Laajennettu lähestymiskielto
Jos on määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon eli ei saa liikkua lähestymiskiellolla suojatun henkilön tuöpaikan lähistöllä, niin jos joutuu menemään suojatun henkilön työpaikan ohi johonkin toiseen paikkaan, esim kauppaan niin tarkoittaako se sitä, että pitää vaihtaa ruokakauppaa? eli siihen kauppaankaan ei ole asiaa enää eikä esim kuntosalille johon matkan varrella sattuu olemaan kiellolla suojatun työpaikka?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:11"]
vaikka en uhkaa henkilöä väkivallalla enkä ole häntä tavannut vuosiin, niin silti esim lähimpään uimahalliin meneminen ilman että kyseisen henkilön kohtaaminen olisi minulla edes mielessä, on siis lähestymiskiellon rikkomista?
[/quote]
Kyllä on, jos uimahalli sijaitsee alueella jolla liikkuminen on kielletty lähestymiskiellossa.
[/quote]
minun asuntoni sijaitsee myös alueella jolla liikkuminen on kielletty lähestymiskiellossa. en siis saa poistua asunnostani? oikeastaan joka paikkaan meno on sillä alueella liikkumista.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:17"]
vaikka en uhkaa henkilöä väkivallalla enkä ole häntä tavannut vuosiin, niin silti esim lähimpään uimahalliin meneminen ilman että kyseisen henkilön kohtaaminen olisi minulla edes mielessä, on siis lähestymiskiellon rikkomista?
[/quote]
Kyllä on, jos uimahalli sijaitsee alueella jolla liikkuminen on kielletty lähestymiskiellossa.
[/quote]
minun asuntoni sijaitsee myös alueella jolla liikkuminen on kielletty lähestymiskiellossa. en siis saa poistua asunnostani? oikeastaan joka paikkaan meno on sillä alueella liikkumista.
[/quote]
Siinä tapauksessa joudut muuttamaan pois pikimmiten. Muuten rikot lähestymiskieltoa ja saat siitä rangaistuksen. Kannattaa ottaa yhteyttä poliisiin mahdollisimman pian ja kysyä miten sinun tulee toimia.
Jälkikäteen rikosilmoitus voisi olla esimerkiksi syytös raiskauksesta tai muusta seksuaalisesta väkivallasta. Sillä perusteella saa lähestymiskiellon. Asian kommentoiminen "muutamille" voi olla esimerkiksi yhteydenotot työpaikalle ja yritys sitä kautta häiritä toisen elämää tai saada hänet esimerkiksi erotettua työstään.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidat olla pelkkä trolli. Tuollaiset asiat pitäisi selvittää oikeudessa, ennen kuin lähestymiskiellon sisällöstä päätetään.
Ahaa, sinä! Etkö nyt vihdoin voi vaan antaa hänen olla kun kerran olette jo saaneet rikosasian päätökseen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:25"]
Ahaa, sinä! Etkö nyt vihdoin voi vaan antaa hänen olla kun kerran olette jo saaneet rikosasian päätökseen.
[/quote]
Tuon asian ymmärtämisen vaikeus on usein syynä laajennetun lähestymiskiellon saamiseen. Jos hän "voisi antaa olla" niin hän ei olisi täällä kyselemässä asiasta.
Toistan edelleen: Jos lähestymiskiellolle ei ole perustetta niin pyydä oikeutta purkamaan se mutta muuta muualle siiheksi että kielto on peruttu. Jos sille on peruste niin toimi kuten sinua on viranomainen käskenyt toimimaan ja muuta muualle.
Lyhyesti: Muuta muualle, ongelma ratkaistu. Suomi on iso maa.
kiellossa oli mainittu henkilön lisäksi vain hänen työpaikkansa osoite ja tietty työhuone siellä. ei muita osoitteita. uimahalli ei sijaitse siinä osoitteessa.
En tiedä, mutta voisin veikata, että kaupassa käynti tai kuntosali eivät ole riittävä syy pyöriä ihmisen lähipiirissä. Ehkä sitten, jos kyse on kylän ainoasta kaupasta, mutta muuten ei. Poliisi osaa kertoa sulle, mitä saa tehdä ja mitä ei.
riippuu, mitä lähestymiskieltopapereissa sanotaan. jos jokin tietty osoite niin siinä ei saa käydä mut kadun toisella puolella kyllä, jos kiertää sinne eri kautta
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:38"]
En tiedä, mutta voisin veikata, että kaupassa käynti tai kuntosali eivät ole riittävä syy pyöriä ihmisen lähipiirissä. Ehkä sitten, jos kyse on kylän ainoasta kaupasta, mutta muuten ei. Poliisi osaa kertoa sulle, mitä saa tehdä ja mitä ei.
[/quote]
kaupassa jonka matkan varrella kyseinen työpaikka on, on lähin pankkiautomaatti ainakin. salilla joka siellä lähellä on, on eräs ryhmä jossa olen käynyt ja ikävältä tuntuisi se ryhmä jättää.
kerro meille mitä teit ja ennenkaikkea MIKSI?
Satun asumaan kyseisen henkilön työpaikan lähellä. minulla ei siis ole asiaa enää tien toisella puolella olevaan lähikauppaan, asuinalueeni lenkkipoluille, pankkiautomaatille, uimahalliin, kuntosalille, ystäväni luokse jonka luokse mentäessä on mentävä ko.paikan ohi, rannalle kesällä, linja-autopysäkille jne?
Kannattaisiko nyt selvittää vaikka poliisilta mitä saat ja et saa tehdä, varmaan tietävät palstalaisia paremmin. Nii ja alahan kertoo mitä olet oikein tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:53"]
Satun asumaan kyseisen henkilön työpaikan lähellä. minulla ei siis ole asiaa enää tien toisella puolella olevaan lähikauppaan, asuinalueeni lenkkipoluille, pankkiautomaatille, uimahalliin, kuntosalille, ystäväni luokse jonka luokse mentäessä on mentävä ko.paikan ohi, rannalle kesällä, linja-autopysäkille jne?
[/quote]
Mahdollisesti. Millä tavalla hankit laajennetun lähestymiskiellon? Yleensä sellaisen saaminen vaatii aika lailla itsepintaista yrittämistä ja mahdollisesti väkivaltaakin eli sitä seuraavasta oman elämän ongelmallisuudesta voi kyllä syyttää itseään.
Suosittelisin muuttamaan muualle niin moni ongelmistasi ratkeaisi. Kaverisi voi tulla teille käymään, lähestymiskieltosihan ei kai ole mikään salaisuus.
Muuta pois! Itse olet syypää tilanteeseesi!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:30"]
Jos on määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon eli ei saa liikkua lähestymiskiellolla suojatun henkilön tuöpaikan lähistöllä, niin jos joutuu menemään suojatun henkilön työpaikan ohi johonkin toiseen paikkaan, esim kauppaan niin tarkoittaako se sitä, että pitää vaihtaa ruokakauppaa? eli siihen kauppaankaan ei ole asiaa enää eikä esim kuntosalille johon matkan varrella sattuu olemaan kiellolla suojatun työpaikka?
[/quote]
Papereissa on varmasti annettu tarkat rajat sille, mitä "työpaikan lähistö" tarkoittaa. Olen itse nähnyt yhden tuomion, jossa laajennettu lähestymiskielto kielsi liikkumisen 100 metrin säteellä tietyssä osoitteessa sijaitsevan rakennuksen ulko-ovelta.
[/quote]
Voi olla, kysy asiaa paikalliselta poliisilta. Erityisesti pätee, jos esimerkiksi uhkasit kyseistä henkilöä väkivallalla tai syyllistyit siihen häntä kohtaan ennen lähestymiskiellon myöntämistä. Kertomasi perusteella voisi arvata että olet harrastanut puhelin tai sähköpostihäirintää ihmistä tapaamatta. Siitäkin on seuraamuksensa, jonka nyt huomaat.
Helpointa on muuttaa muualle, jolloin et vahingossa riko lähestymiskieltoa. Tai jos sinulla on todisteet siitä että kielto on väärin perustein määrätty niin vaadi lähestymiskiellon purkamista.