Työnhaku ruuhka-Suomen ulkopuolelta, muilla tylyt reaktiot?
Olen yrittänyt nyt hakea oman alan töitä ns landelta. Kun sanotaan, että pitää muuttaa työn perässä. Mutta asenteet suurten kaupunkien ulkopuolella on ihan kummalliset.
Tänäänkin soitin yhdestä työpaikasta, pikkukaupungissa Itä-Suomessa. Vastaanotto oli hyvin tyly. Rekrytoija alkoi happamat selittää, miten heidän kunnassa on sitten turha haikailla sitä ja tätä, mihin olen isossa kaupungissa tottunut. Sanoin, että ne on minulle sivuseikkoja ja työpaikka tärkein. Yritin kysellä itse työtehtävästä.
Kysymyksiini en oikeastaan saanut vastausta. Sen sijaan rekrytoija alkoi haukkua helsinkiläisiä ja pääkaupunkiseutulaisten asennetta ja nurjaa suhtautumista kaikkeen, mikä sijaitsee kehä kolmosen ulkopuolella. Sitten hänelle tuli kuulemma kiire, palataan asiaan, hän nyt katsoo mun hskemukseni ensin.
Yritin uudelleen ja uudelleen selittää, että olen Turusta enkä koskaan edes asunut Helsingissä. Silti mies jatkoi Helsingin parjaamista. Mitä ihmettä? En taida hakemusta lähettääkään.
Kommentit (4)
Ehkä sitten niin... Mutta miksi alkaa turkulaiselle narista, että kun te siellä pääkaupunkiseudulla sitä ja tätä. Eihän Turku ole pääkaupunkiseutua!
"Mutta asenteet suurten kaupunkien ulkopuolella on ihan kummalliset."
Lievää yleistystä taas, yksi outo tapaus.
Miksi kukaan kertoo työpaikasta kysyessään, missä nyt asuu? Rekrytoija todennäköisesti hämmentyi sitä, että joku ryhtyy selittämään ummet ja lammet epäolennaisia asioita.
Jospa paikka on jo sovittu paikalliselle.