IL: Kaikkien palkat tulossa julkisiksi – työnantajat vastustavat jyrkästi ja varoittavat tasapäistämisestä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f6e8c2-e217-4475-a66d-137c7fb8d…
Minua ei haittaisi vaikka joku palkkani näkisi. Mitenkäs teillä? Haittaisiko sinua, jos palkkasi olisi avointa tietoa?
Saa myös kirjoitella omia fiiliksiä kirjoituksesta yms, mutta pliis asiallisesti. Nykyään keskustelut poistuu täältä niin herkästi. :) Mielenkiintoinen aihe.
Kommentit (76)
Vastustan ehdotusta. Tiedän saavani vähän parempaa tuntipalkkaa kuin useimmat muut samaa työtä tekevät samassa firmassa, mutta osalle muista maksetaan varmasti vielä enemmän. Siitä aiheutuu varmasti paljon kateutta, katkeruutta ja pahaa mieltä, jos palkoista tulee julkista tietoa. Ehkä osittain aiheestakin, mutta myös täysin aiheettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Jassoo, verokyyläyspäivä ei enää riitä, pitää päästä rikkomaan vielä vähän enemmän yksityisyydensuojaa. Varmaan seuraavaksi sitten saa pyydettyä kenen tahansa terveystiedotkin.
Millä perusteella vain suurituloisimpien yksityisyyden suojaa saa rikkoa? Kaikkien tulot peliin, tai ei kenenkään!
Tämän hetken suuntaus on tehdä kaikesta julkista, palkat ja terveystiedot, ihan kaikki!
Yksilöllisyys poistetaan että laumasta tulee tasavertainen 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassoo, verokyyläyspäivä ei enää riitä, pitää päästä rikkomaan vielä vähän enemmän yksityisyydensuojaa. Varmaan seuraavaksi sitten saa pyydettyä kenen tahansa terveystiedotkin.
Millä perusteella vain suurituloisimpien yksityisyyden suojaa saa rikkoa? Kaikkien tulot peliin, tai ei kenenkään!
Laitetaan vaan. En vastusta. T. Pienituloinen
Kiinnostaa erityisesti pomon suosikin ja inhokin palkkojen erotus ja etenkin selitys siihen…
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ehdotusta. Tiedän saavani vähän parempaa tuntipalkkaa kuin useimmat muut samaa työtä tekevät samassa firmassa, mutta osalle muista maksetaan varmasti vielä enemmän. Siitä aiheutuu varmasti paljon kateutta, katkeruutta ja pahaa mieltä, jos palkoista tulee julkista tietoa. Ehkä osittain aiheestakin, mutta myös täysin aiheettomasti.
Palkkaportaan yläpäässä vastustetaan tätä ja pohjalla kannatetaan. Itse tiedän olevani palkkaportaan pohjalla niin onhan se mielenkiintoista kuulla perusteluita miksi samasta työstä ja tuloksesta maksetaan eri palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan vaan. En vastusta. T. Pienituloinen
Samaa mieltä.
T. Toinen pienituloinen
Haittais. Aiheuttais vaan kateutta ja katkeruutta, ku laiskemmat työntekijät sais tietää tienaavansa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitäkään pitäisi julkaista. Mutta tiesithän, että ihan meidän kaikkien verotiedot saa, kunhan vaan käy pyytämässä? Nyt halutaan sitten mennä vielä pykälää törkeämmäksi.
Eikö tämä ole nyt ihan rinnastettavissa esimerkiksi rokotustietoihin? Eikö tällainen ihan yhtä lailla riko yksityisyydensuojaa? Palkkaerojen tasaamista kyllä kannatan, mutta voisiko tähän kehittää jonkun muun systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?
Siksi että joku saattaa olla vaikka tuplaten tehokkaampi siinä samassa työssä ja tuoda firmalle kaksi kertaa niin paljon rahaa.
Silloin työnantaja pystyy varmasti perustelemaan asian faktoilla ja asia on ok ja läpinäkyvää.
Ei välttämättä jos se vähemmän tienaava tyyppi on sosialidemokraattisesta kodista ja ei ymmärrä miksei kaikki saa yhtä paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.
Niin, me kaikki tiedämme kuinka kaupoissa pakotetaan myyjiä houkuttelemaan asiakkaita ostamaan kaikenlaista krääsää "lisämyyntinä". Se ei kuitenkaan ole yksittäisen myyjän vika, jos minä osun kassalle, enkä millään suostuttelulla osta vessaharjaa, vaikka se juuri tänään on tarjouksessa.
Täällä verrataan palkkatietojen ja terveystietoihin?! :D Miksi? Terveystiedot ja palkkatiedot on iha eri maata mielestäni.
Terveystiedot on huomattavasti hlökohtaisemmat. Sieltä voi löytyä perheväkivaltaa ja muita arkoja tietoja + ketä se hyödyttäisi paitsi uteliaita kyyliä? Jos kyseessä olisi ihmisten rahankäytön julkaisu sitä voisi jo verrata terveystietoihin.
Minua ei haittaisi. Ei minulla ole salattavaa. Haloohan tästä nousisi työpaikoilla siitä ei ole epäilystäkään, mutta onko sillä mitään merkitystä, kun ollaan tasa-arvon asialla?
Vierailija kirjoitti:
Jotain kertoo jo se, että nimenomaan työnantaja vastustaa. Hajoita ja hallitse -taktiikka käy vaikeammaksi, kun palkkoihin tulee läpinäkyvyyttä.
Juuri näin!
Yritykset vastustavat koska silloin he eivät voi kääntää työntekijöitä toisiaan vastaan eikä voi suosia toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.
Niin, me kaikki tiedämme kuinka kaupoissa pakotetaan myyjiä houkuttelemaan asiakkaita ostamaan kaikenlaista krääsää "lisämyyntinä". Se ei kuitenkaan ole yksittäisen myyjän vika, jos minä osun kassalle, enkä millään suostuttelulla osta vessaharjaa, vaikka se juuri tänään on tarjouksessa.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole nyt ihan rinnastettavissa esimerkiksi rokotustietoihin? Eikö tällainen ihan yhtä lailla riko yksityisyydensuojaa? Palkkaerojen tasaamista kyllä kannatan, mutta voisiko tähän kehittää jonkun muun systeemin.
Palkat ja muutkin tulot ovat olleet julkisia kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itseä eikä ystäviä haittaa, ainoa kenen ole kuullut kritisoivan tätä on semmoiset jotka on suhteilla saanut palkakorotukset ja työpaikat. Ei kai kukaan halua paljastaa kuinka pomon serkkuna tai muuna sukulaisena saa paljon parempaa palkkaa kuin muut
Tuo on varmasti yksi syy miksi vastustetaan julkistamista.
Tuo on se syy minkä takia työnantajat tätä kritisoi kun eivät keksi perusteluja minkä takia oma sukulainen saa samasta työstä niin paljon parempaa palkkaa kuin perus työntekijä
Onhan siinä perustelu, tottakai sukulainen on läheisempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?
Perinteisissä duunariammateissa varmasti useimmiten onkin noin, mutta asiantuntijapuolella palkat on neuvoteltu itse.
No, keillä on ja keillä ei. Minun nimikkeeni on asiantuntija, ja palkka on taulukon mukainen.