Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahastosäästäjät.. Entäs jos ja kun säästöjen arvo on noussut huomattavasti?

Vierailija
17.11.2021 |

Eikä halua törsätä niitä? Voiko niitä vaan makuuttaa rahastossa? Nitään osakkeita en osaisi ostaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mullakin muutamia satasia rahastoissa. Em osaa toimia.

Vierailija
2/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun ei niitä voittoja voi nostaa pois rahastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ostamme lähiaikoina talon ulkomailta rahastosäästöillä, sinne jää vielä n 40 000€ vararahastoa. 17 päivässä rahaston arvo noussut yli 4000€

Vierailija
4/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jo on ongelmat ihmisillä 😃 Jos et tarvitse rahoja muuhun käyttöön, niin tietenkin annat rahasto-omistusten olla. Toki siinä on riskinä, että niiden arvo voi laskeakin.

Vierailija
5/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jo on ongelmat ihmisillä 😃 Jos et tarvitse rahoja muuhun käyttöön, niin tietenkin annat rahasto-omistusten olla. Toki siinä on riskinä, että niiden arvo voi laskeakin.

No sitä mietin että jos laskevat..

Oikeasti on paljon ongelmia lähes kaikessa. Tuossa vaan käynyt nyt hyvä tuuri, kerrankin.

Vierailija
6/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on paljon ongelmia lähes kaikessa. Tuossa vaan käynyt nyt hyvä tuuri, kerrankin.

Tottakai ne veivaa edestakaisin, viimekuussa putosi 1700€ mutta nyt ollaan tosiaan jo yli 4000€ voiton puolella taas. Pitkäjänteistä touhua. Toistaiseksi ollaan reippaasti kuitenkin plussalla vuositasolla. 

3

Vierailija
7/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pois, jos arvonlaskeminen huolettaa. Itse myyn pois, kun tarvitsen rahoja johonkin isompaan. Rahasto toimii tapana säästää ja rahaston arvonnousu auttaa kasvattamaan pottia.

Vierailija
8/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei kai ole kohteliasta avautua raha-asioistaan julkisesti mutta vastataan kun kysytään, anonyyminä tietysti: 

Olen kierroksella kaksi, kaikki säästöt nykyajan lotossa eli osakkeissa (no, ehkä vähän riskittömämpää kuin nettipelaaminen :D). Nyt on osaketilillä rapiat 65 000 e, lisäksi muutama kymppitonni muualla johon en nyt mene. 

Olen ajatellut että kun ihastukseni menee kanssani naimisiin toivottavasti parin vuoden päästä, arvioisin tilin arvoksi 75 000-85000. Olen optimisti. Tässä olisi jo hyvä pohja sellaisen 200 000 e maksavan omakotitalon maksamiseen, jossa olisi kiva asustella, ja muuhunkin jää rahaa. 

Törsääminen ei ole koskaan maittanut enkä osaa enkä halua tuhlata. Mutta johonkin pysyvään rahan laittaminen olisi järkevää. 

Tokihan Wall Street 2.0 voi romahtaa vaikka huomenna, tai lentokone tippua päälle. Elämä on. 

Vierailija
9/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ostamme lähiaikoina talon ulkomailta rahastosäästöillä, sinne jää vielä n 40 000€ vararahastoa. 17 päivässä rahaston arvo noussut yli 4000€

Juu ei mulla noin paljoa ole 🤭

Vierailija
10/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri lastenlapsille 2000 euron rahastotilit. Uskon että niissä on mukava opintorahapotti kun 12-15 vuoden kuluttua saavat ne käyttöönsä. Toki niihin laitetaan pikkuisen lisää pääomaa joka vuosi.

Vierailija
11/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä rahastoja pitäisi jatkuvasti tuijotella. Anna olla siellä jos rahoille ei oo käyttöä. Me myytiin osa osakkeista kesällä kun ne olivat aivan järjettömissä hinnoissa. Ostettiin talo niillä rahoilla, lainaa jätettiin 60t ja reilu 300t euroa otettiin sijoituksista, osakkeisiin jäi vielä lähes 350t.

Vierailija
12/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri eilen päätin myydä yhtä rahastoani 10 000 eurolla. Tilalle aion hankkia - no - kahta uutta rahastoa.

Vierailija
13/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kannattaa kotiuttaa voitot, toki huomioiden että siitä menee vero ja jos on jotain tappiolla olevaa niin niistä luovutaan samalla. Ja sitten aletaan kerätä uutta pottia.

Vierailija
14/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vaikka indeksirahasto arvo-osuustilillä niin voit vuodessa nostaa sieltä tonnin verottomasta. Ota sellainen tyyli, että ennen joulua nostat tonnin joulurahaa 👍

Vierailija
15/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 100 000 ylimääräistä 2v sitten. Kun korona tuli droppasi 20% eli 80 0000: een. Nyt mulla on 125 000e.

Vierailija
16/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei kai ole kohteliasta avautua raha-asioistaan julkisesti mutta vastataan kun kysytään, anonyyminä tietysti: 

Olen kierroksella kaksi, kaikki säästöt nykyajan lotossa eli osakkeissa (no, ehkä vähän riskittömämpää kuin nettipelaaminen :D). Nyt on osaketilillä rapiat 65 000 e, lisäksi muutama kymppitonni muualla johon en nyt mene. 

Olen ajatellut että kun ihastukseni menee kanssani naimisiin toivottavasti parin vuoden päästä, arvioisin tilin arvoksi 75 000-85000. Olen optimisti. Tässä olisi jo hyvä pohja sellaisen 200 000 e maksavan omakotitalon maksamiseen, jossa olisi kiva asustella, ja muuhunkin jää rahaa. 

Törsääminen ei ole koskaan maittanut enkä osaa enkä halua tuhlata. Mutta johonkin pysyvään rahan laittaminen olisi järkevää. 

Tokihan Wall Street 2.0 voi romahtaa vaikka huomenna, tai lentokone tippua päälle. Elämä on. 

Miksi raha-asioista ei saisi avautua julkisesti? Ihme mystiikkaa on koitettu pitää rahan ympärille vuosikausia, miksi ihmeessä?

Ja toisekseen av ei ole mikään julkinen paikka. Voit olla mitä vain ja kuka vain, tietosi voi olla täyttä soopaa. Omalla naamalla omista raha-asioista puhuminen niin kuin mistä vain muustakin asiasta on tätä päivää.

Vierailija
17/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vaikka indeksirahasto arvo-osuustilillä niin voit vuodessa nostaa sieltä tonnin verottomasta. Ota sellainen tyyli, että ennen joulua nostat tonnin joulurahaa 👍

siis miten saa nostaa verottomasti? 

Vierailija
18/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörisijoittaja menettää eniten niinä päivinä, kun raha ei ole sijoitettuna. Ts. et pysty kuitenkaan ennakoimaan markkinaliikkeitä, kannattaa keskittyä omiin tarpeisiin. 

Tarpeitaan voi toki ennakoida, jos mahdollista. Jos on ajatuksena ostaa asunto 1-2 vuoden päästä ja rahastossa olevia varoja tarvitaan siihen ehdottomasti, kannattaa lähteä vähitellen lunastamaan rahojaan.

Jos taas rahastossa olevat varat mahdollistavat vähän kalliimman asunnon, remonttia tai uudet huonekalut, mutta eivät estä asuntokauppoja, ne voi pitää vähän pidempään hakemassa tuottoa. Pahimmassa tapauksessa uudet huonekalut ostetaan vasta sitten, kun arvo on taas lasken jälkeen noussut. 

Oamlla kohdalla ei ole vielä tullut tällaista ongelmaa. Olen säästänyt rahastoihin vuodesta 2005, mutta rahoille tulee aina tarvetta ja lunastan suurimman osan. Joskus olen joutunut lunastamaan tappiolla, useimmiten pienellä tuotolla ja toisinaan on ehtinyt tulla oikein mukavasti tuottoa. 

Tärkeintä on, että säästöjä on ollut tarpeen tullen käytettävissä, eikä pieni tuotto pienille rahoille sekään haittaa. 15 vuodessa tuottoa on joka tapauksessa tullut enemmän kuin tappiota. 

Vierailija
19/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä tavalla on hyvä mahdollisuus menettää korkoa korolle-ilmiön parhaat puolet.

Vierailija
20/27 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä osuuksia, joissa on jo vähintään tuplannut  rahansa, olen myynyt sillä verotomalla tonnilla ja ostanut samaa rahastoa tai osakkeita tilalle.

Nyt harkitsen myyväni "voitot" eli suunnilleen puolet ja teettäväni piharemppaa.

Pitääkin muistaa ennen vuodenvaihdetta myydä myös lapsen rahastoista se tonni ja tammikuussa toinen, keväällä olis mopon hankinta, maksakoon "itse" osan näillä säästöillä. Muutenkin on ollut tarkoitus siirtää tilipankista Seligsonille hänen loputkin rahastonsa.