Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Univelkainen äiti ja hermot

Vierailija
04.02.2015 |

Kysyisin arkaluontaista asiaa. Olen hyvin uupunut ja alkanut tuntea kiukkua ja jopa raivoa kun lapsi taas herää yöllä kerta toisensa jälkeen. Pahin hetki on kun olen juuri vaipumassa uneen ja lapsi herää taas. Pelkään ajatuksia ja sitä että hermoston vielä lapseen. En halua tässä ketjussa puhua miksi lapsi ei nuku vaan ajatuksia tästä. En voi keskustella tästä kenenkään kanssa koska häpeän. Vihaisuus on aika rajua ja ajatuksia ei voi hallita. Ääneen en tietenkään niitä sano.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo: jos asut yhdessä puolisosi kanssa, niin tehkää ihan oikeasti siten, että menet vaikka kerran viikossa lähimpään hotelliin tai lähellä asuvan sukulaisen tai kaverin luokse nukkumaan yön ja mies hoitaa vauvaa. Näin saat itsellesi mahdollisuuden nukkua univelkaasi pois. Muista myös päivällä nukkua päiväunet samalla kun vauvakin nukkuu. Tarvitset ihan "vain" unta - se on se ydinongelma ja siihen kaikki muut jutut ovat turhia kuin se itse ongelman korjaaminen. Et tarvitse mitään perhetyöntekijöitä, vaan unta - mielellään joka päivä päiväunet ja vaikka kerran viikossa tosiaan koko yön yli nukkuminen toisaalla.

Vierailija
22/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut äiti. Ihan samat tunteet olleet minullakin ja miehelle olen purkanut asian. Hänkin ymmärtää täysin. Auttaa kun saa puhua, älä häpeä. Yritä nukkua jotenkin.
Voiko mies ottaa esim viikonloppuna lapsen hoiviin ja sinä nukut sillä välin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu päivisin niin lyhyesti ja heräilee etten ehdi saada unta. Imetän vielä joten se rajoittaa. Suunnitelmissa on mennä yöksi hotelliin ja mies hoitaa vauvaa kunhan imetys loppuu.ap

Vierailija
24/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:09"]Kuulostaa kamalalta. Miksi ihmiset ylipäätään hankkivat lapsia? [/quote] Miksi turhaa vaivata asialla päätänsä? [/quote] Mitä turhaa tuossa kysymyksessä? Mielestänise on tosi oleellinen. Itsekin pitäisi viimeistään muutaman vuoden kuluessa päättää, yritänkö hankkia lapsia vai en. [/quote]Niin eihän ne lapset montaa vuotta heräile yöllä.....Ne on niitä vaiheita.......että siinähän sitä on miettimistä jaksaako.Ja etukäteen ei voi tietää millanen pakkaus sieltä tulee.Itse olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että enemmän se lapsi tuo niitä voimia kuin vie.Sitä ei vaan arjessa aina muista..

[/quote]

Jos et arjessa muista, että lapsi lisää onnellisuuttasi, niin eihän se lapsi silloin lisää. Tuo on pelkkää uskottelua.

Vierailija
25/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:31"]Et ole ainut äiti. Ihan samat tunteet olleet minullakin ja miehelle olen purkanut asian. Hänkin ymmärtää täysin. Auttaa kun saa puhua, älä häpeä. Yritä nukkua jotenkin.
Voiko mies ottaa esim viikonloppuna lapsen hoiviin ja sinä nukut sillä välin.
[/quote]

Meillä nyt huonosti nukkuva taapero ja mies ja minä vuoro öin vierashuoneessa nukkumassa univelkoja pois.

Vierailija
26/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:31"]Vauva nukkuu päivisin niin lyhyesti ja heräilee etten ehdi saada unta. Imetän vielä joten se rajoittaa. Suunnitelmissa on mennä yöksi hotelliin ja mies hoitaa vauvaa kunhan imetys loppuu.ap
[/quote]

Mene nukkumaan yhtä aikaa lapsen kanssa ja lapsi pärjää kyllä jo yöt ilman syöttöä. Nuku sinä muualla jos perhepeti. Aloita vaikka että annat tissiä puoleen yöhön asti ja seuraavan kerran vasta kolmelta, viideltä jne. Ja mies rauhoittelee lapsen. Sinä nukut.

Vierailija
27/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei itkusta vaurioidu. "Mä haluan" itkun kestää äitikin :)

Vierailija
28/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:31"]Vauva nukkuu päivisin niin lyhyesti ja heräilee etten ehdi saada unta. Imetän vielä joten se rajoittaa. Suunnitelmissa on mennä yöksi hotelliin ja mies hoitaa vauvaa kunhan imetys loppuu.ap
[/quote]

Mene nukkumaan yhtä aikaa lapsen kanssa ja lapsi pärjää kyllä jo yöt ilman syöttöä. Nuku sinä muualla jos perhepeti. Aloita vaikka että annat tissiä puoleen yöhön asti ja seuraavan kerran vasta kolmelta, viideltä jne. Ja mies rauhoittelee lapsen. Sinä nukut.
[/quote]
Lapsi ei ymmärrä kelloa eikä sitä miksi hän välillä saa rintaa ja välillä ei. Johdonmukaisuutta toimintaa jos haluat yösyötöistä eroon.

Vierailija
29/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maito lopu vaikket yhtenä yönä viikossa imettäisikään. Nyt olisi tärkeämpää, että sä saat nukuttua ja kunnolla.

Vierailija
30/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:31"]Vauva nukkuu päivisin niin lyhyesti ja heräilee etten ehdi saada unta. Imetän vielä joten se rajoittaa. Suunnitelmissa on mennä yöksi hotelliin ja mies hoitaa vauvaa kunhan imetys loppuu.ap
[/quote]

[/quote]
Lapsi ei ymmärrä kelloa eikä sitä miksi hän välillä saa rintaa ja välillä ei. Johdonmukaisuutta toimintaa jos haluat yösyötöistä eroon.
[/quote]
Tarkoitin että pidentää väliä. Kyllä pääsee noin eroon.

Vierailija
31/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jo helpottaa öitä jos isä lohduttaa yöllä. Maidontuoksuisena herätät halun saada tissiä.

Vierailija
32/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöimetys pois heti kun lapsi syö päivällä täydet ateriat, eli puolen vuoden jälkeen. Isä pitämään unikoulua, äiti voi mennä vaikka hotelliin. Ja kyllä äidilläkin saa mennä hermot, itse saatoin sanoa joskus yöllä vauvan huutaessa että turpa kiinni! Ei tehonnut.. Mutta tarkoitan siis sitä, että ei se vauva siitä traumatsoidu jos äiti on väsynyt ja äreä. Isä kannattaa ottaa mukaan myös yöherätyksiin, näin meillä tehtiin niinä pahimpina öinä, vaikka miehellä töihin lähtö aamulla olikin. Se auttoi jaksamaan paremmin kun ei tarvinnut aina yksin valvoa, suosittelen kokeilemaan sitäkin vähintään miehen vapaapäivinä, mieluiten muutoinkin. Tsemppiä!

Vierailija
33/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi nukkui pari ensimmäistä vuotta tosi huonosti, joten omatkin unet olivat vähäiset. Olin jatkuvasti kiukkuinen :( Jossain vaiheessa kun lapsi alkoi nukkumaan paremmin, en itse enää osannut nukkua. Yöt meni valvoessa sängyssä pyöriessä ja aamuyöllä viimein sain unen, ja parin tunnin kuluttua pitikin jo herätä. Kävin myös hotellissa kokeilemassa nukkumista mutta valvoin sielläkin lähes koko yön :/ Pikkuhiljaa se omakin nukkuminen parani ja olin kuin eri ihminen kuin silloin kun en nukkunut. Tuntuu ikävältä ajatella jälkikäteen miten kärttyinen ja väsynyt olenkaan ollut, ja miten ikävää se on varmasti lapsellekin ollut.

Vierailija
34/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi juo pullosta, niin anna isän hoitaa ainakin kerran viikossa yksi yö ja lähde itse jonnekkin muualle nukkumaan. Mulla nyt reilun vuoden ikäinen joka vihdoin nukkuu ainakin joka toinen yö aamun asti heräämättä. Vuoden verran heräsi 4-10 kertaa yössä ja todellakin tunnistan nuo sinun fiilikset :( vauva huoli pullon vasta 6kk iässä, samalla kun aloitettiin kiinteitä maistelemaan. Aloin heti pullon huolimisen jälkeen ottamaan itselleni yhden illan vapaaksi viikottain ja kävin useimmiten äitini tykönä nukkumassa 4 h päikkärit illalla. Ja joka kerta se piristi muutamaksi päiväksi ja sen jälkeen jaksoi taas sinnitellä ne pari päivää seuraaviin kunnon päikkäreihin.

Lapsen ollessa n8kk. Aloin nukkumaan äitini tykönä aina yhden yön viikossa, jolloin isä antoi maidon yöllä ja kas kummaa lapsi heräsi vaan kerran syömään, kun tissit ei ollu lähellä :)
Mulle oli ainakin tärkeää, että pääsin jonnekin muualle, jotta pystyin rentoutumaan ja nukkumaan. Kotona kun koitin nukkua niin heräsin aina joka tuhinaan ja tutinlaittoon, vaikka mies ne hoisikin...se äidinvaisto!

Imetys ei mee pilalle yhdestä yöstä tai illasta viikossa ja antaa sulle rutkasti lisää energiaa.

Meidän yö heräilyt loppui siihen kun imetys loppui vuoden iässä, lapsi itse lopetti syömisen päivällä. Ilalla söi vielä kunnolla ja öisin heräili ottamaan pieniä hörppyjä, kunnes sitten vaan lopetin imetyksen kun selvästi oli otollinen aika lopetukseen. Annoin maidon illalla nokkamukista ja puin tissit yöksi piilon...ei huudon huutoa tissin perään ja tästä alkoi yöt eheytymään.

Muista että nuo ovat normaaleja tunteita ja koita saada sanottua ne ääneen luotettaville ihmisille. Ja tiedän sen syyllisyyden tunteen mikä tulee, kun tekisi mieli heittää se lapsi seinään, se on kamalaa ja pelottavaa. Se helpottaa oikeasti jossain vaiheessa ja silloin ne olotilat ovat muisto vain. Anna itsellesi lupa nukkua kokonaisia öitä vaikka imetätkin, se on hyväksi sinulle ja vauvallesi! Tsemppiä <3

Vierailija
35/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37. Kiitos!!!!

Vierailija
36/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:09"]Kuulostaa kamalalta. Miksi ihmiset ylipäätään hankkivat lapsia? [/quote] Miksi turhaa vaivata asialla päätänsä? [/quote] Mitä turhaa tuossa kysymyksessä? Mielestänise on tosi oleellinen. Itsekin pitäisi viimeistään muutaman vuoden kuluessa päättää, yritänkö hankkia lapsia vai en. [/quote]Niin eihän ne lapset montaa vuotta heräile yöllä.....Ne on niitä vaiheita.......että siinähän sitä on miettimistä jaksaako.Ja etukäteen ei voi tietää millanen pakkaus sieltä tulee.Itse olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että enemmän se lapsi tuo niitä voimia kuin vie.Sitä ei vaan arjessa aina muista..

[/quote]

Jos et arjessa muista, että lapsi lisää onnellisuuttasi, niin eihän se lapsi silloin lisää. Tuo on pelkkää uskottelua.
[/quote]Huomasitkos sanan AINA muista eli useimmiten muistaa.....ha-haa ja eihän se lapsi ole ikuisesti lapsi,siitähän se kaasvaa ja siitä tulee nuori,sit aikuinen ja me lähdetään reissuun ja tehdään vaik mitä kivaa,hi-hii......Uskon että sinä uskottelet olevasi onnellinen mutta uskon että uskottelet vaan mut et ole!KÄÄK

Vierailija
37/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]Huomasitkos sanan AINA muista eli useimmiten muistaa.....ha-haa ja eihän se lapsi ole ikuisesti lapsi,siitähän se kaasvaa ja siitä tulee nuori,sit aikuinen ja me lähdetään reissuun ja tehdään vaik mitä kivaa,hi-hii......Uskon että sinä uskottelet olevasi onnellinen mutta uskon että uskottelet vaan mut et ole!KÄÄK
[/quote]

Eikö sulla ole koulua?

Vierailija
38/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa samantyyppinen tilanne, 8 kk vauva joka on herännyt 4 kuukautta alle tunnin välein. Ehkä kerran viikossa nukkuu niin että herää "vain" 3-4 kertaa. Kaikkea ollaan kokeiltu, mutta mikään ei auta. Ennen 4 kuukauden ikää nukkui täysiä öitä. Se on kamalaa, kun on juuri nukahtamaisillaan ja taas se huuto alkaa... Kaikki itsekontrolli katoaa. En pystyisi ikinä satuttamaan vauvaa, mutta on tullut huudettua "nyt hiljaa!!!!" Jolloin vauva tietenkin alkaa huutaa entistä kovempaa. Oon kokeillut korvatulppia, mutta ei auta, herään jokaiseen inahdukseen. Ei auta vaikka nukkuisin toisessa huoneessa. Ei auta, kuin vaan odottaa. Joskus kun oon kuunnellut tarpeeksi kauan itkua, oon itse vaan vajonnut itkemään jonnekin keittiön lattialle. Oon ajatellut tulevani hulluksi. Yritän olla päivisin ajattelematta öitä, etten ahdistu lisää. Mutta päivisinkin on joskus älyttömän lyhyt pinna. Hermot menee vaikka jos vauva pelleilee ruoan kanssa tai ei tottele. Oon vielä kaiken lisäksi täysin yksin lapsen kanssa. Viimeinen asia, joka pitää mut positiivisena, on ettei lapsen isä ole enää häiriköimässä meitä. Nyt mulla on vaan huutava vauva, kun ennen oli sen lisäksi huutava mies. Tsemppiä ap.

Vierailija
39/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella alkaa päässä viiraamaan jos on univelkaa. Ajatukset ei voi vahingoittaa ketään. Sä et tilaa etkä tarkoituksella päätä ajatella niitä kauheita ajatuksia, vaan yön pimeinä tunteina ja siinä univelassa ne vaan tulee. Anna tulla, ihan sama. Ajatuksesta on valtavan pitkä matka siihen että tekisi jotain. 

Täällä on hyviä neuvoja tuohon itse asiaan. Mä kiirehtisin sitä uniklinikkaa (vai mikä se oli), eikö niissä ole kiireellisyysluokitukset, yritä päästä jonossa eteenpäin.

Jos heräilystä on tullut sulle sillä lailla tapa ettet saa pitkiä unijaksoja enää nukuttua toisessa huoneessa, niin voi harkita esim. pitkäkestoista melatoniinia. Koita jaksaa äläkä syytttele itseäsi kun et ole mitään pahaa tehnyt.

Vierailija
40/47 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

Eikö sulla ole koulua?
[/quote]Koulu loppu ja ope päästi jälki-istunnostakin;)