Exän nyxä aikoo ottaa MINUN NIMENI!
Sanokaa nyt helvetti joku, että tää on laitonta! Eli exä otti mun nimeni kun mentiin naimisiin, oma nimensä oli tyyliä Sikiö (nimi muutettu) ja itselläni kaunis ja harvinainen nimi. Ero tuli, exä piti nimen, mulle evvk siinä vaiheessa. Nyt exä on menossa uudelleen naimisiin ja morsmaikku aikoo ottaa miehen eli MUN nimen itselleen! Ihan absurdi tilanne jotenkin. Kyseinen nainen on mulle täysin vieras.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:36"]
Vielä kysymys:
Jos menen naimisiin Möttösen kanssa, joka käyttää ex-vaimonsa nimeä, niin voisinko itsekin muuttua Möttöseksi ottamalla nimen itselleni sillä perusteella, että se esiintyy suvussani vaaditun ajan (5 sukupolvea?) aikana? Tällöinhän mies ei olisi mitenkään osallisena nimenmuutokseeni.
[/quote]Miehesi ei ole sinun sukuasi
[/quote]
Ja miten ihmeessä se liittyi mihinkään?
mutta heidän lapset saa ottaa sun nimen?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]
Osaako joku av-raatilaisista kertoa mitä tapahtuu lapsille tuossa vaiheessa? Jos Lehti eroaa miehestään Väiski Lehdestä, ja jää eronneeksi mutta säilyttää miehensä nimen jolloin jää Viivi Lehdeksi. Vuotta myöhemmin hän saa vaikka baaripanon seurauksena lapsen, jolla ei ole isää/ei tietoakaan nimistä, niin onko lapsi Vilperi Lehti vai miten hänet nimetään?
[/quote] Meillä on näin. Äitini Kirsti Kurkku avioitui Kalle Krutongin kanssa ja otti Kallen sukunimen. Syntyi lapset Henna ja Ville Krutonki. Pari erosi. Äitini piti sukunimen Krutonki, koska lapset olivat sillä nimellä. Hän muutti seurustelun jälkeen avoliittoon isäni Matti Melonin kanssa. Syntyi minä ja sisarukseni eli Saara ja Jussi Krutonki. Meillä on siis äidin exän sukunimi.[/quote]
Ei. Vaan teillä on äidin sukunimi. (Sama se, onko se tullut äidin isältä vai exältä. Tuossa vaiheessa se on äidin.)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:35"]
Jos se on vielä ns. suojattu sukunimi, eli kaikki sukunimen kantajat ovat sukua keskenään, ei kukaan muu voi ottaa sukunimeä kuin syntymällä sukuun tai menemällä naimisiin kys sukunimen omaavan ihmisen kanssa
[/quote]
Ei helvetti, vieläkö joku tuota suojausta jauhaa, vaikka on jo viisi sivua toitotettu ettei mitään sukunimen suojausta ole ollut olemassa vuosikausiin. Etkö sä lue muiden viestejä ollenkaan?!
Kyllähän ne entiset avioliitot ja entiset nimet tulee väkisinkin esille, koska naimisiin meneviltä vaaditaan esteettömyystodistukset. Joten kun vihkiminen suoritetaan joko kirkossa tai maistraatissa niin vihkijä jo silloin tietää mitä noiden aikaisemmassa elämässä on ollut. Msistraatista en tiedä miten siellä toimitaan, lähetetäänkö etukäteen lomakkeet missä on tuleva sukunimi, mutta ainakin kun meillä vihki pappi, kävimme etukäteen ppin puheilla ja pappi siinä kysyi kummanko sukunimen otamme.Ja silloin oli jo siis kuulutukset luettu joten pappi olisi tiennyt jos jommallkummalla olisi ollut exän sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:34"]
Ellei sukunimesi ole suojattu, ja aviossa sovitte mikä yhteinen sukunimenne on, niin näin se on. Jos äksä ei ole halunnut nimeään vaihtaa ja avioituu uudelleen, niin hänellä ja uudella vaimolla on täysi oikeus nimen käyttöön. Kandee miettiä etukäteen, ja ellei ihan suojausprosessiin lähde, tehdä vaikka avioehtoon asiasta maininta.
[/quote]
Sukunimiä ei ole voinut suojata enää vuosiin, sillä uuden sukunimilain mukaan KAIKKI sukunimet ovat automaattisesti suojattuja!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:54"]
No mites mulla, kun haluaisin vaihtaa nimeni toiseen, koska haluan siitä eroon isäni kuoleman jälkeen kokonaan, muistuttamasta mistään vanhasta. Tämän nimisiä sukulaisiakaan ei enää ole. Voinko mä ottaa minkä nimen haluan (paitsi suojatun) vai mikä nimen tulee olla? Joku mun suvun nimistä isän tai äidin puolelta?
[/quote]
Vaivauduitko lukemaan ketjua? Vissiin sata kertaa jo sanottu että SUOJATTUJA SUKUNIMIÄ EI OLE OLLUT OLEMASSA ENÄÄ VUOSIKAUSIIN. Meneekö jakeluun? Kaikki nimet on "suojattuja", et saa ottaa mitään nimeä oman sukusi ulkopuolelta.
[/quote]
Kyllä luin ketjua :) mutta meni tietyistä syistä kirjoittamiseen niin pitkä aika, että en valitettavasti pysty sinua miellyttämään nyt, koska näin kävi :( Vilpittömästi pahoillani. Joskus (muillakin) näyttää jäävän jokunen vastaus huomaamatta. Eli en itse, ja ehkäpä ei kaikki muutkaan tahallaan halua aiheuttaa näin vakavaa järkytystä kenellekään. Poistun ketjusta, niin voit rauhoittua ;D
Siis 5 sivullista jankkausta, vaikka asia on selvinnyt jo ekalla sivulla jokaiselle lukutaitoiselle tai noita viranomaislinkkejä klikanneille... :'-D Tuleeko tästä uusi riisinkeitto-ketju? 1 osaa riisiä, 2 osaa vettä...
Hei kaikki! Haluaisin suojata sukunimeni, koska se on erittäin harvinainen. Mikä olisi paras suojauskeino, muovipressu, kuukautissuoja vai Emmaljungan sadesuoja? Kondomejakin meillä on, mutta miehellä on eri nimi. Vai pitäisikö hänen suojata itsensä mun nimeltäni?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:23"]Ei ole mahdollista tuo, älä huoli.
[/quote]
Tottakai on.
[/quote]
Aivan. Se on miehen nykyinen sukunimi, nainen voi ottaa sen omaksi sukunimekseen jos haluaa. Aivan samalla tavalla kuin jos nainen ottaa miehen sukunimen, eroaa miehestä ja menee toisen kanssa naimisiin se toinen mies voi ottaa sen naisen sukunimen, mikä on alun perin naisen ex miehen.
[/quote]
Olet väärässä
Sivuhuomautuksena: Enimmäkseen sisällöllisesti oikeita kommentteja, mutta se on nimilaki, ei sukunimilaki.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]
Osaako joku av-raatilaisista kertoa mitä tapahtuu lapsille tuossa vaiheessa? Jos Lehti eroaa miehestään Väiski Lehdestä, ja jää eronneeksi mutta säilyttää miehensä nimen jolloin jää Viivi Lehdeksi. Vuotta myöhemmin hän saa vaikka baaripanon seurauksena lapsen, jolla ei ole isää/ei tietoakaan nimistä, niin onko lapsi Vilperi Lehti vai miten hänet nimetään?
[/quote] Meillä on näin. Äitini Kirsti Kurkku avioitui Kalle Krutongin kanssa ja otti Kallen sukunimen. Syntyi lapset Henna ja Ville Krutonki. Pari erosi. Äitini piti sukunimen Krutonki, koska lapset olivat sillä nimellä. Hän muutti seurustelun jälkeen avoliittoon isäni Matti Melonin kanssa. Syntyi minä ja sisarukseni eli Saara ja Jussi Krutonki. Meillä on siis äidin exän sukunimi.[/quote]
Ei. Vaan teillä on äidin sukunimi. (Sama se, onko se tullut äidin isältä vai exältä. Tuossa vaiheessa se on äidin.)
[/quote]
Perheen lapsillahan pitää olla sama sukunimi, mutta tämä ei koskene sisarpuolia.
Kirjoittajalla voisi siis lain mukaan olla myös isänsä sukunimi eli Meloni.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:53"]
Mitäs sitten jos pappi/maistraatti ei ole tarkkana ja yhteiseksi nimeksi tuleekin "tämä ap:n hienompi nimi"? Voiko siitä tehdä valituksen?
[/quote] Itse ainakin tekisin! En todellakaan hyväksyisi että joku sukuunkuulumaton saisi meidän erittääin harvinaisen nimemme.
[/quote]
Erittäin harvinaisen nimenne? Voi vittu, pitikö sekin nostaa esille. Nimi lienee joku Anustappi tai vastaava, sehän se kissan hännänkin nostaa...
[/quote]
Ajatella, että tällaisiakin ihmisiä on. Kateellisia toisen sukunimestä :D
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:53"]
Mitäs sitten jos pappi/maistraatti ei ole tarkkana ja yhteiseksi nimeksi tuleekin "tämä ap:n hienompi nimi"? Voiko siitä tehdä valituksen?
[/quote] Itse ainakin tekisin! En todellakaan hyväksyisi että joku sukuunkuulumaton saisi meidän erittääin harvinaisen nimemme.
[/quote]
Erittäin harvinaisen nimenne? Voi vittu, pitikö sekin nostaa esille. Nimi lienee joku Anustappi tai vastaava, sehän se kissan hännänkin nostaa...
[/quote]
Ajatella, että tällaisiakin ihmisiä on. Kateellisia toisen sukunimestä :D
[/quote]
Kateellisuuskortti vedetty! Missä viipyy suomalaisuuskortti?
No mitä sitten?
Et voi sille mitään.
Ei ole mahdollista tuo, älä huoli.
Käy antamassa piikki molemmille.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:36"]
Vielä kysymys:
Jos menen naimisiin Möttösen kanssa, joka käyttää ex-vaimonsa nimeä, niin voisinko itsekin muuttua Möttöseksi ottamalla nimen itselleni sillä perusteella, että se esiintyy suvussani vaaditun ajan (5 sukupolvea?) aikana? Tällöinhän mies ei olisi mitenkään osallisena nimenmuutokseeni.
[/quote]Miehesi ei ole sinun sukuasi