Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia 80-luvun perheenäidit olivat?

Vierailija
17.11.2021 |

Maaseudulla oltiin varmaan vielä aika vanhoillisia mutta olivatko perheenäidit kaupungissa moderneja ja itsellisiä enimmäkseen?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin -80 ja veljeni -82. Äiti oli kotiäiti koulun alkuun saakka, sitten hän meni siivoojaksi ja siitä pian toisiin konttori tehtäviin ko.yrityksessä. Isä oli vuorotöissä, joten arkea rytmitti hänen työ. Palkka oli kai siis siten kohtuullinen, koska vuorolisät, mutta sillä yhdellä palkalla me elettiin ja vanhemmat oli todella säästäväisiä. Asuimme isossa kaksiossa Helsingissä. Kouluun sain uusia vaatteita, mutta halpoja, ei siis ollut mitään Leviksiä tms. Housuja käytettiin siihen saakka kunnes lahkeet oli selkeästi lyhyet, ennen kuin uusia ostettiin. Isä määräsi aika tavoin kaikesta, antoi luvan tai yleisemmin kielsi. Äiti oli sallivampi mutta ei monesti kyseenalaistanut isän päätöstä. Äidilläkin oli omaa rahaa, työstä ansaittua ja perittyä. Eivät käyneet kuin pari kertaa vuodessa jossain juhlimassa, tyyliin pikkujoulut ja jotain muuta. Sunnuntaisin oli hieman parempaa ruokaa, kuten kanankoipia tai talouskyljystä, muutoin viikolla peruskotiruokaa. Ravintolassa ei käyty varmaan ikinä. Kesälomat vietettiin perityllä mökillä samalla paikkakunnalla mistä vanhemmat olivat kotoisin. Automatkalla ei ikinä syöty huoltoasemalla vaan taukopaikalla omia mukaan pakattuja eväitä. Äiti tosin leipoi usein. Kerran käytiin 90-luvun alussa ruotsin risteilyllä. Perhe-elämä oli turvallista, ei ollut alkoholismia tai väkivaltaa. Saunakaljat vanhemmat joi kerran viikossa. Ainoastaan kerran olen nähnyt isäni humalassa yhtenä juhannuksena 90-luvulla eikä silloinkaan tapahtunut mitään dramaattista, äitiäni en ole nähnyt humalassa ikinä. Lähellä asuvien sukulaisten ja serkkujen luona vierailtiin suht usein, noin kerran kuussa. Ja kovasti myös soittelivat toisilleen. Itse en oikein osaa pitää samalla tavalla yhteyttä tätiin/setin enkä serkkuihinkaan, se on sinänsä harmi että tällainen tiivis yhteys alkaa löyhentymään. No oli niitä sukuerimielisyyksiä silloinkin asiasta tai toisesta, nykyään ei ole itselläni ainakaan kun ei olla niin tiiviisti yhteydessä, siis juuri lainkaan. Ei tosin vanhemmiltakaan enää, on tainnut suurimmat riidan kylväjät siirtyä muille maille. Molemmat vanhemmat kannustivat opiskelemaan ja olivat kiinnostuneita opintomenestyksestä, vaikka eivät itse kaikissa aineissa mitenkään tukemaan kyenneetkään (osaaminen duunaritasoa). Maksullisia harrastuksia ei ollut, kirjaston kirjat olivat suurin harrastus. Sen muistan että aina oli siistiä ja lelujakin oli riittävästi. Vieläkin äiti vaihtaa kesä, talvi ja jouluverhot esimerkiksi. Itse olen hankkinut yhdet sisustukseen sopivat verhot enkä niitä ole sisäänmuuton jälkeen moneen vuoteen vaihtanut ja tykkään niistä edelleen.

Vierailija
42/43 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa.. päivähoidossa ei siis todellakaan oltu, vasta eskariin pääsi ja olin iloinen että vihdoinkin, se oli jännää ja erilaista. Koulun jälkeen tultiin kotiin ja äiti oli siis vielä kotona koska veli ei ollut koulussa vielä, ja siitäkin muistan että harmitti kun toiset menivät iltapäiväkerhoon tai hoitajalle. Kun veli aloitti koulun, olimme sitten koulun jälkeen kaksistaan kotona tai äidin mukana töissä siivoustyöpaikalla. Se oli myös jännää ja erilaista.

Asuimme kerrostalossa ja muistelen että noin 5-6vuotiaasta saatiin leikkiä pihalla ”yksinään” ilman aikuista, veli oli mukana ja pihan muut lapset. Käytiin myös kavereiden kotona leikkimässä ja pinpottamassa ovikelloa ja pyytämässä ovella että saako x tulla ulos? Nykyään ei vielä tuossa iässä lapseni sovi leikkitreffeistä vaan vanhempien kesken sovitaan.. eikä lapset leiki ulkona kuin omalla divarin takapihalla muttei missään muualla julkisella paikalla ilman aikuisen läsnäoloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi läheisen koulun liikuntasalissa jumpassa varmaan kerran viikossa mutta muita harrastuksia hänellä ei ollut. Leipoi usein ja luki aikakauslehtiä.