olen niin kyllästynyt lapsen atopiaan
en lapseen, vaan atopiaan. tyttö on 4v & tätä saa se on ollut siitä lähtien, kun oli 6kk. käytössä on kortisonivoide (ihotauti-lääkäriltä), kosteusvoide, iholle suihkutettava hoitoöljy, äitini ostama kehäkukkavoide luontaistuote-kaupasta, suihkussa käytetttävä pesuöljy jonka pitäisi ehkäistä ihon kuivumista sekä Atarax eli keskushermostoon vaikuttava antihistamiini. sen avulla tyttö nukkuukin kokonaisia öitä, mutta ei viitsisi joka ilta "huumata" ! rasvat ovat kuitenkin yhtä tyhjän kanssa :( ihottumaa on päänahassa, kämmenissä, sormissa, reisissä..
yöt ovat yhtä kitinää & raapimista. tyttö änkeää sänkyyn ja kiljuu rapsuttamaan. tilanne paheni sen jälkeen, kun tutti vietiin oravavanpoikasille tytön ollessa 1v6kk. sai selvästi siitä voimakasta lohtua öisin. nyt nyhtää & imee hiuksiani sitten.. pikasuihkun ottaa joka ilta, jottei hiki ärsytä. päänahka pestään kerran viikossa kosteusvoiteella. syö mielellään marjoja, manteleita sekä puuroa eli ruokavalion pitäisi olla ok. tosin nyt on puhuttu allergiatutkimuksista, jos muu ei auta.. :/
kesäisin tilanne paranee vähän, mutta heti elo/syyskussa sama rumba alkaa taas.
Kommentit (112)
Mun tyttö saa vehnäjauhosta taipeet ihan auki, vaikka allergia ei testeissä näykkään. Mantelia meillä ei edes uskalleta syödä. Olen itsekin atoopikko ja mulla se on kaikista pahin allergian aiheuttaja (niin paha, ettei aiheuta vain ihottumaan vaan saa myös hengitystiet turpoamaan umpeen)
Yhdellä tutulla auttoivat helokkiöljykapselit. En ole varma oliko atooppinen iho, mutta esim. suun ympärys oli vuosia sellainen kestohilseilevä ja yhtäkkiä ihan kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:19"]
ok.. lueskelin nyt vastauksianne ja kokeilen jättää mantelit pois joksikin aikaa. ja viljat. mutta mitäs tyttö syö sitten aamuisin, jos leipä & puuro pannassa? :/
aloittaja
[/quote]
Kaupat on hyllyt väärällään ruokaa! On kyllä ihme, jos ei syötävää löydy!!
Täällä yksi atoopikko, joka on sekä aikuisena että lapsena joutunut viettämään pitkiä aikoja sairaalassa atopian takia. Lapsena atopia lievittyi kun allergiatesteissä löytyi allergian aiheuttajat. Allergioiden kohde on vain vaihtunut vuosien varrella ja aina silloin iho lehahtaa pahempaan kuntoon. Parin sairaalakeikan jälkeen yleensä löytyy syyllinen ja sitten on tiedossa taas joitain seminormaaleja vuosia eli pärjään auringon, kortisonin ja perusvoiteiden yhdistelmällä.
Neuvoja:
- vaihda nyt lääkäriä, jos se tämä ei määrää igg-testejä tai usko valohoitoon. Aurinko auttaa aina atopiaan (joka mulla, jolla on aurinkoihottumaa).
- selvitä ne allergiat. Itse jos ei löydy testeissä. Monilla mun tutuilla ja mulla itsellänikin atopia helpottuu (ei parane täysin) kun löytyy allergian aiheuttajat
- suolakääreet on lapsena hyvä. Aika hyvä setti on myös kylpy (Ceridal -öljyä) ja sen jälkeen suolakääreet vanhoista lakanoista. Joka ilta kylpyyn, että saa vanhat rasvat pois! Jos ne jää iholle, niin ne kutittaa.
-Rasvaa, sisäisesti ja ulkoisesti. Ei mitään kehäkukkavoiteita ennen kuin iho on kunnossa. Sen jälkeen voi noita luonnontuotteita testata ja selvittää onko niille(kin) allerginen. Paljon myös vettä, koska kun iho on rikki, se haihduttaa älyttömästi.
- maitohappobakteereita (joku antoikin jo hyviä vinkkejä kannoist) ja D-vitamiiniä
- puuvillaiset tai silkkiset vaatteet, nurinpäin. Kaikki hajusteet pois (shampoot ja pyykinpesuaineet)
Kesäisin on iho hyvänä todennäköisesti siksi että saa auringon valoa. Valohoito on varsin tehokas atopiaan jota kannattaa kokeilla jos noin paha on tilanne. Kallistahan se on mutta kyllä siihen jotakin tukea pitäisi saada.
Allergiatestit ehdottomasti ellei sellaisia ole vielä otettu. Eri ruoka-aine allergiat / herkkyydet voivat olla atopian takana.
Ja vaikka testit ei mitään näyttäisikään, kannattaa kokeeksi ottaa maito ja kaikki viljat hetkeksi ruokavaliosta pois (n. 8 viikoksi) ja katsoa helpottaako. Tiedossa on varsin monta tapausta jossa toinen noista oli pahan atopian takana ilman että testit sitä näyttivät. (Ei kannata korvata maitoja soijalla!! On voimakkaasti allergisoiva sekin)
Meillä on itsellä ollut 2 atooppista lasta. Toisella oli taustalla viljat, toisella suklaa.
Poikani oireili ja iho oli aivan rikki. Kolme vuotiaana vasta tutkittiin vasta-aineet verestä ja löytyi maitoallergia! Aluksi totaalikielto, sitten "käsiteltyjä" maitotuotteita niin paljon kuin iho kesti. Iho rauhoittui tosi nopeasti. Suihku joka toinen päivä, saunassa kylpee viikonloppuisin. Vesipesu, koko perheellä vain Sebamed pesuaineena -ei kuivata ihoa. Rasvoista paras Basan3. Lääkäri oli omalla lapsellaan todennut. Toimii myös meillä. Iltasin lumiukoksi sillä ja aamulla kriittisiin paikkoihin. Kesällä Basan2 riittää välillä. Salaattiin oliiviöljyä, jotta aivot ja iho saavat hyvänlaatuista rasvaa. Pyykinpesuaineet hajusteettomia, vaatteet puuvillaa. Alusvaatteet ja lakanat vaaleita, pesu ennen käyttöä. Atooppinen on 8v. edelleen vaan iho ehjä. Lokakuussa (tai talvella)tehty elelänmatka (aurinko+merivesi)auttaa selvästi myös. Voimia teidän perheelle.
Hei oletteko kokeilleet SUP-valohoitoa? Minulla se auttoi parhaiten! Esim Mehiläisessä on ko. hoitoa tarjolla.
Voi surkeus että pistää vihaksi nämä tällaiset vanhemmat! Luin ketjua ja huomasin tässäkin tapauksessa vanhemman vain etsivän verukkeita ja tekosyitä ettei tarvisi hoitaa lastansa: " Lääkäri ei usko valohoitoon, ei ole vielä aihetta allergia testeihin, "lääkäri ei usko viljojen pois jättämiseen", vielä ei ole tarvetta siihen ja siihen. Mua pistää niin vihaksi nämä kun lasta huudatetaan yötä päivää sairauden kanssa jota vanhempi ei viitsi yrittää edes hoitaa! Eikö oikeasti äly sano että vanhempi on vastuussa oman lapsensa hoidosta, ei lääkäri. Jos lääkäri on huono, on mentävä toiselle lääkärille. Atopiaan on syy ja se syy tulee selvittää niin että rajataan pois mahdolliset aiheuttajat, olkoon lääkäri mitä mieltä tahansa.
Tässäkin tapauksessa vanhempi ilmeisesti odottaa vain että apteekkiin tulee jokin uusi ihmevoide jolla atopia saadaan hoidettua.
Voi sanoa että sitä ei tule. Atopia lähtee sisältä. Jokin elimistössä ei toimi oikein, jokin ärsyttää suolistoa tai heikentää ravintoaineiden imeytymistä. Se OIREILEE iholla. Se että levität rasvaa iholle, auttaa OIREISIIN, ei itse syyhyn. Todella useat lääkärit hoitavat pelkästään oiretta, ei edes pyri selvittämään syitä. Sinun tehtävä on rajata mahdolliset syy pois ruokavaliosta, ja jos tarvitset siihen kaveriksi lääkäriä, mene funktionaaliselle lääkärille jossa apuna on sekä lääkäri että ravintoterapeutti ja tarkoitus on selvittää ja hoitaa syy.
Meillä lähti atooppinen iho parantumaan kun kolminkertaistin suositellun D-vitamiiniannoksen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:04"]
Sisarentyttäreni on nyt löytänyt apua xylidermvoiteesta. Ja varmaan lapsi käyttää vain pehmeitä, 100 % puuvillavaatteita tai silkkiä?
[/quote
Olen aikuinen atopikko ja minulle on tuonut helpotusta tuo xylidermvoide. Suklaa ja pähkinä pahentavat
ihoa vaikka mitään allergioita ei ole todettu. Tuli vaan mieleen noista manteleista. Stressi on tietysti myös
pahasta. Lapseni on myös atopikko ja kun siirtyi kotihoitoon oireet katosivat saattoi johtua myös iästä.
Vitamiini asiat kuntoon! Ja meillä auttoi vastaavaaam tilanteeseen rasvaus KEHON SISÄLTÄPÄIN! Eli maksimi annokset kalanmaksaöljyä tai lapsille on niitä hybänmakuisia tabletteja. 3viikossa parani rupinen hilseily tyttärellä ja nykyään kylmäkaudet syö jatkuvasti päivittäin omega-3. Meillä auttoi, harvoin rasvataan, ehkä kovimmilla pakkasilla!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:11"]
ap täällä, huomenta. on käyty ihotauti-lääkärillä useita kertoja, viimeeksi ennen joulua. valohoito laite on poistettu, koska siitä ei kuulemma "ole enää hyötyä, on vanhanaikainen hoitomuoto" :O rasvoilla mennään, ainakaan vielä ei kuulemma ole aihetta allergiatesteihin.
meillä on Apolar-kortisonivoidetta sekä Abopase-kosteusvoidetta, molemmat lääkärin määräämiä. tytön päänahkaan hieron Ceridal-merkkistä öljyä , koska se näyttää tehoavan päänahan kutinaan ! ainut miinus, että tyttö on hurjannäköinen kun öljy jää tukkaan :D ja sitä Ataraxsia on tosiaan annettu 2 ktr/viikko .
margariinina käytämme yleensä Creme Bonjour voi/rypsiöljy, leivän päällä tyttö tykkää metukasta. kaakaota ei juuri juo, koska en osta sitä. aamuisin syö mielellään sitä uutta Fazerin sokeritonta Alku-puuroa jossa kurpitsasiemeniä , myös smoothieista tykkää ( yleensä laitan siihen mustikoita/vadelmia/rahkaa & mantelimaitoa). karkkipäivänä saa yleensä ruissipsejä tai manteleita, mikään irtokarkkien ystävä ei ole ikinä ollut. en siis ole mikään ruokanatsi, vaikka siltä saattaa kuulostaa :D
niin ja kalasta tykkää kovasti!!! kirjolohi, muikut, itsetehdyt kalapuikot..
[/quote]
Et sä tarvii lääkäri siihen että jätät viljat pois! Kokeile edes viikkoa ilman viljaa ja rypsiä.