Mormonit kysymys teille
Mihin te oikein uskotte?
Mitä eroa teillä on mielestänne kristittyjen kanssa, elikkä vaikka helluntailaisten..
Kysyn silkkaa uteliaisuuttani, koska en tiedä teistä juuri mitään.
Sen vaan tiedän, että täällä on kesäisin pukuihin puettuja ja nimikyltit rintapielessä kulkevia nuoria mormoni poikia ulkomailta...
Kommentit (27)
Ottamatta mitenkään kantaa noihin edellisiin asioihin minua kiinnostaisi tietää asutko Suomessa ja oletko aina ollut lds? Entä onko sinusta jotain eroja Suomen ja esim. USA:n mormonien välillä?
Olis vaan kiva tietää. Eipä ole mitään halua kinata sen kummemmin, koska mulla on oma elämänk. selvä.
Suomessa ja USAssa, niinkuin muissakin kansallisuuksissa. Opit ovat samat kuitenkin joka puolella maailmaa. Amerikkalaiset ehkä mielestäni auliimpia hyväntekeväisyyteen ja itseltä ' varallisuus mielessä' - antamisessa. Amerikassa missä jäseniä huomattavasti enemmän, on mahdollisuus ehkä enempään, toimintaa ja harrastusta on enemmän eri ikäryhmille.
Käyttekö esim. ovilla?
Onko teidän kokouksissa musiikkia,puhetta,rukousta,ylistystä ym.?
No ehkä kukaan ei mahdu vastaamaan, mutta kyselenpä kuitenkin..
Ainut mitä oon kuullu joskus nuorena joltakin oli se, että mormoneilla on kirkko veden läheisyydessä, koska jumala tulee vettä pitkin. Onko näin? Vai väärää tietoa..??Täällä on todellakin mormonikirkko veden lähellä ja aika piilossa.
harriet_:
Käyttekö esim. ovilla?
No ehkä kukaan ei mahdu vastaamaan, mutta kyselenpä kuitenkin..Ainut mitä oon kuullu joskus nuorena joltakin oli se, että mormoneilla on kirkko veden läheisyydessä, koska jumala tulee vettä pitkin. Onko näin? Vai väärää tietoa..??Täällä on todellakin mormonikirkko veden lähellä ja aika piilossa.
En tiedä mitä tarkkaan ottaen ajat takaa, mutta uskomme ei ole samanlaista kuin JT:lla. Suosittelen että tutustut kirkkomme opetuksiin ottamalla yhteyttä paikkakunnallasi olevaan seurakuntaan ja sama JT kanssa.
Mitä tulee kirkon sijaintiin ja sen syihin en ole moista ennen kuullut, aika mielenkiintoista!
Dagmar3:
En tiedä mitä tarkkaan ottaen ajat takaa, mutta uskomme ei ole samanlaista kuin JT:lla. Suosittelen että tutustut kirkkomme opetuksiin ottamalla yhteyttä paikkakunnallasi olevaan seurakuntaan ja sama JT kanssa.
Mitä tulee kirkon sijaintiin ja sen syihin en ole moista ennen kuullut, aika mielenkiintoista!
harriet_:
Käyttekö esim. ovilla?
No ehkä kukaan ei mahdu vastaamaan, mutta kyselenpä kuitenkin..
On meillä musiikkia, puhetta ja rukousta. Mitä tarkoitat ylistyksellä? Ei meillä ainakaan sellaista ylistystä oo kuin hellareilla. Lähetyssaarnaajat käyvät joskus ovilla.
Ainut mitä oon kuullu joskus nuorena joltakin oli se, että mormoneilla on kirkko veden läheisyydessä, koska jumala tulee vettä pitkin. Onko näin? Vai väärää tietoa..??Täällä on todellakin mormonikirkko veden lähellä ja aika piilossa.
Hehhehhee
Tiiät varmaan ylistelyn, jos tiiät hellareitten tyylin esim.
Toinen haluaa tietää teidän uskonnostanne ja ilkeilette tolleen. Hävetkää! Jos joku kysyy multa miten päädyin Islamiin ja muutenki haluavat tietää Islamista jotain niin mä olen innolla kertomassa enkä ilkeile tollein. Kerran taisin Harriet_ kysyäkki multa.?
Mun hyvä koulukaveri on mormooni mut ei hän kerro kauheesti uskonnostaan. Enempi kyselee multa Islamista. Mutta hän sanoi että uskoo siihen että Jeesus kuoli ristillä syntiemme tähden ja joka häneen uskoon niin pelastuu ja hän pitää itteään ihan Kristittynä. Ja kyllä se ainaki kuulostaa siltä, eikö? Uskonnon opettaja sanoi että Mormoonit eivät ole Kristittyjä ja silloin tää Mormooni rupesi nauramaan. Hän myöhemmin otti sen mulle puheeks ja sano että kyllä he ovat Kristittyjä.
Samaa nyt ihmettelen, että miks ei voi kertoa omasta uskonnostaan mitään. Minä en yhtään tiiä mormonien opista ja helpommin ymmärtää, kun joku kertoo..Ei aina jaksa lukea esim. sivustoilta oppikysymyksiä.
Olis vaan ollu mielenkiintosta kuulla esim.
Vietetäänkö synttäreitä,joulua,pääsiäistä esim....
Samaa mieltä Harrietin ja Jenni_äidin kanssa:
Jos joku jotakin (ns. tyhmiäkin -- " tyhmät kysymyksethän" ovat tunnetusti ne tärkeimmät) kyselee, miksi kysymyksiin ei voi vastata asiallisesti, sen verran kuin vastauksia tietää, tai jättää vastaamatta, jos ei tiedä? Eikä tyyliin: " ota ensin selvää" tai " googleta" .
Eikö kyseleminen on juuri " selvän ottamista" ?
Monille palstan (mm.) muslimeille ja lestadiolaisille täytyy esittää kaunis kiitos siitä, että olette jaksaneet nätisti vastailla kysymyksiin, jotka teistä varmasti tuntuvat joskus hassuilta ja hölmöiltä. Sitä kauttahan se ymmärrys -- ja toivottavasti suvaitsevaisuus -- lisääntyy, ei morkkaamalla ja pottuilemalla.
Kaunista syksynjatkoa ja Jenni_äidille hyvää ramadania!
Pitkän tauon jälkeen palasin tänne taas ja näin pientä ' kipakointia' muutamissa kommenteissa, kun ei oltu vastattu kysymyksiin. Sorry. Mutta haluan kuitenkin mainita, että itsellänikin on ollut aikaisemmin vastatessani hieman paha mieli. On vaikea kommentoida mitään, kun on lukenut esim. Harriet_ aikaisempia todella loukkaavia kommentteja meistä mormoneista. Itse voin kyllä sanoa, että kukaan mormoni ei tälläkään palstalla ole lähtenyt haukkumaan ja nimittelemään kenenkään toisen uskoa. Mutta nyt niihin kysymyksiin, menee kyllä melko pitkäksi...(sitten takaisin pikkutaaperoni luo :)
Kysymys: Mihin te oikein uskotte?
V: 1. Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.
2. Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään, eivätkä Aadamin rikkomuksesta.
3. Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.
4. Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset ovat ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.
5. Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen sen toimituksia miehen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on toimivalta.
6. Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin apostoleihin, profeettoihin, paimeniin, opettajiin, evankelistoihin ja niin edelleen.
7. Me uskomme kielillä puhumisen, profetian, ilmoituksen, näkyjen, parantamisen, kielten tulkitsemisen ja niin edelleen lahjaan.
8. Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin se on oikein käännetty; me uskomme myös, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa.
9. Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, kaiken, mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita.
10. Me uskomme Israelin todelliseen kokoamiseen ja kymmenen heimon palauttamiseen, että Siion (Uusi-Jerusalem) rakennetaan Amerikan mantereelle, että Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä ja että maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa.
11. Me vaadimme oikeutta palvella kaikkivaltiasta Jumalaa oman omantuntomme vaatimusten mukaan ja sallimme kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelivatpa he miten, missä tai mitä tahansa.
12. Me uskomme, että kuninkaille, presidenteille, hallitsijoille ja hallitusmiehille tulee olla alamainen ja että tulee noudattaa, kunnioittaa ja ylläpitää lakia.
13. Me uskomme, että tulee olla vilpitön, uskollinen, siveellinen, hyväntahtoinen ja hyveellinen ja että tulee tehdä hyvää kaikille ihmisille; tosiaankin, voimme sanoa seuraavamme Paavalin kehotusta ¿ me uskomme kaikessa, me toivomme kaikessa, me olemme kestäneet paljon ja toivomme voivamme kestää kaiken. Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme.
Kysymys: Mitä eroa teillä on mielestänne kristittyjen kanssa, elikkä vaikka helluntailaisten..
V: Javanna taisikin jossain kohti tähän jo jotain vastata. Helluntalaisista tiedän sen verran, että tätini on helluntailainen ja hänen kanssaan joskus olen keskustelut. Mutta me emme puhu yleisesti ainakaan kielillä ja sellaista ' hurmostila' meininki on kyllä meiltä pois. Muuten kai hellaritkin on melko perhekeskeisiä, kuten mormonitkin. Palkkapappeja meillä ei ole laisinkaan, kaikki perustuu vapaaehtoistoimintaan, poislukien esim. kirkon toimistoissa päätoimisesti työskentelevät työntekijät, joita kai ympäri maailman noin 5000. Jäseniä maailmanlaajuisesti n.12.5 milj. Niin ja noita mormonipoikia on kylläkin tyttöjäkin. Nimikyltti kertoo henkilön nimen ja kirkon nimen.
Kysymys: asutko Suomessa ja oletko aina ollut lds?
V: Kyllä ja en ole aina ollut lds. Liityin nuoruudessani, kirkon löysin äitini kautta.
Kysymys: Entä onko sinusta jotain eroja Suomen ja esim. USA:n mormonien välillä?
V: Tähän vastasin jo aikaisemmin, löytyy jostain ylhäältä.
Kysymys: Onko mormonien usko lähes samanlaista, kuin jehovantodistajilla?
Käyttekö esim. ovilla?
V: JT yhtäläisyyksistä Javanna jotain vastasikin. Itse en ole koskaan kuullutkaan, että useimmat, ei kaikki JT:t eivät ole kokopäivätyössä. Tämä ei ole yhtäläistä lainkaan, jos joku niin ajattelee. Lähetystyötä tehdään, mutta eri tavalla kuin JT:t, jotain oli jo tästä edellä. Luulenpa, että yhtäläisyyksiä ei kovinkaan löydy, vaikea vastata, kun en tunne JT uskoa syvällisesti.
Kysymys: Onko teidän kokouksissa musiikkia,puhetta,rukousta,ylistystä ym.?
V: Mutta tässä vielä perustiedot kokouksista:
Tärkein tilaisuus yksityiselle jäsenelle ja perheelle on viikoittainen jumalanpalvelus eli sakramenttikokous. Se pidetään sunnuntaisin kappelissa ja kestää noin 70 minuuttia. Vieraat ovat sydämellisesti tervetulleita. Sakramenttikokous on tarkoitettu koko perheelle, lapset mukaan luettuina.
Sakramenttikokouksen sisältönä on
¿ laulua ¿ koko seurakunta laulaa yhdessä, joskus musiikkiesitys.
¿ rukouksia ¿ joita seurakunnan jäsenet pitävät
¿ sakramentin (leivän ja veden) siunaaminen ja jakaminen; sakramentti annetaan seurakunnan jäsenille
¿ puheita ¿ sakramenttikokouksessa on tavallisesti kaksi tai kolme pyhiin kirjoituksiin perustuvaa puhetta evankeliumin aiheista.
Kirkon jumalanpalveluksissa ei kerätä kolehtia.
Muut tilaisuudet
(Vieraat ovat sydämellisesti tervetulleita myös muihin ennen sakramenttikokousta tai sen jälkeen pidettäviin tilaisuuksiin):
¿ Pyhäkoululuokkia pidetään kaikille ikäryhmille 12 vuoden iästä lukien.
¿ Alkeisyhdistyksessä on yhteinen osuus ja luokkia ikäryhmittäin 3¿11-vuotiaille lapsille.
¿ Alkeisyhdistyksessä on myös lastenhuone 1,5¿3-vuotiaille lapsille.
¿ Nuorten Naisten järjestössä on luokkia 12¿17-vuotiaille tytöille.
¿ Aikuiset naiset, 18 täyttäneet, kokoontuvat Apuyhdistykseen.
¿ Pappeuskokouksissa on ikäryhmäluokkia pojille 12 ikävuodesta alkaen sekä aikuisille miehille.
Kysymys: mormoneilla on kirkko veden läheisyydessä, koska jumala tulee vettä pitkin. Onko näin? Vai väärää tietoa..??
V: Ei ole näin, on väärää tietoa.
Kysymys: Vietetäänkö synttäreitä,joulua,pääsiäistä esim....
V: Kyllä vietämme synttäreitä, vaikka itse en niitä itselleni enää kaipaa, lähinnä lapsen juhla ja isot numerot sitten erikseen. Vietämme myös joulua ja pääsiäistä. Erona juhlintaan on että emme käytä alkoholia, joten siinä kai eroamme rivikansalaisesta. Itse tykkään viettää juhlapyhät kotona perheen kesken, hyvää ruokaa jne.
Kysymys: onko ramadani tms. paasto vai?
V: Kai joku muu vois siihen vastata, kun ei liity mormonismiin.
Tootsieroll:
Harriet_ aikaisempia todella loukkaavia kommentteja meistä mormoneista.Saan toki sanoa näkemykseni ja edelleen olette mielestäni harhassa.
__
8. Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin se on oikein käännetty; me uskomme myös, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa.
Ei ole Mormonikirjaa olemassakaan ainakaan Jumalalta saatuna:/..Miksi muille ei sitä olis annettu, kuin Mormoneille?
__Ramadanista Jenni_äitiltä kysyin.
Kiitos vastauksista Tootsieroll! Kävimme lasten kanssa tutustumassa teidän uuteen temppeliin Karakalliossa. Täytyy sanoa, että kyllä oli kaunis rakennus! Olen muissa maissa käynyt eri temppeleiden " vierailukeskuksissa" ja nyt pääsin näkemään sellaisen myös sisältä :).
Ja vielä näistä kysymyksistä ja vastauksista... Jos haluat Harriet_ ihan mielenkiinnosta kysyä eri uskonnoista, niin ok mutta vastauksen saatuasi, kannattaa jättää kommentointi sikseen. Se nimittäin vaikuttaa vain ja ainoastaan riidan haastamiselta...
Olisin kans uteliaisuuttani käyny temppelissä, mutta asun huuhunpääs:))
Harriet_ juu Ramadan on paasto joka on juuri meneillään. Juttelin tänään tämän Mormooni koulukaverini kanssa Ramadanista ja hän sano että heilläki on paasto mutta se kestää vain yhden vuorokauden ajan. Siinä oli sulle vähän tietoo Mormoonien uskonnosta. = )
ps: kuulemma JT:t eivät voi sietää Mormooneita. Jos täällä on JT:a niin kertokaa pitääkö paikkaansa?
Ei oo kovin rakentavaa keskustelua alkaa väittämään toisille, ettei heidän pyhä kirjansa ole Jumalalta saatu, vaikka niin uskoisikin. Tai että kysyy jotain ja vastauksen saatuaan alkaa väittämään harhaoppisiksi. Minä en ainakaan viitsi sulle enää mitään harhaopeistamme kertoa kun asenteesi on tuo.
Ja itse en ole kyllä huomannut mitään vihamielisyyttä JT:den taholta. Muiden kristityiksi itseään kutsuvien taholta kylläkin...
Vastaan Jenni_Äitin puolesta:
Ramadan on paastokuukausi, kestää siis kuukauden. Islamissa ajanlasku on hieman erilainen kuin länsimainen ajanlasku ja ramadan on siis islamilaisen kalenterin yksi kuukausi. Ramadanin aikana paastotaan ja keskitytään uskonnon harjoittamiseen. " ulkopuolisislle" se näkyy parhaiten siinä, että muslimi ei syö eikä juo mitään auringonnousun ja suringonlaskun välisenä aikana. Myös seksistä tulee pidättäytyä päiväsaikaan. Ramadanin aikana keskitytään uskonnon harjoittamiseen ja hyväntekeväisyyteen. Islamin yksi viidestä pilarista onkin almut. Ramadanin aikana annetaan almuja köyhille. Muslimimaissa on myös tapana tehdä paljon ruokaa iltaisin ja tarjota siitä kaiklle halukkaille, perherajoja ei siis tunneta ainakaan niin tiukasti kuin suomessa on totuttu.
Toivottavasti selvensi, Harriet.
Aikaisempiiin keskusteluihin viitaten (liitteenä aikaisempi linkki tuossa alhaalla), tiedät varmasti ainakin jonkin verran mormoneista. Tässäpä yksi sinun ' uhmakkaista' kommenteistasi:
harriet_ - 15.02. 09:50
Että kaukana kristinuskosta!
Älkää harhautuko kukaan, koska aika on paha! Uskokaa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä.
" Valo vielä voittaa pimeyden se poistaa"
(Tässä koko keskustelulinkki:)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6450636&t=6448128&appid=&…
Olen kyllästynyt näihin ainaisiin ' ovat kristyttyjä vai ei' keskusteluihin yms. mormoneista. On yhden tekevää sanonko, että olen kristitty siinä missä sinäkin, luultavammin et sitä kuitenkaan usko. Rakentava keskustelu toisaalta olisi ihan ok. Täällä palstalla sen lopputuloksen jo tietää, siksi en nyt kommentoi sen kummemmin.
Oikeaa tietoakin löytyy ainakin näistä linkeistä alta ja sieltä löydät vastaukset kysymyksiisi:
http://www.mormonit.fi/
http://www.lds.org/