Miten saan 8kk vauvan nukkumaan, apua!
Olisin kiitollinen kaikista ajatuksista, neuvoista ja vinkeistä. Olen niin uupunut etten saa luettua neuvolan unikoulua ohjeita loppuun vaan ajatus katkeaa. Heräilee 15-45min välein itkemään unisena. Haluaa rintamaitoa ja tutti ei kelpaa. Näin myös päivällä. Hyvänä yönä pisin unijakso on 2h. Nukutamme omaan sänäkyy, tarkat rutiinit ja päiväunet minimissä. En jaksaisi enää. Viime yönä tuli niin pahoin jo rytmihäiriöitä ja itkin väsymyksestä. Mies hoitaa mitä pystyy.apua?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:12"] [/quote] Vastasin kysymyksiin ja ihmettelyihin. Mistään 11 kuukauden iästä en ole puhunut. Jos et osaa vauvaa imettää, on se vahinko.
[/quote]
Nyt puhut ihan sekavia. Puhuin yöimetyksen lopettamisesta, miten se liittyy imetyksen osaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:12"] [/quote] Vastasin kysymyksiin ja ihmettelyihin. Mistään 11 kuukauden iästä en ole puhunut. Jos et osaa vauvaa imettää, on se vahinko.
[/quote]
Nyt puhut ihan sekavia. Puhuin yöimetyksen lopettamisesta, miten se liittyy imetyksen osaamiseen.
[/quote]
Niin minä tarkoitan yöimetystä myös.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:35"]Alkaisin ulkoilla enemmän ja antaisin enemmän ruokaa. Muistan kun oma tyttö nukkui vain 30 min ja heräsi nälkäänsä. Aloin ruokkia enemmän ja imetin ennen unia 45min. Alkoi nukkumaan paremmin. Nyt on jo 1,2v.
Illalla ulos tunniksi, sitten syödään ruoka 3dl ja tunnin päästä siitä puuro 3dl ja rintaa n 45min. Kyllä nukkuu.
Jos haluaa imettää, ei kannata antaa korvikkeita. Se vain aiheuttaa lisäongelmia.
[/quote]
Ja sä elät elämääsi desimitan kanssa j as kellotat imetyksiä. Ja mitäköhän lisäongelmia korvikkeesta tulee? Hienoa, että sulla toimii. Kaikilla ei toimi eikä kommenttisi auttanut ap:tä ollenkaa.
[/quote]
Ja milläs saa vauvan syömään tunnissa 6dl ruokaa? Voi hyvä sylvi. Mun lapsi syö ehkä desin sitä puuroa jos hyvin menee. Ja pihalle tunniksi? Ai maassa makaamaan? Vai rattaisiin jolloin nukahtaa? Nyt joku järki näihin neuvoihin. Haluaisin nähdä sen vauvan, jonka maha vetää 6dl ruokaa ja maidot päälle.
t. Se 11kk tytön äiti
Kuulostaapa tosi rankalta, mahdat olla väsynyt. Miten olisi jos soittaisit neuvolaan, uskoisin että saat parhaiten apua jos joku vähän perehtyy tilanteeseenne. Tuskailin itse kiinteiden aloituksen kohdalla ja neuvolan puhelinpalvelusta oli kyllä tosi paljon apua, suosittelen. Minunkin lapseni heräili ensimmäisen vuoden ajan ajoittain tosi tiheään. Koskaan ei ollut oikein selkeää syytä - oliko sitten hampaiden tulo, vatsavaivat tms. Hän nukkui vieressäni ja se vähän helpotti, että siten pystyin imettäessä itsekin nukahtamaan uudelleen. Mutta perhepeti ei tietenkään sovi kaikille. Minulla ei ollut nyt tämän parempia neuvoja, halusin vain toivottaa tsemppiä!
Kiitos, tsemppiä tarvitaan. Olen kyllä aivan lopussa ja aivot ei enää toimi kuten pitäisi. Olo on kokoajan sekava ja joudun keskittymään kovasti etten vaan riko jotain tai vauvalle tule mitään.
Olisko vatsavaivoja? Onko selkeä rytmi myös syömisessä ja tarpeeksi pitkät välit syöttöjen välillä? Tai allergiaa? Meidän esikoinen valvotti yksivuotiaaksi asti ennen kuin neuvolassa ottivat mun ruikutuksen tosissaan. Lapsi oli allerginen vaikka mille, joten ei ihme, jos ei saanut nukuttua kunnolla. Kannattaa olla sinnikäs neuvolassa, monesti koittavat vähätellä näitä juttuja sillä, että ainahan vauvat valvottaa. Tosiasiassa ei kyllä pitäis noin paljon valvottaa, jos kaikki on hyvin.
Tietääkö joku miten allergiat todetaan vauvalla?
Lasta saattaa stressata sinun vointisi, mikä voi aiheuttaa turvattomuuutta. Jos näin. niin jonkun pitäisi hoitaa lasta muutama yö jotta itse saisit nukuttua univelkasi.
Soita neuvolaan ja pyydä allergiatestejä. Saat ajan labraan, jossa otetaan verikokeet tavallisimmista ruoka-aineista, jotka aiheuttavat allergiaa. Tämän jälkeen neuvolasta aika lääkärille (mielellään allergioihin perehtynyt lääkäri), ja labrakokeiden mukaan jatkot. Jos niissä ei näy mitään, voidaan kokeilla esim maidotonta ja/tai viljatonta dieettiä sekä vauvalle että äidille mikäli imetät. Jos oireet helpottuvat, jatkossa vielä sairaalassa altistukset kyseiselle ruoka-aineelle. Alle vuoden ikäisellä verikokeissa ei välttämättä allergia näy, vaikka siitä olisikin kysymys.
Meillä samanikäinen. Ilmeisesti maitoallergiaa kun vaihdoin puuron muuttui lapsi päivässä omaksi itsekseen(puurossa oli maitojauhetta). Aina ollut tissillä nukkuja ja tutti ei käy. Unet puolta tuntia mutta nyt saattaa aamupäivällä nukkua kaksi tuntia ulkona. Tarkasta ruuat!
Oletko varma, että sun maito riittää? Meillä heräiltiin 3-5,5 kk kahden tunnin välein syömään, kunnes aloin antaa päivällä korviketta. Heräämiset loppui kuin seinään. Näin jälkikäteen olen tajunnut, että valvominen vähensi mun maitomäärän niin pieneksi per imetyskerta, että vauva tankkasi yöllä jatkuvasti jotta sai päivittäisen maitoannoksen täyteen.
Jos lapsi syö lautasellisen puuroa illalla, niin ei itke nälkää. Yö syöttöjen lopetus ja kaiken palvelun lopetus yöllä. Hyvän yön toivotukset vain vaikka kymmeniä kertoja yössä. Ei yhtään lipuisuilua syötöissä . Parissa viikossa nukkuu yöt.
Syö hyvin puuroa illalla. Syö myös rintamaitoa useinnpäivällä. Kokeilen kysyä allergiatestit vaikka uskon ettei minua uskota.
Meillä toimi pienokaisen kanssa johdonmukaiset iltarutiinit, sekä lämmin kylpy ennen ruokintaa ja nukkumaanenoa. Kylvetys tehtiin kiireettömästi ja "seurustellen". Vesi elementtinä rauhoittaa lasta. Sen jäkeen rauhallinen kuivattelu, pukeminen, hellyyttä, sylitystä, iltatankkaus. Pieni nukahti yleensä siinä vaiheessa syliin. Suosittelen kokeilemaan.
Alkaisin ulkoilla enemmän ja antaisin enemmän ruokaa. Muistan kun oma tyttö nukkui vain 30 min ja heräsi nälkäänsä. Aloin ruokkia enemmän ja imetin ennen unia 45min. Alkoi nukkumaan paremmin. Nyt on jo 1,2v.
Illalla ulos tunniksi, sitten syödään ruoka 3dl ja tunnin päästä siitä puuro 3dl ja rintaa n 45min. Kyllä nukkuu.
Jos haluaa imettää, ei kannata antaa korvikkeita. Se vain aiheuttaa lisäongelmia.
Kiitos. Aion kokeilla kaikkia keinoja.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:30"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:09"] No ei se suuri vaiva ollut. [/quote] Jaa ikuisesti öisin imettäminen? Mutta mitens voit puhua imperfektissä jos kuitenkin ikuisesti imetät? [/quote] En kertaakaan väittänyt että ikuisesti. [/quote] No mikä sinun pointtisi oli? 11-kuisena ei saa lopettaa yöimetyksiä? [/quote] En ole maininnut mitään 11 kuukauden iästä. [/quote] Eli ei sinulla taida olla nyt mitään vastausta tähän, että mitä oikein kommentillasi tarkoitit. Näin arvelinkin, kiitos. [/quote] Eli et itse tajunnut.
[/quote]
Ei, en todellakaan tajunnut. Se, ettet selvennä, herättää vahvan epäilyksen, että mitään pointtia ei ollutkaan.
[/quote]
Vastasin kysymyksiin ja ihmettelyihin.
Mistään 11 kuukauden iästä en ole puhunut.
Jos et osaa vauvaa imettää, on se vahinko.