Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen pääsykokeisiin, mitään ei jää päähän:(

Vierailija
05.02.2015 |

Auttakaa, en ymmärrä miksi minulle ei jää mitään tuosta pääsykoekirjasta päähän. Vaikka aina minulla on ollut huono asioiden omaksuminen. Työllä ja tuskalla jäänyt se vähäinen tieto lukiessa mieleen. En tiedä vaikuttaako tähän lukemiseen se, että tässä on kymmenen vuotta lukion ja tämän pääsykokeen välillä. Pyrin lukemaan kuusi tuntia päivässä ja tuntuu että se on jo melkein liikaa. En siis jaksa keskittyä. Miten ihmeessä toiset lukevat jotain kymmenen tuntia? Eikä minun ala ole todellakaan mikään oikeustiede tai lääketiede. Masentaa.. No, on tässä tietenkin reilu kolme kuukautta pääsykokeesee vielä aikaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään ei jää päähän niin ekana tulisi mieleen, että et ymmärrä asioita, joita luet. Itselleni ainakaan ei jää mitään päähän silloin, vaikka aihe olisi kuinka ns. yksinkertainen tahansa. Ymmärrätkö esimerkiksi käsitteet joista puhutaan? Vaikea aivojen muodostaa sellaista kokonaiskuvaa asioista, jos ei pysty yhdistämään asioita toisiinsa. Ehdottaisin, että kokeilet jotain muuta kuin pelkkää lukemista. Esim jos piirtäisit käsitekarttoja? Laitat käsitekarttaan yhden käsitteen (tarvittaessa vielä vaikka netistä tarkistat merkityksen) ja sitten yhdistät viivoilla sen toiseen käsitteeseen, ja kirjoitat siihen että miten ne esimerkiksi vaikuttavat toisiinsa. Luulisi, että kun alat itse hahmottamaan asiaa ja opit siinä samalla uutta, niin se myös motivoi opiskelemaan kun koet "ahaa tuo vaikuttaa tuohon tuolla tapaa!"-oivalluksia. Toinen vaihtoehto voisi olla, sun pitää lukea joku muu kirja tuon lisäksi. Jos tuo on esim kurssin 3 kirja niin luet 1 ja 2 ekaksi. Koska eikös ne asiat etene aina eteenpäin vanhoista asiosita jossain määrin kun kurssit etenevät, vaikka olisikin ns. uusi aihe. Itseni piti tehdä noin matikan yo-kokeisiin. Ei vain jäänyt päähän, piti lähteä ihan perusasioista liikkeelle. Sen siitä sai kun kävi kurssit huolimattomasti ja rimaa hipoen... :)

Vierailija
22/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen paitsi taukoja, myös erilaisia lukemistekniikoita. Auttaisiko sinua se, että kirjoittaisit tärkeimmät asiat ylös, joko ruutupaperille tai tietokoneelle? Joillakin auttaa ääneenlukeminen. Tai löytyisikö joku, joka kuulustelisi sinulta eri aihealueet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 19:07"]esim. historia ja yhteiskuntatieteet kiinnostaisi, mutta ei niillä työllisty joten valitsin järkevämmän alan. -ap

[/quote]

Maantieto vai? Minulla on tutkinto maantieteestä, mutten voi valitettavasti suositella. Opettajista on ainakin ylitarjontaa. Geoinformatiikan puoli ehkä työllistää (joku tietänee minua paremiin?), mutta matemaattisesti lahjaton ei siinä taida pärjätä.

Mihin ajattelit suuntautua?

Vierailija
24/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 19:19"]Minäkin suosittelen paitsi taukoja, myös erilaisia lukemistekniikoita. Auttaisiko sinua se, että kirjoittaisit tärkeimmät asiat ylös, joko ruutupaperille tai tietokoneelle? Joillakin auttaa ääneenlukeminen. Tai löytyisikö joku, joka kuulustelisi sinulta eri aihealueet.
[/quote]
Luen ääneen, koska ääneti lukemisesta ei ole senkään vertaa hyötyä. Tajuan toki asiat mitä luen ja ymmärrän käsitteet, mutta huolestuttaa että ne ei vaan tartu mieleen. Olen alleviivannut ja muistiinpanot tehty. Lukenut olen alueen kerran kokonaan ja nyt uudelleen hieman perusteellisemmin. No, huomenna vapaapäivä ja sitten uusi alku.
-ap

Vierailija
25/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomodoro- tekniikka on kokeilemisen arvoinen (lataa sovellus vaikka puhelimeen tai koneelle). Pääpiirteittäin: opiskellaan 25min, pidetään 5min tauko, jonka jälkeen kerrataan mitä opittiin. Neljän "tomaatin" jälkeen pidempi tauko n. 15-30min.
Anki- sovellus saattaa myös auttaa, jos opiskeltavana esim. paljon vieraita termejä.
Maxout blogista löytyy hyviä vinkkejä muistiinpanojen tekemiseen.
Tsemppiä urakkaan :)!

Vierailija
26/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 19:07"]esim. historia ja yhteiskuntatieteet kiinnostaisi, mutta ei niillä työllisty joten valitsin järkevämmän alan. -ap

[/quote]

Maantieto vai? Minulla on tutkinto maantieteestä, mutten voi valitettavasti suositella. Opettajista on ainakin ylitarjontaa. Geoinformatiikan puoli ehkä työllistää (joku tietänee minua paremiin?), mutta matemaattisesti lahjaton ei siinä taida pärjätä.

Mihin ajattelit suuntautua?
[/quote]
Ei ole maantieto vaikka sama kirja onkin enkä halua opettajaksi. Valmistuttuani lähden ulkomaille, saan töitä tältä alalta tai en (ja lähden kyllä jos en kouluun pääse).
-ap

Vierailija
27/27 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu ettei jää päähän niin itse ainakin luen asian ja teen muistiinpanot, sitten suljen kirjan, ajattelen muutaman minuutin jotakin muuta ja sen jälkeen selitän ääneen opeteltavan asian. Jos en muista, toistan koko homman uudelleen niin monta kertaa että onnistuu. Tämä siis itsellä ainakin toiminut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän