Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö kukaan, saako työharjoittelijaa pyytää usein lauantaina töihin?

Vierailija
05.02.2015 |

Tilanne on siis se, että mua on ruvettu pyytämään melkein jokaviikonloppu la töihin. Opiskelen aikuisopistossa ja viikolla päiviä tulee olla kolme ja pari etäpäivää. Syyt" lauantaina tarvitaan ja ei tarvi keksiä tekemistä.. Ihan ok olla välillä lauantaina, mutta nyt on mennyt siihen että kysytään kokoajan... 

Typerää kun kaverit haluaa nähdä viikonloppuna ja nytkin pe iltana olis ollu tarkoitus lähteä vähän viihteelle pitkästä aikaa, mutta enhän voikkaan :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko sulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työharjoittelu kuuluu opiskeluihisi, olette sopineet arkipäivistä ja lauantaina sinua tarvitaan töihin, kirjaa lauantain tunnit ylös ja kun olet saanut heiltä arvion, ilmoita lauantai työtunnit palkanmaksua varten. Tuskin lauantai voi johtua siitä, ettet viikolla voi saada harjoittelusi edellyttämää opastusta. Siellä tarvitaan resursseja ja työsuorituksista kuuluu maksaa.

Työn laskutus on osattava. Minä antaisin pisteitä siitä.

T. Yrittäjä,

Vierailija
4/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin aikuiskoulutuksessa ravintola-alalla ja ihan samanlaisia vuoroja tehtiin kuin työntekijätkin. Ei se työntekokaan ole ma-pe 8-16

Vierailija
5/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä amiksessa oli ainakin niin, että työtä tehtiin kaikkina harjoittelupaikan aukioloaikoina sen mukaan, miten siellä paikassa halutaan, kuitenkin se max 40h/vk. Tietysti asioista voi sopia esimiehen kanssa, mutta itse en kieltäytynyt lauantaityöstä ikinä vaikka se palkatonta olikin. Ja sain muuten ihan oikean työpaikan sitten... Tietysti voit kieltäytyä tai toivoa, että ei olisi lauantaitöitä, mutta siinä vaiheessa vähän turha odottaa mitään kesätöitä tms.

Vierailija
6/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:28"]

Maksetaanko sulle?

Ei makseta

Vierailija
7/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli, että sulla on sitten viikolla vapaata. Meillä ainakin on viikossa tietty tuntimäärä, joka on laskettu sen mukaan kauanko harjoittelun tulee kestää. Jos pomo pitää töissä hirveästi ylimääräisiä päiviä niin sen harjoittelun joko kuuluu sitten loppua aiemmin ja ne kertyneet vapaat on siinä lopussa tai sitten on viikolla vapaata. Itse tosin tahdoin tehdä hyvän vaikutuksen ja olla hyvä työntekijä, joten tein kauheasti ylimääräistä, kun pomo käytti mun kiltteyttä hyväkseen kiireisenä joulun aikana. Lopulta mun ope puuttui asiaan, kun meidän piti kirjata harjoittelupäivät nettiin ylös open nähtäväksi ja mulla oli normaalin 5 päivää viikossa ja 6 tuntia joka päivä sijaan tehtynä 5 viikkoa ilman yhtään vapaapäivää ja lähes joka päivä 8-9 tuntia. Mutta sain pomosta suosittelijan ja kehui reiluksi ja joustavaksi työntekijäksi.

Vierailija
8/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:36"]

Meillä amiksessa oli ainakin niin, että työtä tehtiin kaikkina harjoittelupaikan aukioloaikoina sen mukaan, miten siellä paikassa halutaan, kuitenkin se max 40h/vk. Tietysti asioista voi sopia esimiehen kanssa, mutta itse en kieltäytynyt lauantaityöstä ikinä vaikka se palkatonta olikin. Ja sain muuten ihan oikean työpaikan sitten... Tietysti voit kieltäytyä tai toivoa, että ei olisi lauantaitöitä, mutta siinä vaiheessa vähän turha odottaa mitään kesätöitä tms.

[/quote]

Itseasias mulle on sanottu, että vaikka olen näppärä niin heiltä en tule töitä saamaan. Niin vähän töitä heille ja lomautuksia. 

Vierailija
9/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pyytää, mutta vastaavasti pitää olla vapaata muulloin. Harjoittelija ei saa ikinä korvata oikeaa työntekijää.

Vierailija
10/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne käyttää sua mielellään, että itse voivat pitää vkl vapaata, kyllä ne työnantajat osaa vedättää.

Vierailija
11/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:40"]

Saa pyytää, mutta vastaavasti pitää olla vapaata muulloin. Harjoittelija ei saa ikinä korvata oikeaa työntekijää.

[/quote]

tää on sillein jännäjuttu, koska olen harjoittelussa kolmepäivää viikosta ja kaksi päivää on etäpäiviä kotona. En tiedä kuuluuko tähän silloin vapaat?

Vierailija
12/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus pitää työntekijäänsä max 3 lauantaina peräkkäin töissä. Neljäs täytyy työehtosopimusten määritysten mukaan olla vapaa.

Vierailija
13/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista et lauantailta extra-tunnit

Vierailija
14/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:40"]

[/quote]

tää on sillein jännäjuttu, koska olen harjoittelussa kolmepäivää viikosta ja kaksi päivää on etäpäiviä kotona. En tiedä kuuluuko tähän silloin vapaat?
[/quote]

Pitäähän sulle sitten jäädä ne kaks vapaapäivää eli ilmeisesti sunnuntai + 1 arkipäivä, jos teet lauantaina yhden harjoittelupäivän.

Vierailija
15/23 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työharjoittelussa sellainen periaate, että harjoittelua on samoina päivinä kuin on kouluakin.

Sunnuntaina jos pyydettiin töihin, niin silloin työtunnit merkittiin tuplana. Eli sunnuntaista sain kaksi työpäivää.

Samoin jos koulun loma-aikoihin oli töissä, niin silloin harjoittelu oli viikkoa lyhyempi.

Vierailija
16/23 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä sun sopimuksessa lukee, toivottavasti on sopimus. Lain mukaan kolme putkeen onnistuu mutta neljäs on oltava vapaa. Mutta pakko sanoa että aikuiseks kasvaminen on sitä että hyväksyy että välillä jää perjantain perseenvedot välistä kun lauantaina on duunia.

Vierailija
17/23 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 00:42"]

Riippuu mitä sun sopimuksessa lukee, toivottavasti on sopimus. Lain mukaan kolme putkeen onnistuu mutta neljäs on oltava vapaa. Mutta pakko sanoa että aikuiseks kasvaminen on sitä että hyväksyy että välillä jää perjantain perseenvedot välistä kun lauantaina on duunia.

[/quote]

Meillä on sopimuksessa vain mainittu tuntimäärä eikä viikonlopusta puhuta mitään. Oonko mä puhunut perseiden vetämisestä?  Mulle on ollu ihan ok olla välillä töis lauantaina. Ydin oli se, että kavereita on helppo viikonloppuna nähdä, koska kaikki muut on sillon vapaalla. Me kun ei olla nähty keskenämme muutamaan kuukauteen ja ois ollu kiva valvoa myöhään, vähän käydä muutamilla ja pelailla.

Luultavasti tästä saa viikolle vapaapäivän sitten, koska eihän etäpäivä "vapaata" ole.

Vierailija
18/23 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä hommia, kuin virka-aikana, koska kaikki muu on työharjoittelian hyväksikäyttöä. (jos on palkattomana). Antaa huonon kuvan harjoitteliasta, jos painaa aamusta iltaan 7 päivää viikossa, koska ei osaa pitää puoliaan, eikä tunnu tietävän työelämän pelisäännöistä mitään. Työnantajana minä katsoisin huonolla jos työntekiä on tehnyt yli40h viikkoa(pitäisin idioottina).

jos työharjoittelia tulisi minulle niin työaika voi olla vaikka ma-pe 7-15 ja muilta ajoilta tupla vapaat jos, välttämättä haluaa tehdä pidempää päivää. Enemmän katsoisin Osaamista ja ahkeruutta ja tehokkuutta ja työhon soveltuvuutta ja ohjeiden noudattamista ja täsmällisyyttä!

Tässä minun mielipiteeni.

Vierailija
19/23 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus pitää työntekijäänsä max 3 lauantaina peräkkäin töissä. Neljäs täytyy työehtosopimusten määritysten mukaan olla vapaa.

Missä nöin lukee? Kyselee nimimerkki 11 viikonloppua putkeen töissä.

Vierailija
20/23 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

linkki?