Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hurjasti on neuvolakäyntejä vähennetty säästösyistä (Tampere)

Vierailija
18.02.2015 |

Oli yllätys kun 9v tauon jälkeen tulin raskaaksi ja kuinka vähän käyntejä onkaan nykyisin. Onko ihan tavallistakin nykyisin joka paikassa?

Eipä sillä, ei mitään ongelmia olekaan ja uudelleensynnyttäneelle tämä on tuttua. Ensisynnyttäjälle voi olla vähän hämmentävää kun +30 viikoillakin saattaa olla monta viikkoa käyntejen välissä. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niitä on nykyään? Itse tulin raskaaksi 2009 ja synnytin 2010.

Vierailija
2/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Kymenlaaksossa uudelleen synnyttäjille on harvemmin aikoja kuin ensikertalaisille, mikä minusta ihan järkevää. Aina on päässyt kuitenkin pian neuvolaan, jos asiaa tai huolta on ollut! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 6 käyntiä takana ja viikkoja 36, joista 1 oli lääkärikäynti. Ja lisäksi ne 2 ultraa mitkä oli edellisellä kerrallakin v. 2006.

Järkevää uudelleensynnyttäneillä, mutta kun kuulemma ensisynnyttäjillä määrä on sama. AP

Vierailija
4/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjille on useammin aikoja kuin uudelleensynyttäville. Normikäytäntö.

Vierailija
5/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:51"]

Ensisynnyttäjille on useammin aikoja kuin uudelleensynyttäville. Normikäytäntö.

[/quote]

No vuonna 2006 olin myös uudelleensynnyttänyt ja tässä vaiheessa (rv 36) kortti oli jo lähes täynnä, nyt ei olla edes lähelle puolessavälissäkään, joten on tässä jotain tapahtunut ja itse th neuvolassa sanoi että säästöt on iskenyt. Mutta niin kuin sanoin, ei se minua haittaa enää näin kolmannella kerralla. Tulipa vaan mieleen että mistä kaikesta sitä tullaan vielä laman kourissa säästämään.. AP

Vierailija
6/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita useampia käyntejä osaa ensikertalaisena kaivata kun ei muusta tiedä. Olen tamperelainen ensisynnyttäjä ja vielä on kortissa paljon tilaa vaikka ylimääräisiäkin käyntejä on tullut, rv 39.

Vierailija
7/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin viime vuonna ja todellakin oli paljon vähemmän käyntejä kuin ekaa odottaessa vuonna 2008. Mutta juuri viime vuonna niitä käyntejä vasta vähennettiin, joten nyt niitä on vieläkin vähemmän kuin minulla oli vuosi sitten. Hurjan vähäiseltä tuntuu, alkaa välit olemaan niin pitkiä, että esimerkiksi raskausmyrkytys tai diabetes ehtii kehittymään pitkäänkin. Mulla oli edellisessä raskaudessa nopeasti kehittynyt raskausmyrkytysepäily ja silti oli ihan viimeisillä viikoilla muistaakseni 2,5 viikon väli käynneissä.

Vierailija
8/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuallakin on käyntejä vähennetty, 2013 ilmestyi uusi äitiysneuvolaopas THL:ltä neuvoloille. Siinä suositellaan että uudelleensynnyttäjällä olisi 5 käyntiä  (+ niistä yksi sellainen jossa tapaa sekä lääkärin että terkan ja lisäksi ensikontakti joka yleensä on se eka soitto minkä teet aikaa varatessasi neuvolaan) ja 37 viikolta kahden viikon välein käynnit. 

Näin siis mikäli äidillä ei mitään erityistä seurantaa vaativaa voinnissaan. 

Vierailija
9/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus- 6 käyntiä sittenkin, muistelin väärin.[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:25"]

Muuallakin on käyntejä vähennetty, 2013 ilmestyi uusi äitiysneuvolaopas THL:ltä neuvoloille. Siinä suositellaan että uudelleensynnyttäjällä olisi 5 käyntiä  (+ niistä yksi sellainen jossa tapaa sekä lääkärin että terkan ja lisäksi ensikontakti joka yleensä on se eka soitto minkä teet aikaa varatessasi neuvolaan) ja 37 viikolta kahden viikon välein käynnit. 

Näin siis mikäli äidillä ei mitään erityistä seurantaa vaativaa voinnissaan. 

[/quote]

Vierailija
10/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän niitä on vähennetty. Varasin juuri alkuraskauden ultran yksityiseltä, kun ei sitä muuten saa. En ole vielä soittanut omaan neuvolaan, mutta oman mielenrauhan vuoksi aion tehdä niin että joka toinen käynti on omassa neuvolassa ja joka toinen yksityisessä äitiysneuvolassa. Ainakin meidän neuvolalääkäri on sellainen dinosaurus, etten luota häneen pätkän vertaa, ja vaihtaa ei voi, koska toista lääkäriä ei ole. 

Vierailija
11/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä ensisynnyttäjälle ole muutama enemmän kuin uudelleensynnyttäjälle..

Vierailija
12/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]

Minulla on 6 käyntiä takana ja viikkoja 36, joista 1 oli lääkärikäynti. Ja lisäksi ne 2 ultraa mitkä oli edellisellä kerrallakin v. 2006.

Järkevää uudelleensynnyttäneillä, mutta kun kuulemma ensisynnyttäjillä määrä on sama. AP

[/quote]

Saman verran minullakin käyntejä takana tuossa vaiheessa, ja vuosi oli 2011. 

Vierailija
13/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siellä neuvolassa pitäisi jatkuvasti rampata? Sokerit ja verenpaineen voi mitata itse, painoa voi seurata ihan hyvin omalla vaa'alla, pissankin voi stixata ihan omassa vessassa. Se ei ole sen vaikeampaa kuin raskaustestin tekeminen. :)

Jokainen äiti seuraa raskautta pääsääntöisesti itse, sillä se neuvolassa vietetty aika siihen loppuaikaan verrattuna on minimaalinen pätkä 40 viikon aikana. Sitten kun vauvan liikkeet alkavat tuntua, se on se paras seuranta, noiden muutaman mittatiedon lisäksi.

Mulla on neljäs riskiraskaus, enkä siltikään aikonut mennä edes yksityiselle gynelle ultraan. Ne kaksi kunnallisen seurantaultraa riittää hyvin. Neuvolakäyntejä tulee olemaan tasan kaksi: eka nyt viikoilla 12+4 ja toinen sitten kun se kelan lappu pitää hakea. 

Raskaus ei ole sairaus, eikä siitä neuvolasta moni tunnu saavan muuta kuin harmia. Sf-mittaa siellä toki seurataan, mutta sekään ei oikeastaan kerro yhtään mitään: vauva kun saattaa olla milloin missäkin asennossa ja se väärä asento myös vääristää käyrää.

Mitä te sieltä neuvolasta haette? Ihan ystävällisesti uteliaana kysyn, koska minä en koe saavani sieltä yhtään mitään.

Vierailija
14/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:39"]

[/quote]

Saman verran minullakin käyntejä takana tuossa vaiheessa, ja vuosi oli 2011. 

[/quote]

Ja ensisynnyttäjä olin.

Vierailija
15/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjällä yksi käynti enemmän, esim. viikon 22 jälkeen uudelleensynnyttäjällä voi kulua pari kuukautta ennen seuraavaa neuvolakäyntiä.

Vierailija
16/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:40"]

Miksi siellä neuvolassa pitäisi jatkuvasti rampata? Sokerit ja verenpaineen voi mitata itse, painoa voi seurata ihan hyvin omalla vaa'alla, pissankin voi stixata ihan omassa vessassa. Se ei ole sen vaikeampaa kuin raskaustestin tekeminen. :)

Jokainen äiti seuraa raskautta pääsääntöisesti itse, sillä se neuvolassa vietetty aika siihen loppuaikaan verrattuna on minimaalinen pätkä 40 viikon aikana. Sitten kun vauvan liikkeet alkavat tuntua, se on se paras seuranta, noiden muutaman mittatiedon lisäksi.

Mulla on neljäs riskiraskaus, enkä siltikään aikonut mennä edes yksityiselle gynelle ultraan. Ne kaksi kunnallisen seurantaultraa riittää hyvin. Neuvolakäyntejä tulee olemaan tasan kaksi: eka nyt viikoilla 12+4 ja toinen sitten kun se kelan lappu pitää hakea. 

Raskaus ei ole sairaus, eikä siitä neuvolasta moni tunnu saavan muuta kuin harmia. Sf-mittaa siellä toki seurataan, mutta sekään ei oikeastaan kerro yhtään mitään: vauva kun saattaa olla milloin missäkin asennossa ja se väärä asento myös vääristää käyrää.

Mitä te sieltä neuvolasta haette? Ihan ystävällisesti uteliaana kysyn, koska minä en koe saavani sieltä yhtään mitään.

[/quote]

Minä haluan henkistä tukea, hyvää ja henkilökohtaista synnytysvalmennusta ja en halua kokea olevani liukuhihna-asiakas. Ja vaikka tämä raskaus on kolmas, tiedän, ettei sekään tule olemaan (fyysisesti) helppo. 

Käyn myös fysioterapeutilla ja mamma-pilateksessa, että voisin itse paremmin ja joku auttaisi kipujen kanssa. 

Onko tässä jotain pahaa sinusta? 

Vierailija
17/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entä viikon 36 jälkeen, kuinka usein neuvola?

Vierailija
18/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv22 ja yksi käynti :) nyt menossa kelan takia.

Vierailija
19/19 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:40"]

[/quote]

Minä haluan henkistä tukea, hyvää ja henkilökohtaista synnytysvalmennusta ja en halua kokea olevani liukuhihna-asiakas. Ja vaikka tämä raskaus on kolmas, tiedän, ettei sekään tule olemaan (fyysisesti) helppo. 

Käyn myös fysioterapeutilla ja mamma-pilateksessa, että voisin itse paremmin ja joku auttaisi kipujen kanssa. 

Onko tässä jotain pahaa sinusta? 

[/quote]

Ei ole pahaa. :) Hienoa, jos saat neuvolasta noin paljon irti, mulla ei vaan käy kemiat terkan kanssa yhteen sitten ollenkaan. Vaihtaakaan häntä ei voi, sillä täällä on vain yksi terveydenhoitaja. Ymmärtäisin asenteen, jos raskauteni olisi ensimmäinen ja olisin täysin idiootti, mutta tämä on jo neljäs, eikä terveydenhoitaja ymmärrä edes perussairauttani, joka määrää koska lapsi pitää synnyttää. Kaikesta muusta saakin sitten tolkuttomasti marmatusta, eikä tämä kuuntele minua ollenkaan. 

Mamma-pilates kiinnostaisi minuakin, voikohan sen raskaana aloittaa jos ei ole ennen harrastanut ollenkaan? Yritin itse löytää fysioterapeuttia edellisen raskauden aikana (selkä hajosi), mutta kukaan ei suostunut ottamaan vastaan raskaana olevaa. :-/ Pienessä kunnassa pienen kunnan murheet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi