Epäsäästeliäät ihmiset kavereina
Miten toimitte tilanteissa joissa itse olette säästäväisiä mutta kaveri ei. Nyt puhutaan niistä pienistä arjen säästöistä siis. Esim. Maksullinen parkkipaikka vs ilmainen, junalipun valitsee halvimman mukaan eikä ota ekaa mikä tulee vastaan, ostaa sitä kallista voidetta eikä apteekin halpaa, ostaa vain merkkituotteita kaikessa, esim. pakko olla marimekkoa tai finlaysonin tekstiilit, ulkona syö usein ja ostelee aina kalliita kahveja..
..ja sitten ihmettelee kun ei ole rahaa säästöön!? ARGGHH
Kommentit (59)
Mulla on kaveri, joka puhuu koko ajan rahasta, siitä kuinka halvalla minkäkin tavaran on saanut tai sitten siitä, raaskiiko ostaa pullan, jos ollaan vaikka kahvilla, ja mitä se pulla olisi siellä tai täällä maksanut.
Kaikki ostaminen on pakko perustaa hinnan halpuuteen. Toki myös tarpeeseen, mutta siitä halvasta hinnasta iloitaan vielä pitkään ja siitä jaksetaan puhua.
Jos harvoin treffataan, olisi kiva vaihtaa kuulumisia eikä kuunnella kolmea tuntia viime aikoina eri alennuksia säästettyjä summia.Olen itsekin hintatietoinen enkä elä yli varojeni, mutta jos harvoin näkee ystävää lounaan tai kahvittelujen merkeissä, valitsen juuri sitä mikä maistuu parhaalta enkä haikaile eilisen päivän puolien perään.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:10"]Miten toimitte tilanteissa joissa itse olette säästäväisiä mutta kaveri ei. Nyt puhutaan niistä pienistä arjen säästöistä siis. Esim. Maksullinen parkkipaikka vs ilmainen, junalipun valitsee halvimman mukaan eikä ota ekaa mikä tulee vastaan, ostaa sitä kallista voidetta eikä apteekin halpaa, ostaa vain merkkituotteita kaikessa, esim. pakko olla marimekkoa tai finlaysonin tekstiilit, ulkona syö usein ja ostelee aina kalliita kahveja..
..ja sitten ihmettelee kun ei ole rahaa säästöön!? ARGGHH
[/quote]
Toi junalippu esimerkki meni väärin.
Miten tollasen kanssa toimitaan jos käydään ulkona ja miten vastataan kaverina rahapula valituksii ?
Sellaista sanaa ei olekaan kuin epäsäästeliäs.
Niin mitä sitten? Mun kaveri on juuri tuollainen pihistelijä, ostaa ruoat -30% jne. Mä tuhlaan surutta ruokaan mutta mulla ei ole autoa, heillä kaksikin. Minä saan rahaa säästöön, kaveri ei.
Ihmisillä on vaan eri tavat toimia ja hyvä niin. Onneksi emme ole samasta puusta!
Jokainen tavallaan, mutta ei pitäisi sitten ihmetellä. Minusta kaikkien pitäisi elää tulojensa mukaan. Esim. opiskelijana mulla oli se pieni asunto, kuljin julkisilla, en matkustellut jne. Nyt töissä käyvänä naimisissa on varaa muuhunkin. Aina jätän säästöön osan, myös opiskelijana jätin. Saatoin syödä myslin tilalla kaurahiutaleita jne. Nyt käyn ulkona syömässä. Eroa moninkertaisesti.
Haluaisin myös tietää vaikutanko itse pihiltä tällaisten silmissä. Omasta mielestä olen vaan järkevä kun en tuhlaa turhuuksiin missä todellakin voi säästää tai maksaa vain ilmasta. En koskaan käy vaikkapa valintalossa ruokaostoksilla.
Epäsäästeliäs, mikä sana se on? On olemassa sana tuhlaavainen, säästäväinen, kitsas yms. mutta sanaa epäsäästeliäs ei ole olemassakaan.
Voin vain kuvitella miten kaverisi aloittavat ketjun aiheena saita ihminen kaverina.
He ymmärtävät sinua varmasti yhtä paljon kuin sinä heitä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:13"]Niin mitä sitten? Mun kaveri on juuri tuollainen pihistelijä, ostaa ruoat -30% jne. Mä tuhlaan surutta ruokaan mutta mulla ei ole autoa, heillä kaksikin. Minä saan rahaa säästöön, kaveri ei.
Ihmisillä on vaan eri tavat toimia ja hyvä niin. Onneksi emme ole samasta puusta!
[/quote]
Mitä järkeä maksaa ruuasta turhaan ylihintaa kun halvemmallakin saa? Se ruoka on vaan kuitenkin ruokaa eikä tavaraa mistä saa iloa pitkäksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:14"]Voin vain kuvitella miten kaverisi aloittavat ketjun aiheena saita ihminen kaverina.
He ymmärtävät sinua varmasti yhtä paljon kuin sinä heitä.
[/quote]
Ihan varmasti voi olla näin, en yhtään ihmettele.
Ihan sama mutta jos haluaa lainata rahaa niin sanoisin että ei, en lainaa. Onhan sekin tietysti ongelma jos koskaan ei voi tehdä yhdessä mitään jos toisella ei ole rahaa. Hanki toinenkin ystävä jonka kanssa teet niitä asioita jota tämän kanssa et voi tehdä.
Meillä sukulaispariskunta on kovia törsäämään. Muutenhan asia ei meille kuuluu ja omia rahojaan käyttävät kuten parhaaksi taitavat, mutta rasittavaa on heidän kanssaan käydä yhdessä jossain reissulla, ravintolassa tms., koska meidän ja heidä kulutustottumukset eivät mene ihan yksiin eikä tekisi mieli jakaa kuluja puoliksi, jos asia tehdään aina kalleimman kautta vaikka toisinkin voisi toimia.
Heidän lomareissunsa maksoi 40000e käyttörahoineen, se muistetaan meille aina mainita. Telkkari maksoi alennuksessa 2500e. Auto 90000e. Matkailluauto 80000e. Jne törsäykset mainitaan aina.
Yhdessä ruokailemaan mentäessä pitää tilata kalleimman kautta. Tai risteilylle pitäisi varata sviitti, kun meille riittää halvin hytti (eihän sitä hyttiin lähdetä oleskelemaan). Olemme vähentäneet yhteistä tekemistä ihan siksi ettei meillä ole varaa/halua törsätä yhtä paljon.
Mun yksi kaveri on just tuollainen! Valittelee rahapulaa ja sitten suosittelee jotain kahdenkymmenen euron ruokaöljyä. En ikinä maksaisi öljystä noin paljon.
No mulle ei ole oikeastaan ongelma. Kaverini siis ovat melko tuhlaavaisia, pienipalkkaisia mutta eivät silti hintoja juuri katsele. Multa se säästäväisyys tulee jotenkin luonnostaan, ja olisin mieluummin vähän rennompi sen rahan käytön suhteen. Eli saatan kyllä ihmetellä, miksi ehdoin tahdoin otetaan kahdesta tuotteesta se kalliimpi (merkkiuskovaisuus) ja baarissa käytetään rahaa kuin huomista ei olisi... Harvoin kuitenkaan alan ääneen sanomaan, koska eihän se mun ongelma ole :) Silloin olen kyllä ääneenkin ihmetellyt, kun ollaan heivaamassa täysin ok-kunnossa olevia huonekaluja kaatopaikalle uusien tieltä, vaikka niille varmasti löytyisi ottajia. "Mut ku emmää jaksa."
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:17"]Meillä sukulaispariskunta on kovia törsäämään. Muutenhan asia ei meille kuuluu ja omia rahojaan käyttävät kuten parhaaksi taitavat, mutta rasittavaa on heidän kanssaan käydä yhdessä jossain reissulla, ravintolassa tms., koska meidän ja heidä kulutustottumukset eivät mene ihan yksiin eikä tekisi mieli jakaa kuluja puoliksi, jos asia tehdään aina kalleimman kautta vaikka toisinkin voisi toimia.
Heidän lomareissunsa maksoi 40000e käyttörahoineen, se muistetaan meille aina mainita. Telkkari maksoi alennuksessa 2500e. Auto 90000e. Matkailluauto 80000e. Jne törsäykset mainitaan aina.
Yhdessä ruokailemaan mentäessä pitää tilata kalleimman kautta. Tai risteilylle pitäisi varata sviitti, kun meille riittää halvin hytti (eihän sitä hyttiin lähdetä oleskelemaan). Olemme vähentäneet yhteistä tekemistä ihan siksi ettei meillä ole varaa/halua törsätä yhtä paljon.
[/quote]
Joo just tämä! Siis kaikki tehdään kalliimman kautta vaikkei TARVITSISI. Vaikka ihan mielellään kävelen sen muutaman sataa metriä kuin vien auton kalliiseen parkkihalliin. Tai tuo jos jaetaan ruokaostokset kahtia. Itse todellakin katselen kilohintoja ja otan edullisimmista parhaan vaihtoehdon enkä vaan ota mitä sattuu. Musta se on vaan typerää!
Kaveri ostaa aina eineksiä, limsaa, karkkia aikuiselle lapselleen.
Ei voi tehdä normikotiruokaa ja minäkin joudun osallistumaan tähän törsäämiseen.
Valitti jo etukäteen että pitää jakaa kulut..
Silloinhan tuosta erilaisesta rahankäytöstä voi tulla ongelmia, jos tehdään yhdessä asioita, vaikka haluttaisiin lähteä yhdessä matkalle ja toiset haluaa Mauritiukselle, toiset viikonloppureissulle Eurooppaan. En muuten kauheasti näe tilanteita, joissa toisen törsääväisyys olisi itselle ongelma. Ravintolassakin maksetaan Suomessa yleensä omat syömiset.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:19"]Mun yksi kaveri on just tuollainen! Valittelee rahapulaa ja sitten suosittelee jotain kahdenkymmenen euron ruokaöljyä. En ikinä maksaisi öljystä noin paljon.
[/quote]
Juu tällaista en juuri ymmärrä. Ja varsinkin tuo ihmisten merkkiuskollisuus huvittaa. Saat samaa kamaa kuin burana puolet halvemmalla ja silti ostat sitä buranaa, mitä ihmettä...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 23:28"]
Heh, täälläkin ilmoittautuu euroshoppertyyppi. En vaan näe järkeä maksaa parkkipaikasta, jos vähän kävelemällä sen saa ilmaiseksi. Enkä käy joka päivä lounaalla ravintolassa, koska kuukausitasollakin siinä säästää pitkän pennin jos on omat eväät töissä. Merkkilaukusta en edes piittaa, ehkä turhinta rahanmenoa ikinä. Välillä tunnen itseni ihan kummajaiseksi töissä, kun säästän lounaista ja monesta muustakin asiasta, mutta toisaalta eipä tartte juuri ennen palkkapäivää itkeä kun ei ole rahaa euroakaan. Säästyneen rahan käytän joko matkusteluun, remontointiin tai osakkeisiin eli en jemmaa niitä käyttötilillä turhan panttina.
Mulla ei onneksi ole kavereita, joitten kanssa olis kauhean erilaiset rahankäyttötottumukset. Suurin osa (perheellisistä) on samanlaisia kuin minäkin. Käydään kirppareilla, vertaillaan tarjoushintoja, mietitään mihin raha laitetaan. Säästyneellä rahalla tehdään jotain kivaa. Mielestäni olemme kaikki järkeviä kuluttajia.
[/quote]
Kannattaisi sen hinnan ohella miettiä myös tavaroiden eettisyyttä. Tosiasia on, että jos ostaa halvinta kehitysmaissa tehtyä niin tukee usein orjuutta. Halvin ruoka on usein epäeettistä, eläimet ovat kärsineet.