Mikä sinulle on tärkeää kahvilassa?
Aion perustaa kahvilan ja tutkin asiaa.
Mikä sinulle on tärkeää? Sisustus? Kahvin laatu? Leivonnaiset? Kiva henkilökunta?
voit myös ehdottaa, mitä kaipaisit uudelta kahvilalta.
Kommentit (60)
Maukas, tuore kahvi. Ei saa olla seissyttä, kitkerän vahvaa eikä myöskään laihaa.
Tuoreet ja mehukkaat leivonnaiset. Liian monessa paikassa myydään ylihintaisia tuotteita, jotka ovat kuivia kuin olisivat olleet vitriinissä monta päivää. Ehkä ovatkin. Tulee vaan paha mieli jostain kuivasta korvapuustista.
Vankat ja tilavat pöydät ja tuolit. Inhoan sellaisia pyöreitä pikkupöytiä, jotka ovat yleensä kiikkeriä eikä pöytiin edes mahdu kunnolla asettelemaan kahvikuppeja ja leivoslautasia ym. Sopivasti tilaa pöytien välillä, niin että mahtuu kulkemaan ilman että vetää toisen asiakkaan latet lattialle.
Sopiva lämpötila. Ei saa olla viileää ja vetoisaa, ei silloin pysty nauttimaan kahvista vaan on kiire pois. Liiketilaa valitessa pohtisin tätä, millainen sisäänkäynti paikassa on ja miten siitä virtaa ilmaa sisään kun ovea auotaan eestaas.
Kiireettömyys asiakaspalvelussa, niin ettei hoputeta asiakasta vaan annetaan tämän rauhassa miettiä, mitä tahtoisi ottaa. Tympii sellaiset näädät, jotka tapittaa silmä kovana käsi jo valmiina kassakoneella, että hophop sano jo ja seuraava asiakas kiitos!
Jos nämä asiat olisi kohdillaan, olisin jo aika tyytyväinen.
Jos ei perusta kahvilaa ihan Helsingin keskustaan tai lentoasemalle, on nuo loossit (ainakin muutama) sekä muutenkin "tilan tuntu" ovat ihan käyttökelpoisia ideoita. Usein kahvilan asikasvirrat keskittyvät viikonloppuihin, joulun alle jne. jolloin kahvilassa asioivat myös kauempaa tulleet. Mutta siis mielestäni asiakkaiden "kierto" ei Suomen kahvilakulttuurissa ole koskaan niin suurta, että paikkamäärää pitäisi maksimoida niin että asiakkaat tuntevat olonsa tukalaksi ja tilat ahtaiksi asioidessaan kahvilassa. Kun tilat tekee viihtyisiksi niin paikka alkaa kerryttämään vakio-asiakkaita, jotka käyvät kahvilla myös sesonkiajan ulkopuolella... Juuri he ovat tärkeässä roolissa kun sitä rahaa tulee kassaan!
- terveisin se joka haluaa nauttia kahvistansa pitkään, päivän lehden kanssa myös arkiaamuisin
Olen juuri ruvennut käymään itselleni uudessa kahvilassa, palaan sinne kerta toisensa jälkeen. Syy: opiskelijakortilla kahvi 1e. Otan lähes aina myös pienen sämpylän, 2,5e. Eli kyllä se edullinen hinta tuo asiakkaita.
Erilaiset erikoisruokavaliot ovat nykyään tosi yleisiä ja ne olisi hyvä ottaa huomioon. Omassa lempikahvilassani on laaja valikoima gluteenittomia tuotteita, mutta ne eivät ole sitä sorttia kuin gluteenittomat leivonnaiset yleensä (kalliita ja pahan makuisia) vaan niin hyvän makuisia, että ihan tällainen perusvehnänsyöjäkin ottaa niitä mielellään. Myös kofeiinittomalle kahville on kuulemma paljon kysyntää.
Tietysti riippuu vähän kaupungistakin, millainen kahvila kannattaa perustaa. Omassa kaupungissani on pitkään ollut lähinnä näitä halpa lounasruokala -tyyppisiä paikkoja, ja vähän tunnelmallisemmille ja rauhallisemmille paikoille on ollut selvä kysyntä. Vaikuttaa siltä, että nämä uudentyyppiset kahvilat (joista parissa on pöytiintarjoilu) ovat menestyneet hyvin, koska osa on lähtenyt laajentamaankin. Ei automaattisesti kannata ajatella, että ainoa mahdollisuus menestyä on tarjota huonoa laatua halvalla - ainakin isommassa kaupungissa myös toisenlaiselle konseptille voi löytyä riittävästi ostajia.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:05"]
Olen juuri ruvennut käymään itselleni uudessa kahvilassa, palaan sinne kerta toisensa jälkeen. Syy: opiskelijakortilla kahvi 1e. Otan lähes aina myös pienen sämpylän, 2,5e. Eli kyllä se edullinen hinta tuo asiakkaita.
[/quote]
Olet opiskelija, kuulut alimpaan tulodesiiliin, se selittää merkittävästi kulutuskäyttäytymistäsi. Valitettavasti laadukas kahvila keskustassa tekisi lähinnä tappiota, jos kaikki maksaisivat noita hintoja. -ap
Tuoreet tarjottavat. Ei tarvi olla kymmeniä kahvilaatuja tai erikoisia leivonnaisia, kunhan ne ovat tuoreita.
Viihtyisä sisustus, mukavat penkit. Sen kerran kun menen kahvilaan, vietän siellä hyvän tovin ja haluan istua mukavasti. Liian ahdasta ei saa olla. Ja siistit pöydät. Valaistus voi olla pikkuisen hämyinen.
Mukava henkilökunta on eduksi. Ja se ettei tarvi viedä itse tarjottimia mihinkään hylleröön. (Pikkujuttu mutta mua ärsyttää)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:05"]
[/quote]
Kotikaupungissani oli vanha, todella edullinen kahvila, jota kehuttiin kovasti. Tuotteet olivat hyvänlaatuisia ja asiakkaita riitti valtavasti. Osa oli käynyt siellä kymmeniä vuosia. Kuinka ollakaan, joitakin kuukausia sitten tuon kahvilan tarina päättyi konkurssiin. Vaikka asiakkaita virtaisi sisään ovista ja ikkunoista 24/7, se ei riitä, jos tuotteissa ei ole riittävää katetta. Kaupunkiin viime vuosina avatut uudet, kalliimmat kahvilat tuntuvat menestyvän, vaikka on hyvin todennäköistä, että 90 % tuon konkurssiin menneen kahvilan asiakkaista ei ole koskaan niissä käynyt eikä koskaan tule käymäänkään.
46
Saippuaa vessaan. Se puuttuu yllättävän monesta paikasta, ja on vastenmielistä syödä, jos ei voi pestä käsiään. Mietityttää silloin myös paikan hygieniataso yleensäkin.
Myös kasvisannoksia, esim. leipiä riittävästi, ei pelkkää karjalanpiirakkaa munavoilla.
Ei kiikkeriä pöytiä ja liian matalia tuoleja. Tilaa.
Hesari ja mahdollinen maakuntalehti.
Tykkään linjastokahviloista, koska aina ei jaksa yrittää selostaa mitä haluaa (vaikka puhunkin ihan normaalisti). Silloin myös sujuu nopeammin. Likaiset astiat pitäisi kyllä yleensä korjata nopeammin pois, niin pöydät olisivat vapaat.
Tällä hetkellä menen vain paikkoihin, jonne pääsee rattailla sisään. Kaksivuotiaani viihtyy kahviloissa mainiosti. Istuu vielä syöttötuolissa, joten sitä silmä etsii.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 19:16"]
Tuoreet tarjottavat. Ei tarvi olla kymmeniä kahvilaatuja tai erikoisia leivonnaisia, kunhan ne ovat tuoreita.
Viihtyisä sisustus, mukavat penkit. Sen kerran kun menen kahvilaan, vietän siellä hyvän tovin ja haluan istua mukavasti. Liian ahdasta ei saa olla. Ja siistit pöydät. Valaistus voi olla pikkuisen hämyinen.
Mukava henkilökunta on eduksi. Ja se ettei tarvi viedä itse tarjottimia mihinkään hylleröön. (Pikkujuttu mutta mua ärsyttää)
[/quote]
Ajattelen itsekin niin, että likaisista astioista huolehtii henkilökunta. Astioiden vienti hyllyköihin tuo mieleen huoltoasemat, juuri sitä pyrin välttämään. -ap
Minullekin HINTA on se mikä vaikuttaa eniten. Toki kahvin pitää olla hyvää ja muiden tarjottavien myös, mutta en kaipaa mitään "kalliita erikoisuuksia". Kävin muutama vuosi sitten ahkeraan yhdessä silloin uudessa kahvilassa koska hinta oli edullinen, ja kehuin paikkaa monille. Sitten olin n. vuoden pois kyseiseltä paikkakunnalta, ja kun menen lempparikahvilaani jotain oli tapahtunut. Hinnat nousseet ja tuntui että laatukin tippunut, pari kertaa kävin, en enää ole käynyt koska en halua maksaa niin paljoa, ja muutkin huomanneet saman, ennen ruuhkaisessa kahvilassa ei enää paljon asiakkaita näy.
Sama juttu ravintolossa, jos ruoka on hyvää ja suht edullista niin tulee käytyä useammin ja ostettua kerralla enemmän. Tarkoitan sitä, että jos esim. edullisin viinilasillinen on 15€ ja halvin jälkiruoka samoin 15€, niin tuossa tilanteessa yleensä karsin nuo pois, eli otan "veden ja pääruuan". Jos taas hinnat ovat edullisemmat, niin otamme yleensä kaverin/miehen kanssa koko pullollisen, alkupalat ja jälkiruuan sekä pääruuan, jolloin käytämme enemmän rahaa vert. se kalliimpi ravintola jossa tilaa "pihistellen" eikä tee mieli mennä uudestaan kun on "liian kallista".
Ja ymmärrän kyllä että monessa kohdassa ns. laatu maksaa, mutta mielummin käytän rajallisen budjettini siihen että käyn useammin edullisemmassa paikassa, enkä vain "kerran vuodessa" jossain kalliimmassa paikassa. Onneksi isommissa kaupungeissa on vara valita, eli on hyviä mutta edullisia paikkoja, niin kahviloissa kuin ravintoloissakin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:51"]
Palvelu on tuotteiden laadun ohella tärkeää. Siis ihan oikea palvelu. Tulen sisään, menen pöytään, tilaan, nautin, maksan. Siinä se. Ei mitään tiskillä jonottamista, saatikka astioiden kantamista. Kovin on harvinaista Suomessa, jossa pian varmaan asiakas "saa" tiskatakin ihan itse - ja ilman lisäveloitusta!
[/quote]
Turha kuvitella, että Suomen kustannustasolla saat pöytiintarjoilua ilman huomattavasti kalliimpaa laskua. Olen kyllä sitä mieltä, että laatupaikoissa henkilökunta huolehtii likaisista astioista. Aniharva suomalainen on kuitenkaan valmis maksamaan pöytiintarjoiluista.
[/quote]
Siinäpä se. Kotona keitetty Juntti Mokka ja sen seuraksi Pirkka Tarjous Pulla on niin hyvää ja halpaa. Se kahvila kuitenkin rahastaa ja vetää välistä.
[/quote]
Mieluummin leivon itse (vaikka pullaa) kuin maksan jostain pakastekakusta 7 €/ pala!
Leivonnaisten hinnaksi enintään 5 € ja erikoiskahvin 3 €. Tavallisesta suodatinkahvista on älytöntä rahastaa enemmän kuin euron kuppi. Näillä hinnoilla ei kahvila Suomessa ilmeisesti kuitenkaan pysy pystyssä?!
Äänimaailma ja valaistus on mulle tärkeitä, olen kai jotenkin aika herkkä kirkkaille valoille ja koville äänille... Mutta kai jokainen pitää rauhallisesta kahvilasta enemmän kuin meluisasta? Musta se joku erikoiskahvikoneen pörinän ääni on aivan saatanallinen, en ikinä voi jäädä istumaan kahvilaan jos ei ole paikkaa jonne se ei kuulu :D Lisäksi ei saisi kauheasti kaikua. Oikeasti, jos kahvila on rauhallinen niin mua ei haittaa vaikka laatu olisi vähän kökömpi.
Yksi asia tuli vielä mieleen. Minulle on tosi tärkeää, että tuotevalikoima vaihtuu riittävän usein. Eri vuodenaikoina tekee mieli hieman erilaisia makuja (esimerkiksi talvella raskaampaa, täyteläisempää, mausteisempaa ja keväällä taas raikkaampaa ja kevyempää), ja noin yleisestikin haluan välillä päästä maistamaan jotain uutta.
46
Siisteys sekä salissa että vessoissa. Kohteliaan asiallinen henkilökunta. Hyvä kahvi, siis se ihan tavallinen. Yleensäkin hinta-laatu -suhde kohdallaan. Ja etää siellä ei ole salin puolella imettäviä mammoja.
Minulle ovat tärkeitä lehdet: sanomalehdet, aikakauslehdet, kunhan on jotain luettavaa.
Hyvä latte, tuoreet leivonnaiset, ei todellakaan mitään pakastekorvapuusteja, joista yritetään kiskoa monta euroa, päivän lehdet ja siistit vessat. Näitä paikkoja on Helsingissäkin yllättävän vähän.
Monipuolinen valikoima leivonnaisia, hyvä hintalaatusuhde, olohuonemainen tunnelma
Sellainen selkeys, että näkee heti mistä ja miten tilataan, hinnat ja tuotteet selkeästi esillä ja oma tyyli. Erilaisia istumapaikoja, että voi tulla joko yksin tai isolla porukalla.Tarpeeksi väljästi paikat ettei ohikulkijat töni vahingossa. Kohtuullinen hinta ja ilmainen vesi, tuoreita syötäviä ja hyvä tunnelma. Ystävällinen, hyvä ja ammattimainen asiakaspalvelu tekee tosi paljon tunnelmalle ja tietenkin hyvää kahvia ja hyvä teevalikoima.
Eli tiivistetään. Av-mamma haluaa käydä kahvilassa, jossa:
-on itseleivotut valikoimat leivonnaisia, myös gluteiinittomana, laktoosittomana ja vegaanina
-on pöytiintarjoilu
-istumapaikoilla pitää olla tilaa vaikka voimistella, jotta ei tunnu ahtaalta
-kahvin saa maksaa enintään euron, sämpylä 2,5€ ja opiskelijakortilla pitää saada lisäalennus
-kahvilassa pitää olla kymmeniä neliömetrejä tyhjää tilaa, jotta ei tunnu ahtaalta
Sounds like a businesspläään.
Musiikki ei liian kovalla. Päivisin vaikka vähän iloisempaa ja illalla rauhallista.
Sisustuksessa se, että pöytäryhmät ovat käteviä, mukavia ja tukevia. Pöytä ei liian kaukana penkeistä, jotta ei joudu huutamaan kuullakseen seuruetta tai nojaamaan eteenpäin tms. Henkilökohtaisesti pidän siirrettävistä yksittäisistä tuoleista. Moderni ja minimalistinen tyyli on mieleeni myös, pidän avaruudesta. Väreistä valkoinen. Sellaisissa nuhjuisissa, tunkkaisissa ja liian hämyisissä paikoissa tulee jotenkin stressaantunut olo, ainakin talvisin kun on kaikki päällysvaatteet ja muut kamat mukana ja sitten ne yrittää mahduttaa jonnekin jne. Siihen vielä lisäksi joku liian matala, pieni ja keikkuva pöytä niin...