Taapero on väistämisvelvollinen
Huomaatteko että kaupassa yms. Paikoissa oletetaan aina että pieni lapsi on väärässä paikassa ja sen pitää siirtyä pois tieltä. Vastaavasti jos aikuinen työntäis kärryjä niin ei sitä tarvii väistää. Miksi muka pienet lapset on aina "tiellä". Oletteko huomanneet?
Kommentit (32)
Lapsellahan ei ole vielä järkeä väistellä muita, joten on vanhemman velvollisuus pitää lapsi pois tieltä. Mieluiten pitäisin pienen lapsen kärryissä, niin kaikki pääsevät helpommalla.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:11"]
Jos ei aikuinen ihminen ymmärrä väistää pientä lasta niin jokainen tietää kenessä se vika on. Ihan oman naamanne ehjänä pysymisen takia suosittelen väistämään ne lapset. Vahingon ymmärrän mutta jos tahallaan niin.. No varoitin jo ihan tarpeeksi.
[/quote]
Pystytkö millään pienessä mielessäsi kuvittelemaan tilannetta, että esim. ostoskärryn kanssa ei ole TILAA kiertää lapsen ympäri? Takanasi tulee kenties toisia ihmisiä kärryineen ja ensimmäinen jonossa jää jumiin keskellä kaupan käytävää seisovan taaperon taakse, jonka vanhempi ei tee elettäkään siirtääkseen lasta? Pitäisikö koko köörin peruuttaa kärryinen ja lähteä kiertämään lasta toista käytävää pitkin? Mitä jos he haluavat ottaa vaikka tältä hyllyltä jotakin? Mikä siinä lapsessa on pyhää, että äiti ei voi kaapata häntä vaikka syliinsä siksi aikaa, että toiset pääsevät ohitse? Tämä on varmasti jotain korkeamman tason ymmärrystä, koskapa kaikki eivät kykene tätä käsittämään.
[/quote]
No mikä sillä kärryjen kanssa lapsen taakse jumiin jäävällä aikuisella sitten on, ettei voi vaan sanoa sille taaperolle 'anteeksi minun pitäisi päästä tästä ohi, voisitko väistää'? Tätä mä vaan mietin. Ettekö te pyydä aikuistakin väistämään? Vai onko noi pienet lapset pikku kärryineen teille jotain epäihmisiä, joiden kanssa ei voi kommunikoida, vaan kaiken pitää kulkea vanhempien kautta, koska niillä on se kasvatusvastuu?
Näin taaperon vanhempana ei mua ainakaan haittaisi, jos joku mun lasta pyytäisi (kohteliaasti) väistämään, jos on tiellä ja jos en itse huomaa. Sitähän mä yritän itsekin sille lapselle opettaa.
Jos ei aikuinen ihminen ymmärrä väistää pientä lasta niin jokainen tietää kenessä se vika on. Ihan oman naamanne ehjänä pysymisen takia suosittelen väistämään ne lapset. Vahingon ymmärrän mutta jos tahallaan niin.. No varoitin jo ihan tarpeeksi.
[/quote]
Huh, sähän oot ihan tosi kovis. Mitäpä luulet oikeuslaitoksen päättävän, kun sinä olet hajottanut lapseesi ostoskärryillä törmänneen naaman? EWnsimmäinen teko voi helposti olla vahinko, jälkimmäinen ei.
Tällaisten vanhempien takia lapsista ei Suomessa yleisesti ottaen pidetä.
No tämän ketjun luettuani ymmärsin, että on tosiaan monia joiden mielestä lapsi on aina tiellä ja syyllinen (niissäkin tilanteissa, joissa aikuinen ei olisi). Huoh.
Vastaa mulle 22.
t. 24, jota ihan oikeasti kiinnostaa
Meillä ei ole koskaan ollut tällaista ongelmaa. Lapset on toimieet huomaavaisesti, vaikka olisivat työntäneet omia pikkukärryjä kaupassa. Ihan normaalisti myös aikuiset on olleet huomaavaisia. Ei mitään törmäyskursseja
Fysiikan laki. Pienempää on helpompi siirtää kuin isompaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:41"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:11"]
[/quote] Huh, sähän oot ihan tosi kovis. Mitäpä luulet oikeuslaitoksen päättävän, kun sinä olet hajottanut lapseesi ostoskärryillä törmänneen naaman? EWnsimmäinen teko voi helposti olla vahinko, jälkimmäinen ei. Tällaisten vanhempien takia lapsista ei Suomessa yleisesti ottaen pidetä. [/quote]
Tämä "kovis" on pelastanut yhden lapsen hengen. Kersa hyppäsi pimeänä talvi aamuna lumipenkan päältä autoni eteen ja tuurilla ja ihan refleksinä sain väistettyä. Jarruttaa ei olisi kerennyt ja luojan kiitos vastaan ei tullut autoa että väistö onnistui. Adrealiinin aiheuttama tärinä tuntui jälkikäteen mutta sehän on sivuseikka. Tärkeintä että typerä eteen hypännyt kersa selvisi ehjänä.
Omat lapset osaa käyttäytyä kaupassa mutta jos ei aikuinen ihminen osaa niin siinähän se vika on. En pidä itseäni ns. koviksena mutta olen sanallisesti ojentanut muutamia jotka ei osaa käyttäytyä. Tarpeen vaatiessa käytän vaikka voimaa mutta teen sen niin että toinen aloittaa.
Tilanne jos tulee niin tunnistat mut siitä että sanon ja katson silmiisi. Itse saat valita miten jatketaan. Puhumalla mun kanssa pärjää mutta jos haluat muuta niin se on omalla vastuulla. Lapsiin tai naisiin agressioita purkajia pidän raukkoina paskiaisina. Kehään voi tulla kuka tahansa ja siellä pääsee niistä paineista, tervetuloa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:54"]
[/quote]
Pystytkö millään pienessä mielessäsi kuvittelemaan tilannetta, että esim. ostoskärryn kanssa ei ole TILAA kiertää lapsen ympäri? Takanasi tulee kenties toisia ihmisiä kärryineen ja ensimmäinen jonossa jää jumiin keskellä kaupan käytävää seisovan taaperon taakse, jonka vanhempi ei tee elettäkään siirtääkseen lasta? Pitäisikö koko köörin peruuttaa kärryinen ja lähteä kiertämään lasta toista käytävää pitkin? Mitä jos he haluavat ottaa vaikka tältä hyllyltä jotakin? Mikä siinä lapsessa on pyhää, että äiti ei voi kaapata häntä vaikka syliinsä siksi aikaa, että toiset pääsevät ohitse? Tämä on varmasti jotain korkeamman tason ymmärrystä, koskapa kaikki eivät kykene tätä käsittämään.
[/quote]
No mikä sillä kärryjen kanssa lapsen taakse jumiin jäävällä aikuisella sitten on, ettei voi vaan sanoa sille taaperolle 'anteeksi minun pitäisi päästä tästä ohi, voisitko väistää'? Tätä mä vaan mietin. Ettekö te pyydä aikuistakin väistämään? Vai onko noi pienet lapset pikku kärryineen teille jotain epäihmisiä, joiden kanssa ei voi kommunikoida, vaan kaiken pitää kulkea vanhempien kautta, koska niillä on se kasvatusvastuu?
Näin taaperon vanhempana ei mua ainakaan haittaisi, jos joku mun lasta pyytäisi (kohteliaasti) väistämään, jos on tiellä ja jos en itse huomaa. Sitähän mä yritän itsekin sille lapselle opettaa.
[/quote]
Multa ei ole kysytty, en ole se, keneltä kysyt, mutta kyllä minä vähän ymmärrän tässä niitä muitakin ihmisiä. Me kaikki teemme sen määrän lapsia kuin jaksamme ja haluamme kasvattaa ja on vähän epis olo, jos itse pitää kaupassa kurin ja vahtii itse, eikä meillä esim. mies ole antanut itsekseen kävellä, sitä on oltu siinä vieressä tai kärryissä ja nyt sitten joutuisi jatkuvasti vahtia toisten, ja kehotella siirtymään, monille se on sellaien pakollinen paha se ruokahuolto, nyt sitten siellä itsekseen yhtäkkiä sellaiset kulkevat jotka eivät osaa tai huomaa väistää, ja jos vielä paljn näitä ja ruuhka-aikana, niin on se vähän liikaa vaadittu muilta ja liian vähän itseltä, että ei itse voi sanoa lapseleen, että sinä et osaa vielä väistää, joten sinä istut tässä tai kuljet koko ajan tässä vieressä.
Ja jos ei halua kieltää lastaan tai laittaa rajoja, niin slloin pitää hyväksyä se, että vahinkoja sattuu, joiden takia ei toisten naamaa hajojtetaa vaan sanotaan lapselle, että ensi kerralla menet vieressä.
Keskustelunaihe siis lapset ja aikuiset kaupassa, miten kaupassa liikutaan ettei kukaan ole toisten tiellä. Johan on aihe. Eikö ihmisillä ole enää käytännön järkeä vai onko liikaa aikaa? Uusavuttomuus lisääntynyt (kirjaimellisesti)? Olikohan ennen 2000-lukua näitä ongelmia vai eikö ennen keskustelupalstoja päässeet kaikki aivopierut julkisuuteen?
Pitää näköjään rautalangasta vääntää. En ole yhtäkään naamaa rikkonut muttta jos ei muu auta niin siihen on valmius. Lapsilta hyväksyn ja kestän huonoa käytöstä. Aikuisten pitää jo osata ja jos eivät osaa niin sanon.
Sanominen on tähän asti riittänyt ja toivon että se riitää jatkossakin. Ketään en halua lyödä mutta jos niin käy sitten saa miettiä kannattiko? Minä tiedän että tulee seurauksia, olen ollut tuomittavana. Kapakka tappelu jossa tippui neljä jätkää.
Ei tullut sakkoja eikä muutakaan kun todistajat kertoi rehellisesti. Mun päälle käytiin ja puolustin itseäni. Sain iskua tai oikeasti iskuja monikossa. Varsinkin selkä oli kipeä tuolin avulla tehdystä iskusta. Loppupeleissä se porukka yritti syyttää yhtä miestä pahoinpitelystä. Ei muuten onnistunut, maksamaan joutuivat.
Jos joku kuvittelee mua kovaksi niin sanon vain että aina köytyy kovempi. Eikä mulla ainakaan ole mitään tavoitetta kokeilla kuka on kovin.
[/quote]