Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Exän nyxä aikoo ottaa MINUN NIMENI!

Vierailija
06.02.2015 |

Sanokaa nyt helvetti joku, että tää on laitonta! Eli exä otti mun nimeni kun mentiin naimisiin, oma nimensä oli tyyliä Sikiö (nimi muutettu) ja itselläni kaunis ja harvinainen nimi. Ero tuli, exä piti nimen, mulle evvk siinä vaiheessa. Nyt exä on menossa uudelleen naimisiin ja morsmaikku aikoo ottaa miehen eli MUN nimen itselleen! Ihan absurdi tilanne jotenkin. Kyseinen nainen on mulle täysin vieras.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:13"]

Aika mielenkiintoinen ketju.

Ajatellaan, että ketjun aloittajan Kirsti Pönkiön exä on nyt Mikko Pönkiö o.s. Sikiö. Mikon nyxä ei voi sukunimilain mukaan tulla Pönkiöksi, joten hän pitää oman nimensä Hiippari. Hän ei voi ottaa kaksiosaista nimeä Hiippari-Sikiötäkään, koska mies ei ole Sikiö enää.

Heidän yhteisistä lapsistaan voi kai tulla Pönkiöitä kuitenkin?

[/quote]

Hiippari-Sikiö :D:D Hitto että ottaa päähän kun mulla ei ole noin hienoa sukunimeä!

Vierailija
22/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]

Osaako joku av-raatilaisista kertoa mitä tapahtuu lapsille tuossa vaiheessa? Jos Lehti eroaa miehestään Väiski Lehdestä, ja jää eronneeksi mutta säilyttää miehensä nimen jolloin jää Viivi Lehdeksi. Vuotta myöhemmin hän saa vaikka baaripanon seurauksena lapsen, jolla ei ole isää/ei tietoakaan nimistä, niin onko lapsi Vilperi Lehti vai miten hänet nimetään?

[/quote] Meillä on näin. Äitini Kirsti Kurkku avioitui Kalle Krutongin kanssa ja otti Kallen sukunimen. Syntyi lapset Henna ja Ville Krutonki. Pari erosi. Äitini piti sukunimen Krutonki, koska lapset olivat sillä nimellä. Hän muutti seurustelun jälkeen avoliittoon isäni Matti Melonin kanssa. Syntyi minä ja sisarukseni eli Saara ja Jussi Krutonki. Meillä on siis äidin exän sukunimi.[/quote]

Onko isänne suku tyytyväinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]

Osaako joku av-raatilaisista kertoa mitä tapahtuu lapsille tuossa vaiheessa? Jos Lehti eroaa miehestään Väiski Lehdestä, ja jää eronneeksi mutta säilyttää miehensä nimen jolloin jää Viivi Lehdeksi. Vuotta myöhemmin hän saa vaikka baaripanon seurauksena lapsen, jolla ei ole isää/ei tietoakaan nimistä, niin onko lapsi Vilperi Lehti vai miten hänet nimetään?

[/quote] Meillä on näin. Äitini Kirsti Kurkku avioitui Kalle Krutongin kanssa ja otti Kallen sukunimen. Syntyi lapset Henna ja Ville Krutonki. Pari erosi. Äitini piti sukunimen Krutonki, koska lapset olivat sillä nimellä. Hän muutti seurustelun jälkeen avoliittoon isäni Matti Melonin kanssa. Syntyi minä ja sisarukseni eli Saara ja Jussi Krutonki. Meillä on siis äidin exän sukunimi.[/quote]

Onko isänne suku tyytyväinen?

[/quote]

En tiedä, koska emme ole olleet heidän kanssaan juuri tekemisissä eivätkä Melonit muutenkaan juuri puhu tunteistaan. En tiedä myöskään, mitä Kalle Krutonki ja hänen uusi vaimonsa Irina Krutonki tuumivat. Jotain kuittailua kuulemma tuli isän kavereilta.

Vierailija
24/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:13"]

Aika mielenkiintoinen ketju.

Ajatellaan, että ketjun aloittajan Kirsti Pönkiön exä on nyt Mikko Pönkiö o.s. Sikiö. Mikon nyxä ei voi sukunimilain mukaan tulla Pönkiöksi, joten hän pitää oman nimensä Hiippari. Hän ei voi ottaa kaksiosaista nimeä Hiippari-Sikiötäkään, koska mies ei ole Sikiö enää.

Heidän yhteisistä lapsistaan voi kai tulla Pönkiöitä kuitenkin?

[/quote]

Unohtui sanoa: huom. nimet muutettu :)
[/quote]
Wau, enpä olisi voinut uskoa!

Vierailija
25/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on pimeetä touhua. Mut mitäpäs jos se exäs nyxä onkin vähän tyhmempi versio eikä edes tiedä/tajua kenen se "tuleva sukunimi" alkujaan on!

Vierailija
26/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:53"]

Mitäs sitten jos pappi/maistraatti ei ole tarkkana ja yhteiseksi nimeksi tuleekin "tämä ap:n hienompi nimi"? Voiko siitä tehdä valituksen?

[/quote]  Itse ainakin tekisin! En todellakaan hyväksyisi että joku sukuunkuulumaton saisi meidän erittääin harvinaisen nimemme.

[/quote]

Erittäin harvinaisen nimenne? Voi vittu, pitikö sekin nostaa esille. Nimi lienee joku Anustappi tai vastaava, sehän se kissan hännänkin nostaa...

Vierailija
27/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:53"]

Mitäs sitten jos pappi/maistraatti ei ole tarkkana ja yhteiseksi nimeksi tuleekin "tämä ap:n hienompi nimi"? Voiko siitä tehdä valituksen?

[/quote]  Itse ainakin tekisin! En todellakaan hyväksyisi että joku sukuunkuulumaton saisi meidän erittääin harvinaisen nimemme.

[/quote]

Erittäin harvinaisen nimenne? Voi vittu, pitikö sekin nostaa esille. Nimi lienee joku Anustappi tai vastaava, sehän se kissan hännänkin nostaa...

[/quote]

Sikiö-Anustappi

Vierailija
28/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:26"]

Yhtälailla se on eksäsi nimi, ei vain sinun nimesi. Tottakai hänen morsiamensa saa ottaa HÄNEN nimensä.

[/quote]

Ei tosiaankaan saa. Laki on asiassa yksiselitteinen

Vierailija
29/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:28"]

Ai että mitä sitten? No miettikää ihan oikeasti omalle kohdallenne, jos ette ole mitään Virtasia tai Korhosia, ja vaikka olisittekin. Onhan se nyt ihan tosi outoa ajatella, että exällä ja uudella vaimollaan olisi ekan vaimon sukunimi. Omalla nimelläni on Suomessa ihan kourallinen (parikymmentä) ihmistä, kaikki sukua keskenään. Ja nyt sitten tuo exän nyxä, jos suunnitelmansa toteutuu. Ei taida edes tietää sulhasensa "tyttönimestä".

ap

[/quote]

No varmasti tietää sulhasen alkuperäisen nimen, jos kerran ovat sukunimistä ylipäätään keskustelleet. Herrasväen täytyy nyt tyytyä eri nimiin tai luodan yhteinen nimi jostain muista eväistä.

Vierailija
30/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä naista joka haluaa miehen eksän sukunimeä kantaa...

Vierailija
31/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:34"]

Ellei sukunimesi ole suojattu, ja aviossa sovitte mikä yhteinen sukunimenne on, niin näin se on. Jos äksä ei ole halunnut nimeään vaihtaa ja avioituu uudelleen, niin hänellä ja uudella vaimolla on täysi oikeus nimen käyttöön. Kandee miettiä etukäteen, ja ellei ihan suojausprosessiin lähde, tehdä vaikka avioehtoon asiasta maininta.

[/quote]

Voko joku olla näin tyhmä ja tietämätön??

[/quote]

Aika moni ei tiedä näitä asioita, jos ei ole joutunut niitä omalla kohdalla miettimään. Kommentoijalle pojot hyvästä faktojen kehittelystä.

Vierailija
32/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:38"]Miten tänne mahtuu näin paljon idiootteja :D [/quote] Noh noh... Katsohan noita ekoja vastauksia, niin kyllä oli eri ääni kellossa. Vasta sitten, kun joku linkitti oikean tiedon, alkoi tämä päteminen "siis miten voi olla noin tietämättömiä, siis tämä on ihan tuttu juttu kaikille, että ei voi" tyyliin. Älkääs nyt kaikki leikkikö fiksuja, kun ette kuitenkaan tienneet miten oikeasti ko. asia menee. No, näinhän tämä aina täällä menee, haukutaan oikean tiedon julkitulon jälkeen kaikki joilla ei ollut varmaa tietoa, vaikka haukkujat eivät itsekään tienneet.

[/quote]

Ihan tyypillistä, asiantuntijaksi tullaan kahdessa sekunnissa ja sen jälkeen esitetään niin viisasta, niin viisasta.

Vierailija
33/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jäin miettimään että kuinka tarkkaan siellä maistraatissa tarkistetaan mikä on kenenkin eka sukunimi. Eli voisiko tulla virhe jos ap:n exä ja exän nyxä vaan ilmoittaisivat että ottavat ap:n nimen?

P.s. Jos itse eroaisin, en ottaisi omaa vanhaa nimeä enää käyttöön, yli puolet elämästä olen kuitenkin ollut miehen sukunimellä. Sitten vasta jos menisin uusiin naimisiin pitäisi miettiä että kumpi nimi on kivempi, minun vanha vai uuden miehen.

Vierailija
34/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:33"]

"Toisekseen mä haluaisin avomieheni isoisän nimen, ja myös miehen ottavan tämän saman nimen, josta on puhuttukin jo, ja mies oli ihan että okei. Mies voi tietenkin tosta noin vaihtaa isoisänsä nimen itselleen, mutta voinko minä saada saman nimen ilman avioliiton solmimista? Tykkään nimestä ja olisi kivan yhtenäinen, onhan avoperhekin perhe."

Voit ottaa, mutta sinun on saatava kirjallinen suostumus kaikilta avomiehesi isoisän saman sukunimen omaavilta eli käytännössä se on lähes mahdotonta, sillä nykyään kaikki sukunimet ovat "suojattuja"

[/quote]

Mitä aviomiehen sukulaiset tähän liittyvät, eivät mitenkään. Kysy on naisen omasta suvusta ja siitä, minkänimisiä siellä on esiintynyt.

Vierailija
35/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vielä ns. suojattu sukunimi, eli kaikki sukunimen kantajat ovat sukua keskenään, ei kukaan muu voi ottaa sukunimeä kuin syntymällä sukuun tai menemällä naimisiin kys sukunimen omaavan ihmisen kanssa

Vierailija
36/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:10"]Nään sieluni silmin, miten ensimmäiset "tottakai pystyy, se on voi voi" viestit on kirjotettu vahingonilonkiilto silmissä, ja myöhemmin tultu lukemaan uudet vastaukset häpeän puna poskilla. No onneksi olemme anonyymeja :D [/quote] Mun mielestä tuossa ei ole mitään hävettävää, katsos kun kaikki eivät lue sukunimilakia iltapuhteekseen, vaikka totta kai suurin osa AV-mammoista niin tekeekin, jotta voi päteä täällä. Ei nyt oikeasti kaikkia maailman asioita voi millään tietää ja voin myöntää, että itsekin olisin voinut olettaa asian olevan niin miten ekat vastaajat sanoivat. Onneksi joku korjasi, nou hätä.

[/quote]

Kyllä mulla tuli ekana mieleen, että ei voi olla totta! Ja varsinkin jokaisen "kyllä" vastauksen kohdalla ajattelin että ei ei ei ja tirskahtelin näille "mulla ainaki on suojattu sukunimi!" tyypeille ja tosiaan eka ajatukseni oli tuo "voiko joku olla noin tyhmä ja tietämätön". Luin ketjun jo päivällä mutta vastaan nyt ekaa kertaa

Vierailija
37/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:31"]

Minäkin jäin miettimään että kuinka tarkkaan siellä maistraatissa tarkistetaan mikä on kenenkin eka sukunimi. Eli voisiko tulla virhe jos ap:n exä ja exän nyxä vaan ilmoittaisivat että ottavat ap:n nimen? P.s. Jos itse eroaisin, en ottaisi omaa vanhaa nimeä enää käyttöön, yli puolet elämästä olen kuitenkin ollut miehen sukunimellä. Sitten vasta jos menisin uusiin naimisiin pitäisi miettiä että kumpi nimi on kivempi, minun vanha vai uuden miehen.

[/quote]

Näkyyhän tuo asia virkatodistuksesta, siinähän se samalla ilmenee, kun esteettömyys tarkastetaan, luulisin.

Vierailija
38/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysymys:

Jos menen naimisiin Möttösen kanssa, joka käyttää ex-vaimonsa nimeä, niin voisinko itsekin muuttua Möttöseksi ottamalla nimen itselleni sillä perusteella, että se esiintyy suvussani vaaditun ajan (5 sukupolvea?) aikana? Tällöinhän mies ei olisi mitenkään osallisena nimenmuutokseeni.

Vierailija
39/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:36"]

Vielä kysymys:

Jos menen naimisiin Möttösen kanssa, joka käyttää ex-vaimonsa nimeä, niin voisinko itsekin muuttua Möttöseksi ottamalla nimen itselleni sillä perusteella, että se esiintyy suvussani vaaditun ajan (5 sukupolvea?) aikana? Tällöinhän mies ei olisi mitenkään osallisena nimenmuutokseeni.

[/quote]

Kyllä, tietysti. 

Vierailija
40/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:34"]

Ellei sukunimesi ole suojattu, ja aviossa sovitte mikä yhteinen sukunimenne on, niin näin se on. Jos äksä ei ole halunnut nimeään vaihtaa ja avioituu uudelleen, niin hänellä ja uudella vaimolla on täysi oikeus nimen käyttöön. Kandee miettiä etukäteen, ja ellei ihan suojausprosessiin lähde, tehdä vaikka avioehtoon asiasta maininta.

[/quote]

Kandee tutustua sukunimilakiin ennenku tulee esittämään viisasta ;)