Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kuvat eivät kuulu nettiin

Vierailija
03.02.2015 |

Onko täällä muita jotka ovat sitä mieltä että lasten kuvat eivät kuulu facebookkiin tai muualle nettiin? Lasten yksityisyyttä pitää mun mielestä suojella ja kerran ku laitat kuvan nettiin sitä ei ikinä pois sieltä saa. Ties kenen käsiin kuvat voivat joutua vaikka on kuinka suojattu Facebook profiili.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viattomien lasten kuvia internettiin.

Vierailija
62/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ehkä ärsyttää ja hämmästyttää joku tuttu, joka julkaisee toisen lapsesta kuvan. Oli se sitten kaukaista sukua tai setä tai täti, mun mielestä vain lapsen vanhemmilla on oikeus julkaista vauvasta tai taaperostaan kuvia nettiin kaikkien nähtäville. Instagramissa ja facebookissa monta kertaa nähnyt kun ystävätär Maija-Liisa tai aikuinen serkuntyttö Erkki-Petteri lataa kuvan toisensa jälkeem - lähes tuntemattomasta lapsesta. Mua ainakin vituttais jos kuka vaan ois tunkenu mun vauvakuvia nettiin tolla tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:23"]Onko täällä muita jotka ovat sitä mieltä että lasten kuvat eivät kuulu facebookkiin tai muualle nettiin? Lasten yksityisyyttä pitää mun mielestä suojella ja kerran ku laitat kuvan nettiin sitä ei ikinä pois sieltä saa. Ties kenen käsiin kuvat voivat joutua vaikka on kuinka suojattu Facebook profiili.
[/quote]

Samaa mieltä. En ikinä laittaisi lasten kuvia nettiin.

Vierailija
64/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmissa blogeissa lapsikuvia käytetään vieläpä ansaitsemistarkoituksessa. Tällainen kaupallinen käyttö on mielestäni vieläkin pahempi kuin facebook. Vaikka toisaalta faceen ladatut kuvathan sitten kuuluvat facebookille, eivät lapsen vanhemmille jotka ne sinne laittoivat. Antakaa lapsille oikeus yksityisyyteen, myös netissä.

Vierailija
65/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:47"]

En pidä sitä pahana. Kaikki esillä olevat kuvat ovat aina siveellisiä, koskaan ei kylpykuvia tai vastaavia. Lapseni myös tulee muuttumaan ulkonäöllisesti niin paljon, ettei hänen satunnainen kuvansa tule koskaan olemaan yhdistettävissä häneen vanhempana.

[/quote]

Lapsesi on antanut luvan jakaa hänen kuviaan?
[/quote]

Äitini ei kysynyt minulta lupaa, kun antoi aikoinaan sukulaisille paperikuvia minusta. Minulta ei kysytty lupaa, kun kuvani oli paikallislehdessä lapsena. Niin se vaan menee, että vanhemmat päättävät lapsensa puolesta monia asioita. Sinä päätät, että et jaa lapsesi kuvia. Entä jos lastasi tulevaisuuden some-aikana harmittaa se, ettei hänestä ole mitään nettijälkeä ajalta ennen kuin hän on 18?

Vierailija
66/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Netti" on ehkä sanana hiukan liian laaja. Minusta esimerkiksi on ihan ok, että jotkut facebook-kaverini laittavat silloin tällöin lapsistaan kuvia seinälleen. Omien lasteni kuvia laitan faceen hyvin harvoin ja kysyn lapselta luvan (meillä lapset 12-17 vuotaiaita).

Sen sijaan julkisen blogin pitäminen ja sinne lapsien kuvien laittaminen on vaan minusta väärin. Joku puhuikin tuosta lapsen netti-identiteetin luomisesta ja siihen minäkin kielteisen kantani blogikuviin perustan. Pahimpia on kuvat vaikkapa sotkuisesta taaperosta ruokapöydästä ja kuvaan on piirretty puhekupla "oho maito meni ohi" tms.

Moniko näistä bloggareista olisi valmis viemään oman lapsensa kuvat vaikkapa paikallisen lähikaupan ilmoitustaululle? Ihan kuka vaan voisi katsoa ja itse asiassa katsojia olisi jopa vähemmän kuin netissä.

Vierailija
67/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:47"]

En pidä sitä pahana. Kaikki esillä olevat kuvat ovat aina siveellisiä, koskaan ei kylpykuvia tai vastaavia. Lapseni myös tulee muuttumaan ulkonäöllisesti niin paljon, ettei hänen satunnainen kuvansa tule koskaan olemaan yhdistettävissä häneen vanhempana.

[/quote]

Lapsesi on antanut luvan jakaa hänen kuviaan?
[/quote]

Äitini ei kysynyt minulta lupaa, kun antoi aikoinaan sukulaisille paperikuvia minusta. Minulta ei kysytty lupaa, kun kuvani oli paikallislehdessä lapsena. Niin se vaan menee, että vanhemmat päättävät lapsensa puolesta monia asioita. Sinä päätät, että et jaa lapsesi kuvia. Entä jos lastasi tulevaisuuden some-aikana harmittaa se, ettei hänestä ole mitään nettijälkeä ajalta ennen kuin hän on 18?
[/quote] Miksi tämmöinen asia mukamas harmittaisi?

Vierailija
68/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

62 jatkaa vielä...

Olen ennenkin linkittänyt tänne tämän kertakaikkiaan mainion blogikirjoituksen lapsiblogeista. Kirjoittaja on Katleena Kortesuo ja kannattaa lukea kaikki kommentit myös, siellä on aika tiukkaa vääntöä, jossa julkisten lapsiblogien puolustajat eivät varsinaisesti loista älyllään ja päättelykyvyllään....

http://eioototta.fi/lapsiblogit-lukkojen-taakse/

Vierailija
69/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:47"] En pidä sitä pahana. Kaikki esillä olevat kuvat ovat aina siveellisiä, koskaan ei kylpykuvia tai vastaavia. Lapseni myös tulee muuttumaan ulkonäöllisesti niin paljon, ettei hänen satunnainen kuvansa tule koskaan olemaan yhdistettävissä häneen vanhempana. [/quote] Lapsesi on antanut luvan jakaa hänen kuviaan? [/quote] Äitini ei kysynyt minulta lupaa, kun antoi aikoinaan sukulaisille paperikuvia minusta. Minulta ei kysytty lupaa, kun kuvani oli paikallislehdessä lapsena. Niin se vaan menee, että vanhemmat päättävät lapsensa puolesta monia asioita. Sinä päätät, että et jaa lapsesi kuvia. Entä jos lastasi tulevaisuuden some-aikana harmittaa se, ettei hänestä ole mitään nettijälkeä ajalta ennen kuin hän on 18? [/quote] Miksi tämmöinen asia mukamas harmittaisi?

[/quote]

On varmaan eri asia antaa paperikuva vaikkapa kymmenelle sukulaiselle kuin kirjoittaa suosittua lapsiblogia, jolla voi olla tuhansia ja taas tuhansia lukijoita...

Vierailija
70/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain kasvaa oman lapsuuteni aikakaudessa, jolloin ei ollut vielä Facebookkia, Instagrammia ynnä muita vastaavia olemassa. Minun lapsuudessani otettiin lapsista kuvia jossain kivassa tapahtumassa ja ne kuvat päätyivät oman perheen valokuva-albumiin. Eivät minnekkään muualle ja siitä olen ylpeä ja onnellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi