Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajaksi hakeminen ja fysiikka

Vierailija
06.02.2015 |

Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa?

Mä olen nyt käynyt sitä kolme kurssia arvosanoin 9, 9, 10 ja alkanut oikeasti tykkäämään aineesta, ja olen alkanut miettiä kirjoittaisinko sen. Muut mitä kirjoitan on enkku, äikkä ja pitkä matikka. Opon mukaan fysiikka ei ole kaikkein optimaalisin, mutta toisaalta miksi en sitä kirjoittaisi kun se on alkanut kiinnostamaan oikeasti, se on vahvin reaalini tällä hetkellä, ja saa kai siitä nyt saman verran pisteitä kun muistakin reaaleista (siis saikuksi hakiessa). Onko esim. kemia merkittävästi hyödyllisempi SH-opinnoissa? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä haittaakaan ole :)

Vierailija
2/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kemia olisi ehkä vähän parempi mutta varsinaiseti mikään lukioaine ei valmista sairaanhoitajaksi. Eli ei se siihen kaadu että sulla on fysiikka kemian sijaan :) pitkä matikka on kans hyvä jos luulet pystyväni vetämään vähintään M:n. Muutoin lyhyt voisi olla parempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noilla ole mitään tekemistä sisäänpääsyn kanssa. Valitse mistä saat parhaat tulokset.

Vierailija
4/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:28"]Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa?

Mä olen nyt käynyt sitä kolme kurssia arvosanoin 9, 9, 10 ja alkanut oikeasti tykkäämään aineesta, ja olen alkanut miettiä kirjoittaisinko sen. Muut mitä kirjoitan on enkku, äikkä ja pitkä matikka. Opon mukaan fysiikka ei ole kaikkein optimaalisin, mutta toisaalta miksi en sitä kirjoittaisi kun se on alkanut kiinnostamaan oikeasti, se on vahvin reaalini tällä hetkellä, ja saa kai siitä nyt saman verran pisteitä kun muistakin reaaleista (siis saikuksi hakiessa). Onko esim. kemia merkittävästi hyödyllisempi SH-opinnoissa? 
[/quote]
Et tarvi sitä siellä mihinkään. Sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan kaikki sinne haluavat. Ihan sama mikä todistus. Muksi ihmeessä yleensäkin tuollaisella todistuksella lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi?

Vierailija
5/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti kirjoittaa fysiikka, jos se on vahva aine sinulle. Ylioppilastutkintolautakunta uudisti arvosanajakaumaa tässä hieman takaperin: aineissa, joissa on kovatasoisempia kirjoittajia, saa nyt helpommin hyvän arvosanan. Esimerkiksi 2014 keväällä ja syksyllä jopa 7% on saanut laudaturin fysiikasta (ennen oli noin 5%). Ennen lähtöpisteiden kannalta usein jopa "kannatti" kirjoittaa tiettyjä reaaleja, joissa keskimääräinen taso oli heikko, vaikka sillä ei olisi ollut mitään tulevan jatko-opintopaikan kanssa. Nykyään onneksi asiaa on korjattu. Itsekin sain keväällä fysiikasta käytännössä lukematta E:n (kurssiarvosanani olivat samanlaisia kuin sinun, joten sinulla on mahdollisuuksia vaikka mihin), mutta vanhalla jakaumalla olisi tippunut M:ään. Suosittelen fysiikan kirjoittamista!

Vierailija
6/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä toi ei ole kovinkaan oleellista, toki sellainen ihan perusymmärrys kemiasta ja fysiikassa auttaa varmasti ihmisen anatomian ja fysiologian ymmärryksessä. (olen itse sh)

Vierailija
7/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:28"]Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa?

[/quote]
Et tarvi sitä siellä mihinkään. Sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan kaikki sinne haluavat. Ihan sama mikä todistus. Muksi ihmeessä yleensäkin tuollaisella todistuksella lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi?
[/quote] A) ethän tiedä mitään APn todistuksesta jos tuo on vahvin reaali, mistä tiedät ettei hän vedä vaikka kielistä seiskaa? B) PK-seudulla lukiolaiset kutsutaan pääsykokeisiin keksiarvon perusteella. Haluttu keskiarvo on suhteettoman korkea amiksen kautta pyrkivien keskiarvoon ja olettuun taitotasoon verrattuna.
Sitten,
AP: Miten olisi röntgenhoitaja? Siellä fysiikan osaamisesta olisi hyötyä! Palkkaus on kai melko sama, työsekentelet radiologien kanssa, pääset työssäsi oppimaan aika paljon lääketietteellisestä tekniikasta jos vaan kiinnostaa!

Vierailija
8/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:28"]Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa? Mä olen nyt käynyt sitä kolme kurssia arvosanoin 9, 9, 10 ja alkanut oikeasti tykkäämään aineesta, ja olen alkanut miettiä kirjoittaisinko sen. Muut mitä kirjoitan on enkku, äikkä ja pitkä matikka. Opon mukaan fysiikka ei ole kaikkein optimaalisin, mutta toisaalta miksi en sitä kirjoittaisi kun se on alkanut kiinnostamaan oikeasti, se on vahvin reaalini tällä hetkellä, ja saa kai siitä nyt saman verran pisteitä kun muistakin reaaleista (siis saikuksi hakiessa). Onko esim. kemia merkittävästi hyödyllisempi SH-opinnoissa?  [/quote] Et tarvi sitä siellä mihinkään. Sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan kaikki sinne haluavat. Ihan sama mikä todistus. Muksi ihmeessä yleensäkin tuollaisella todistuksella lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi?

[/quote]

Alalla riittää töitä, siksi, ja ainakaan pääkaupunkiseudulla sairaanhoitajaksi pääseminen ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Se on suosittu koulutus. 

Ja joo, lasken kyllä tarkkaan onko järkeä kirjoittaa matikka pitkänä, mutta toistaiseksi olen saanut 8-10 kurssista, joten uskon pystyväni kirjoittamaankin hyvin, lisäksi tykkään matikasta. Jos alkaa mennä huonommin niin sitten lyhyenä. 

Vierailija
9/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:28"]

Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa?

[/quote]Tuollaisia aineita mietitään lääketieteelliseen hakiessa. SH-koulutuksessa niillä on väliä vain todistuksen keskiarvon kannalta, mutta ei pääsykokeissa tai koulutuksessa.

-Mies 29v-

Vierailija
10/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kommentoisin, että jos se fysiikka on alkanut kiinnostaa niin entäs röntgengoitaja ammattina sh:n sijaan?

Vierailija
11/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et tarvi sitä siellä mihinkään. Sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan kaikki sinne haluavat. Ihan sama mikä todistus. Muksi ihmeessä yleensäkin tuollaisella todistuksella lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? "
Taidat olla joku siwan kassa! :) hohhoijaa..

Vierailija
12/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:28"]Onko fysiikasta hyötyä sairaanhoitajaksi hakiessa / opinnoissa?

[/quote]Tuollaisia aineita mietitään lääketieteelliseen hakiessa. SH-koulutuksessa niillä on väliä vain todistuksen keskiarvon kannalta, mutta ei pääsykokeissa tai koulutuksessa.

-Mies 29v-
[/quote] Kaikki ei tahdo vaikeaa pääsykoerumbaa, piiiiitkää koulutusta, vastuullisinta mahdollista ammattia ym. Olen siis kommentin 8 korjoittanut lääketieteen yo. Lukioaikainen paras kaverini haki kätilöksi juuri mainitsemistani syistä vaikka hän oli todella lahjakas oppilas ja hänellä oli parempi lukion päättötodistus kuin minulla (okei, minä taas kirjoitin paremmin) eli hän on minua yleissivistyneempi. AMK hausta tiedän, koska minulla oli juurikin röntgenhoitaja kakkosvaihtoehtona jos en olisi tänne päässyt.

Vierailija
13/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli mieleen että mikset hakisi lääkikseen jos nuo ovat vahvoja aineitasi? Sh-opinnoissa on ihan sama onko kirjoittanut fysiikan vai ei ja millä arvosanalla. Ja kyllä sinne aika helposti pääsee, ei tarvitse olla mikään 10 ällän yo tosiaankaan. Soveltuvuuskoe merkkaa paljon.

Ps. Olen itsekin sh. :)

Vierailija
14/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulta kerran löytyy älliä pärjätä fysiikassa, miksi haet sairaanhoitajaksi???

Vierailija
15/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä muuten, kätilö ja terveydenhoitaja saa sairaanhoitajan pätevyyden samalla, eli saat kaksi ammattia ja laajemmat mahdollisuudet valita mielekkäitä töitä.

Vierailija
16/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessä lääkikseen, kun pärjäät metemaattisissa aineissa ja pidät niistä. Yritä kesäksi vaikkapa vanhustenulkoiluttajaksi tai jopa kesätöihin vanhustentaloon, niin näet sitä puolta ja saat seurata ja oppia sairaahoitajien rinnalla. Minulla on kaksi nuorta lääkiksessä ja kummallakin oli matikka ja fysiikka helppoa  kuten sinullakin. Jos mahdollista yritä kirjoitusten jälkeen valmennuskurssille, että opit vastaustekniikan. Kaikkea hyvää sinuille :-)

Vierailija
17/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas...hoitsu. Olen kuullut ja lukenut monelta taholta, miten naisvaltaisella alalla kyräillään ja alistetaan kollegoja. Eikä ainoastaan työtoveria vaan haukutaan potilaat ja heidän omaisetkin ärräpäiden saattelemana. Tämä on meno myös lasten ja nuorten piirissä toimivilla. Järkyttävää, en käyttäisi 4 vuotta siihen, että joku päivä olisin osa tuota helvetillistä koneistoa. Tässä kuulin juuri eräältä perheeltä, kun olivat teinilleen hakemassa apua ja vanhemmat täysin väsähtäneitä. Jonkinlaisessa työryhmässä terapian alettua joku överisti pyntätty hoitsu "alkoi lämmetä" asiakasperheen miehen suuntaan. Toi tämän kuulema selvästi esille, että sellaista. Epäilen myös tämän ammattikunnan tai ainakin yksilöiden moraalia ja etiikkaa. Vain sekaisin oleva ihminen käyttäytyy tuohon malliin. J tiedän henkilökohtaisesti, toinen hoitsuista on natsi omalle miehelleen ja toinen on emä juoppo ja näyttelee 40 bodyaan kaikille ketkä häntä kiinnostaa vielä katsella, mutta vilautella pitää aina porukassa ja helvetillinen päteminen, sekä huomion haku toisten naisten miehiltä. Miten tällaiset psykot pääsee seulasta läpi?

Vierailija
18/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lukekaa vikaviimeinen viesti, siinä teille totuus hoitsualasta. Jos on potentiaalia muuhunkin, niin ei missään nimessä hoitsuksi.

Vierailija
19/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tulee ihan elämän käytännönkokemusta, miten vanhuksia siellä hoitohenkilökunta käsittelee. Et hakeudu varmaan sen jälkeen alalle.

Vierailija
20/35 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:32"]

Hae ihmeessä lääkikseen, kun pärjäät metemaattisissa aineissa ja pidät niistä. Yritä kesäksi vaikkapa vanhustenulkoiluttajaksi tai jopa kesätöihin vanhustentaloon, niin näet sitä puolta ja saat seurata ja oppia sairaahoitajien rinnalla. Minulla on kaksi nuorta lääkiksessä ja kummallakin oli matikka ja fysiikka helppoa  kuten sinullakin. Jos mahdollista yritä kirjoitusten jälkeen valmennuskurssille, että opit vastaustekniikan. Kaikkea hyvää sinuille :-)

[/quote]

Kiitos kannustavasta viestistä, :) mutta olen tullut siihen tulokseen että lääkis ei sopisi minulle. Olen huono muistamaan paljon tietoa, ja pidän fysiikasta ja matikasta juuri siksi että ne ovat aineet joissa pärjään kiitettävästi pelkällä tunneilla kuuntelemisella, koska ne ovat "ymmärtämiseen" perustuvia aineita.

Paljon ei-kokonaisuuksina omaksuttavan tiedon (kuten lääkiksessä täytyy) omaksuminen on minulle vaikeaa, kun taas tuollainen "ymmärtäminen" tulee enemmän luonnostaan. Yliopistossa täytyy melkein joka alalla lukea niin paljon ja opetella ulkoa että olen tullut tulokseen että en pärjäisi siellä. AMK-aloista taas hoitoala on yksi parhaiten työllistävistä. Toi röntgenhoitaja vois kyllä olla kans aika hyvä :) 

-ap