Bloggari kääriytyi turkisliiviin - miten kukaan nykyään kehtaa?
Kaikilla on varmasti nykypäivänä tarkasti tiedossa kuinka huonoissa oloissa turkiseläimet kituvat koko elämänsä ajan.
En voi käsittää, että kukaan enää on niin juntti, että pukeutuu turkikseen - saati sitten oikein tuo sitä esille blogissaan:
http://www.menaiset.fi/artikkeli/blogit/avec_sofi/kukkia_kaduilla#comments
Kommentit (99)
Turkis on paras talvivaate. Kunnon turkishaalarissa tarkenee vaikka munasillaan -20 asteen pakkasessa. Eikä vaimokaan valita enää kylmästä kun on minkkiturkki päällä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:38"]
Olen alkanut kääntyä turkisten puoleen ärsyttävien fanaattisten ihmisten takia. Toisaalta en ostaisi itse aitoa turkista, mutta jos joku ostaa niin sitten ostaa.
[/quote]
Niin, tämä on juuri sellainen asenne, mitä en ymmärrä. "Ennen välitin eläinten elinoloista enkä halunnut niiden kärsivän, mutta koska vegaanit ovat niin ärsyttäviä, nykyään syön mahdollisimman paljon lihaa ihan piruuttani, ja käyn vielä läheisellä maatilalla kiusaamassa laitumella olevia lehmiä! Siitäs saavat, vegaanit!"
Eläimethän siinä kärsivät, eikä ne ärsyttävänä pidetyt ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:33"]
Lisäksi turkiseläimille syötetään kaikenmaailman myrkkyjä ja aineita, jotta saataisiin turkista mahdollisimman paksu ja kiiltävä.
[/quote]
Huonosti voiva eläin pukkaa hienon turkin? No ei.
[/quote]
No ihan samalla tavalla kuin mies, joka piikittää testoa itseensä, pukkaa hienot lihakset, vaikka samalla voi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:24"]
Joo, lopetetaan kaikin mokomin turkistuotanto. Siinä lähtee taas pari miljardia Suomen vuosibudjetin rahoituksesta.
[/quote]
On mennyt miljoonat ja miljardit sekaisin.
[/quote]
Ei todellakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:43"]
Olen alkanut kääntyä turkisten puoleen ärsyttävien fanaattisten ihmisten takia. Toisaalta en ostaisi itse aitoa turkista, mutta jos joku ostaa niin sitten ostaa.
[/quote]
Niin, tämä on juuri sellainen asenne, mitä en ymmärrä. "Ennen välitin eläinten elinoloista enkä halunnut niiden kärsivän, mutta koska vegaanit ovat niin ärsyttäviä, nykyään syön mahdollisimman paljon lihaa ihan piruuttani, ja käyn vielä läheisellä maatilalla kiusaamassa laitumella olevia lehmiä! Siitäs saavat, vegaanit!"
[/quote]
En syö mitenkään sen enempää lihaa enkä tosiaan osta turkiksia tms. Olen kuitenkin näiden fanaatikkojen takia perehtynyt vähän enemmän kaikkeen mitä he vastustavat ja todennut, että se ei ole niin mustavalkoista kuin yritetään väittää. Ennen en kai tajunnut kyseenalaistaa kun naamalle heitettiin turkispropagandaa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:41"]
Milläs me poistetaan se ongelma, että vielä huonompien olojen maissa ruvetaan tuottamaan entistä enemmän turkiksia, jos me lopetetaan koko homma? Onko se sitten parempi?
[/quote]
Tässä on samaa logiikkaa kuin siinä, että "kyllähän pitää saada n*ssia pieniä poikia Thaikuissa, kun muuten ne ei saisi sitäkään rahaa ja veisimme niiltä elinkeinon"
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:24"]
Joo, lopetetaan kaikin mokomin turkistuotanto. Siinä lähtee taas pari miljardia Suomen vuosibudjetin rahoituksesta.
[/quote]
LOL, "miljardia" :)
Nyt ei ole kirjoittajalla suhteellisuuden tajua. Aika pikkupisara on turkiselinkeino Suomelle, mutta sitäkin isompi tahra imagossa ja maabrändissä.
[/quote]
Turkisalan liikevaihto on satoja miljoonia vuodessa, ja se on suurimmalta osalta vientituloja joilla maksetaan sinunkin kela-tuet. Että ei mitään nappikauppaa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:22"]
Mitä väliä sillä on kasvaako eläin turkin tai lihan takia? Kunhan elinolosuhteet on hyvät.
[/quote]
Mutta kun turkiseläimille ei yksinkertaisesti saa tehtyä hyviä elinolosuhteita (ellei puhuta lampaista tms). Se on jo teoriassakin mahdotonta.
[/quote] Ai miksi ei? Alkoi kiinnostaan...
[/quote]
Koska suurin osa turkiseläimistä ei ole kotieläimiä, vaan ne stressaantuvat vankeudessa. Esim. ketut ja minkit. Pää pimahtaa virikkeettömästä elämästä, vaikka olisi kuinka hieno aitaus.
Eikä turkiseläimiä edes voi pitää missään hienoissa aitauksissa, vaan ne on pakko pitää pienissä häkeissä, jotta a) turkis ei vahingoitu, ja b) toiminta on kustannustehokasta.
Lampaita voi pitää hyvissä oloissa; liian harvoin kuitenkaan pidetään. Kanejakin teoriassa voisi, mutta sekään ei olisi kustannustehokasta.
Kuvitelkaa itse miltä tuntuu kun ensin lyödään rautaputkella puolitajuttomaksi ja sitten revitään iho irti. Jos sinulla on jäänyt koskaan ihoa esim vetoketjun väliin niin voit saada viitettä siitä kivusta, jos ajattelet että jokaiseen neliömillimetriin koskee yhtä kovaa. Eikä edes riitä.
Näin ainakin kaakkois-Aasiassa nyljetään turkiseläimet.
Länsimaissa vaihtelevin menetelmin, edelleen takaamatta eläimen tuskatonta kuolemaa. Usein käytetään sähköä joka johdetaan suuhun ja peräaukkoon laitettavin kapuloin eläimen läpi.
Kasvatusolosuhteista nyt puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:41"]
Milläs me poistetaan se ongelma, että vielä huonompien olojen maissa ruvetaan tuottamaan entistä enemmän turkiksia, jos me lopetetaan koko homma? Onko se sitten parempi?
[/quote]
Tässä on samaa logiikkaa kuin siinä, että "kyllähän pitää saada n*ssia pieniä poikia Thaikuissa, kun muuten ne ei saisi sitäkään rahaa ja veisimme niiltä elinkeinon"
[/quote]
No ei ole ihan sama logiikka kyllä. Tiedämme kuitenkin faktana, että joku Kiina tmv. tuottaisi sitten turkiksia meidänkin edestä, jos täällä pistettäisiin hommalle stoppi. En vain oikeasti näe siitä mitään pakotietä, lopettaminen vain pahentaisi asioita joten mitä järkeä siinä olisi ennen kuin asiaan keksitään ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:45"]
[/quote]
[/quote]
En syö mitenkään sen enempää lihaa enkä tosiaan osta turkiksia tms. Olen kuitenkin näiden fanaatikkojen takia perehtynyt vähän enemmän kaikkeen mitä he vastustavat ja todennut, että se ei ole niin mustavalkoista kuin yritetään väittää. Ennen en kai tajunnut kyseenalaistaa kun naamalle heitettiin turkispropagandaa.
[/quote]
Minä en kyllä näe tässä mitään muuta mustavalkoista kuin nämä ketut itse:
http://www.sss.fi/uutiset/406441_515h.JPG
Ylläoleva kuva ei ole mitenkään erityisen "järkyttävä"; siinä on kaksi siistiä kettua siistissä häkissä. Siitä huolimatta en ymmärrä ihmistä, joka hyväksyy eläimen kasvattamisen tuollaisissa olosuhteissa. Empatiakyvyssä on pakko olla jokin häiriö.
Naurattaa tuo tekopyhyys. Valitatte ja kauhistelette turkiselukoiden kurjuudesta ja kohta menette popsimaan jotain jauhelihaa tai häkkikananmunia :D
Turkiselinkeinoa on Suomessa tuettu valtion kassasta miljoonilla ja taas miljoonilla euroilla, että ei niin kovin tuottoisasta elinkeinosta ole kyse. Tai niin, onhan se tuottoisaa turkistarhaajalle kun veronmaksajat maksavat hänen palkkansa.
Ei paljon Kela-tukia turkisalan "tuotoilla" maksella.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ylläoleva kuva ei ole mitenkään erityisen "järkyttävä"; siinä on kaksi siistiä kettua siistissä häkissä. Siitä huolimatta en ymmärrä ihmistä, joka hyväksyy eläimen kasvattamisen tuollaisissa olosuhteissa. Empatiakyvyssä on pakko olla jokin häiriö.
[/quote]
En varsinaisesti hyväksy, mutta mitä vaihtoehtoja tässä on? Pää hajoaisi jos pitäisi kaikkeen yrittää vaikuttaa ja jakaa empatiaa joka puolelle. Ei siihen yksinkertaisesti pysty.
[/quote]
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin. Räksyttävät ituhippikettutytöt ovat maailmantuskassaan ja valaistuneisuudessaan pahinta mitä tiedän. Vastareaktio, sitä se on.
Turkikset ovat nyt in, viimeisen vuoden aikana niiden määrä on noussut reilusti ainakin Hollywood-tähtien päällä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En varsinaisesti hyväksy, mutta mitä vaihtoehtoja tässä on? Pää hajoaisi jos pitäisi kaikkeen yrittää vaikuttaa ja jakaa empatiaa joka puolelle. Ei siihen yksinkertaisesti pysty.
[/quote]
No kuluttajana sinulla on mahdollisuus joko kannattaa tuota toimintaa tai olla kannattamatta. Myös omilla kannanotoillasi vaikutat asenneilmapiiriin. Jokainen meistä vaikuttaa.
"Ei tämä niin mustavalkoista ole mitä turkisten vastainen propaganda väittää, minun puolestani on ihan ok jos ihmiset käyttävät turkiksia" ON kannanotto tuon toiminnan puolesta. Seiso nyt hyvä ihminen sanojesi takana, äläkä vetoa mihinkään passiivisuuteen.
Naurattaa tuo tekopyhyys. Valitatte ja kauhistelette turkiselukoiden kurjuudesta ja kohta menette popsimaan jotain jauhelihaa tai häkkikananmunia :D
[/quote]
Naurattaa tuo tietämättömyytesi. Turkiseläimillä on VIELÄ pahemmat elinolot kuin ruoantuotannossa. Turkiseläimet eivät genetiikaltaan ja elintavoiltaan sovellu tehotuotantoon sitäkään vähää kuin kanat ja possut.
Mutta olen kanssasi samaa mieltä, että myös liha- ja munatuotannossa on huimasti parannettavaa - todellakin. Jos ostan lihaa tai munia, ostan luomua. Nykyään saa myös luomukanaa suoraan tavallisen kaupan lihatiskiltä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:59"]
[/quote]
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin. Räksyttävät ituhippikettutytöt ovat maailmantuskassaan ja valaistuneisuudessaan pahinta mitä tiedän. Vastareaktio, sitä se on.
[/quote]
Mutta kun se on ihan järjetön vastareaktio, kun siinä rangaistaan ihan muita kuin niitä räksyttäviä ituhippejä.
Jos sinua ärsyttää esimerkiksi joku ihminen, joka paasaa jatkuvasti Afrikan nälänhätää kärsivistä lapsista, olisiko sinusta oikeutettu vastareaktio iloita siitä, että nälänhätä kasvaa koko ajan?
Kulahtanut akka.