Maikka oli udellut pojaltamme ammattiamme ja
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:29"]
Kävin lukion eräässä ns. eliittilukiossa ja sielläkin kysyttiin 90-luvulla vanhempien ammatit kaavakkeella. Ainakin oma luokanvalvojani oli erittäin asenteellinen ja kohteli tiettyjä oppilaita hyvinkin puolueellisesti heidän kotitaustansa mukaan. En tiedä, kuinka laajasti ne ammatit olivat tiedossa, mutta muut opettajat kuin luokanvalvojamme käyttäytyivät onneksi fiksummin ja keskittyivät arvioimaan oppilaan omaa suoriutumista kotitaustasta huolimatta. Luokanvalvojan suhtautuminen paistoi läpi mm. tietyistä ihan konkreettisista kommenteista, joissa mainitsi ko. oppilaan isästä tms. ja väläytti mairean hymyn. Hän myös suhtautui arvostelussa helläkätisemmin suosikkeihinsa. Tosiaan vielä korostan, että muuten opettajat siellä olivat hyvinkin oikeudenmukaisia - oma luokanvalvojani taisi olla se paikan ainoa poikkeus. :)
[/quote]
Mikä lukio? Helsingissä?
[/quote]
En valitettavasti halua mainita nimeä tai kaupunkia, sillä en halua liata muuten hyvän lukion mainetta yhden typerän opettajan vuoksi. Kyseinen opettaja ei kuulemma edes työskentele siellä, vaan on jäänyt jo eläkkeelle ajat sitten.
[/quote]
No ei kai se silloin voi likaantua.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:54"]Myyjältä kyselen esim. saako hyviä alennuksia tai totean, että on varmaan sen takia niin hyvin pukeutunut aina, kun on vaatekaupassa töissä.[/quote]
Ot mutta pitäisin omituisena uteluna kyselyt työsuhde-eduista. Vähän ullataalasmaisena.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:02"]
Mäkin pidin sitä vähän outona, että kysellään. Mies on työtön ja lapsi oli sanonut sen (ekaluokkalainen), minusta ei ole kivaa, että lapsia leimataan heti ekalla, että kenen vanhemmilla on mitkäkin ammatit. Kun omanikaan ei ole kuin kanditasoinen niin ei sillä paljon voi rinta rottingilla kulkea. Tyhmää. Mutta ajattelin sitten, että kai tää on vain kestettävä ja tällaista elämä on, kun lapsi menee kouluun. Kilpailu alkaa heti.
[/quote]
Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lapsia muka kiinnostaisi kavereiden vanhempien ammatit. Lapselle työtön = ei käy töissä. Ei ne sitä sen enempää analysoi, tuskin ovat kovin kiinnostuneita.
Tässä taas työttömät leimaa ihan itse itseään jotenkin huonommiksi. Ei kukaan lääkäri selitä alakouluikäisille lapsille, että katsopas poika, tuossa on työtön ja se johtuu siitä että on niin paska ja laiska ja huonompi ihminen. Valoja päälle nyt. Ammatti on työtä, ei mikään koko elämä. Miksi ihmeessä häpeilette työtänne, kaikkia tarvitaan kuitenkin. Jos yllätätte oman lapsenne haukkumasta siivojia, niin pistätte stopin sille. Kukaan ei kuitenkaan halua elää sellaisessa paikassa, jossa ei ole siivoojia.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:38"] [quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:19"] OT: Mä vähän hämmennyin, kun ekan luokan ensimmäisessä vanhempainvartissa opettaja kyseli tarkkaan mitä työtä teen ja millaisessa firmassa. Tarkka kysymys oli: "Eli mitä te (yritys) tarkalleen teette". Olen siis lapsen mennessä kouluun täyttänyt sen tietopaperin, ja laittanut työnantajan ja tehtävänimikkeeni. En ihan käsittänyt mitä ope sillä tiedolla teki. Olisin mieluusti keskustellut vain lapsen koulunkäynnistä. [/quote] Ehkä yritys oli hänelle vieras ja häntä kiinnosti, millä alalla yritys toimii. Ei kaikista yritysnimistä pysty päättelemään, mitä siellä tehdään. Tietäisitkö sinä, mitä tehdään yrityksessä nimeltä Prizztech? Siellä autetaan perustamaan uusia yrityksiä, mutta en osaa sanoa, millä tavalla. Monesti opettaja haluaa tietää, onko isä tai äiti vuorotyössä tai sellaisessa työssä, jossa ei voida vastata puhelimeen kesken työpäivän, jotta ei soita väärään aikaan. [/quote] Meillä oli kuitenkin lyhyt aika, ja koska ison yrityksen eri toimialojen selittämiseen menee aikaa, niin olisin mieluusti puhunut lapsen koulusta. Jos yritys kiinnostaa, niin www-sivut ovat olemassa... Tehtävänimikkeeni on varmasti monelle vieras, ja sen avaaminen vie myös aikaa. Se kyllä kertoo oleellisen, kuten tehtävänimike yleensäkin. Yhteydenottotiedot kysyttiin jo aiemmin, ja toisaalta opettaja ilmoitti käyttävänsä ensisijaisesti Wilmaa. Ja en tiedä mitä Prizztech tekee, mutta jos haluan tietää, googletan sen. Jos tapaamisaikaa on 15 minuuttia ja tapaamisen pääpaino on aivan muussa, niin en edes kysyisi siitä. Minusta epäolennainen seikka. Ekassa vartissa kun olisi ollut tärkeitäkin juttuja. [/quote] Niinpä ja ei se vanhemman tehtävä ole tyydyttää opettajan utelusisuuden nälkää
[/quote]
Minusta ainakin on äärimmäisen olennaista, mitä vanhemmat tekevät työkseen. Se auttaa opettajaa ymmärtämään lapsen näkökulmia ja perhe-elämän kuvaa. Vanhemmat näkevät koko perheensä, eivätkä ymmärrä mitkä asiat oman lapsen käytöksessä heijastavat perhettä - parempihan se on, että opettaja oikeasti TIETÄÄ mitä vanhemmat tekevät eikä vain nojaa pienen lapsen selityksiin. Minä en ainakaan osannut lapsena ollenkaan selittää, mitä isäni teki paitsi että oli paljon poissa kotoa. Olihan siinäkin opettajalle parempi tietää, että isä on on oikeasti rakennustyömailla urakkatöissä, kuin että olisi paljon poissa kotoa sen takia, että pelaa pokeria baarissa
Ai koulussa ei saisi puhua ammateista, e morjes miten tyhmiä ihmisiä olette :D muuttakaa metsään piiloon, jos häpeätte itseänne niin paljon. Miksi teitä kiinnostaa muiden mielipiteet siitä, että olette siivoojia? Maailmassa on 7 miljardia ihmistä, aiotteko nöyristellä ja piileskellä kaikkia? Opettaa lapsillenne, että sinun pitää nyt hävetä, koska minä olen työtön? Nyt alan ymmärtää, miksi sosiaaliset ongelmat perityvät. Jos häpeätte jokaista omaanne ja lapsenne askeltakin, niin olisi varmaan kannattanut jättää lasten hankkiminen väliin.
Jos joku kakara kiusaa toista vanhempien ammatista, niin sille laitetaan piste eikä hypitä kiusaajien mukaan. Vai kipitättekö parturiin ja leikkautatte lapsenne hiuksetkin, jos luokkakaveri sanoo tämän tukkaa rumaksi? Pakotatteko pitämään pipoa sisällä? Toivottavasti ette. Olkaa nyt hyvät ihmiset aikuisia. Häpeä kertoo siitä, että ette itse arvosta itseänne - älkää opettako samaa omille lapsillenne. Teillä on pahoja ongelmia, jos ette uskalla kertoa toiselle edes ammattianne.
Minun äiti oli prostituoitu ja isä parittaja.
Mitäpä jos hankkisitte sellaiset ammatit, joita ei tarvitse hävetä. Suomessa opiskelu on ilmaista. Toinen vaihtoehto, että opetatte lapsenne arvostamaan kaikkea työtä, vaikka sitä teidän osa-aikaista siivousduunia jossa ei oikeasti ole mitään vikaa.
T. korkeasti koulutettu, joka arvostaa myös mahtavaa kampaajaansa sekä miettii siivoojia lämmöllä.
Ihan hassu keskutelu mun näkökulmasta, älkää nyt hyvät ihmiset hävetkö ammattejanne ja opettako lapsianne jotenkin halveksumaan tiettyjä ammatteja. Minä toivon lapseni oppivan, että kaikki työ on arvokasta ja hänen hakeutuvan sellaiseen ammattiin, mikä häntä aidosti kiinnostaa ja missä on toivottavasti myös mahdollisuudet työllistyä. Itse olemme mieheni kanssa lääkäreitä ja lapsemme mielestä ei tylsempää ammattia voisi olla. Hänelle hienoja ammatteja tällä hetkellä ovat rekkamies, palomies, poliisi tai jääkiekkoilija, lääkäri on hänen vinkkelistään liian arkipäiväinen ja tylsä kun vanhemmat kerta sellaisia ovat!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 09:54"]
Aiheuttaa vain kiusaamista, vanhempien työt ei kuulu koko luokalle. Miettikääpä miten noloa on kertoa koko luokan edessä että äiti on siivooja kun muut luettelee lentäjä, lakimies, opettaja yms. Enkä mitenkään vähättele siivoojan ammattia mutta moni yläkouluikäinen kyllä saattaa vaikka alkaa kiusata siitä että äiti on siivooja. Harva sen ikäinen arvostaa siivoojan työtä vaan siivooja koetaan "tyhmien ja vähän yksinkertaisten työnä" ja "kuka nyt vapaaehtoisesti toisten paskoja siivoaa"
[/quote]
Kyllä nyt sinä yksin omistat nämä ennakkoluulot ja asenteet.
Yksi ratkaisu on myös valehdella lapselleen, mitä tekee työkseen. Voihan sitä väittää, että on tutkija-tohtori, kun hengailee päivät kotosalla. Ei ekaluokkalainen osaa epäillä mitään. Isommalle selittää, että tekee etätöitä.
Mites jos ne vanhemmat opettaisi sen lapselleen ja koulu pysyisi ihan perusmatikassa jne. Ei koulu voi opettaa kaikkea eikä tarvitsekaan.
[/quote]
Et oo tosissasi???
Olen pelkästään iloinen, jos koulussa opetettavat asiat tuodaan käytännönläheisiksi. Liian moni nuori ei ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta edes sitäkään, miksi veroja maksetaan tai mitä niillä kustannetaan. Ihan loistavaa, jos jossain on ope, joka opettaa oppilailleen tällaisia elämässä tuiki tarpeellisia taitoja ja tietoja. Näin myös osoitetaan, kuinka sitä matikkaa tarvitaan ihan arkielämässäkin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 09:54"]Aiheuttaa vain kiusaamista, vanhempien työt ei kuulu koko luokalle. Miettikääpä miten noloa on kertoa koko luokan edessä että äiti on siivooja kun muut luettelee lentäjä, lakimies, opettaja yms. Enkä mitenkään vähättele siivoojan ammattia mutta moni yläkouluikäinen kyllä saattaa vaikka alkaa kiusata siitä että äiti on siivooja. Harva sen ikäinen arvostaa siivoojan työtä vaan siivooja koetaan "tyhmien ja vähän yksinkertaisten työnä" ja "kuka nyt vapaaehtoisesti toisten paskoja siivoaa"
[/quote]Aika monen vanhempi on työtön tai vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä. Mitä sitten? Ihmisiä me kaikki ollaan. Taustasta riippumatta toivoisin että lasta tuettaisiin kotona. T. Yläkoulun ope
Minä en pidä ollenkaan tarpeellisena sitä että kysellään vanhempien ammatteja. Minusta suomalainen koulu saisi olla sillälailla tasa-arvoinen lapsille, että he ovat siellä ihan omana itsenään eivätkä selittelemässä vanhempiensa taustoja, joiden kanssa lapsilla ei ole mitään tekemistä. Lapset sitä koulua käyvät. Vanhempien asiat eivät siihen kuulu.
Toki hyvä on että työelämään tutustutaan. Tämä voitaisiin kuitenkin hoitaa puuttumatta perheiden asioihin. Ei ole lapsen vika vaikka vanhemmat sitten olisivatkin niitä "sossupummeja" tai työttömiä.
Utelu on asiatonta ja epäkohteliasta. Mulla kaksi koululaista ja ei koskaan ole udeltu vanhenpien ammatteja.
ekaluokkalaiset vähät välittää, jos kaverin äiti oon siivoja tai haudan kaivaja. ei ne arvostele ihmistä ammatin kautta, vaan sillä, kuka on lempee ja antaa kylässä voileivät ja kaakaota. että repikää siitä... m21
Kyllä koulussa pitää lapsille tehdä selväksi, että kaikki työ on arvokasta, eikä ihmisiä pidä lokeroida työn perusteella. On ihan järkevää ottaa työtehtäviä esille koulussa.
Täällä palstalla monilla tuntuu olevan näkemyksiä tyyliin siivoja on puolijuoppo luuseri ja toimitusjohtaja on elitistinen k...pää. Toivottavasti tällaiset yleistykset eivät iskostu lapsiin.
Ammatteja voi opetella kuvienkin avulla tai lukemalla. Ei siihen tarvita kenenkään henkilökohtaista nimeä niin utelua se ihan on! Meillä lapset eri kouluissa ja koskaan ei kyllä udella henkilökohtaisia asioita vaan puhutaan lapsesta.
94
Onpa täällä herkkähipiäisiä ihmisiä. Jos teitä hävettää niin paljon oma ammattinne, kouluttautukaa uudelleen. Mitä tulee palkka-asioihin, on ihan aiheellista opettaa, mitä mistäkin hommasta tienaa, jotta oppilaat osaisivat sitten suhteuttaa ammattitoiveensa siihen, millaisen elintason he voivat saada.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:15"]Kyllä se kuuluu ihan normaaliin elämään että työelämästä puhutaan.
[/quote]
Voi kai siitä puhua muutenkin, yleisellä tasolla kuin matin isän työn kautta. Haloo!