Mua pelottaa. Meillä ei ole rahaa enää.
Olen aika nuori ja mulla on muitakin isoja ongelmia, mutta ylimääräistä stressiä aiheuttaa tämä tilanne. Asun poikaystäväni kanssa ja hänellä ei ole rahaa, hakee töitä muttei saa (yksikin firma johon pääsi ilmoitti ettei töitä ole tulossa kuukausiin ainakaan).
Tukia ei saa koska ei ole suomen kansalainen (toivon ettei tähän tartuta tässä keskustelussa, yleensä tartutaan). Minä saan jonkun verran rahaa (kuntoutuja) ja nyt on mennyt jo pari kk siten että minä maksan meille kaiken asumisen ym, ja toistaiseksi siis pärjäämme siten mutta hän on mulle jo velkaa monta sataa eli vaikka saisikin rahaa (joskus saan isovanhemmilta vähän apua opiskelumaksuihin ym josta sitten yleensä keskenämme jaamme kuitenkin) niin lähinnä saa vaan maksettua pari kymppiä mulle takaisin. Eli ei saa säästöihinsä yhtään, hänellä ei siis ole omaisuutta ollenkaan. En uskalla kertoa kenellekään, eikä siitä mitään apua edes olisi. En odota että kukaan perheestäni auttaisi meitä koska eihän se kenenkään tehtävä ole. Tuntuu raskaalta pitää yllä kulissia, että on meillä vähän vaikeaa mutta pärjäämme. Äitini raivostuisi jos tietäisi että minä maksan kummankin meidän vuokrat omista elämänsäästöistäni tällä hetkellä. Mutta mitä muutakaan voin? Mietin että alan myydä jo alusvaatteitani netissä. Onko kenelläkään mitään vinkkejä? Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta? Opiskelijoita ollaan siis kumpikin.
Kommentit (48)
Kansalaisuutta ei tarvita siihen, että saa tukia. Ulkomaalainen opiskelija on varmaan ainoa paperillinen, joka ei ole oikeutettu tukiin. Mutta oletettavasti rqhoitus on ollut muuta kautta. Vanhemmat, oman maan opintotuki yms.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:36"]
Kansalaisuutta ei tarvita siihen, että saa tukia. Ulkomaalainen opiskelija on varmaan ainoa paperillinen, joka ei ole oikeutettu tukiin. Mutta oletettavasti rqhoitus on ollut muuta kautta. Vanhemmat, oman maan opintotuki yms.
[/quote]
Googlasin vähän, toimeentulotukea ei kunnan ole pakko myöntää ja työttömyystuethan ovat tunnetusti täynnä reikiä. Opintotukea ei käsittääkseni ole useimmissa maissa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:05"]Eikö me voitaisi olla sen verran solidaarisia että lähettäisimme ap:lle rahaa. Tarvisteeko kaikkien aina olla niin persuja joka asiassa.
Nyt on kerrankin hyvä paikka osoittaa oma sivistyksensä ja näyttää ettei pelkää ulkomaalaisia tai halveksi niitä.
Laita tilinumerosi.
Jos jokainen palstailija lahjottaisi vaikka ihan pienenkin summan 40-60 e, sillä pääsee jo jonkun verran eteen päin, koska meitä on monta.
Ei ole kiva kun kaikki säästöt menee ja yhtään ei jää ylimääräistä, että voisi esim.
Joo älkää hei viitsikö tarttua tuohon suomen kansalaisuuden puuttumiseen, koska aloittaja sitä toivoi.
[/quote]
LOL, olen opiskelija ja mulla jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen 50e/kk rahaa ruokaan ja _kaikkeen_muuhun_, joten toi 40-60e ei ole pieni summa :D
Nyt muutatte heti pienempään ja halvempaan asuntoon. Syötte halvalla (puuroja, perunaruokia jne), kierrätte etsimässä kaikki vaatteet ym. kirppikseltä. Mies voisi ottaa vastaan ihan minkä työn vain, jos teillä on noin paha tilanne. Lehtien jakoa, siivousta tms. Jokainen kymppi on teidän talouteenne eduksi!!! Erilaisista paikoista saa ruokalahjoituksia esim. seurakunnat.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:05"]Eikö me voitaisi olla sen verran solidaarisia että lähettäisimme ap:lle rahaa. Tarvisteeko kaikkien aina olla niin persuja joka asiassa.
Nyt on kerrankin hyvä paikka osoittaa oma sivistyksensä ja näyttää ettei pelkää ulkomaalaisia tai halveksi niitä.
Laita tilinumerosi.
Jos jokainen palstailija lahjottaisi vaikka ihan pienenkin summan 40-60 e, sillä pääsee jo jonkun verran eteen päin, koska meitä on monta.
Ei ole kiva kun kaikki säästöt menee ja yhtään ei jää ylimääräistä, että voisi esim.
Joo älkää hei viitsikö tarttua tuohon suomen kansalaisuuden puuttumiseen, koska aloittaja sitä toivoi.
[/quote]
LOL, olen opiskelija ja mulla jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen 50e/kk rahaa ruokaan ja _kaikkeen_muuhun_, joten toi 40-60e ei ole pieni summa :D
[/quote] Mullakin opiskelijana pelkän vuokran jälkeen jää n. 60e kaikkeen muuhun (ruoka, laskut, hygieniatuotteet ym., bussikortti ois kiva, samoin e-pillerit, hammaslääkäri ja gynekäynnit..) pakko oli ottaa vähän lainaa ja koittaa vaan elää vaatimattomasti, ei auta surkutella :)
En muuten ollut minä tuo joka kirjoitti jostain rahalahjoituksesta. En odottanut mitään tuollaista vastaukseksi enkä todellakaan laita tilinumeroani.
En myöskään valittanut omasta rahatilanteestani niinkään vaikka köyhästä perheestä tulenkin (ja mitä säästöihini tulee, niin mulla on 2000e eli ei nyt mitenkään kauheasti), eli tästäkään ei ollut kysymys. Ymmärrän kyllä rahan arvon. En ole jättämässä poikaystävääni vain vaikean elämäntilanteen vuoksi, hän on itse häpeissään ja suree sitä että joutuu lainaamaan multa. Kirjaa ylös kaikki mitä on lainannut vaikkei se mulle ole niin justiinsa euron päälle oikeastaan. Minä haluan pitää hänet täällä koska meillä on kaikki muuten hyvin. Hän on kaikkia tukia vastaan, ei halua ottaa rahaa ilmaiseksi, tuohon tukiasiaan liittyy jotain monimutkaisuuksia mutta sitä yritetään seuraavaksi. Ollaan asuttu yhdessä aika vähän aikaa, eli yhteisessä asunnossa jonka ovessa on molempieni nimet.
Olisiko nyt niin, että sua ap hieman käytetään hyväksi?? Miksi ihmeessä muutit yhteen miehen kanssa, joka ei käy töissä tai opiskele?
Ap ei ole opiskelija vaan elää kuntoutustuella