Jos muuttaisit pois Suomesta - minne muuttaisit?
Kommentit (82)
Uuteen-Seelantiin. Perustelut: Suomen kokoinen maa ja sama väkiluku, joten tilaa riittää. Kieli englanti, jota osaan hyvin. Samanlainen elintaso ja koulutustaso kuin Suomessa, mutta parempi ilmasto ja maisemat. Mahdollisimman kaukana Suomesta (jos ei oteta lukuun etelänapamannerta, joka on käytännössä asuinkelvoton) ja myös suurvaltojen keskinäisistä rähinöistä.
Tukholmaan, Irlantiin, Huippuvuorille, Uuteen-Seelantiin, Sveitsiin...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:03"]Tukholma kiehtoo ja oon siellä syntynyt. Lontoo on mahtava kaupunki myös. Toisaalta kiehtoo myös Välimeren alue...Perusteluja nyt ei suuremmin ole, olen viihtynyt ulkomailla aina kun olen siellä matkustellut. Se taas ei tosiaankaan kerro sitä olisiko ko. paikka hvä paikka asua. Asenne oltava oikeanlainen.
[/quote]
Minäkin oon syntynyt Tukholmassa. Milloin sinä? Minä '79.
t: 10
Kreikkaan. Rhodokselle. Se on mun toinen koti. Siellä käyn jo nyt 2-3 kertaa vuodessa lomasesongin aikana. Se on maana ja kohteena niin mun sydäntä lähellä. Paikalliset ihmiset, kulttuuri, nähtävyydet, luonto, saaren kauneus ja karuus. Ystävällisyys.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:03"]Tukholma kiehtoo ja oon siellä syntynyt. Lontoo on mahtava kaupunki myös. Toisaalta kiehtoo myös Välimeren alue...Perusteluja nyt ei suuremmin ole, olen viihtynyt ulkomailla aina kun olen siellä matkustellut. Se taas ei tosiaankaan kerro sitä olisiko ko. paikka hvä paikka asua. Asenne oltava oikeanlainen. [/quote] Minäkin oon syntynyt Tukholmassa. Milloin sinä? Minä '79. t: 10
[/quote]
3:n/5:n äiti ja puolet sukua on ruotsalaisia. Valitsivat sitten Suomen Ruotsin sijasta asuinpaikaksi prkl.
Ehkä en ole kyselyn kohderyhmään, koska en ole alunperin suomalainen mutta periaatteessa melkein mihin vaan jos nyt Somalian ja Irakin kaltaiset todella epästabiilit paikat jätetään laskuista. Konkreettisesti olen menossa ensi toukokuussa vapaaehtoistyöhön Koillis-Intian vuoristoon ja sen jälkeen minulla alkaa neljän vuoden tutkimusprojekti Macaun yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:12"]
Ehkä en ole kyselyn kohderyhmään, koska en ole alunperin suomalainen mutta periaatteessa melkein mihin vaan jos nyt Somalian ja Irakin kaltaiset todella epästabiilit paikat jätetään laskuista. Konkreettisesti olen menossa ensi toukokuussa vapaaehtoistyöhön Koillis-Intian vuoristoon ja sen jälkeen minulla alkaa neljän vuoden tutkimusprojekti Macaun yliopistossa.
[/quote]
Ainiin, Kiinaa mielellään vältän myös, koska pidän Internetin käytöstä.
Viro tai venäjä. Perustelut: mamut...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:12"]
Minkä alan tutkija olet? Olisin itsekin kiinnostunut toimimaan tutkijana ulkomailla. Millä rahoitat tuon vapaaehtoistyöperiodin?
Itävalta, Saksa, Norja, Kanada, Australia.
Itävalta - miellyttävä maa, korkea elintaso, asiat toimii, minulle sopiva ilmasto ja osaan kieltä.
Saksa - elintaso, sijainti, kieli, paljon mahdollisuuksia
Norja, Kanada, Australia - oman alan työtä hyvällä palkalla, elintaso korkea.
Johonkin noista muutankin kun opiskelut päättyy. En viihdy täällä yhtään.
todennäköisesti Albaniaan, olisi helpointa sopeutua, asunto olisi valmiina ja kavereita löytyisi. Työn löytäminen voisi olla hankalaa ja kieltä pitäisi opetella enemmän.
Jos olisin rikas:
New York (kulttuuria, suurkaupungin anonyymius)
San Francisco (ihanteellinen ilmasto, kaunis kaupunki, sopivan kokoinen paikka)
Barcelona (mukavat espanjalaiset, jännittävä kaupunki, komeita miehiä)
Lontoo (kulttuuria, kohteliaat ihmiset)
Tukholmaan ei haluaisi, suomalaiset ovat yhä hiukan 2. luokan kansalaisia Ruotsissa. Ruotsalaiset ovat muutenkin tylsiä. Ruotsissa on kova sosiaalinen paine elää ja ajatella tietyllä tavalla, ei ole tilaa yksilöllisyydelle. Ahdistava maa.
Ai, näin moni mamma olis ittensä valmis muuttamaan MAMUksi Hah hah haa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:06"]
Uuteen-Seelantiin. Perustelut: Suomen kokoinen maa ja sama väkiluku, joten tilaa riittää. Kieli englanti, jota osaan hyvin. Samanlainen elintaso ja koulutustaso kuin Suomessa, mutta parempi ilmasto ja maisemat. Mahdollisimman kaukana Suomesta (jos ei oteta lukuun etelänapamannerta, joka on käytännössä asuinkelvoton) ja myös suurvaltojen keskinäisistä rähinöistä.
[/quote]
Kannattaa harkita vielä, se kuva mitä Uuuden Seelannin PR-toimistot antaa ei kuulemma oikein vastaa todellisuutta.
Ystäväni asui kolme vuotta siellä ja oli kuulemma melkoinen shokki. Asuminen naurettavan kallista ja kämpät umpisurkeita kylmiä ja kosteita läjiä. Paikalliset suhtautuu tosi penseästi mamuihin ja työpaikat jaetaan suhteiden eikä ansioiden perusteella, ulkomaalaisen on turha kuvitella etenevänsä urallaan yhtää mihinkään jos nyt onnistuu edes työpaikan saamaan. Rähinäviinaa juodaan enemmän kuin suomessa ja öisin ei uskalla liikkua kun kadut on täynnä tappelevia känniläisiä ja huumehörhöjä. Rikollisuus ja huumeet rehottaa ja poliisia ei kiinnosta.
Hyvin sosiaalisena tyyppinäkään ei onnistunut tutustumaan kunnolla kehenkään paikalliseen, vaan pelkästään muihin immigrantteihin joista kaikille oli yhteistä, että suunnittelivat pois muuttoa. Etelä-Afrikkalainen tyyppi kertoi hänelle, että Johannesburgissa oli turvallisempaa ja viihtyisämpää, mutta aikoi kuitenkin asua tuolla niin kauan että saa kansalaisuuden jotta pääsee sitten muuttamaan Australiaan.
Nämä kokemukset Aucklandista, toki maaseudulla voi olla vähän erilaista.
En halua muuttaa minnekään, mutta jos pakolla vietäisiin jonnekin, niin ehkä sitten Ruotsiin, koska se tuntuu tutuimmalta ja turvallisemmelta.
Saksaan. Kulttuurisesti niin lähellä Suomea, ettei tulisi sopeutumisongelmia, mutta parempi taloudellinen tilanne ja enemmän mahdollisuuksia tehdä elämässä mitä haluaa.
Mielenkiintoisa kuulla eri mielipiteitä. Asun itse nyt Ranskassa ja tällä hetkellä Irlanti kiinnostaa eniten. Olen asunut Lontoossa ja Newcastlessa aikaisemmin, mutta vain Lontooseen voisin harkita palaavani. Jos osaisin saksaa, olisi vaihtoehtoja vaikka kuinka. Kanada kiinnostaa todella, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollinen.
Ap
Sinne, mistä kerran monen vuoden työkeikalta tulin, siis Englantiin. En enää Lontooseen vaan Kanaalin rannikolle jonnekin, ehkä Devoniin.