Arki on arkea ulkomaillakin, ja jaskat!
Itse en ole tiennyt kahteen ja puoleen vuoteen mitä tämä paljon puhuttu "harmaa arki" on, muutettuani Ranskan Fontainebleau'hun vuonna 2012. Täällä vatsatautikaan ei tunnu miltään :D Mitä sitten, vaikka laatta lentää? Olen Ranskassa, ei täällä ole Suomen suruja ja murheita eikä samat vaivat kiusaa. Töihinmeno ei koskaan vituta, vaan tuntuu lähinnä lahjalta, jota haluan lisää ja lisää. Rakastan herätä aamuisin silkkilakanoistani, pukea ylellisen jakkupukuni ylleni ja talsia töihin patonki ja take away -kahvi kainalossa. Joka ikinen aamu heleille kasvoilleni leviää aurinkoinen hymy, joka kestää läpi päivän. Joskus sukulaiset Suomesta soittelevat ja kertovat, kuinka kamalaa oli taas koosupermarketissa, kun tarjousmakkara oli loppu, maitohyllyssä pelkkää rasvatonta
litkua, ihmiset ovat päivästä toiseen vihaisia ja migreenikin ilmoittelee tulostaan. Minä olen ihan että mitä, mikä migreeni? Vuoden 2012 jälkeen en ole tunnistanut moista sanaa. Ei minulla ole kipuja, ei huolia eikä murheita - minä asun ulkomailla :D Ja mikä koosupermarket? Itse käyn ruokaostoksilla lempparikaupassani; Nourriture & Boisson. Sen logo on aitoa kultaa ja ostoksilla voi kerätä aitoja kultakolikoita. Ihanaa tämä huoleton elämä! ;D
Parhain terveisin
la vôtre amie<3
Kommentit (20)
Osaatko ranskaa täydellisesti vai pärjäätkö englannilla? Minkä alan duunia teet? Haluaisin itsekin Suomesta pois ja Ranskassa olisi mies odottamassa...
Toi harmaa arki on kuule ihan vaan asennekysymys eikä liity mitenkään asuinpaikkaan. Itsekin nautin joka työpäivästä ja elämästä ylipäätään ihan täällä Suomessakin. Kaikki on asenteesta kiinni alkaako loska ja pimeys vituttamaan.
Onko jotain mikä oli Suomessa paremmin kuin Ranskassa?
Oh blah. Oi, katso, tuolla lentää une vache!
Unohdit kertoa ympärilläsi hyörivästä palvelijoiden kuuliaisesta joukosta ja aivokirurgi-avaruuslentäjämiehesi aatelisesta charmikkuudesta.
:D Vähän liioiteltu kuvaus, mutta olen asunut Saksassa vuodesta 2006 ja ihan Kummelin sanoin usein sanoa: Nyt ei vituta enää yhtään!! :)
Kyllä maalla ja maalla on eroa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:12"]
:D Vähän liioiteltu kuvaus, mutta olen asunut Saksassa vuodesta 2006 ja ihan Kummelin sanoin usein sanoa: Nyt ei vituta enää yhtään!! :)
siis, voi sanoa...
Kyllä maalla ja maalla on eroa.
[/quote]
Samaa mieltä kuin ap. Onhan arki arkea mutta ihan erilaista etelä-Euroopassa mihin mekin jonain päivänä taas lähdemme - tälläkertaa lopullisesti.
Se että voin helmikuun lopusta marraskuulle istua ulkona syömässä ja kahvilla, poimia hedelmät omista puista (koko kasvukauden kypsyy jotain), hakea viinitilalta omalla tonkalla laatuviiniä 2€/litra, nauttia viikottain tai vaikka päivittäin kahviloiden ja ravintoloiden tarjonnasta (Suomessa ei ikinä varaa eikä tosin hyviä paikkojakaan), nähdä ja kokea joka kylässä ja kaupungissa jotain henkeäsalpaavaa, nauttia auringosta, uimisests ja lämmöstä lähes ympäri vuoden jne. Yksityisääkäriin pääsee heti ja maksaa saman verran kuin "ilmainen" terveydenhuolto Suomessa (30€). Tuossa nyt vaan muutama "pikkujuttu".
Toisaalla sitten miinuspuolina se että byrokratia on (jos mahdollista) vieläkin pahempi kuin Suomessa, laskujen maksu joskus hankalaa kun pitää käydä paikan päällä. Taloissa kylmät lattiat kun ei ole lattialämmitystä. Mutta nämä kärsin ilomielin!!
Eniten vituttaa kaikki, sanon minä.
Pakko sanoa että itsekin ulkomailla asuneena nautin elämästä jotenkin enemmän. Tottakai vaikka ulkomaille muuttava ranskalainen voisi rakastaa elämää Suomessa mutta minä jotenkin en. Onhan se asennekysymys joo mutta.. kun on se erilaista! Just itseasiassa mietin että valmistuttuani koulusta voisin hakeutua ulkomaille töihin. Läheisiä kyllä tulisi ikävä.
Mitäs teette Fontsussa? Kiipeilette? :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:37"]talsia töihin patonki ja take away -kahvi kainalossa.
[/quote]
Saisinpa itsekin talsia töihin kahvi kainalossa! Ei vaan täällä ankeassa Suomessa onnistu :(
Samaa mieltä myös täällä Australiassa :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:21"]
Samaa mieltä kuin ap. Onhan arki arkea mutta ihan erilaista etelä-Euroopassa mihin mekin jonain päivänä taas lähdemme - tälläkertaa lopullisesti.
Se että voin helmikuun lopusta marraskuulle istua ulkona syömässä ja kahvilla, poimia hedelmät omista puista (koko kasvukauden kypsyy jotain), hakea viinitilalta omalla tonkalla laatuviiniä 2€/litra, nauttia viikottain tai vaikka päivittäin kahviloiden ja ravintoloiden tarjonnasta (Suomessa ei ikinä varaa eikä tosin hyviä paikkojakaan), nähdä ja kokea joka kylässä ja kaupungissa jotain henkeäsalpaavaa, nauttia auringosta, uimisests ja lämmöstä lähes ympäri vuoden jne. Yksityisääkäriin pääsee heti ja maksaa saman verran kuin "ilmainen" terveydenhuolto Suomessa (30€). Tuossa nyt vaan muutama "pikkujuttu".
Toisaalla sitten miinuspuolina se että byrokratia on (jos mahdollista) vieläkin pahempi kuin Suomessa, laskujen maksu joskus hankalaa kun pitää käydä paikan päällä. Taloissa kylmät lattiat kun ei ole lattialämmitystä. Mutta nämä kärsin ilomielin!!
[/quote]
Mielenkiintoista että joku voi ohittaa Suomen byrokratiassa. Olisi sinänsä tosi mielenkiintoista kuulla ihan realistisia kuvauksia ulkomailta, niin kuin itsekin kerroit. Monet niin herkästivät keskittyvät vain huonoihin puoliin tai vain hyviin puoliin. Tai jokin muu tunnepitoinen asia, kuten uskollisuus omalle kotimaalle, voi estää neutraalin otannan.
Silkkilakanat on kamalan tuntuiset jos on vähänkään kovettumia jaloissa tai kynsi raapaisee... Hyyyiii. Mä en makoilis siinä kankaassa mistään hinnasta.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:21"]
[/quote]
Mielenkiintoista että joku voi ohittaa Suomen byrokratiassa. Olisi sinänsä tosi mielenkiintoista kuulla ihan realistisia kuvauksia ulkomailta, niin kuin itsekin kerroit. Monet niin herkästivät keskittyvät vain huonoihin puoliin tai vain hyviin puoliin. Tai jokin muu tunnepitoinen asia, kuten uskollisuus omalle kotimaalle, voi estää neutraalin otannan.[/quote]
No erilaista kuin Suomessa on se että (ainakin aiemmin) Ranskassa ja Italiassa esim sähkölasku maksettiin sähkölaitoksen toimistoon eikä nettipankissa kuten meillä. Samoin kaasulasku kaasulaitokseen, vesimaksu vesilaitokseen, kiinteistömaksut mihinlie yms. Ehkä nää on muuttuneet, noista mun kokemuksista esim Ranskasta on pidempi aika.
Voi ei! Minäkin haluan nyt muuttaa ulkomaille! :o Olen aina uskonut siihen hömppään, että arki on arkea ulkomaillakin ! ;\