Korkea kolesteroli..Miksi ?
kokonaiskolesteroli oli 7 ! En ymmärrä miksi.Olen syönyt terveellisesti koko ikäni.Lihaa en syö lainkaan enkä mitään rasvaista.Karkkia kerran viikossa.Olen 32.
Kommentit (31)
Minullakin on kolesteroliongelma vaikka olen raitis kasvissyöjä. Syön todella harvoin juustoja ja karkkeja yms. Leivän päällä käytän Benecol-margariinia tai hummusta tai avokadoa tai jotain muuta kotitekoista kasvislevitettä. Boikotoin eettisistä syistä johtuen palmuöljyä ja kookosöljyä käytän vain ihon- ja hiustenhoidossa. Muutenkaan en käytä juuri laisinkaan maitotuotteita.
Kovin vaikealta tämä kolesterolin hallinta alkaa olemaan. Herkkuina syön pähkinöitä. Edes
lääkäri ei osannut kertoa kuinka minun pitäisi muuttaa elämäntapojani jotta saisin normaalit
kolesteroliarvot.
Otan mielelläni vastaan kaikki järkevät vinkit. Kiitän jo etukäteen.
Kkova sukurasite voi olla taustalla. Ruokavalio ja kovien rasvojen välttäminen on se kaiken a ja o. Tärkeää on myös sen hyvän kolesterolin osuus kokonaiskolesterolista. Myös säännöllinen liikunta voi vaikuttaa kolesteroliin alentavasti. Eli jumpalle vaan! Jos sitä ei kuitenkaan saada laskemaan näillä konsteilla, pitää harkita kolesterolilääkkeitä...
terveisin sydänhoitaja
Juu, perimästä kiinni. Minulla sama homma, mikään kolesterolia alentava tuote ei tehoa minulla.
Mulla oli kolesteroli koholla, lopetin KAIKKIEN kevytlevitteiden käytön (mm. 30% rasvaa ym.). Viimeksi mitatessa oli jo laskenut ja oli miltei normaali.
Sain ajatuksen kokeilla lopettamista kun luin miten joku oli parantunut diabeteksesta lopetettuaan kevytmargariinien käytön.
On perinnöllistäkin joskus. Sille vain ei mahda mitään. Rauhoitunyt kuitenkin ensin. Mikä on hyvän kolesterolin osuus?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:38"]On perinnöllistäkin joskus. Sille vain ei mahda mitään. Rauhoitunyt kuitenkin ensin. Mikä on hyvän kolesterolin osuus?
[/quot
Lisään vielä että omalla kohdallani esim liikunta tms ei laskenut kolesterolia kun vain on sukurasite.
Suomessa kolesterolirajat on vedetty aivan liian alas siitä syystä, että lääkefirmat maksavat niitä tukevat tutkimukset ja saavat lääkkeensä kaupaksi. Muissa maissa rajat ovat paljon korkeammat. Tuo 7 on aivan normaali. Kymmenen kohdalla voisi alkaa ajatella, miksi kolesteroli on kohonnut. Lähes aina syy on geeneissä. Terveyteen sillä ei ole mitään vaikutusta.
Kolesterolilääkkeiden sivuvaikutuksiin kuolee enemmän ihmisiä kuin sepelvaltimotautiin. Lisäksi ne pilaavat ihmisen elämänlaadun.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:47"]
Suomessa kolesterolirajat on vedetty aivan liian alas siitä syystä, että lääkefirmat maksavat niitä tukevat tutkimukset ja saavat lääkkeensä kaupaksi. Muissa maissa rajat ovat paljon korkeammat. Tuo 7 on aivan normaali. Kymmenen kohdalla voisi alkaa ajatella, miksi kolesteroli on kohonnut. Lähes aina syy on geeneissä. Terveyteen sillä ei ole mitään vaikutusta.
Kolesterolilääkkeiden sivuvaikutuksiin kuolee enemmän ihmisiä kuin sepelvaltimotautiin. Lisäksi ne pilaavat ihmisen elämänlaadun.
[/quote]
Aivan totta! Kerrankin täällä on joku järkevä linjoilla. Kymmenen vuoden kuluttua huomaatte, kuinka teitä on huijattu vetämään lääkkeitä ja lisäaineKeijua. Lääketeollisuus jyrää ja lauma kulkee perässä sivuilleen katsomatta.
Sukurasite, jos on ihan normaalipainoinen eikä syö vääriä ruokia. Benecolit käyttöön.
Samoin kuin eilisessä Hesarissa oli tutkimuksesta, jonka åerusteella hedelmäsokeri lisää diabetestä valtavasti. 10 vuotta sitten se oli ainoa sokeri, jota diabeetikolle suositeltiin. Ihmisparat.
Pohjois-Karjala-projektissa huomattiin, että pitkäikäisimmillä naisilla oli korkea kolesteroli, siis yli 7. Sinuna en olisi huolissani.
Niin.. että se elimistö tarvitsee sitä kolesterolia kun se on solukalvojen rakennusaineita.
"Ravinnon koesterolipitoisuus vaikuttaa vain rajoitetusti veren kolesterolipitoisuuteen, sillä kolesterolin muodostaminen maksassa lisääntyy, jos kolesterolin saanti vähenee. Jos taas kolesterolin saanti lisääntyy, sen muodostus maksassa vähenee." (Sand, Olav 2011. Ihminen, Fysiologia ja anatomia)
Että sitä ravinnon kolesterolia on turha sillain pelkää. Oon kuullut jostain tapauksessa, jossa joku skitsofreniaa sairastava henkilö oli syönyt vuosien ajan joka päivä pelkästään kennollisen kananmunia ja kolesteroliarvot oli ollu tosi ideaalit. En sitä väitä silti, etteikö kenenkään pitäis syödä jotain teollista prosessoitua kakkaa ajatellen "ettei tää vaikuta mun elimistöön" mutta ei sitä ravintorasvaa kannata liikaakaan pelätä ja vältellä.
Maksa muuttaa ylimäärin syödyn sokerin rasvaksi ja näiksi lipoproteiinipartikkeleiksi, jotka menevät vereen lillumaan. Esim. korkeat triglyseridi-arvot kertovat siitä kuinka paljon syö karkkia ym. pizzamättöjä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:02"]Minullakin on kolesteroliongelma vaikka olen raitis kasvissyöjä. Syön todella harvoin juustoja ja karkkeja yms. Leivän päällä käytän Benecol-margariinia tai hummusta tai avokadoa tai jotain muuta kotitekoista kasvislevitettä. Boikotoin eettisistä syistä johtuen palmuöljyä ja kookosöljyä käytän vain ihon- ja hiustenhoidossa. Muutenkaan en käytä juuri laisinkaan maitotuotteita.
Kovin vaikealta tämä kolesterolin hallinta alkaa olemaan. Herkkuina syön pähkinöitä. Edes
lääkäri ei osannut kertoa kuinka minun pitäisi muuttaa elämäntapojani jotta saisin normaalit
kolesteroliarvot.
Otan mielelläni vastaan kaikki järkevät vinkit. Kiitän jo etukäteen.
[/quote]
Jos vaikka lopettaisit kasvissyönnin ja alkaisit syömään niin kuin ihmiskunta on aina ennen syönyt, lihaa, eläinrasvaa ja kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:49"]Sukurasite, jos on ihan normaalipainoinen eikä syö vääriä ruokia. Benecolit käyttöön.
[/quote]
Teollista paskarasvaa ei kenenkään kannata syödä. Voi käyttöön.
Mä syön voita, öljyjä, lihaa, kaviksia, äyriäisiä, munia. En syö kevytlevitteitä tai kevyttuotteita. Kaikkea kohruudella. Kolesteroliarvoni oli viimeksi 3,2 josta hyvää 1,8. Olen 51 v,
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 18:12"]
Pohjois-Karjala-projektissa huomattiin, että pitkäikäisimmillä naisilla oli korkea kolesteroli, siis yli 7. Sinuna en olisi huolissani.
[/quote]
Vanhusten kolesteroleista ei voi länsimaissa päätellä mitään. Joku tervaskanto pärjää sillä seiskan kolesterolilla loppuun asti, joku huonommin korkeaa kolesterolia kestävä kuolee alta pois ennenkuin hänen arvojaan ruvetaan edes tarkastelemaan. Tai saa sykärin, josta seuraa statiinit, ja sitten kun nää ihmiset laitetaan rinnakkain, kas vain, "terveempi" onkin se jolla on korkea kolesteroli kun se oikeasti sairas on keinotekoisesti alennetuilla kolesteroleilla.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:55"]
kokonaiskolesteroli oli 7 ! En ymmärrä miksi.Olen syönyt terveellisesti koko ikäni.Lihaa en syö lainkaan enkä mitään rasvaista.Karkkia kerran viikossa.Olen 32.
[/quote]
Mitä tarkoitat, että olet syönyt terveellisesti koko ikäsi? Oletko käynyt ruokavaliosi läpi ravintoterapeutin kanssa? Laitapa parin viikon ruokasi tänne, niin katsotaan mitä kolesterolinlähteitä siellä mahdollisesti on.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:47"]
[/quote]
Varsinainen humoristi asialla. Se vain on ikävä kyllä niin, että alle viiden kolesterolilla on puolet pienempi sydän- ja verisuonitautikuolleisuus kuin yli viiden kolesteroleilla.
Ruokavaliolla voi jossain määrin vaikuttaa kolesterolitasoon, mutta enimmäkseen sen määrää oma maksa. Voit syödä ituja ja näkkileipää ja silti kehitellä huonommat arvot kuin joku pekonoituja nakkeja popsiva mutta paremmilla geeneillä varustettu henkilö.