sinulle jää paljon enemmän aikaa paneutua muihin aineisiin.