Kokemuksia vammaistyöstä?
Minua kiinnostaa ala, mutta minulla ei juurikaan ole kokemusta siitä. Haluaisin tietää hyviä ja huonoja puolia, ja minkälaista työ voi esimerkiksi käytännössä olla. Mikä koulutus kannattaa hankkia, jos aikoo alalle? Kiitoksia :)
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:09"]
Minua kiinnostaa ala, mutta minulla ei juurikaan ole kokemusta siitä. Haluaisin tietää hyviä ja huonoja puolia, ja minkälaista työ voi esimerkiksi käytännössä olla. Mikä koulutus kannattaa hankkia, jos aikoo alalle? Kiitoksia :)
[/quote]
Sen verran kokemusta että koulutukseen kuului työharjoittelujakso vammaisten kanssa. Ei minun juttu kun en pidä kuolasta ja räästä, ällötti "esimerkkiruokailut" ja leipomiset heidän kanssa. En tykkää syödä samassa pöydässä ihmisten kanssa joka räkii, kuolaa ja oksentelee pöydässä. Yksinkertaisesti siitä syystä että en halua syödä mitään mitä jokau on kuolannut ensin (sama asia lasten kanssa, en halua syödä lasten leipomia juttuja). Kuulostan ehkä törkeältä mutta mulla menee totaalisesti ruokahalu sellaisesta.
Itse työ muuten ihan ok joskin haastavaa.
Itse työskentelen nyt terveyskeskussairaalassa missä potilaina pääasiassa vanhuksia. Pidän työstäni heidän parissa.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Itse en ole kovin herkkä tuollaiselle, vaikkakin kuulostaa aika kammottavalta että joku oksentaa vieressä kun itse syö... Oliko sitä pakko syödä samaan aikaan asukkaiden (oletan että olet ollut jossain hoitokodissa?) kanssa?
Mutta kiva, kun olet löytänyt työtä josta pidät :) -ap
[/quote]
Oli pakko syödä heidän kanssa sekä lounasruuan että vielä päiväkahvit missä oli nämä kuolalla kuorrutetut leivokset. Leipoessa sain ohjeen ohjaajalta että ryhmä jaetaan niin että kuolaavat tekee taikinan mikä menee uuniin ja ei kuolaavat saa sitten valmistaa kuorrutuksen...
[/quote]
No voi yök...
Vammaistyötä on niin monenlaista ja siksi monenlaisilla ammattitutkinoilla. On lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähäreitä, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, harrastekerhonpitäjiä, tulkkeja, avustajia, mitä vielä. Sun ehkä täytyisi miettiä vähän tarkemmin, mitä haluat.
[/quote]
Missä sairaanhoitaja voi työskennellä vammaisten parissa?
Suurin osa vammaistyössä työskentelvistä on lähihoitajia (tai vanhoja kehitysvammahoitajia). Useimmissa yksiköissä taitaa olla niin, että on esim. 1 sairaanhoitaja, 1 sosionomi ja loput lähihoitajia. Yksiköitä on hyvin erilaisia. On sellaisia, jossa on vaikeasti kehitysvammaisia ja tällöin hoito on enemmän perushoidollista. Sitten on sellaisia, joissa työ on aika ohjauksellista, koska kehitysvamma on asukkailla lievä ja ovat hyvin omatoimisia. Nykysuuntaus taitaa kuitenkin olla se, että asumisyksiköissä asuvat alkavat olla yhä huonokuntoisempia (niin fyysisesti kuin älyllisesti) koska kaikki "kynnelle kykenevät" pyritään saamaan asumaan omilleen.
Kehitysvammaisilla on usein myös muita sairauksia, jotka aiheuttavat omat haasteensa. Fyysisiä toki myös, mutta enemmän haastetta aiheuttavat psyykkiset sairaudet. Kun miettii esimerkiksi psykoositaipumusta yksistään ja lisää siihen älyllisen kehitysvamman...
Itse olin aikani kehitysvammatyössä ja näistä seuraavista asioista en pitänyt. Väkivallan uhka oli monessa paikassa arkipäivää (kaikki kehitysvammaiset eivät tietenkään ole väkivaltaisia!). Ja suhtautuminen siihen oli, että se nyt vaan kuuluu asiaan eikä sen kitkemiseen annettu mitään työvälineitä. Samoin julkisuudessa halutaan antaa kehitysvammaisista usein kuva, että ovat sellaisia herttaisia päivän säteitä. Toki heitäkin joukosta löytyy. Sitten löytyy myös kaikenlaista muuta. Kieroa, manipuloivaa, ilkeää ja suoraansanottuna k-päisesti käyttäytyvää. Niinkuin meistä vammattomistakin. Mutta aikamoisen lisäaromin se kehitysvamma noihin luonteenpiirteisiin kyllä kieltämättä tuo.
Summa summarum ei ole minun juttuni. Mutta hyvä, että innokkaita tekijöitä alalle riittää.
[/quote]
Sen verran kokemusta että koulutukseen kuului työharjoittelujakso vammaisten kanssa. Ei minun juttu kun en pidä kuolasta ja räästä, ällötti "esimerkkiruokailut" ja leipomiset heidän kanssa. En tykkää syödä samassa pöydässä ihmisten kanssa joka räkii, kuolaa ja oksentelee pöydässä. Yksinkertaisesti siitä syystä että en halua syödä mitään mitä jokau on kuolannut ensin (sama asia lasten kanssa, en halua syödä lasten leipomia juttuja). Kuulostan ehkä törkeältä mutta mulla menee totaalisesti ruokahalu sellaisesta.
Itse työskentelen nyt terveyskeskussairaalassa missä potilaina pääasiassa vanhuksia. Pidän työstäni heidän parissa.
[/quote]
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Itse en ole kovin herkkä tuollaiselle, vaikkakin kuulostaa aika kammottavalta että joku oksentaa vieressä kun itse syö... Oliko sitä pakko syödä samaan aikaan asukkaiden (oletan että olet ollut jossain hoitokodissa?) kanssa?
Vammaistyötä on niin monenlaista ja siksi monenlaisilla ammattitutkinoilla. On lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähäreitä, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, harrastekerhonpitäjiä, tulkkeja, avustajia, mitä vielä. Sun ehkä täytyisi miettiä vähän tarkemmin, mitä haluat.
Vammaisten lasten ja nuorten kanssa työskenteleminen on tosi antoisaa, varsinkin kun tulee onnistumisia ja muuten iloisia hetkiä :) Esimerkiksi erityisopettajana voit työskkennellä heidän kanssaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oli pakko syödä heidän kanssa sekä lounasruuan että vielä päiväkahvit missä oli nämä kuolalla kuorrutetut leivokset. Leipoessa sain ohjeen ohjaajalta että ryhmä jaetaan niin että kuolaavat tekee taikinan mikä menee uuniin ja ei kuolaavat saa sitten valmistaa kuorrutuksen...
Monenlaista työtä. Esim palvelukodeissa, asuntoloissa, toimintakeskuksissa. Palvelukotejakin on tosi erilaisia. Osa tarvitsee paljon apua ja osa vain ohjausta. Ei todellakaan ole jokapaikasa kuolaavia... Usein tapaa hienoja persoonia, työ on antoisaa
Lähihoitajakoulutus (vammaistyö) on yksi mahdollinen koulutus.