Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon parempi palkka - kumpi kotiin vanhempainvapaalla

Vierailija
04.02.2015 |

Hei,

meillä mies ei halua jäädä kotiin lapsen kanssa (vanhempainvapaan lopussa), koska "eivät miehet niin tee". Minusta olisi taas kokeilemisen arvoista ja faktisesti taloudellisesti kannattavaa.

En tiedä, onko aihe herkkä hänelle erityisesti siksi, että palkkani on parempi. Se ja miehen työmatkakulut huomioiden meillä olisi kuukaudessa 1200-1300 euroa enemmän rahaa käytettävissä, jos minä palaisin aiemmin töihin.

Ovatko muilla olleet miehet kotona vanhempainvapaalla? Minkälaisista syistä?

Tunnen itseni aivan idiootiksi, koska yritän nojata todennäköisesti liikaa käytännöllisiin näkökulmiin. Oikeasti pidän vanhempainvapaan jakamista hyvänä juttuna ensisijaisesti paljon pehmeämmistä syistä, ja niitäkin olen yrittänyt tuoda esiin. Mutta koska mieheni on järki-ihminen kaikissa muissa asioissa, olen tietysti tuonut järkinäkökulmaa tähänkin.

Neuvoja?

(Varmaan moni ihmettelee, miksi minulla on kiire pois kotoa takaisin töihin. Mielestäni vanhemmuutta kannattaa jakaa alusta asti mahdollisimman paljon ja toisaalta en ole niin kotiäitityyppiä.)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies jäi vanhempainvapaalle, kun lapsi oli 7 kk ja itse palasin töihin. Ei ole kuin positiivista sanottavaa  tästä järjestelystä, niin lapsen kuin työnkään kannalta. Mies sai kotiin jäämisestään selkään taputtelua ja siellä se työpöytä odotti täynnä tekemistä puolen vuoden kotona olon jälkeenkin. Kiinnitettiin myös alusta asti huomiota siihen, etten "omi" vanhemmuutta, jotta vaihtokin on kaikille helppo.

Vierailija
22/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata vielä lyödä mitään lukkoon. Mekin ajateltiin, että mies voisi pitää osan vanhempainvapaasta, mutta käytännössä imetys sitoi minut vuodeksi. Ja oli allergioita yms. haasteita, eli korvike ei edes sopinut. Vauvavuosi oli lisäksi niin rankkaa aikaa, että ei olisi niillä zombi-aivoilla edes kyennyt ajatustyöhön (olen myös itse asiantuntijatyössä). Palasin töihin, kun lapsi oli 1v 3kk. Mies jäi sitten vielä hoitovapaalle 10 kuukaudeksi. Sekin teki kyllä hyvää isä-lapsi-suhteelle. Toki voi olla, että teidän kohdalla onnistuisikin, mutta jos mies on vastahankaan asian suhteen, niin voi olla ongelmallista siinäkin mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi