Mua pelottaa. Meillä ei ole rahaa enää.
Olen aika nuori ja mulla on muitakin isoja ongelmia, mutta ylimääräistä stressiä aiheuttaa tämä tilanne. Asun poikaystäväni kanssa ja hänellä ei ole rahaa, hakee töitä muttei saa (yksikin firma johon pääsi ilmoitti ettei töitä ole tulossa kuukausiin ainakaan).
Tukia ei saa koska ei ole suomen kansalainen (toivon ettei tähän tartuta tässä keskustelussa, yleensä tartutaan). Minä saan jonkun verran rahaa (kuntoutuja) ja nyt on mennyt jo pari kk siten että minä maksan meille kaiken asumisen ym, ja toistaiseksi siis pärjäämme siten mutta hän on mulle jo velkaa monta sataa eli vaikka saisikin rahaa (joskus saan isovanhemmilta vähän apua opiskelumaksuihin ym josta sitten yleensä keskenämme jaamme kuitenkin) niin lähinnä saa vaan maksettua pari kymppiä mulle takaisin. Eli ei saa säästöihinsä yhtään, hänellä ei siis ole omaisuutta ollenkaan. En uskalla kertoa kenellekään, eikä siitä mitään apua edes olisi. En odota että kukaan perheestäni auttaisi meitä koska eihän se kenenkään tehtävä ole. Tuntuu raskaalta pitää yllä kulissia, että on meillä vähän vaikeaa mutta pärjäämme. Äitini raivostuisi jos tietäisi että minä maksan kummankin meidän vuokrat omista elämänsäästöistäni tällä hetkellä. Mutta mitä muutakaan voin? Mietin että alan myydä jo alusvaatteitani netissä. Onko kenelläkään mitään vinkkejä? Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta? Opiskelijoita ollaan siis kumpikin.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:12"]Ap ei ole opiskelija vaan elää kuntoutustuella
[/quote]
Vaikea arvata kirjoituksesta. Ei taida olla menttaalipuoli vieläkään kovin vakaalla pohjalla .
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:59"]En muuten ollut minä tuo joka kirjoitti jostain rahalahjoituksesta. En odottanut mitään tuollaista vastaukseksi enkä todellakaan laita tilinumeroani.
En myöskään valittanut omasta rahatilanteestani niinkään vaikka köyhästä perheestä tulenkin (ja mitä säästöihini tulee, niin mulla on 2000e eli ei nyt mitenkään kauheasti), eli tästäkään ei ollut kysymys. Ymmärrän kyllä rahan arvon. En ole jättämässä poikaystävääni vain vaikean elämäntilanteen vuoksi, hän on itse häpeissään ja suree sitä että joutuu lainaamaan multa. Kirjaa ylös kaikki mitä on lainannut vaikkei se mulle ole niin justiinsa euron päälle oikeastaan. Minä haluan pitää hänet täällä koska meillä on kaikki muuten hyvin. Hän on kaikkia tukia vastaan, ei halua ottaa rahaa ilmaiseksi, tuohon tukiasiaan liittyy jotain monimutkaisuuksia mutta sitä yritetään seuraavaksi. Ollaan asuttu yhdessä aika vähän aikaa, eli yhteisessä asunnossa jonka ovessa on molempieni nimet.
[/quote]
Jos sulla on 2000e, niin mitä ihmettä nariset täällä rahapulasta?
Perhe On Yhteinen Yritys Oy Ab. Mies ei ole sulle velkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:59"]
En muuten ollut minä tuo joka kirjoitti jostain rahalahjoituksesta. En odottanut mitään tuollaista vastaukseksi enkä todellakaan laita tilinumeroani.
En myöskään valittanut omasta rahatilanteestani niinkään vaikka köyhästä perheestä tulenkin (ja mitä säästöihini tulee, niin mulla on 2000e eli ei nyt mitenkään kauheasti), eli tästäkään ei ollut kysymys. Ymmärrän kyllä rahan arvon. En ole jättämässä poikaystävääni vain vaikean elämäntilanteen vuoksi, hän on itse häpeissään ja suree sitä että joutuu lainaamaan multa. Kirjaa ylös kaikki mitä on lainannut vaikkei se mulle ole niin justiinsa euron päälle oikeastaan. Minä haluan pitää hänet täällä koska meillä on kaikki muuten hyvin. Hän on kaikkia tukia vastaan, ei halua ottaa rahaa ilmaiseksi, tuohon tukiasiaan liittyy jotain monimutkaisuuksia mutta sitä yritetään seuraavaksi. Ollaan asuttu yhdessä aika vähän aikaa, eli yhteisessä asunnossa jonka ovessa on molempieni nimet.
[/quote]Mies elää mieluummin tyttöystävän rahoilla kuin että hakisi yhteiskunnan tukia?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 00:48"]
Perhe On Yhteinen Yritys Oy Ab. Mies ei ole sulle velkaa.
[/quote]
Mikä hemmetin PERHE tässä on kyseessä? Tavallinen suomineitoa vedättävä mamu!
Mulla on kaa mies somali ja oon suomalainen nainen. Ollaan naimisissa. Raadaan päivät pitkät töitä ja joudun tekeen kaikki kotityöt. Olen ostanut meille lainalla omakotitalon ja meille 2 autoa. Ongelma on se, että mun mies väittää jatkuvasti et heidän kulttuurissaan naiset tekevät kaiken ja kaikki työt ja miehet ei tee yhtään mitään. Sen perusteella ei oo tehnyt koskaan mitää töitä. 10 vuotta oltu jo yhes. Muuten menee ok mut hieman huolestuttaa jos satun sairastumaan tai menetän työpaikan. En haluais jättää koska pelkään olla yksin ja kun ei ole aviehtoa omaisuus menis puoliksi. Eli velat jäis mun maksettaviksi
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 03:57"]Mulla on kaa mies somali ja oon suomalainen nainen. Ollaan naimisissa. Raadaan päivät pitkät töitä ja joudun tekeen kaikki kotityöt. Olen ostanut meille lainalla omakotitalon ja meille 2 autoa. Ongelma on se, että mun mies väittää jatkuvasti et heidän kulttuurissaan naiset tekevät kaiken ja kaikki työt ja miehet ei tee yhtään mitään. Sen perusteella ei oo tehnyt koskaan mitää töitä. 10 vuotta oltu jo yhes. Muuten menee ok mut hieman huolestuttaa jos satun sairastumaan tai menetän työpaikan. En haluais jättää koska pelkään olla yksin ja kun ei ole aviehtoa omaisuus menis puoliksi. Eli velat jäis mun maksettaviksi
[/quote]
tee avioehto NYT!
En usko että tilanteesi tulee muuttumaan. Olen ollut nuorena samanlaisessa tilanteessa ja heitin miehen pihalle. Voittehan olla yhdessä vaikka asuisitte erillään ja maksaisitte omat kulunne. Suosittelen että mietit tarkkaan onko oikein että elätät molemmat ja stressaat.
"Minä saan jonkun verran rahaa (kuntoutuja) ja nyt on mennyt jo pari kk siten että minä maksan meille kaiken asumisen ym, ja toistaiseksi siis pärjäämme siten mutta hän on mulle jo velkaa monta sataa eli vaikka saisikin rahaa.....
(joskus saan isovanhemmilta vähän apua opiskelumaksuihin ym josta sitten yleensä keskenämme jaamme kuitenkin) niin lähinnä saa vaan maksettua pari kymppiä mulle takaisin."
Luen tuon kohdan uudelleen ja uudelleen.... enkä millään, millään, käsitä logiikkaasi....
Siis SINUN isovanhempasi antavat rahaa SINUN OPISKELUUSI ja sinä jaat tämän "poikaystäväsi" kanssa puoloksi.... sitten hän ikään kuin maksaa sinulle takaisin velkojaan....
Eli jos saat vaikkapa satasen isovanhemmiltasi opiskeluasi varten, niin "poikaystäväsi" on 50 euroa vähemmän velkaa sinulle....
Ymmärtääkö kukaan muu tätä logiikkaa? Eli Ap:n isovanhemmiltaan saamat rahat opiskelua varten on yhteisiä? 41v m
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:46"]Tuon takia todella moni nuori päättää alkaa myymään huumeita tai itseä.
Syy ei ole sen kummallisempi, kuin että pitää maksaa vuokra tai saada leipää.
Nuoret pakotetaan rikoksiin. Tiedätte ketä äänestää seuraavissa vaaleissa?
[/quote]
Päivi Räsästä?
Kai hän nyt jotain tukea saa? ei sitä varten tarvi kansalaisuutta, oleskelulupa riittää
Pikkarit myyntiin ekana. Sossusta voitte saada tukia. Kannattaa varmaan hankkia omat asunnot niin toisen tulot eivät vaikuta.
Etkö voisi keskustella ja kertoa asioiden oikeanlaidan poikaystävällesi? Jos siitä suuttuu (tuskin, sillä menisi elättäjä), niin antaa mennä. Et ole myöskään velvollinen kustantamaan muiden elämää. Toimi.
Mitä valitat? Harvalla nuorella on säästöjä tuossa tilanteessa, olisit onnellinen niistä!
Kai opintotukea saat, jos kerran opiskelet? Opintolaina? Kädestä suuhun ne muutkin opiskelijat elää, se on sellainen vaihe. Miten mies on päässyt Suomeen opiskelemaan, jos on tuloton?
Ne pikkarit ei oikeasti mene kaupaksi, sen voit unohtaa. Kiinnostusta ehkä löytyy mutta kukaan ei halua antaa sulle nimeään/osoitettaan toimitusta varten, etkä sä halua toimittaa niitä henkilökohtaisesti. Itsekin kokeilin tuota opiskelijana, se on vaan sellainen urbaanilegenda, että pikkareilla rikastuisi.
Opintotukea varmasti kuitenkin kumpikin, kun kerran olette opiskelijoita? Kannustan nostamaan myös opintolainan. Se on tarkoitettu juuri tilanteeseen, kun muita tuloja ei opiskeluvaiheessa ole.
Monella on ruoka kortilla ja sä valitat kun säästöt menee. Lopeta se kundin elättäminen vaan.
Heitä mies pihalle tai etsi itsellesi toinen asunto. Varmasti löydät varakkaamman miehen. Voin minäkin auttaa jos sinulla on jotain tarjottavaa.
Sun tulot nousee kun heivaat sen mamun.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:21"]Hei mullekin voi laittaa pikkurahan 40-60€! Käyn kyllä töissä, mutta en halua käyttää omia rahojani elämiseen. Kun teitä on siellä niin monta.
[/quote]
Laitat vaan tilinumeron, niin ihan varmasti joku ammattiymmärtäjä laittaa rahaa.