Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kuvat eivät kuulu nettiin

Vierailija
03.02.2015 |

Onko täällä muita jotka ovat sitä mieltä että lasten kuvat eivät kuulu facebookkiin tai muualle nettiin? Lasten yksityisyyttä pitää mun mielestä suojella ja kerran ku laitat kuvan nettiin sitä ei ikinä pois sieltä saa. Ties kenen käsiin kuvat voivat joutua vaikka on kuinka suojattu Facebook profiili.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miettikää nyt! Meidän sukupolvella oli puhdas alusta. Sai rakentaa just sellasen netti identiteetin kuin halusi. Jotkut meistä haluavat laittaa aivan kaiken nettiin mutta se taitaa olla harvinaisuus. Suurin osa paljastaa paljon vähemmän. Ei se ole reilua että olet syntymästä asti jo rakentanut lapsellesi sen netti identiteetin missä voi olla huomattavati enemmän kuvia ja tietoa lapsesta kuin hän kokee asialliseksi paljastaa. Ei se ole reilua lastasi kohtaan.

Vierailija
22/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:38"]

Mä en ymmärrä bloggareita, yks pahimmista on h unajaista. Sen lapsesta on biljoona kuvaa netissä. Kuinkahan tyytyväinen lapsi itse on myöhemmin tajutessaan asian?

Kuinka moni teistä haluaisi, että teidän lapsuudenkuvia olisi netti pullollaan?

[/quote]

No ei se mua haittaisi!

Laitan usein Instaan throwback Thursday -tägillä lapsuudenkuviani. En ole ymmärtänyt niistä pahastua vaikka useampi kymmenen ihmistä saattaa yhdestä kuvasta tykätä.
[/quote] eli sinua ei haittaa jos joku pedo runkkaa lapsuus kuvillesi?
[/quote]
En ole tuo lainaamasi tyyppi mutta siinäpä runkkaisi. Mistä tiedän, ettei joku runkkaa paraikaa jollekin aikuiskuvalleni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:38"] Mä en ymmärrä bloggareita, yks pahimmista on h unajaista. Sen lapsesta on biljoona kuvaa netissä. Kuinkahan tyytyväinen lapsi itse on myöhemmin tajutessaan asian? Kuinka moni teistä haluaisi, että teidän lapsuudenkuvia olisi netti pullollaan?   [/quote]   No ei se mua haittaisi! Laitan usein Instaan throwback Thursday -tägillä lapsuudenkuviani. En ole ymmärtänyt niistä pahastua vaikka useampi kymmenen ihmistä saattaa yhdestä kuvasta tykätä. [/quote] eli sinua ei haittaa jos joku pedo runkkaa lapsuus kuvillesi?

[/quote]

*reps*

Ehkä kuitenkin paremi niin oman kodin seinien sisäpuolella, kun päiväkodin portilla.

Vierailija
24/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, voiko lapsen kuvan julkaista vauva-lehdessä? Voiko lapsi esiintyä telvisiossa? Tai paikallislehdessä? Kaikki nämähän usein löytyvät myös netistä. 

Vierailija
25/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:54"]Miten on, voiko lapsen kuvan julkaista vauva-lehdessä? Voiko lapsi esiintyä telvisiossa? Tai paikallislehdessä? Kaikki nämähän usein löytyvät myös netistä. 
[/quote]
Eri asia kuin viikottainen kuva lapsesta ja päivitys viikon tapahtumista. Pahimmillaan päivittäinen. Lapsen päiväkirja julkisena netissä :) hyvä wt äidit ;)

Vierailija
26/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:40"]

Mistäs tiedätte vaikka joku pedo parhaillaan runkkaa teidän lasten kuville?

[/quote]

Näinhän se on. Toisaalta sellainen toiminta ei vahingoita ketään, kun kukaan ei siitä tiedä.

Siitä huolimatta on syytä olla laittamatta lasten kuvia nettiin ilman heidän suostumustaan.

Vierailija
27/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:48"]

Mulla kanssa on kavereita joilla on Facebook pullollaan lastensa kuvia. Pahimpia ovat potta ja kylpy kuvat joissa lapsi on alasti....

[/quote]

No, hui...näille lapsille tapahtuu nyt mitä?!
[/quote] mitä jos laitat vaan itsestäsi alastonkuvia nettiin ja jätät lapsesi rauhaan siltä häpeältä?

Vierailija
28/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:54"]Miten on, voiko lapsen kuvan julkaista vauva-lehdessä? Voiko lapsi esiintyä telvisiossa? Tai paikallislehdessä? Kaikki nämähän usein löytyvät myös netistä.  [/quote] Eri asia kuin viikottainen kuva lapsesta ja päivitys viikon tapahtumista. Pahimmillaan päivittäinen. Lapsen päiväkirja julkisena netissä :) hyvä wt äidit ;)

[/quote]

Voiko enenpää wt äiti olla kuin henkilö joku tuo sen keskusteluun ja hymiöt siihen vielä kaupan päälle. Ihquu<3

Vierailija
29/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua huolestuttaa nämä 12-vuotiaiden selfiiet joita nuoriso kylvää netin täyteen. Näissä on jo se vaara että se pedofiili oikeasti lähestyy ja pääsee vahingoittamaan.. Enemmän miettisin miten voisin olla esimerkkinä lapselle/nuorelle että miten siellä netissä kannattaa käyttäytyä. Ja jos jo varhaislapsuudesta asti kylvät niitä kuvia pienokaisistasi niin kai se ottaa mallia ja teke itse saman. En ole itse ylihysteerinen lasteni kuvien kanssa, mutta en silti niitä mielelläni jakele. Ihan vaan sen takia, koska lapsella on oikeus itse päättää mitä sinne nettiin laitetaan. 

Vierailija
30/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minua pitäisi kiinnostaa jos joku täysin random ihminen runkkaa kotonaan? Sama se, mille. Jotkut runkkaa kahvikupille. Siihen asti kun minä en tiedä, se ei minua vahingoita.

Vierailija
31/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi enkä tule laittamaan kun lapsen saan. Jos jotain tuttuani lapseni kuulumiset kiinnostaa voi hän soittaa, tulla käymään tai voin vaikka lähettää hänelle kuvia. Sen sijaan ei ole oikein että jaan meidän perheen asioita kaikelle kansalle netissä, jossa tiedän että suurinta osaa ei kiinnosta paskaakaan.

Siinä vaiheessa kun lapsi on siinä iässä että alkaa ymmärtää internettiä ja sen käyttöä saa hän alkaa luomaan sitä omaa tapaansa julkaista elämäänsä siellä.

Vierailija
32/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:49"]

eli sinua ei haittaa jos joku pedo runkkaa lapsuus kuvillesi?

[/quote]

Niin kauan kuin asia pysyy vain runkkaajan tiedossa, toiminta ei haittaa ketään.

Vierailija
33/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jotakin ei häiritse ajatus siitä että pedofiili runkkaa lapsenne kuvia. Mua ainakin inhottaa.

Vierailija
34/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut sellainen mieleen että nykymaailmassa tuon ihmeellisen netin avulla on helppo selvittää kuvan laittajan identtiteetti sekä osoitteet sun muut. Että laittakaa vaan niiden ihanien jussi-irmeleiden kuvia nettiin. Mut älkää tulko tänne itkemään kun jotakin sattuu.

Vierailija
35/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:12"]

En ymmärrä miksi jotakin ei häiritse ajatus siitä että pedofiili runkkaa lapsenne kuvia. Mua ainakin inhottaa.

[/quote]

Joku voi tehdä sitä teidän ikkunan tai seinän takana ajatellen sinun lastasi ihan missä vaan vaikka et yhtää kuvaa lapsestasi jaa. Ja ottaa niitä kuvia jne.

Vierailija
36/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:49"]

eli sinua ei haittaa jos joku pedo runkkaa lapsuus kuvillesi?

[/quote]

Niin kauan kuin asia pysyy vain runkkaajan tiedossa, toiminta ei haittaa ketään.
[/quote] minua ainakin ällöttää jo se seikka että se saattaa olla mahdollista edes pienellä prosentilla. Kun ei laita lasten kuvia nettiin ei ole mitään mahdollisuutta.

Vierailija
37/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:14"]

Onko tullut sellainen mieleen että nykymaailmassa tuon ihmeellisen netin avulla on helppo selvittää kuvan laittajan identtiteetti sekä osoitteet sun muut. Että laittakaa vaan niiden ihanien jussi-irmeleiden kuvia nettiin. Mut älkää tulko tänne itkemään kun jotakin sattuu.

[/quote]

Ja entä sitten?! Joku voi lähteä sitä sinun lastasi seuraamaan kotiovelta.

Vierailija
38/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko outo, kun mua ei haittaa, vaikka joku runkkaisi lapseni kuvalle.

Sen sijaan haluan, että lapseni saa kasvattaa itse oman identiteettinsä. En minä voi tietää, miten hän suhtautuu esim. ulkonäköönsä myöhemmin. Tai minkälaisia asioita elämässään kohtaa. Siksi minä en laita hänen kuviaan nettiin. 

Vierailija
39/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:14"] Onko tullut sellainen mieleen että nykymaailmassa tuon ihmeellisen netin avulla on helppo selvittää kuvan laittajan identtiteetti sekä osoitteet sun muut. Että laittakaa vaan niiden ihanien jussi-irmeleiden kuvia nettiin. Mut älkää tulko tänne itkemään kun jotakin sattuu. [/quote] Ja entä sitten?! Joku voi lähteä sitä sinun lastasi seuraamaan kotiovelta. [/quote] ai mitä sitten jos joku pedo tulee kotiisi raiskaamaan lapsesi? No ei kai sitten mitään jos asia ei sinua haittaa.

[/quote]

Joopa joo. Ajettele jos lehmät ihan oikeasti lentäisivät, eikö lokinkakka otsalla ole silloin aika pikku juttu.

Ei se varmaan haittaa sinukaan, että joku saattaa lähteä lapsesi perään koulusta ja tulla teidän kotiin raiskaamaan lapsesi. Älkää jaksako olla noin lapsellisia. Joku lapsellesi tuttu on suurempi uhkakuva...

Vierailija
40/70 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap, lasten tunnistettavissa olevat kuvat eivät kuulu nettiin. Ajatukseni perustuu etenkin siihen, ettei pieni lapsi ole kenenkään "omistama" sillä tavoin, vaikka hän omien vanhempiensa tekemä onkin ja heidän määräysvallan alla onkin, vaan hän on yksilö heti alusta alkaen ja on tärkeää, ettei vanhempi omilla somehömpötyksillään (perheblogit, somessa leveily omilla lapsilla ja lasten saavutuksilla, lukuisien lasten kuvien tunkeminen someen jne.) sotke lasta turhan päiten, sillä hän ei osaa vielä itse päättää omasta puolestaan, ja hän saattaisi oikeasti haluta aivan toisin, sitten kun harkintakyky on kasvanut, eli kyky ajatella asiaa laajasti ja monelta kantilta. Hänen tulisi saada rauhassa kasvaa juuri siksi mitä on, eikä joutua pakotetuksi muokkaantumaan kuten vaikkapa huomionhakuiseksi äidikseen. Sydäntä vähän kylmää, kun sellaista näkee. Pieni lapsihan elää siitä, että saa tärkeiden aikuistensa riittävän huomion, hoivan ja seuran, mutta tätä lapsiominaisuutta käytetään mielestäni väärin, kun lapsesta tehdäänkin väärällä tavalla "julkinen". Tämä on hieman kaukaa haettua, mutta on olemassa viisaat syynsä sille, miksi esim. näyttelijät ja muut hyvin julkisen työn omaavat ihmiset hyvinkin pitkälti varjelevat lastensa yksityisyyttä.

Mulla tosin ei ole lasta, mutta jos vahinko pääsisi käymään, niin hän saisi sitten isompana teininä ja lopulta aikuisena itse päättää sen, kuinka esillä ja kuinka julkinen ihminen juuri hän itse tahtoo olla. Ja ehdoton kielto esim. sukulaisille, eli ei yhtäkään kuvaa nettiin, tai nousisi täydellisen helvetillinen haloo jos sen luvattamme tekisi. Pienelläkin lapsella kun on yksityisyys, jota ahneiden, itsekkäisen ja huomionhakuisten aikuisten ei tulisi loukata. Lapsi ei ole esine eikä kilpailuväline aikuisten omissa peleissä. En oikein voi käsittää sitä ajatuskuviota, kun lapsia käytetään tuosta noin vain blogien materiaalina ja lähes kaikki yksityiset perhekuvatkin tungetaan nettiin tykättäväksi. Eikä ole kyse niinkää vielä edes kaikkein pahimpien vaihtoehtojen pelkäämisestä, vaan juuri siitä yksityisyydestä loukkaamattomana perusajatuksena. Ei minun mielestäni ole oikein ohjata jotakuta heti alusta alkaen niin vahvalla otteella suuntaan, jossa voi myös olla suuret ja ikävät riskit, ihan vaikka "vain" sellaisetkin, että lapsesta kasvaa tyrkky, joka on ankkahuulena somessa eikä muulloin ole oikein "elossakaan", paitsi saadessaan suurelta yleisöltä huomionosoituksia. Aika äkkiä siinä kasvaa pieleen pienet aivot... Mutta tehkääpä toki omillenne mitä haluatte. On sitten terapeuteille hommaa tulevina vuosikymmeninä. Nouseva ala?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi