Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä kaipaisin...?!?!?!?!

Vierailija
13.08.2008 |

Eli, olemme juuri eronneet mieheni kanssa.

Ex asuu väliaikaisesti vanhempiensa luona.

Minä olen 7.5kk vauvamme yksinhuoltaja ja exällä tapaamisoikeudet joka toinen vkonloppu ja joka keskiviikko.

ELI, mielipiteitänne (tai faktatietoa jos löytyy:)), aiheutuuko tuon ikäiselle lapselle jotain traumoja, turvattomuuden tunnetta tms. jos on erossa äidistään joka toinen vkonloppu 3 yötä sekä keskiviikko yöt???

Vai voinko hyvillä mielin antaa poikani exän matkaan ja nauttia vapaa-ajasta??

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on outoa, vai mitä?

Vierailija
2/14 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahan elää hyvin pitkään "poissa silmistä, poissa mielestä" -vaihetta eli isä voi olla joka kerta "vieras". Ei missään nimessä siis yökylään tuossa määrin!!

Yksin- ja yhteishuoltajien liitto suosittelee, että viikonloppuvierailut etävanhemman luo (mikäli ero on siis tapahtunut vauva-aikana) alkavat vasta parivuotiaana ja vain mikäli lapselle on muodostunut kiinteä suhde myös etävanhempaan. Sen sijaan etävanhempaa tulisi tavata useita kertoja viikossa lyhyempiä hetkiä. Jos siis lapsen etua ajatellaan.

Mutta miksi ihmeessä lapselle tulisi traumoja, os kerran hoitajana on tuttu ja turvallinen aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä outo keskustelu! Hei tämän kirjoittaja! Sietäisit saada porttarin! Taidat muuten nimimerkistäsi päätellen olle hakkeri.

Vierailija
4/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan surullista, että noin pieni joutuu seilaamaan kahden kodin väliä... voi pientä. Itse vastaavassa tilanteessa tuskin pystyisin olemaan erossa pienestä ja muutenkin se olisi ollut mahdotonta, koska olen imettänyt lapsiani n. vuoden ikään asti.

Vierailija
5/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en antaisi noin pientä noin pitkäksi aikaa. Eli alle 2 vuoden vanhana ehkä 1 yö kerrallaan (lauantai aamusta sunnuntai iltapäivään vaikka) ja siitä sitten välitellen pidentäisi niitä isän viikonloppuja.

Vierailija
6/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä lapselle tulisi traumoja, os kerran hoitajana on tuttu ja turvallinen aikuinen. Ei kai se äiti sen parempi ole kuin isäkään?

Vierailija
7/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä olisi missään nimessä halunnut tällaista tilannetta, mutta ex teki tällaisen valinnan ja sen kanssa on nyt elettävä.

Ongelma kun on myös se, etten pysty tällä hetkellä olemaan exän kanssa edes samassa tilassa, sillä hän jätti meidät pahimmalla mahdollisella tavalla!

Ja totta kai itsekin kaipaan välillä omaa aikaa, mutta en vauvan kustannuksella! Haluan tehdä niin kuin on parasta hänelle.

Meillä ei tuota imetys tai muutakaan sellaista ongelmaa ole, isä on hoitanut poikaansa tosi hyvin alusta asti.

Kyse ei siis siitä, ettenkö luottaisi tässä asiassa häneen.

Ex- mieheni mielestä noissa yöpymisissä ei ole mitään pahaa ja hän on varma, ettei se aiheuta mitään traumoja, tämä siis hänen ikiomaa päättelyään, niinkuin kaikki muukin lapsen hoitoon liittyvä...

-AP

Vierailija
8/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meille annettiin suositus, että lapset viettäisivät yön yli isän luona vasta reilu vuoden iässä. Tätä suositeltiin lastenvalvojan puolesta, sekä neuvolasta. Meillä eron aikaan nuorin oli 1kk vanha, isosisko 1v3kk.

Isompi lapsi alkoi sitten viettää öitä isällään hieman alle 2v, muuten kyllä oli säänöllisesti isän seurassa. Siitä pikkuhiljaa sitten pidennettiin aikaa, ja 2.5 vuotiaana alkoi olemaan koko viikonlopun. Sama homma sitten nuorimman kanssa. Toimi ihan mainiosti meillä. Ihan pientä en itse olisi edes raaskinut antaa. Mun mielestä hyvä ikä on silloin, kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita.

Vierailija
9/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä lapselle tulisi traumoja, os kerran hoitajana on tuttu ja turvallinen aikuinen. Ei kai se äiti sen parempi ole kuin isäkään?

Lähinnä siis kaiketi siitä "heittopussina" olemisesta, että joutuu pois tutusta ja turvallisesta ympäristöstä.

Näin kaikissa oppaissa pelotellaan ja neuvolassakin vähän asiaa mietiskeltiin... Ja onhan se äiti yleensä läheisempi, kun on päivät paikalla ja hoitaa yöheräilyt ja enemmän hoitaa vauvaa, ainakin meillä.

Kun en tiedä, miten pitkä muisti tuon ikäisellä on ja vaikuttaako se, ettei hän nykyään näe isäänsä ku kerran vkossa.. Kai tuonkin ikäinen jotain tällaisesta tilanteesta tajuaa..?

-Ap

Vierailija
10/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josta sitten taas herää toinen kysymys: aiheutuuko tuonikäiselle lapselle jotain traumoja ja turvattomuuden tunnetta tms. on on erossa ISÄSTÄÄN suurimman osan ajastaan?

Vierailija
11/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josta sitten taas herää toinen kysymys: aiheutuuko tuonikäiselle lapselle jotain traumoja ja turvattomuuden tunnetta tms. on on erossa ISÄSTÄÄN suurimman osan ajastaan?

Ihan varmasti aiheutuu, varsinkin poikalapselle... Mutta tämän päätöksen teki isä ja koska en siihen voi vaikuttaa, haluaisin toimia mahdollisimman oikealla tavalla niissä puitteissa, mitä meillä on...

-AP

Vierailija
12/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksi, kikkelis kokkelis. Ehtii yökyläillä myöhemminkin. Vauvan etu tuommoinen kylästely ei ainakaan ole.

Vierailija
13/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroon lähivanhemmasta (ihan sama kumpi) yön yli. Nyrkkisääntö on se, että ikävuosi ja yö poissa.

Parempi olisi, että isä tapaisi lasta usein, mutta lyhyen ajan kerrallaan.

Vierailija
14/14 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö oli 10 kk kun isänsä päätti että nyt riitti ja puun takaa tuli ero. Mutta siis itse menin sen mukaan miltä vauva vaikutti, eli koska hällä oli armoton takertumisvaihe menossa muutenkin ja muutot sun muut rassasivat, päästin vauvan vasta viime viikolla 1 v 3 kk:n iässä ekan kerran isälleen. Mutta siitä sainkin itelleni morkkista, kun olin itse niin uupumuksen partaalla, että oli pakko laittaa lapsi matkaan, ja pitkän välimatkan vuoksi heti 5 yöksi.

Sitä etukäteen pohtiessani vaan päädyin siihen, että suo siellä, vetelä täällä, on vain valittava se pienempi paha tässä tilanteessa. Luin suosituksen että ikävuosia vastaava määrä öitä pois, eli 1 v 1 yö, 2 v 2 yötä jne. Mutta kuten kerroin, kaikki puolet pohdittuani me teimme yllä mainitulla tavalla.Mainittakoon vielä että isän koti on kyllä entinen kotimme josta minä ja lapset muutimme pois, joten ympäristö tuttu, vaikka kauan vauva onkin ollut poissa.