Maikka oli udellut pojaltamme ammattiamme ja
Kommentit (106)
Minusta on pelkästään hyvä asia tietää, millaisista kodeista lasteni luokkatoverit ovat lähtöisin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:22"]
Onpa täällä herkkähipiäisiä ihmisiä. Jos teitä hävettää niin paljon oma ammattinne, kouluttautukaa uudelleen. Mitä tulee palkka-asioihin, on ihan aiheellista opettaa, mitä mistäkin hommasta tienaa, jotta oppilaat osaisivat sitten suhteuttaa ammattitoiveensa siihen, millaisen elintason he voivat saada.
[/quote]
No eivätkö nuo uudelleenkouluttautumiset yms ole vanhempien oma asia? Miksi lasten pitäisi koulussa selittää vanhempiensa elämää? Lapset käyvät koulua ja ovat niitä tulevaisuuden opiskelijoita ja työntekijöitä. He tekevät aikanaan omat valintansa. Kuulostaa keskiaikaiselta että perheiden asioita pitäisi ruotia koko luokan kesken. Lapset opiskelevat mitä haluavat ja vanhemmat puhuvat työstään kelle haluavat.
Täällä yksi työtön kouluttamaton luuseri jonka lapsi kuitenkin ns. parempien ihmisten koulussa (johon oli siis pääsykoe). Lapsen luokkakavereiden vanhemmat käsittääkseni pääosin yritysjohtoa ja diplomaatteja. Todellakin pelkään että jos lapsi kertoo totuuden eli että joko siivoan kotona tai olen kaupan kassalla tai vahdin lapsia ilman palkkaa (=työharjoittelu, palkallista työtä en saa kun ei ole kokemusta) niin eipä saa enää kaveerata näiden isojen kihojen lasten kanssa :(
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 09:54"] Aiheuttaa vain kiusaamista, vanhempien työt ei kuulu koko luokalle. Miettikääpä miten noloa on kertoa koko luokan edessä että äiti on siivooja kun muut luettelee lentäjä, lakimies, opettaja yms. Enkä mitenkään vähättele siivoojan ammattia mutta moni yläkouluikäinen kyllä saattaa vaikka alkaa kiusata siitä että äiti on siivooja. Harva sen ikäinen arvostaa siivoojan työtä vaan siivooja koetaan "tyhmien ja vähän yksinkertaisten työnä" ja "kuka nyt vapaaehtoisesti toisten paskoja siivoaa" [/quote] Kuinka monen vanhempi on lentäjä tai lakimies? Uskon, että joukossa on myös paljon myyjiä, rekkamiehiä, raksamiehiä ja sairaanhoitajia. Siivooja menee siinä joukossa ihan hyvin. Sitten on niitä "tylsiä" toimistotyöntekijöitä, joiden työnä on istua tietokoneella ja tehdä...jotain. [/quote] No minun toinen vanhempani on lakimies. Onko se yliluonnollista?
[/quote]
Ei tietenkään! Mutta tilanne, jossa luokassa olisi pelkästään lakimiesten ja lentäjien lapsia ja joukossa yksi siivoojan mukula, on aika epätodennäköinen.
[/quote]
Sanonpa vaan että itse nykyään olen oppinut laittaa stopin uteluille, on se sitten kuka tahansa. En joka vastaa tai sanon että asiat on henkilökohtaisia tai että en puhu mieheni asioista. Lapsista en kerro myöskään mitään jos mennään liian henkilökohtaisuuksiin. Kertomattomuudella yleensäkin suojelee omaa perhettään, ihmiset osaa olla niin ilkeitä. Tahdikas ihminen ei utele.
EI nyt ihan liity tähän mutta ottakaa opiksi että uteluihin ei ole pakko vastata. Uteliaille haahkoille voi myös valehdella.
Suurin uteliaitten ryhmä on naapurit.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:54"]
Työhän on hyvin olennainen asia elämässä ja jopa määrittää elämää. Kyllä mä kyselen lasten kavereiltakin, mitä heidän vanhempansa tekevät ja jutellaan yleisesti töistä. Enkä arvota ammatteja. Samoin voin kysyä tuttavuuksilta, mitä he tekevät. Jos joku on siivooja tai myyjä, se on yhtä kiinnostavaa kuin jos toinen on lakimies. Jopa kiinnostavampaa. Myyjältä kyselen esim. saako hyviä alennuksia tai totean, että on varmaan sen takia niin hyvin pukeutunut aina, kun on vaatekaupassa töissä. Siivoojalta kyselisin erilaisista kohteista ja miten ihmeessä ehtii tehdä kaiken, kun se työ on muuttunut hurjan kiireiseksi. Ja koneellistahan sekin on nykyään. Mistä vaan voi puhua, kysellä ja olla kiinnostunut. Se on normaalia seurustelua ja kohteliaisuutta, että osoittaa kiinnostusta keskustelukumppaniaan kohtaan. Itse olen toimittaja, ehkä siksi olen kouliintunut uteliaaksi. Pääsääntöisesti ihmiset puhuvat itsestään ja töistään mielellään.
[/quote]Onneksi tämä oli trolli, mutta tiedän kyllä pari kirjoituksen kaltaista typerystä. He luulevat olevansa todella suosittuja ja hyviä keskustelemaan, mutta ei heistä kukaan oikeasti tykkää ja ihmiset yrittävät välttää näitä utelijoita viimeiseen saakka. Liika uteliaisuus käy omaan nilkkaan jossakin vaiheessa..
Työskentelen vanhusten kanssa ja kun tätä ammattien utelua ajattelen, niin huomasin, että en tiedä oikeastaan kenenkään vanhuksen ammattia tai koulutusta. Joidenkin vanhusten kanssa olen saattanut jutustella kaikkea maan ja taivaan väliltä jo vuosia, mutta emme ole edes sivunneet heidän ammattejaan. En osaa arvottaa ihmisiä ammatin, koulutuksen, ihonvärin tai vaikka asunnon arvon perusteella ja samaa olen opettanut myös lapsilleni. Mielestäni vanhempien ammattien esilletuominen ja nimeäminen on siis turhaa. Lapsille voi olla hyvä painottaa myös, että koska vaan voi kouluttautua kokonaan uuteen ammattiin, eläkevirkoja ei enää juuri ole.
Ammattien kysely ei mun mielestäni ole pahinta niiden kannalta, jotka ovat siivoojia tai työttömiä. Nehän ovat normitilanteita tässä maailmassa, ja varmaan kaikkien perheen tuttunen tiedossa joka tapauksessa.
Mutta mitenkäs kun vanhempien ammatit on esim. ulosottomies, pysäköinninvalvoja, suojelupoliisi? Tai pahimmillaan jonkun paikallisen juuri yt-neuvotteluja käyvän ison firman toimitusjohtaja? Siinä äkkiä luokkakavereitten vanhempien asenteet alkaa näkyä lapsen kohtelussa, ja siksi mun mielestäni noita ammatteja asiatonta tiedustella yleisesti.