Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exän nyxä aikoo ottaa MINUN NIMENI!

Vierailija
06.02.2015 |

Sanokaa nyt helvetti joku, että tää on laitonta! Eli exä otti mun nimeni kun mentiin naimisiin, oma nimensä oli tyyliä Sikiö (nimi muutettu) ja itselläni kaunis ja harvinainen nimi. Ero tuli, exä piti nimen, mulle evvk siinä vaiheessa. Nyt exä on menossa uudelleen naimisiin ja morsmaikku aikoo ottaa miehen eli MUN nimen itselleen! Ihan absurdi tilanne jotenkin. Kyseinen nainen on mulle täysin vieras.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän hyvin Ap:ta. Ei todellakaan sopivaa! Eivät ole tainneet tietää, ettei se ole mahdollista. Ehkä ex-miehesi ottaa uuden vaimonsa nimen tai pitävät molemmat nykyiset nimensä?"

Ap. oikeassa, eikä se onneksi ole lain mukaan mahdollista. Entä jos exälle syntyisi uudesta liitosta lapsia. Mitä ihmeen sukua he olisivat ap:lle, vaikka he kuuluisivatkin samaan sukuun.

Tätähän on puitu myös julkisuudessa, kun eräs demari kansanedustaja halusi pitää x-puolisonsa "hienon" sukunimen ja antaa sen myös uudessa avioliitossa syntyneille lapsilleen, kun Lipponen-sukunimi on niin rahvaan omainen. 

Vierailija
122/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]

Osaako joku av-raatilaisista kertoa mitä tapahtuu lapsille tuossa vaiheessa? Jos Lehti eroaa miehestään Väiski Lehdestä, ja jää eronneeksi mutta säilyttää miehensä nimen jolloin jää Viivi Lehdeksi. Vuotta myöhemmin hän saa vaikka baaripanon seurauksena lapsen, jolla ei ole isää/ei tietoakaan nimistä, niin onko lapsi Vilperi Lehti vai miten hänet nimetään?

[/quote]

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun serkkutyttöni meni naimisiin Mikko Möttösen kanssa, erosi, meni uudelleen naimisiin ja uusi mies otti sukunimekseen Möttösen. Miten on mahdollista?

Ja nimet tietysti muutettu...

Vierailija
124/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisekseen mä haluaisin avomieheni isoisän nimen, ja myös miehen ottavan tämän saman nimen, josta on puhuttukin jo, ja mies oli ihan että okei. Mies voi tietenkin tosta noin vaihtaa isoisänsä nimen itselleen, mutta voinko minä saada saman nimen ilman avioliiton solmimista? Tykkään nimestä ja olisi kivan yhtenäinen, onhan avoperhekin perhe."

Voit ottaa, mutta sinun on saatava kirjallinen suostumus kaikilta avomiehesi isoisän saman sukunimen omaavilta eli käytännössä se on lähes mahdotonta, sillä nykyään kaikki sukunimet ovat "suojattuja"

Vierailija
125/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:54"]

No mites mulla, kun haluaisin vaihtaa nimeni toiseen, koska haluan siitä eroon isäni kuoleman jälkeen kokonaan, muistuttamasta mistään vanhasta. Tämän nimisiä sukulaisiakaan ei enää ole. Voinko mä ottaa minkä nimen haluan (paitsi suojatun) vai mikä nimen tulee olla? Joku mun suvun nimistä isän tai äidin puolelta?

[/quote]

Vaivauduitko lukemaan ketjua? Vissiin sata kertaa jo sanottu että SUOJATTUJA SUKUNIMIÄ EI OLE OLLUT OLEMASSA ENÄÄ VUOSIKAUSIIN. Meneekö jakeluun? Kaikki nimet on "suojattuja", et saa ottaa mitään nimeä oman sukusi ulkopuolelta.

Vierailija
126/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:29"]

Minun serkkutyttöni meni naimisiin Mikko Möttösen kanssa, erosi, meni uudelleen naimisiin ja uusi mies otti sukunimekseen Möttösen. Miten on mahdollista? Ja nimet tietysti muutettu...

[/quote] näin kävi myös minun suvussani. Serkkuni Liisa Virtanen erosi miehestään. Meni myöhemmin uudelleen naimisiin Kalle Korhosen kanssa. Miehestä tuli Kalle Virtanen. On mahdollista... Miten?

Vierailija
127/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:50"]

Huh! o_O Oli sukunimi mikä tahansa, niin mulla ei olisi pokkaa ottaa miehen exän nimeä.

Exähän saa pitää nimensä, vaikka meniskin naimisiin, muttei antaa sitä nyxälle?

Voivatkohan kiertää tämän niin, että nyxä vaihtaa nimensä ENNEN avioliittoa. Eli esim. oma tyttönimeni on erittäin harvinainen, muttei suojattu. Ymmärtääkseni kuka tahansa voisi sen ottaa?

[/quote]

Joo. Ei voi ottaa. Kaikki sukunimet ovat suojattuja, onpa ne harvinaisia tai ei. Joku nimi voi olla harvinainen etelä-Suomessa, mutt Lapissa yleinen kuin keskarituoppi. Sillä ei siis ole mitään väliä...

Vierailija
128/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:44"]

Minun serkkutyttöni meni naimisiin Mikko Möttösen kanssa, erosi, meni uudelleen naimisiin ja uusi mies otti sukunimekseen Möttösen. Miten on mahdollista? Ja nimet tietysti muutettu...

[/quote] näin kävi myös minun suvussani. Serkkuni Liisa Virtanen erosi miehestään. Meni myöhemmin uudelleen naimisiin Kalle Korhosen kanssa. Miehestä tuli Kalle Virtanen. On mahdollista... Miten?

[/quote]

Kenties Kallella on omassa suvussaan ollut esi-isänä joku Virtanen, jonka perusteella hänkin on voinut muuttaa nimensä Virtaseksi.

Vierailija
129/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:44"]

[/quote]

Kenties Kallella on omassa suvussaan ollut esi-isänä joku Virtanen, jonka perusteella hänkin on voinut muuttaa nimensä Virtaseksi.

[/quote]

Tai sitten tapahtui ennen nykyistä sukunimilakia.

Vierailija
130/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nään sieluni silmin, miten ensimmäiset "tottakai pystyy, se on voi voi" viestit on kirjotettu vahingonilonkiilto silmissä, ja myöhemmin tultu lukemaan uudet vastaukset häpeän puna poskilla.
No onneksi olemme anonyymeja :D

Vierailija
131/131 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:10"]Nään sieluni silmin, miten ensimmäiset "tottakai pystyy, se on voi voi" viestit on kirjotettu vahingonilonkiilto silmissä, ja myöhemmin tultu lukemaan uudet vastaukset häpeän puna poskilla. No onneksi olemme anonyymeja :D [/quote] Mun mielestä tuossa ei ole mitään hävettävää, katsos kun kaikki eivät lue sukunimilakia iltapuhteekseen, vaikka totta kai suurin osa AV-mammoista niin tekeekin, jotta voi päteä täällä. Ei nyt oikeasti kaikkia maailman asioita voi millään tietää ja voin myöntää, että itsekin olisin voinut olettaa asian olevan niin miten ekat vastaajat sanoivat. Onneksi joku korjasi, nou hätä.

[/quote]

No jos ei ole lukenut nimilakia, niin ei varmaan kannattaisi alkaa antamaan vastauksia? Annatko usein ihmisille lainopillisia neuvoja ja kun sinulle osoitetaan ne vääräksi, ilmoitat, ettei sinulla ole katsos tapan lukea iltapuhteiksi lakia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä