"Äiti on äidille susi" - no yllätys...
Joko tämä on ruodittu täällä?
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/vääränlaiset-äidit-ammutaan-somessa-1.84444
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:24"]
Vaikka olisi kuinka hyvät tukiverkot, voi olla, että äiti ei silti saa koskaan nukkua. Ei kerhoihin voi viedä lasta ja jättää, että nyt meen nukkuun. Eikä muiden äitien tapaaminen anna myöskään mahdollisuutta äidin nukkua.
[/quote]
Isä voi jeesata viikonloppuisin univelan purkamisessa. Viikolla voi ottaa nokosia lasten päiväunten aikaan. Tai voi järjestää jonkun tutun kanssa, että hän katsoo lapsia pari tuntia kun äiti ottaa torkut. Kyllä näihin konsteja löytyy, jos vaan haluaa. Mutta ehkä kaikki ei halua edes.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:00"]
Meilläkin pahin ongelma väsymys - kun ei saa kunnon yöunta, ei jaksa päivällä. Mun oli pakko palata heti töihin kun mahdollista ja ihan siksi, että en jaksanut kotona. On kevyempää tehdä konttorityötä kuin hoitaa kahta alle 4-vuotiasta yksin. Meille ei ollut tarjolla mitään hoitoapuja. Yksityisenhoitajan palkkaaminen maksaa yli 30e tunti. Olisi ollut liian kallista nukkua sillä hinnalla edes kerta viikkoon 3h. Päiväkotipaikkaa yritimme saada esikoiselle takaisin, mutta meille sanottiin, että hoitotakuu takaa sen vain elokuun alusta. Ja ei saatu lapsia edes samaan hoitopaikkaan kun palasin töihin. Joten mun viestini on, että ei kannata luopua päiväkotipaikasta, jos on sen kerran saanut.
[/quote]
Ei varmaan niin, kun kaikki roikkuu päiväkotipaikoissa kiinni, vaikkei niitä tarviskaan. Subjektiivisen hoito-oikeuden rajoittaminen olis ollut askel oikeaan suuntaan. Max 8-10 h/vko pitäisi riittää virikehoidattajille.
Vaikka olisi kuinka hyvät tukiverkot, voi olla, että äiti ei silti saa koskaan nukkua. Ei kerhoihin voi viedä lasta ja jättää, että nyt meen nukkuun. Eikä muiden äitien tapaaminen anna myöskään mahdollisuutta äidin nukkua.
[/quote]
Miksei muka? Sovit jonkun kaverin tai parin kanssa, että vuorotellen hoidetaan toisten lapsia ja jokainen saa vuorollaan ottaa tirsat. Tai juoda lattea, tai tehdä revinnäisiä, tai käydä jumpassa, tai mitä nyt sitte haluaakin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:33"]
Helppo on kritisoida toisia, jos ei ole itse joutunut koskaan koville. Jos äidillä ei ole muuta henkireikää kuin päiväkodin apu, pitäisi parempiosaisten pitää mölyt mahassaan.
[/quote]
Miksei ole muuta henkireikää?
Ette "te" siitä maksa, vaan me kaikki. Se tässä hyvinvointiyhteiskunnassa vähän on ideana. On niitä verovaroja hullumpaankin "tuhlattu". Tästä seuraa niinkin hirveitä asioita kuin ihmisten työllistäminen ja kotiäitien jaksaminen. Miksi se on niin kova paikka niille joilla kaikki menee jo hyvin?
Perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia, mutta jokainen varmasti haluaa lasten parasta. Joillain, aivan tavallisilla perheilla ei ole mitaan tukiverkostoa apunaan. Sukulaiset asuvat ehka satojen kilometrien paassa. Esim. paakaupunkiseudulla kaikilla on oma elama eika siina pahemmin naapureiden lapsia hoideta. Tassa maassa hassataan rahaa turhempiinkiin asioihin kuin lasten hoitoon. Mika teita naiset vaivaa kun ette tata ymmarra???
Ennemmin pistetään siis kaikki verorahat vanhusten hoitoon kuin äitien jaksamiseen ja asteen hyvinvointiin? Kun kaikki muualta säästetyt rahat suunnataan ikääntyville. Meillä on kasvava joukko ikääntyviä, joilla kunnolliset eläkkeet ja jotka tottuneet, että heille kaikki maksetaan valmiiksi, kun "he ovat sen jo ansainneet". Ja siihen kukaan ei puutu. Lopetetaan sitten kaikki sosiaaliturva ja kaikki olkoot omillaan. Miten ihmeessä motivoidaan työssäkäyviä perheellisiä, kun kaikki edut viedään?
Suomalaisessa äitiajattelussa vallitsevana piirteenä on, että jos toinen äiti tekee jotain mitä itse ei tee, se on välittömästi tuomittavaa. Ei hyväksytä erilaisia ratkaisuja, ja kaikki on aina itseltä pois. Miksei naiset pysty vetämään yhtä köyttä missään asiassa? Mitään ei ymmäretä (ainakaan tällä palstalla), ja kaikki aina ärsyttää. Ei se toisaalta ole ihme, että tämä on miesten maailma, ja tällä menolla sellaisena tulee pysymäänkin.
Virikehoidolle pitäisi laittaa asiakashinnaksi sen todelliset kustannukset!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:51"]Perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia, mutta jokainen varmasti haluaa lasten parasta. Joillain, aivan tavallisilla perheilla ei ole mitaan tukiverkostoa apunaan. Sukulaiset asuvat ehka satojen kilometrien paassa. Esim. paakaupunkiseudulla kaikilla on oma elama eika siina pahemmin naapureiden lapsia hoideta. Tassa maassa hassataan rahaa turhempiinkiin asioihin kuin lasten hoitoon. Mika teita naiset vaivaa kun ette tata ymmarra???
[/quote]
Mikset sinä viitsi itse nähdä vaivaa itsesi ja perheesi hyväksi?
[/quote]
En ole ylempi kirjoittaja mutta mun on pakko kysyä että ootko sä oikeasti tyhmä vai etkö vaan halua ymmärtää ? :D[/quote]
Mitä ihmeen lisäymmärtämistä tuohon tarvitaan? Ylimmäksi kirjoittanut tekee selväksi, ettei kelpuuta lapsiaan vahtimaan muita kuin sukulaisensa, ilmeisesti rajaa nämäkin omaan mutsiin. Tukiverkkoja ei kiinnosta rakentaa, vaan nyhjätään mieluummin oman perheen kesken, naristaan kun lastenhoitaja maksaisi kympin pari/tunti, mutta maksatetaan veroista ilman nolouden häivää kymppitonni vuodessa siihen, että omalle jamipetterille tulisi kunnan puolesta leikkikavereita.
Tuollakin kymppitonnilla täyttäisi monta muuta ihan oikeeta rahanreikää.
Jep. Kun vanhempi lapseni on viikossa muutaman paivan ihanassa ryhmassaan paivakodissa, olen paljon parempi aiti kun hetken on saanut olla lattemamma;) Olen todellakn kantanut (samoin kuin mieheni) oman korteni kekoon taman hyvinvointiyhteiskunnan hyvaksi, enka koe mitaan omantunnon tuskia asian suhteen.
Tuntevatko nämä päiväkotihoidon vastustajat päiväkotia lainkaan? Ei heillä ainakaan empatiakykyä toisenlaisessa elämäntilanteessa olevalle äidille riitä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:49"]
Ette "te" siitä maksa, vaan me kaikki. Se tässä hyvinvointiyhteiskunnassa vähän on ideana. On niitä verovaroja hullumpaankin "tuhlattu". Tästä seuraa niinkin hirveitä asioita kuin ihmisten työllistäminen ja kotiäitien jaksaminen. Miksi se on niin kova paikka niille joilla kaikki menee jo hyvin?
[/quote]
Viime vuonnakin otettiin monta miljardia syömävelkaa mm. subjektiivisen päivähoito-oikeuden kustantamiseen. Ei siinä ole järjen häivääkään. Ihan eri asia, jos sen pystyisi kustantamaan valtion ja kuntien "oikeilla" tuloilla. Nykymeno on järjetöntä haaskausta ja opettaa ihmiset kädettömiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:51"]
Perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia, mutta jokainen varmasti haluaa lasten parasta. Joillain, aivan tavallisilla perheilla ei ole mitaan tukiverkostoa apunaan. Sukulaiset asuvat ehka satojen kilometrien paassa. Esim. paakaupunkiseudulla kaikilla on oma elama eika siina pahemmin naapureiden lapsia hoideta. Tassa maassa hassataan rahaa turhempiinkiin asioihin kuin lasten hoitoon. Mika teita naiset vaivaa kun ette tata ymmarra???
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole ylempi kirjoittaja mutta mun on pakko kysyä että ootko sä oikeasti tyhmä vai etkö vaan halua ymmärtää ? :D
[/quote]
[/quote]
malliesimerkki emoatiakyvyttömyydestä...
Mainio kolumni, kirjoittaja puhuu asiaa!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:51"]Perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia, mutta jokainen varmasti haluaa lasten parasta. Joillain, aivan tavallisilla perheilla ei ole mitaan tukiverkostoa apunaan. Sukulaiset asuvat ehka satojen kilometrien paassa. Esim. paakaupunkiseudulla kaikilla on oma elama eika siina pahemmin naapureiden lapsia hoideta. Tassa maassa hassataan rahaa turhempiinkiin asioihin kuin lasten hoitoon. Mika teita naiset vaivaa kun ette tata ymmarra???
[/quote]
[/quote]
En ole ylempi kirjoittaja mutta mun on pakko kysyä että ootko sä oikeasti tyhmä vai etkö vaan halua ymmärtää ? :D[/quote]
Mitä ihmeen lisäymmärtämistä tuohon tarvitaan? Ylimmäksi kirjoittanut tekee selväksi, ettei kelpuuta lapsiaan vahtimaan muita kuin sukulaisensa, ilmeisesti rajaa nämäkin omaan mutsiin. Tukiverkkoja ei kiinnosta rakentaa, vaan nyhjätään mieluummin oman perheen kesken, naristaan kun lastenhoitaja maksaisi kympin pari/tunti, mutta maksatetaan veroista ilman nolouden häivää kymppitonni vuodessa siihen, että omalle jamipetterille tulisi kunnan puolesta leikkikavereita.
Tuollakin kymppitonnilla täyttäisi monta muuta ihan oikeeta rahanreikää.
Jep. Kun vanhempi lapseni on viikossa muutaman paivan ihanassa ryhmassaan paivakodissa, olen paljon parempi aiti kun hetken on saanut olla lattemamma;) Olen todellakn kantanut (samoin kuin mieheni) oman korteni kekoon taman hyvinvointiyhteiskunnan hyvaksi, enka koe mitaan omantunnon tuskia asian suhteen.
[/quote]
Ehkä pitäisi.
Tämä homma nimeltä "hyvinvointiyhteiskunta" toimii vain niin pitkään, kun me nettomaksajat tajuamme, että veroista pitäisi riittää moneen muuhunkin kuin omien lasten turhakehoitoon. Maksaisitko omasta pussistasi lastesi koko kunnallisen päivähoitopaikan kustannukset? Tuskin, kun ihmiset täällä itkevät parin kolmen kympin tuntiliksaa, että kauheeta miten kallista.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:35"]
Kertokaa ihmeessä, miten olette ponnistelleet tukiverkkojen luomisessa, siinä onnistumatta. Miksi ei löydy ketään, jonka kanssa selvitä arjessa?
[/quote]
En tunne muita kuin työkavereitani, ja heistä kukaan ei ole niin tuttu että kävisi kotonani. Heillä on työpäivänsä, eiväthän he voi hoitaa lapsiani. Tuntemattomia ihmisiä ei nyt oikein voi kadulta pyytää, ja yhtä tuntemattomiksi jäävät esim. avointen päiväkotien ja harrastuspiirien äidit (eivät puhu mitään). Sukulaiset ovat toisissa kaupungeissa.
MLL:n apu on ollut joskus mielessä, mutta ei vielä ole niin kauheaa tilannetta tullut (nyt tosin influenssaa vanhemmilla). Olen vähän hassu, mutta mietin, mitä se hoitaja sanoo, kun todella maksaisin hänen sosiaaliturva- ym. mitkäliemaksunsa, jos käsitän edes sen taulukon oikein. Hoitaja saisi siis vähemmän meiltä rahaa käteen. Kuulemma näin ei monikaan tee.
Latteädit saivat pitää päivähoito-oikeutensa. Ollaanko nyt tyytyväisiä?
Mitä se teidän persettä kutittaa jos joku tarvitsee enemmän tukea kuin toinen? Luuletteko tosissanne että tukiverkosto syntyy tuosta vain? Helppo sanoa kun sellainen löytyy omasta takaa, eikö.. Hienoa jos on asiat niinkin hyvin. Ymmärrätte varmaan että kaikilla ei ole.
[/quote]
Me joudutaan maksamaan siitä teidän tukiverkostosta 12 000 euroa per lapsi. Kyllä se silloin kutittaa ainakin pankkitiliä