Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero on väistämisvelvollinen

Vierailija
07.02.2015 |

Huomaatteko että kaupassa yms. Paikoissa oletetaan aina että pieni lapsi on väärässä paikassa ja sen pitää siirtyä pois tieltä. Vastaavasti jos aikuinen työntäis kärryjä niin ei sitä tarvii väistää. Miksi muka pienet lapset on aina "tiellä". Oletteko huomanneet?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väistän pikkulapsia eikä se ole minulle ongelma. Toisin kuin kassalla jos olen maksamassa ostoskiani ja joku kullannuppu on juossut takanani jonottavan vanhempansa tieten sinne hihnan päähän missä pakataan ostokset ja lähmii käsillään minun ostoksiani odotellessaan että äitinsä/isänsä/mummonsa vuoro koittaa. Jos ko vanhempi ei lastansa ojenna sanon itse että tavarat ovat minun, älä koske niihin, teidän ostoksenne tulevat kohta siihen viereen. Hyvin harvoin lapsen aikuinen kieltää lastaan -ainakaan ennen kuin olen itse ojentanut lastansa.

Vierailija
2/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka sitä varten, että se kärryjä työntävä aikuinen käy ostoksilla, ei pujotteluradalla. Kun käyn kaupassa, katson joko eteen tai sivulle, en sinne lattianrajaan josko siellä joku pikkutaapero taas vapaana vaeltaa. Peruskasvatukseen kuuluu, että nuorempi antaa vanhemmalle "tietä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko muslimi tai romani? Nuorempi antaa vanhemmalle tietä...

Vierailija
4/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pidän huolen siitä, että lapset eivät ole muiden tiellä, samoin itse. Aikuiset enemmän tukkivat hyllyjen välejä, ja varsinkin maitohyllyt tukkivat kärryineen.. itse jätän aina kauemmaksi, paitsi jos paikalla ei ole muita asiakkaita.
Ä23

Vierailija
5/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero usein seisoa tönöttää paikoillaan ja tukkii tien. Ja siinä minä odotan hänen takanaan, että vanhempi siirtää lapsensa pois tieltä. Mitään ei tapahdu. Taapero ei ole väistämisvelvollinen, vaan hänen vanhempansa on väistämisvelvollinen siirtämään taaperonsa. Eihän se taapero tätä ymmärrä. Samoin aikuinen, joka tukkii tien SIIRTYY pois tieltä.

Vierailija
6/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon omille lapsille, että tulla edestä, jos joku on kärryineen menossa, en siksi, että hänellä on jokin väistämisvelvollisuus, vaan siksi, että kaikki mahtuu kulkemaan. Voi kun aikuisetkin tajuaisi saman. Ei jäisi sen naapurin Iitan kanssa kärryt vierekkäin siihen käytävälle juttelemaan, olettaen, että kyllä muut kiertää vaikka kiertolenkin kautta. Varsinkin jos tässä vaiheessa lapseni kysyy päästä pienien kärryjensä kanssa ohi, katsotaan pahasti "kun ei meidän tarvitse lapsia väistää".

Vierailija
7/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo.Mun tiellä töpötteli joku 60v kääkkä keskellä kaupan käytävää.Työnsin kärryt kintuille niin johan tuli kurppaan vauhtia.
T.191cm ja yli 100kg taapero

Vierailija
8/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kaupassa seisoskelin hyllyn vierellä, takanani käytävällä reilusti tilaa. Joku taapero päätti kävellä suoraan takatani ohi niin että tämän olkapää/pää meni takamustani vasten. Yh :/ Ei edes yrittänyt väistää, itse säikähdin että joku vanha pervo meni takaatani ja hypähdin eteenpäin. Jotain käytöstapoja ja muiden ihmisten huomioimista kiitos. Varmaan pieni sai itsekkin traumat tapahtumasta.

Vierailija
9/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero on kauhea sana

Vierailija
10/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:10"]Taapero on kauhea sana
[/quote]
Älä :'D

Vierailija
11/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset siellä kaupassa kuulu juosta ympäriinsä ja jotain kärryrallia harrastaa. Kaupassa käyvät muutkin ihmiset ja sen on otettava huomioon. Kun se mailma ei pyöri sinun sekä sinun muksusi ympärillä. Kannattaisi ottaa huomioon että voi olla suorastaan vaarallista antaa lasten juosta joka paikassa vapaana aiheuttamassa häiriötä.

Vierailija
12/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aikuinen ihminen ymmärrä väistää pientä lasta niin jokainen tietää kenessä se vika on. Ihan oman naamanne ehjänä pysymisen takia suosittelen väistämään ne lapset. Vahingon ymmärrän mutta jos tahallaan niin.. No varoitin jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
13/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämä mua ärsyttää niin paljon! Vahdin omaa lastani kaupassa koko ajan eikä tämä tosiaankaan juoksentele ympäriinsä, koskettele muita ihmisiä eikä näiden/kaupan tavaroita. Silti, jos lapsi tulee aikuista vastaan käytävällä, niin aikuiset eivät edes yritä väistää (kuten on normaalia, jos aikuinen tulee vastaan!) vaan tuhahtelevat naama norsunvitulla, kun lapset ovat aina tiellä. Samaan aikaan mummot pitävät torikokousta keskellä käytävää, eikä ketään häiritse väistää aikuisia.

Vierailija
14/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla noinkin, en tiedä.

Toisaalta nykyään on yleistä, että pienet lapset saavat tehdä kaikkea ja olla mnissä vaan, mikä ei ennen tullut kuuloonkaan.

Esim. ei omassa lapsuudessa ehditty lapsia viedä puistoihin ja jos olisi viety, niin siellä olisi pitänyt heti osata olla. Ennen ei ollut minkäänlaisia harhaluuloja vanhemmilla, että oma lapsi saisi perseillä ja harjoitella olemistaan, muiden kustannuksella. 

Vaikka olen pasifisti ja kannatan kaikkien ruumiillista koskemattomuutta, samoin kuin henkistä, niin siinä vaiheessa jos ihminen rikkoo toisen koskemattomuuden, menettää omansa ja samalla lailla tämä toimii eläimillä. Jos joku koko ajan rikkoo toisen rajoja, esim. taapero menee liukumäen eteen, niin ei ennen olisi katsottu tällaista, nykyään pienten vanhemmat luulevat että heidän ei tarvitse ikään kuin välittää muista. 

eli kerran sanotaan ja jos ei vielä mene jakeluun niin niskaperseote ja kotiin.

Vanhemman kuuluu tarttua kakaraansa jos ei osaa olla. Heti. Jotta muiden ei tarvitse.

Tai koulujen juhlissa, omalla on aina oikeus riekkua, kiipeillä, eikä ajatella, että jos siellä kaikki kiipeilisiävt ja juoksisivat niin eipä siellä kukaan katsoisi esitystä ja se on epäreilua ja epäkohteliasta.

Eli minusta asiassa on kaksi puolta, myös vanhemmat ovat muuttuneet. Omassa lapsuudessa oli kunnia-asia, että lapsi osasi olla ja kukaan ei kuvitellut todellakaan että muut ovat siellä katsomassa yhden showta, ei, eipä tainnut olla mitään autokärryjä tai lapsille omia kärryjä, siinä käveltiin vieressä tai istuttiin kärryissä, eikä sitä kysytty huvittaako. Ja kyllä, lapset otettiinkaupaan mukaan, sitä piti opetella olemaan kunnolla ihmisten ilmoilla. Ei sitä vain riekuttu elämäntehtävänä vaan kaupassa käynti kuuluu kaikille jotka syövät.

Itseäni ei kylläkään häiritse, jos kaupassa kiukuttaa, tai tulee itku, se on sitä opettelua. Mutta se häiritsee, jos ei sanota ei.

Vierailija
15/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne muut ihmiset ovat vain kypsyneet, siihen, että vanhemmat eivät laita rajoja. Ja tulee ilmi noin.

Vierailija
16/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:32"]Eli minusta asiassa on kaksi puolta, myös vanhemmat ovat muuttuneet. Omassa lapsuudessa oli kunnia-asia, että lapsi osasi olla ja kukaan ei kuvitellut todellakaan että muut ovat siellä katsomassa yhden showta, ei, eipä tainnut olla mitään autokärryjä tai lapsille omia kärryjä, siinä käveltiin vieressä tai istuttiin kärryissä, eikä sitä kysytty huvittaako. Ja kyllä, lapset otettiinkaupaan mukaan, sitä piti opetella olemaan kunnolla ihmisten ilmoilla. Ei sitä vain riekuttu elämäntehtävänä vaan kaupassa käynti kuuluu kaikille jotka syövät.

[/quote]

Nyt on kyllä aika kullannut muistot. Eivät lapset olleet "ennen" sen paremmin käyttäytyviä kuin nykyäänkään, reikkuivat ihan samaan tyyliin ja vielä pahemminkin, esim. autoissa ilman turvaistuimia tai -vöitä ja niin edelleen. Toki nykyään on enemmän sellainen meininki, ettei lapsia uskalleta komentaa ihmisten ilmoilla kun joku on heti paheksumassa, sitäkin.

Vierailija
17/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:36"]

Jospa ne muut ihmiset ovat vain kypsyneet, siihen, että vanhemmat eivät laita rajoja. Ja tulee ilmi noin.

[/quote]

Minäkin olen kypsynyt siihen, että aina pitäisi väistää muita, kuten mummoja. Jatkossa ajan autokärryillä päälle.

Vierailija
18/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kävelee rauhassa hyllyjen välissä kärrynsä kanssa, on se riekkumista?

Vierailija
19/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:47"]Eilen kaupassa seisoskelin hyllyn vierellä, takanani käytävällä reilusti tilaa. Joku taapero päätti kävellä suoraan takatani ohi niin että tämän olkapää/pää meni takamustani vasten. Yh :/ Ei edes yrittänyt väistää, itse säikähdin että joku vanha pervo meni takaatani ja hypähdin eteenpäin. Jotain käytöstapoja ja muiden ihmisten huomioimista kiitos. Varmaan pieni sai itsekkin traumat tapahtumasta.
[/quote]

Takatani

Vierailija
20/32 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän auton usein kauppakeskuksen katolle ja menen hissillä alas. Voi kuinka usein käy niin, että kun hissin ovi sitten aukeaa alhaalla, niin en pääse ulos sieltä, kun perheen lapset tunkevat sisälle. Ja vanhemmat eivät sano sanaakaan lapsilleen vaan antavat rynniä sisälle hissiin ja hissistä ei pääse ulos ennen kuin ovat tunkeneet sisälle. Opettakaa hyvät ihmiset lapsille käytöstapoja. Pienet lapset toki unohtavat tälläiset asiat. Mutta voitte vaikka siinä hissiä odotellessa sanoa lapselle, että päästä ensin kaikki ulos sieltä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän