Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Kaikkien palkat tulossa julkisiksi – työnantajat vastustavat jyrkästi ja varoittavat tasapäistämisestä

Vierailija
15.11.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f6e8c2-e217-4475-a66d-137c7fb8d…

Minua ei haittaisi vaikka joku palkkani näkisi. Mitenkäs teillä? Haittaisiko sinua, jos palkkasi olisi avointa tietoa?

Saa myös kirjoitella omia fiiliksiä kirjoituksesta yms, mutta pliis asiallisesti. Nykyään keskustelut poistuu täältä niin herkästi. :) Mielenkiintoinen aihe.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.

Onko se perustelu samaa tasoa kuin mitä olen tähän mennessä kuullut jonkun vaan täytyy olla huonoin ja ikävä kyllä se valinta osui sinuun kun on katsos nämä käyrät josta näkee että joidenkin on oltava pohjalla että joillekkin voi maksaa enemmän

Ei kai kenenkään tarvitse olla yksin huonoin. Voihan siellä olla monta ihmistä jotka ovat samalla tasolla.

Vierailija
22/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteerit esiin, se on kaikkien etu, eikä mitään tasapäistämistä. Mitä valittamista minulla siitä olisi, jos työkaveri vaikkapa tekee ylitöitä ja on käynyt jonkin koulutuksen, jota minä en ole käynyt, ja tienaa siksi x määrän enemmän.

Ja tietenkin työnantajalla on oikeus silloinkin sanoa, että meillä ei ole tarvetta uudelle henkilölle palkkaluokassa x.

Älkää viitsikö kuvitella, että nykyisellään "hyville maksetaan enemmän"... Ei todellakaan päde kaikkialla. Ja päälle saat vielä kuulla olevasi lapatossu, kun et "osaa pyytää", ja jos pyydät, "teet sen väärin". Hyvin kätevää pitää ihminen palkkakuopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle HR:nä tuo käy ihan todella hyvin, kunhan sitten se työntekijä on valmis ottamaan vastaan sen palautteen MIKSI se oma palkka on huonompi kuin kolleegan. Ollaan kaupan alalla, jossa tuloksia on erittäin helppo seurata vaikka ihan päivätasolla eli tehon mittaamisen puutteesta toi ei jää kiinni.

Onko se perustelu samaa tasoa kuin mitä olen tähän mennessä kuullut jonkun vaan täytyy olla huonoin ja ikävä kyllä se valinta osui sinuun kun on katsos nämä käyrät josta näkee että joidenkin on oltava pohjalla että joillekkin voi maksaa enemmän

No jos huonoin on 0 myytyä kappaletta ja paras 100 niin ei tuo minusta valtavan suuri ihme ole, miksi ensi mainittu saa huonompaa palkkaa? Ihan samat edellytykset sen myynnin eteen on kuitenkin kummallakin. 

Vierailija
24/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sukupuoleen perusteella epäilty syrjintä olisi tässä periaatteena. Ei saisi muulla perusteella tietää kollegan palkkaa.

Työnantajien perusteluja en täysin ymmärrä. Eihän tässä tietenkään kielletä maksamasta hyvin suoriutuvalle työntekijälle parempaa palkkaa eikä tässä myöskään vaadita että joku ahtaaja tai paperiduunari saisi samaa palkkaa kuin  esim. lähihoitaja.

Vierailija
25/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan. Palkassa alaspoljetut työntekijät kiittäisivät. Niitäkin löytyy Suomessakin varmasti mukava joukkio.

Nimenomaan ja tähän ei vaikuta työteho, vaan naamakerroin.

Vierailija
26/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Eli mielestäsi kaksi sairaanhoitajaa ei ole lähtökohtaisesti samalla viivalla tai kaksi opettajaa? Miten sä ne erottelisit muutoin kuin pärstän perusteella?

Vierailija
27/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miteen se oli sen kommunismin kanssa: toimii teoriassa mutta ei käytännössä.

Vierailija
28/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kenenkään tarvitse olla yksin huonoin. Voihan siellä olla monta ihmistä jotka ovat samalla tasolla.

En minä niitä käyriä ja käppyröitä ole luonut johon työnantajat aina vetoavat että jonkun täytyy olla huonoin

Vierailija
29/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos huonoin on 0 myytyä kappaletta ja paras 100 niin ei tuo minusta valtavan suuri ihme ole, miksi ensi mainittu saa huonompaa palkkaa? Ihan samat edellytykset sen myynnin eteen on kuitenkin kummallakin. 

Yritin tarkoittaa tilannetta missä olen tähän törmännyt että molemmat myy 100 ja toinen saa kaavion mukaan pohja palkkaa ja toinen on siellä kaavion toisessa päässä saamassa huippu palkkaa

Vierailija
30/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama työ ei tarkoita samaa palkkaa eikä kuulukaan tarkoittaa. Todella huono idea, joka tulee vain aiheuttamaan kateutta ja katkeruutta. En kannata.

Eli mielestäsi kaksi sairaanhoitajaa ei ole lähtökohtaisesti samalla viivalla tai kaksi opettajaa? Miten sä ne erottelisit muutoin kuin pärstän perusteella?

Miten olisi sellainen villi ajatus kuin suoriutuminen työstä?  

Vierailija
31/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?

Osaamisessa on merkittäviä eroja. Siksi palkassakin kuuluu olla eroja.

Vierailija
32/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tasapäistämistä? Kannatan samaa palkkaa samaa työtä tekeville. Miksi niissä olisi eroja?

Toinen tekee työn paremmin ja on tuottavampi. Siksi Cristiano Ronaldo saa samasta työstä enemmän palkkaa kuin divarifutari.

Vierailija
33/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaisi. Eihän tuossa ole sen kummempaa ole, jos palkoille löytyy perustelut. Ihan varmasti seasta löytyy niitäkin jotka marmattaisi joka tapuksessa oli perustelut mitkä hyvänsä, mutta niitähän löytyy aina.

Vierailija
34/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkojen läpinäkyvyys on tasapäistämistä, niin miten työnantajat ovat ajatelleet suoriutua paikallisesta sopimisesta?

Vierailija
35/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle esimiehelleni suosittelisin palkanalennusta, kun niin monesti laittaa työvuoroon, vaikka lomat on lyöty lukkoon.

Hupsista heijakkaa, siirretään vaan lomaa.

Minäkin voisin tehdä työvuorolistat meille, muttakun siitä ei makseta ja edellinen kollega ne osasi tehdä, mutta teki ne aina vapaa-ajalla kotona. Erilaisia vastuita ollaan antamassa, mutta palkassa se ei näy, niin kieltäydyn aina kohteliaasti.

Vierailija
36/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös helpoin olisi, jos laitetaan kaikkien verotiedot julkisiksi, eikä pelkästään suurituloisimpien.

Samalla voisi julkistaa kaikkien tuet! Näkisi keitä niillä verorahoilla elätetään.

Vierailija
37/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi sellainen villi ajatus kuin suoriutuminen työstä?  

Miten ja millä se mitataan? Potilasta per tunti? Satku pois palkasta jokaisesta potilaasta, joka kuolee omassa vuorossa?

Vierailija
38/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jotkut ihmiset ovat pätevämpiä ja tekevät työnsä paremmin kuin toiset. Urheilu on tästä äärimmäinen esimerkki, mutta pätee myös tavalliseen työelämään.

Vierailija
39/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Veikkaan, että nuoret työntekijät hyötyisi tästä paljon. Monessa firmassa teetetään pienipalkkaisille nuorille järjetön määrä vastuuta ja hommaa, koska hän on halvempi työntekijä. Lisäksi nuorempi ei välttämättä ymmärrä tai uskalla vaatia parempaa. Jos nuorilla olisi tieto, että mitä muut tienaavat missäkin rooleissa, ehkä hekin osaisivat paremmin hahmottaa ajan kanssa mitä heidän kuuluisi tienata ja sitten lopuksi pyytää palkkaa. En tiedä, kuhan ajattelen ääneen. :D

Itsekkin monesti miettinyt palkkaneuvotteluissa, että mitä kehtaa pyytää, kun ei ollenkaan tiedä muiden palkkoja. Enkä tod ala kyselemäänkään.

Vierailija
40/76 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi ehkä vähän noloa minulle, koska mieskollegoilla on parempi palkka, mutta ihan sama.