Epäsäästeliäät ihmiset kavereina
Miten toimitte tilanteissa joissa itse olette säästäväisiä mutta kaveri ei. Nyt puhutaan niistä pienistä arjen säästöistä siis. Esim. Maksullinen parkkipaikka vs ilmainen, junalipun valitsee halvimman mukaan eikä ota ekaa mikä tulee vastaan, ostaa sitä kallista voidetta eikä apteekin halpaa, ostaa vain merkkituotteita kaikessa, esim. pakko olla marimekkoa tai finlaysonin tekstiilit, ulkona syö usein ja ostelee aina kalliita kahveja..
..ja sitten ihmettelee kun ei ole rahaa säästöön!? ARGGHH
Kommentit (59)
Ehkä kannattaisi hankkia tarpeeksi hyvä koulutus ja työpaikka, niin ei tarvitse tuhlataa aikaa halpojen Euroopan matkojen kyttäilyyn. Tai kenties eksyin väärälle palstalle, koska ollaan miehen kanssa oltu työelämässä kohta 20v ja esim. asuntolaina maksettu aikaa sitten. Euroopan lämpöisiin kohteisiin en enää lähtisi, vaikka saisin ilmaisen matkan. Mauritiukselta on Madagascariin 900 km.
26
Tuhlataan kuin viimeistä päivää. Sitten ei oo rahaa, laskut maksamatta ja sormi suussa!
Mä meen sitten kun ne perinnöt tulee!
Siis sinne Mauritiukselle.
Tehkää tilaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:49"]
Itsellä on rahaa hyvin säästössä ja kulutustottumukset ovat arjessa varsin maltillisia, ainakin tulotasoon nähden.
Joskus sitä kuitenkin haluaisi ottaa elämästä iloa irti, käydä ulkona, ravintoloissa tai mitä ikinä sitä kavereiden kanssa keksii. Ja silloin *tuttaa tajuttomasti nämä euroshopperkaverit. Oluet juodaan baarin ulkopuolella, ravintolassa tilataan se halvin pizza, autoa ei voi laittaa maksulliseen parkkiin. Tai ollaan menty toiselle puolelle Eurooppaa muttei haluta maksaa 10euroa pääsymaksua johonkin nähtävyyteen. Ja aina verrataan kuinka halvalla olisi samat ruuat saanut itse tehtynä tai oluet pussista juomalla. Ja muistellaan sitä syskyllä 2009 ostettua s-marketin tarjouslohta ja citydeal parturia. Ja sitä rahaa kuitenkin yleensä on. Tilillä makaamassa kun ei mihinkään uskalleta järkevästi sijoittaakaan ettei vaan mitään menetettäisi.
Ehkä meni jo aiheesta ohi, ehkei.
M34
[/quote]
Samaa mieltä, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se suhteellisuuden tajun puuttuminen, kun ensin lennetään kauas lomalle ja sitten se 4 euron maksu tyyliin upeaan temppeliin pääsystä on yksinkertaisesti liikaa koska "Siksihän tänne tultiin, että kaikki on halpaa, en kyllä maksa tuollaista summaa!!"
-32
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:14"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:13"]Niin mitä sitten? Mun kaveri on juuri tuollainen pihistelijä, ostaa ruoat -30% jne. Mä tuhlaan surutta ruokaan mutta mulla ei ole autoa, heillä kaksikin. Minä saan rahaa säästöön, kaveri ei. Ihmisillä on vaan eri tavat toimia ja hyvä niin. Onneksi emme ole samasta puusta! [/quote] Mitä järkeä maksaa ruuasta turhaan ylihintaa kun halvemmallakin saa? Se ruoka on vaan kuitenkin ruokaa eikä tavaraa mistä saa iloa pitkäksi aikaa. [/quote]Edullisuus ei ole mulle relevanttia siinä mitä laitan suuhuni vaan laatu. [/quote] Tuo laatu on markkinamiesten luomaa illuusiota suuremmaksi osaksi.
[/quote]
Joo niinhän se on... Kun suu on tuohesta on sama syökö jauhettua silakanpäätä kalapuikkona vai tuoretta kalafilettä. Minun suuni ei ole tuohesta, ja kroppani ansaitsee parasta. Ei onneksi maksa sinulle mitään.
[/quote]
Minkä takia just sun kroppas ansaitsisi parasta?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:52"]
Mä meen sitten kun ne perinnöt tulee! Siis sinne Mauritiukselle. Tehkää tilaa.
[/quote]
Hei, tsekkaa vaikka Malediivit, sinne ne perintörahat kandee kuluttaa. Kokemusta on :) Mauritiukselle pääsi jopa suorallakin lennolla, Maleille loppumatka tehdään veneellä - siellä ei joka iikka ole käynyt!
Mua niin ottaa päähän kun ystäväni tuntuu halveksivan sitä mihin tykkään käyttää rahani; luksuslaukkuihin ja kodin designiin. En oikeastaan ostele mitään sellaista 'pientä turhaa ja tarpeetonta', näin rahat riittävät ja saan jotain mikä säilyttää jotenkin arvoaan kaiken pienen humpuukin sijasta. Ja ystäväni pitää mua ihan hulluna!
Piheliäksen, itaraksen ja saitaliaksen mietteitä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:50"]
Ehkä kannattaisi hankkia tarpeeksi hyvä koulutus ja työpaikka, niin ei tarvitse tuhlataa aikaa halpojen Euroopan matkojen kyttäilyyn. Tai kenties eksyin väärälle palstalle, koska ollaan miehen kanssa oltu työelämässä kohta 20v ja esim. asuntolaina maksettu aikaa sitten. Euroopan lämpöisiin kohteisiin en enää lähtisi, vaikka saisin ilmaisen matkan. Mauritiukselta on Madagascariin 900 km.
26
[/quote]
No hyvä se onkin jo tuon ikäisenä huudella, kun on ollut aikaa kerätä varallisuutta ja maksaa lainoja pois vuosikymmeniä. Kai silloin jo rahaa onkin vaikka ei piheimmästä päästä olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:49"]Itsellä on rahaa hyvin säästössä ja kulutustottumukset ovat arjessa varsin maltillisia, ainakin tulotasoon nähden.
Joskus sitä kuitenkin haluaisi ottaa elämästä iloa irti, käydä ulkona, ravintoloissa tai mitä ikinä sitä kavereiden kanssa keksii. Ja silloin *tuttaa tajuttomasti nämä euroshopperkaverit. Oluet juodaan baarin ulkopuolella, ravintolassa tilataan se halvin pizza, autoa ei voi laittaa maksulliseen parkkiin. Tai ollaan menty toiselle puolelle Eurooppaa muttei haluta maksaa 10euroa pääsymaksua johonkin nähtävyyteen. Ja aina verrataan kuinka halvalla olisi samat ruuat saanut itse tehtynä tai oluet pussista juomalla. Ja muistellaan sitä syskyllä 2009 ostettua s-marketin tarjouslohta ja citydeal parturia. Ja sitä rahaa kuitenkin yleensä on. Tilillä makaamassa kun ei mihinkään uskalleta järkevästi sijoittaakaan ettei vaan mitään menetettäisi.
M34
[/quote]
Auts! Osui ja upposi muhun. Mä olen just tällänen euroshopper-kaveri, joka on liian usein päivittelemässä hintoja, enkä raaski ostaa oikein mitään... Jäin tähän säästämiseen jotenkin koukkuun. Täytyy kyllä todellakin alkaa vähän löysätä kukkaronnyörejä, tuhlailevaista musta ei koskaan tule, mutta voisi juuri esim. ulkona syömisestä nauttia edes joskus :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:52"]
Mä meen sitten kun ne perinnöt tulee! Siis sinne Mauritiukselle. Tehkää tilaa.
[/quote]
Hei, tsekkaa vaikka Malediivit, sinne ne perintörahat kandee kuluttaa. Kokemusta on :) Mauritiukselle pääsi jopa suorallakin lennolla, Maleille loppumatka tehdään veneellä - siellä ei joka iikka ole käynyt!
[/quote]
Ok. Kestää vielä vuosia. Jos itekään nyt on elossa enää sitten. .
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:49"]
Itsellä on rahaa hyvin säästössä ja kulutustottumukset ovat arjessa varsin maltillisia, ainakin tulotasoon nähden.
M34
[/quote]
Samaa mieltä, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se suhteellisuuden tajun puuttuminen, kun ensin lennetään kauas lomalle ja sitten se 4 euron maksu tyyliin upeaan temppeliin pääsystä on yksinkertaisesti liikaa koska "Siksihän tänne tultiin, että kaikki on halpaa, en kyllä maksa tuollaista summaa!!"
-32
[/quote]
Mutta kun pienistä puroista tulee se iso virta. Onhan jotkut parkkimaksutkin ihan minimaalisia, mutta jos aina käy siellä, ihan tajuton TURHA lasku. Tai jos joku nähtävyys nyt on sellanen että se on 10e mutta sisältä näkee melkein saman kuin ulkopuolelta niin kannattaako kuitenkaan. Mutta kaikki on suhteellista. Jos on nähtävyys jonka todella haluaa nähdä, sitten kannattaa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:50"]
26
[/quote]
No hyvä se onkin jo tuon ikäisenä huudella, kun on ollut aikaa kerätä varallisuutta ja maksaa lainoja pois vuosikymmeniä. Kai silloin jo rahaa onkin vaikka ei piheimmästä päästä olisikaan.
[/quote]
Juu, niin on hyvä huudella, mutta tällä palstalla on varmaan muitakin nelikymppisiä kuin minä. Enkä käyttäisi sanaa "vuosikymmeniä" lainamaksuun, koska emme heti työelämän alussa ostaneet nykyistä asuntoamme (laina maksettiin pois 6 vuodessa, kai sekin jotain ärsyttää?). Toivon todellakin kanssasi, että kaikilla (ainakin nyt suomalaisilla) nelikymppisillä on varaa kaikkeen ylellisyyteenkin. Vaikkapa siihen, että ei tarvitse juosta tarjousta perässä ja saa matkustella ihan mihin huvittaa. Pelkäänpä vain, että tällä hetkellä se ei ihan toteudu...
26
Ku ei juo enää alkoholia, säästää keskimäärin 150e kuussa (kotipullot+baarikäynnit). No eipä sillä summalla rellestetä muuten tai säästetä, vaan maksan koiran lekurimaksut (keskimäärin tohon uppoaa 1500e/vuosi lääkäriin, on niin sairas yksilö) :(... Vielä kun saisi sen 20e jemmaan per kk mitä nyt menee tupakkaan...(aski per vko)... Kaiken päälle on ainakin neljä päivää enemmän kuukaudessa nauttia elämästä, kun ei makaa darrassa...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:13"]Niin mitä sitten? Mun kaveri on juuri tuollainen pihistelijä, ostaa ruoat -30% jne. Mä tuhlaan surutta ruokaan mutta mulla ei ole autoa, heillä kaksikin. Minä saan rahaa säästöön, kaveri ei. Ihmisillä on vaan eri tavat toimia ja hyvä niin. Onneksi emme ole samasta puusta! [/quote] Mitä järkeä maksaa ruuasta turhaan ylihintaa kun halvemmallakin saa? Se ruoka on vaan kuitenkin ruokaa eikä tavaraa mistä saa iloa pitkäksi aikaa.
[/quote]
Itse ainakin haluan syödä mahdollisimman eettisesti ja ekologisesti ja vain parasta ruokaa. Ruokaanhan just kannattaa satsata, eikä tavaraan. Tavaraa on jo liikaa.
No mulle on ihan sama miten muut rahansa käyttää, mutta huvittaa vähän joskus kun kaveri valittelee miten ei ole rahaa ja pummii sitä veljeltään ja vanhemmiltaan mutta sitten törsäilee miten sattuu. Pistää jatkuvasti useita kymppejä johonkin ihan turhaan aina kaupassa, sitten kauhistelee jos itse ostan vaikka jonkun parinsadan laukun että ei hänellä olisi varaa... Niin, olisi jos ei hassaisi turhuuksiin, itse taas käytän rahat ehkä järkevämmin mutta kukin tavallaan. Toiset ostaa sieltä mistä kalleimmalla saa, esim. matkat ja risteilyt, sisustuksen, auton jne. Kun tekee järkeviä valintoja niin usein saa vaikka vuosien päästä myydessä saman hinnan takaisin tai edes suurimman osan, jopa autoista jos ei ole pakko uutena ostaa.
Toiset tekee enemmän tappiota kun ostavat kaikkea kallista. Ei sitä rikastuta tuhlaamalla;) Rahat fiksusti käyttämällä "säästää" 12 vuodessa 90-100 tuhatta... Ei sekään ihan pikkuraha, silti ei tarvitse mistään pahemmin tinkiä, paitsi joistain ihan turhuuksista. Kyllähän sen huomaa että ne jotka rahaa hassaavat turhuuksiin, ovat usein niitä joilla ei ole juuri säästöjä ja elävät lähes kädestä suuhun. Sitten on niitä jotka kuluttavat harkiten ja kartuttavat omaisuuttaan jatkuvasti, raha tulee rahan luo. Ne on niitä valintoja. :)
Heh, täälläkin ilmoittautuu euroshoppertyyppi. En vaan näe järkeä maksaa parkkipaikasta, jos vähän kävelemällä sen saa ilmaiseksi. Enkä käy joka päivä lounaalla ravintolassa, koska kuukausitasollakin siinä säästää pitkän pennin jos on omat eväät töissä. Merkkilaukusta en edes piittaa, ehkä turhinta rahanmenoa ikinä. Välillä tunnen itseni ihan kummajaiseksi töissä, kun säästän lounaista ja monesta muustakin asiasta, mutta toisaalta eipä tartte juuri ennen palkkapäivää itkeä kun ei ole rahaa euroakaan. Säästyneen rahan käytän joko matkusteluun, remontointiin tai osakkeisiin eli en jemmaa niitä käyttötilillä turhan panttina.
Mulla ei onneksi ole kavereita, joitten kanssa olis kauhean erilaiset rahankäyttötottumukset. Suurin osa (perheellisistä) on samanlaisia kuin minäkin. Käydään kirppareilla, vertaillaan tarjoushintoja, mietitään mihin raha laitetaan. Säästyneellä rahalla tehdään jotain kivaa. Mielestäni olemme kaikki järkeviä kuluttajia.
Jokanen käyttää rahat miten haluaa