Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Kaikkien palkat tulossa julkisiksi – työnantajat vastustavat jyrkästi ja varoittavat tasapäistämisestä

Vierailija
15.11.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f6e8c2-e217-4475-a66d-137c7fb8d…

Minua ei haittaisi vaikka joku palkkani näkisi. Mitenkäs teillä? Haittaisiko sinua, jos palkkasi olisi avointa tietoa?

Saa myös kirjoitella omia fiiliksiä kirjoituksesta yms, mutta pliis asiallisesti. Nykyään keskustelut poistuu täältä niin herkästi. :) Mielenkiintoinen aihe.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Eli mielestäsi kaksi sairaanhoitajaa ei ole lähtökohtaisesti samalla viivalla tai kaksi opettajaa? Miten sä ne erottelisit muutoin kuin pärstän perusteella?

Miten olisi sellainen villi ajatus kuin suoriutuminen työstä?  

Mitenköhän se vaikka mitataan opettajalla?

Vierailija
62/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvalle suunniteltu kannustusrahaa 800 kk. Mä otan sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä verrataan palkkatietojen ja terveystietoihin?! :D Miksi? Terveystiedot ja palkkatiedot on iha eri maata mielestäni.

Terveystiedot on huomattavasti hlökohtaisemmat. Sieltä voi löytyä perheväkivaltaa ja muita arkoja tietoja + ketä se hyödyttäisi paitsi uteliaita kyyliä? Jos kyseessä olisi ihmisten rahankäytön julkaisu sitä voisi jo verrata terveystietoihin.

Jos yksityisyydensuojaa lähdetään nakertamaan asia kerrallaan, niin ennen pitkää myös terveystiedot ovat julkistamisuhan alla. Jos joku haluaa kertoa palkkansa julkisesti, niin siitä vaan, mutta antakaa meidän muiden itse valita.

Vierailija
64/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo, verokyyläyspäivä ei enää riitä, pitää päästä rikkomaan vielä vähän enemmän yksityisyydensuojaa. Varmaan seuraavaksi sitten saa pyydettyä kenen tahansa terveystiedotkin.

Jokaisen ihmisen verotiedot ovat julkisia.

Vierailija
65/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tuossa on se, että tiedon saa pomolta kysymällä. Näin ollen pitää olla valmis ottamaan vastaan perustelut ja pomon kertomaan perustelut. Toivoisin, että tieto kyselystä menee asianomaiselle. Sen pitää olla avointa joka suuntaan.

Vierailija
66/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi yhtää vaikka muut näkisi. Pidän ihan ok palkkana siihen nähden että teen usein töitä vain 6h päivässä, saa aina olla etänä ja lomatkin voi pitää kun haluaa.

3780 + 20e puhelinetu.

Vierailija
67/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Eli mielestäsi kaksi sairaanhoitajaa ei ole lähtökohtaisesti samalla viivalla tai kaksi opettajaa? Miten sä ne erottelisit muutoin kuin pärstän perusteella?

Miten olisi sellainen villi ajatus kuin suoriutuminen työstä?  

Mitenköhän se vaikka mitataan opettajalla?

Ihan vaikka seuraamalla, kuka saa tehtävät suoritettua ajallaan, on aktiivinen kehittämään itseään ja työyhteisöä, on innokas osallistumaan koulutuksiin ja hyödyntämään niitä työssään, pyytämällä palautetta oppilailta,... onhan keinoja vaikka millä mitalla. Eiköhän meillä jokaisella ole kokemusta opettajista, jotka ovat jääneet mieleen hyvinä ja toiset taas huonoina, kyllä ne tasoerot varmasti näkyvät myös siellä työyhteisötasolla esim. kokouksissa.

Vierailija
68/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei. Riittää jo että verotiedot on julkisia, kytätköön uteliaat sitten niistä.

Ei todellakaan enää mitään palkkoja julkiseksi, joku raja jo tähän!

Vierailija
69/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko toisetkin väsynyt, että se elämä on vain jäätävä ”menestys” ja kilpailu? Eikö pitäisi riittää, että olen elossa?

Vierailija
70/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosin kukaanhan ei tienaa alle 3000 euroa. Joten varmaan ongelma on vain siellä kabineteissa.

Vierailija
71/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla tätä. Meillä on taulukkopalkat, mutta henkilökohtaiset lisät ja kertapalkkiot on salaisia eikä perusteluja kerrota kuin niille jotka niitä saavat. Palkan ja palkitsemisen perusteiden pitää olla läpinäkyviä, jotta kaikki tietää millä perusteella niitä jaetaan ja voi itse pyrkiä samaan suoritukseen.

Tämä vähentäisi myös arvailua ja kyräilyä.

Hassua miten työnantajapuoli vastustaa tätä, luulisi että selkeät ja avoimet perustelut auttaa työnantajaakin neuvotteluissa työntekijän kanssa. Mutta varmasti räikeitä epäkohtia paljastuu paljon kun tämä menee läpi, siitä tämä vastustus johtuu.

Pitkällä tähtäimellä uskon että avoimuus palkoissa on ainoastaan hyvä juttu.

Vierailija
72/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän se käytännössä onnistuisi. En tunne muita firman työntekijöitä enkä tiedä heidän nimiään, eikä työnantaja kertoisi vaikka kysyisin.

Vierailija
73/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen parempi neuvottelemaan palkankorotuksia niin pelkästään siitä syystä ansaitsen paremman palkan vaikka työ olisi sama. Ei ole minun velvollisuuteni neuvotella muiden palkkoja.

Vierailija
74/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä verrataan palkkatietojen ja terveystietoihin?! :D Miksi? Terveystiedot ja palkkatiedot on iha eri maata mielestäni.

Terveystiedot on huomattavasti hlökohtaisemmat. Sieltä voi löytyä perheväkivaltaa ja muita arkoja tietoja + ketä se hyödyttäisi paitsi uteliaita kyyliä? Jos kyseessä olisi ihmisten rahankäytön julkaisu sitä voisi jo verrata terveystietoihin.

Jos yksityisyydensuojaa lähdetään nakertamaan asia kerrallaan, niin ennen pitkää myös terveystiedot ovat julkistamisuhan alla. Jos joku haluaa kertoa palkkansa julkisesti, niin siitä vaan, mutta antakaa meidän muiden itse valita.

Tämä on ehdottomasti yksityisasia, ei pitäisi saada kysellä tietyn ihmisen tietoja mutta tosiaan jos se sallitaan... utelun ja utelijan on myös oltava julkista, sen kenen tietoja urkitaan on saman tien saatava tietää kuka urkkii ja millä perustein. Koska perusteethan piti olla.

Vierailija
75/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiedätte työkaverin oikean nimen, syntymävuoden ja asumiskunnan ja jos tiedätte ettei tee muuta työtä kuin sitä yhtä, niin verotoimistosta saa tuoreet tiedot viime vuoden verotuksesta. Pyydät myös oman luvun, niin voit verrata. Itse juuri tein sen. Huomasin etten ole palkkakuopassa.

Vierailija
76/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän työpaikalla tulee palkat julkisiksi niin tottakai minä alan vaatimaan samaa palkkaa jos joku tienaa minua paremmin siellä.

Meidän firmassa on on vain miehiä työntekijöinä ja teemme aikalailla samoja töitä kaikki.

Jos palkat tulee julkisiksi niin Suomessa todella moni työntekijä alkaa vaatimaan palkankorotusta koska todella monessa firmassa työntekijä on itse neuvotellu oman palkkansa.