olen niin kyllästynyt lapsen atopiaan
en lapseen, vaan atopiaan. tyttö on 4v & tätä saa se on ollut siitä lähtien, kun oli 6kk. käytössä on kortisonivoide (ihotauti-lääkäriltä), kosteusvoide, iholle suihkutettava hoitoöljy, äitini ostama kehäkukkavoide luontaistuote-kaupasta, suihkussa käytetttävä pesuöljy jonka pitäisi ehkäistä ihon kuivumista sekä Atarax eli keskushermostoon vaikuttava antihistamiini. sen avulla tyttö nukkuukin kokonaisia öitä, mutta ei viitsisi joka ilta "huumata" ! rasvat ovat kuitenkin yhtä tyhjän kanssa :( ihottumaa on päänahassa, kämmenissä, sormissa, reisissä..
yöt ovat yhtä kitinää & raapimista. tyttö änkeää sänkyyn ja kiljuu rapsuttamaan. tilanne paheni sen jälkeen, kun tutti vietiin oravavanpoikasille tytön ollessa 1v6kk. sai selvästi siitä voimakasta lohtua öisin. nyt nyhtää & imee hiuksiani sitten.. pikasuihkun ottaa joka ilta, jottei hiki ärsytä. päänahka pestään kerran viikossa kosteusvoiteella. syö mielellään marjoja, manteleita sekä puuroa eli ruokavalion pitäisi olla ok. tosin nyt on puhuttu allergiatutkimuksista, jos muu ei auta.. :/
kesäisin tilanne paranee vähän, mutta heti elo/syyskussa sama rumba alkaa taas.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:12"]Osta cittarista saunaosastolta himalajan suolasaippua ja pesut vain sillä. Hierotaan käsissä ja pyyhitään iholle. Aluksi voi olla vain vähä aikaa suola iholla ennen pois pesua ,koska kirvelee, mutta säännöllisesti käytettynä auttaa alle kk ja suolat iholla voi vähä aikaa seisoskella ennen suihkuun menoa. Ruoka-aineallergiat ehdottomasti selville. Pitä kutina päiväkirjaa. Atarax on ihan sairaslääke aikuisellekin, saati lapselle. Enemmän se lapsi siitä ahdistuu kun kutinasta. Jatkuvasta rasvojen läärämisestä eroon. paksut rasvat jäävät ihon pinnalle märäksi kerrokseksi ja se kutittaa!! Ohuita ja nopeasti imeytyviä voiteita! Ei öljyjä yms paksua kun iho rikki ja kutiava. Rauhallisia satuhetkiä ennen nukkumaan menoa. Rauhallinen mieli, kutiamaton kropoa! T. 28v atopiaa ja eka talvi ilman perusvoidetta, 4x levitettyä kortisonia
[/quote]
Sä et tiedä yöllisistä raapimisista mitään kun sanot noin. Atarax voi olla tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:12"]Osta cittarista saunaosastolta himalajan suolasaippua ja pesut vain sillä. Hierotaan käsissä ja pyyhitään iholle. Aluksi voi olla vain vähä aikaa suola iholla ennen pois pesua ,koska kirvelee, mutta säännöllisesti käytettynä auttaa alle kk ja suolat iholla voi vähä aikaa seisoskella ennen suihkuun menoa. Ruoka-aineallergiat ehdottomasti selville. Pitä kutina päiväkirjaa. Atarax on ihan sairaslääke aikuisellekin, saati lapselle. Enemmän se lapsi siitä ahdistuu kun kutinasta. Jatkuvasta rasvojen läärämisestä eroon. paksut rasvat jäävät ihon pinnalle märäksi kerrokseksi ja se kutittaa!! Ohuita ja nopeasti imeytyviä voiteita! Ei öljyjä yms paksua kun iho rikki ja kutiava. Rauhallisia satuhetkiä ennen nukkumaan menoa. Rauhallinen mieli, kutiamaton kropoa! T. 28v atopiaa ja eka talvi ilman perusvoidetta, 4x levitettyä kortisonia
[/quote]
Sä et tiedä yöllisistä raapimisista mitään kun sanot noin. Atarax voi olla tarpeen.
[/quote]
Empä tietenkään tiiä :D Enkä tietysti ole koskaan ataraxia käyttänyt. Ihan vaan ilmasta tuon ajatuksen tempasin ;) Hyvä, että itse koet ataraxin hyödyt suuremmiksi kuin haitat!
Miksi pikasuihku ja miksi päänahan pesu vain kerran viikossa?? Meille lääkäri suositteli pitkiä kylpyjä joka ilta. Ja todella auttoi. Viime talvi oli melkein yhtä tuskaa kuin teillä, kortisonia meni vaikka kuinka. Nyt poika istuu suihkun alla ammeessa puoli tuntia joka ilta. Kuivaus ja rasvaus CanoDerm voiteella. Ei ole tarvittu kortisonivoiteita kuin alkutalvesta. Kylpy pehmittää ihon ja sen pitää olla niin pitkä että ihon syvemmätkin kerrokset kostuvat. Päälle voide sinetöimään kosteus. Öljyvoiteet on ollu minusta huonoja, CanoDerm on auttanut parhaiten. Iso pönikkä maksaa kelakorvauksen jälkeen noin 20€, ilman sitä yli 40€.
Raapiminen voi olla tosi pahaa. Minulle pienenä teipattiin hanskat käsiin. Mutta silti olin unissani hangannut ihon rikki vetille jalasta työpöydän lampunvarjostin vasten, unissani...
mutta ennen kaikea jaksamista! Ja vaikka kuinka hermostuttais, niin koeta pysyä rauhallisena. Joskus sille ei vaan voi mitään...
onhan teillä pesuaineet ym. allergiaystävällisiä? meillä atoopikoilla toimii parhaiten a-derman ekstrakuivanihon rasva, välillä toki vaihdetaan perusvoidetta mutta suihkuun ja rasvaus iltaisin, aamuisin kun arjessa ehditään pelkkä rasvaus, päiväkotiin rasva mukaan jos siellä joku ehtii rasvata esim. nukkariin mennessä. eli kaikki allergisoiva ylimääräinen pois (kukat mm.)ja sit noissa rasvoissa on tosipaljon eroja, eli hae apteekista näytteitä vähän siitä sun toisesta ja kokeile, pyydät sit reseptin kun tiedät mikä on hyvä. meillä ei esim. oriolan voiteet oo toimineet kenelläkään kun niiden voidepohja on vääränlainen.
Käykää suolahuoneella, lapsi voi leikkiä siellä alusvaatteisillaan ja iho saa hoitoa. Ja perusvoiteen sekaan kannattaa lisätä ruokasoodaa, se hillitsee monilla kutinaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 19:29"]Itse atoopikkona aikuisiälle jo ehtinyt, pahimmat oireet helpotti kun keksin itse allergian aiheuttajan, joten ne ruoka-aine allergiat kannattaa tutkia, mausteet, kasvikset, viljat ihan kaikki mitä käytätte. Ja ne rasvat täytyy välillä pestä iholta ihan saippualla sillä kertyessään ja pilaantuessaan ärsyttävät ihoa lisää ihan mekaanisesti. Itse en rasvaa ihoa märkänä vaikka näin aina neuvotaankin, haluan että vesi haihtuu iholta ensin ettei jää kloorivedet rasvan alle hautumaan.
[/quote]
Kloori? Ei niitä suosituksia ole sentään niin kirjoitettu, että suoraan uima-altaasta noustessa rasvataan.
Itsellä autoi vain aurinko lapsena.. Lapses on usko pois kanssa lopen uupunut atopiaansa ja ainaseen rasvaukseen, kutinaan ja siihen ettei saa raapia.
Itselläni tuonkaltaiset ihottumat aiheuttaa vilja-allergia! Viljat pois niin iho parani. Ei näy testeissä.
Atooppinen iho on kyllä todella kurja vaiva. Pojallani, joka on nyt 3-vuotias, oli todella paha atooppinen iho melkein heti syntymänsä jälkeen. Ravattiin sairaalassa rasvakääreissä sun muuta "mukavaa". Rasvoja kului tuhottomasti perusvoiteista kortisoniin. Allergioita tutkittiin puolen vuoden ikäisenä, mutta mitään ei löytynyt. Kun poika oli 1,5-vuotias, olin aivan poikki. Allergiat tutkittiin uudelleen ja löytyi maitoallergia. Ruokavaliosta otettiin maito pois ja kas, ihottuma parani lähes kokonaan. Lähinnä talvella atooppinen iho muistuttaa itsestään, mutta pysyy hoidettavana pelkällä perusvoiteella. Suosittelen siis kokemukseni perusteella, että allergioita testataan lapsesi kohdalla.
Älä sitten tyydy negatiivisiin allergiatestituloksiin! Kaikki allergiat eivät näy testeissä, mutta kokeilemalla kyllä löytyvät. Ruoka aineiden poisjättämistä voi ihan hyvin kokeilla ilman lääkärin siunausta. Ei niissä leivissä tai maidossa ole mitään lapsen kannalta täysin välttämätöntä. Kaikki ravintoaineet ja kuidun voi saada muualtakin!
Minä olen itse kärsinyt nuorena juuri noin pahasta atopiasta. Onko tytölle tehty KATTAVAT allergiatestit? ei kun hetkinen, tuollahan lukee, että ei... No äkkiä sitten tekemään ne, mitä ihmettä te odotatte? Suuren osan voi tehdä ihan verikokeella nykyään, ei tartte edes prick-testejä. Homealtistus myös, varmistakaa, että talossa ei ole hometta. Minä jouduin ihon takia sairaalaan ja selvisi, että se ärtyi homeesta, jota sitten talosta löytyi. Viekää nyt raukka oikeasti lasten allergologille, maksaa, mutta on sen väärtiä.
Jokapäiväinen pikasuihku josta ihotautilääkärit puhuu sai oman ihoni kahta pahemmaksi. Pelkkää perusrasvaa suosittelen, KAIKKI nuo muut pois, voivat olla just niitä allergisoivoa. Perusvoidetta pitää vaihtaa joka 2 kk välein (2-3 perusvoidetta tuossa kierrossa), koska iho tottuu siihen. Ceridal kylpyöljy kylpyihin, oli ainoa aika jolloin iho tuntui hyvältä, ei sattunut, palellut, kiristänyt ja tuntunut kamalalta, kun istui siellä kylvyssä.
Kosteusvoiteet on ihan höpö kuivaan ihoon. Punainen abo base ei sekään tuntunut tarpeeksi rasvaiselta. Iho imi sen muutamassa minuutissa. Rasvaus aamuin illoin ei selvästikään riitä. Rasvaa laitetaan tarpeen mukaan, ei kellon. Itse rasvasin pahimmillaan öisinkin itseni juuri tuolla oily abo basella kahden tunnin välein öisinkin. Levitin valkean kerroksen ja iho imi sen minuuteissa. Vaseliini sen sijaan ei ole hyvä. Kaikille ei kaikki perusvoiteetkaan sovi, se on on yksilöllistä. Itselle ei sovi kaikki, eli tytön tuntemukset on ne jotka nyt ratkaisee.
Pahin juttu mun iholle on ruoka- ja homeallergian lisäksi ollut stressi. En syyllistä, mutta kysyn onko teidän parisuhde ok? Onko kireä ilmapiiri kotona? Mulla ihottuma aikanaan parani huomattavasti eron jälkeen, sitten kun oltiin kaikki saman katon alla, se aina leimahti.
Minä yritin ihottuman takia jopa itsemurhaa. Kuvitelkaa omalle kohdalle se, että miltä tuntuu, kun koko keho on tulehtunutta haavaa, joka vielä kutisee sietämättömästi, ei voi nukkua, ihmiset tuskastuu raapimiseen, katsoo kauhistellen kuin hirviötä. Pelkkä pään kääntäminen tai käden ojentaminen sattui. Pahasti atooppinen ja ihottumainen iho ei pidä lämpöä, kudosnesteet vuotaa läpi (lisää juotavaa siis, kuivuu helposti), koko ajan on olo kuin kuumehorkassa.
Niin ja ne mantelit... Nehän on yksi yleisin allergian aiheuttajista. Rasvaa syön reilusti nykyään ja se pitää ihon hyvässä kunnossa. Jos vähennän rasvan määrää ruokavaliossa ja veden juontia, heti alkaa iho kuivua.
Tässä oli aika paljon tiukkaa tekstiä, mutta itse tuon helvetin kokeneena käy teidän tyttö sääliksi. Tsemppiä teille koko perheelle.
Meillä on auttaneet seuraavat keinot:
Miniderm rasvaus aamuin ja illoin, suihku tai kylpy iltaisin, kortisonirasvaa läiskiin/pahimpiin kohtiin, ihon pesussa aqualan l voide, vaatteet pestään hajusteettomalla lumme sensitivellä, iltaisin annetaan atarax. Lastenlääkäri vertasi kovaa kutinaa voimakkaaseen kipuun. Hän kertoi tutkimuksista joiden mukaan voimakas kipu/kutina kokemus voi jättää jälkiä lapsen kehittyvään mieleen ja ataraxia on annettava säännöllisesti. Meillä lapsi käyttää puuvillavaatteita nurinpäin muuten saumat hankaavat. Öisin lapsella on kädessä puuvilla hanskat. Kävimme alkutalvesta aurinkolomalla ja iho on tänä talvena paremmassa kunnossa, kuin koskaan!
Ap, tsemppiä ja voimia ja käykää niissä allergiatesteissä!
Aluksi se joka iltainen suihkuttelu pois ja ensi avuksi laita kortisoni rasvaa KAIKKIIN kuiviin ja kutiseviin kohtiin ja se perusvoide luultavasti vain ärsyttää lisää sitä ihoa.
Sibicort on parasta ja laita sitä kaikkiin kuiviin ja ihottumaisiin kohtiin ja sitten lääkäriin hakemaan tujummat rasvat ja lääkkeet.
Minulla takana allergioita ja nykyisin heinänuhaa. Manteleita en syö vieläkään, ovat niin vahvoja. Sisarella sama manteliongelma, ei muita allergiota. Ehkä cashewpähkinöillä voisi korvata.
ap täällä, huomenta. on käyty ihotauti-lääkärillä useita kertoja, viimeeksi ennen joulua. valohoito laite on poistettu, koska siitä ei kuulemma "ole enää hyötyä, on vanhanaikainen hoitomuoto" :O rasvoilla mennään, ainakaan vielä ei kuulemma ole aihetta allergiatesteihin.
meillä on Apolar-kortisonivoidetta sekä Abopase-kosteusvoidetta, molemmat lääkärin määräämiä. tytön päänahkaan hieron Ceridal-merkkistä öljyä , koska se näyttää tehoavan päänahan kutinaan ! ainut miinus, että tyttö on hurjannäköinen kun öljy jää tukkaan :D ja sitä Ataraxsia on tosiaan annettu 2 ktr/viikko .
margariinina käytämme yleensä Creme Bonjour voi/rypsiöljy, leivän päällä tyttö tykkää metukasta. kaakaota ei juuri juo, koska en osta sitä. aamuisin syö mielellään sitä uutta Fazerin sokeritonta Alku-puuroa jossa kurpitsasiemeniä , myös smoothieista tykkää ( yleensä laitan siihen mustikoita/vadelmia/rahkaa & mantelimaitoa). karkkipäivänä saa yleensä ruissipsejä tai manteleita, mikään irtokarkkien ystävä ei ole ikinä ollut. en siis ole mikään ruokanatsi, vaikka siltä saattaa kuulostaa :D
niin ja kalasta tykkää kovasti!!! kirjolohi, muikut, itsetehdyt kalapuikot..
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:43"]
Minulla takana allergioita ja nykyisin heinänuhaa. Manteleita en syö vieläkään, ovat niin vahvoja. Sisarella sama manteliongelma, ei muita allergiota. Ehkä cashewpähkinöillä voisi korvata.
[/quote]
olen pähkinöille allerginen, manteleita siedän. siksi en ole tytölle uskaltanut pähkinää antaa
aloittaja
ok.. lueskelin nyt vastauksianne ja kokeilen jättää mantelit pois joksikin aikaa. ja viljat. mutta mitäs tyttö syö sitten aamuisin, jos leipä & puuro pannassa? :/
aloittaja
Kokeile D-vitamiinia, maksaa ehkä 10 euroa vuositasolla jos tilaat ulkomailta. Jos kesä kerta auttaa ihoon, niin aika todennäköistähän se silloin on, että juuri D:stä on pulaa. Toki se voi olla se valokin/UV itsessään, eli UV-lamppua voisi kokeilla kanssa.
Osta cittarista saunaosastolta himalajan suolasaippua ja pesut vain sillä. Hierotaan käsissä ja pyyhitään iholle. Aluksi voi olla vain vähä aikaa suola iholla ennen pois pesua ,koska kirvelee, mutta säännöllisesti käytettynä auttaa alle kk ja suolat iholla voi vähä aikaa seisoskella ennen suihkuun menoa. Ruoka-aineallergiat ehdottomasti selville. Pitä kutina päiväkirjaa. Atarax on ihan sairaslääke aikuisellekin, saati lapselle. Enemmän se lapsi siitä ahdistuu kun kutinasta. Jatkuvasta rasvojen läärämisestä eroon. paksut rasvat jäävät ihon pinnalle märäksi kerrokseksi ja se kutittaa!! Ohuita ja nopeasti imeytyviä voiteita! Ei öljyjä yms paksua kun iho rikki ja kutiava. Rauhallisia satuhetkiä ennen nukkumaan menoa. Rauhallinen mieli, kutiamaton kropoa! T. 28v atopiaa ja eka talvi ilman perusvoidetta, 4x levitettyä kortisonia