Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fyssari vai röntgenhoitaja?

Ammatinvalinta
15.11.2021 |

Kevään yhteishaku lähenee ja vielä olisi ala harkinnassa. Olen miettinyt kahta edeltävää alaa, ja olisi mukava kuulla niistä lisää. Mm. minkälainen palka ja minkälaissa paikoissa olette päässeet työskentelemään. Omilla papereilla en välttämättä suoraan fyssariksi pääsisi, mutta minkälainen hinku rt-hoitajaksi on? Haluaisin tietää kumpaa te ehdottaisitte.

Olen myös hieman neula kammoinen ja verikokeissa meinaa heikottaa. Joutuuko röntgenhoitaj työssään paljonkin pistämään muita ihmisiä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait rtg hoitaja pistele asiakkaita.

Vierailija
2/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja saattaa työssään joutua pistelemään paljonkin yksiköstä riippuen, esimerkiksi isotoopeilla. Pistämisestä pääsee kyllä yli, tunnen useita sairaanhoitajia ja labrahoitajia jotka lähtivät alalle piikkikammoisina ja jotka pistävät nykyään sujuvasti vaikka edelleen kammoavat olla itse pistettävänä. Sen perusteella en siis valintaa tekisi, en ole kuullut kenestäkään jolle pistäminen olisi lopulta ollut ylitsepääsemätöntä. Palkat molemmissa on melko samaa luokkaa ja molempiin haetaan samalla AMK-valintakokeella. Itse näkisin isoimpana erona sen, että fyssarin työ on hieman ihmisläheisempää, rtg-hoitajalla asiakaskohtaamiset ovat pääosin melko lyhyitä ja samansisältöisiä. Fyssarina työ on päivätyöpainotteista, rtg-hoitajilla useissa paikoissa vuorotyötä. Itse olen siis kumpaakin ammattia seurannut vain sivusta sairaanhoitajana ja laboratoriohoitajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssari on raskaampaa fyysisesti.

Vierailija
4/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssari on enemmän tekemisissä ihmisten, rg-hoitaja myös koneitten. Siinä kai suurin ero.

Vierailija
5/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitaja. Potilas tulee, tekee tasan niin kuin käsketään, ja lähtee pois.

Vierailija
6/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia tuttavapiirissä ja itse ehkä kallistuisin fysioterapeuttiin koska paljon monipuolisemmat työmahdollisuudet

Vierailija
7/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutin työ on usein päivätyötä.

Työ on muuten mukavaa mutta kirjoittamisen määrä on mennyt aivan naurettavaksi. Sitä on _paljon_ .

Palkka on huono työn todelliseen vaativuuteen nähden mutta se ei liene uutinen.

Rtg-hoitajan työ sopii, jos ei halua pitkiä terapiasuhteita.

Toisaalta fysioterapeutin on varmaan helpompi löytää töitä ja/tai työllistää itse itsensä.

Vierailija
8/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait rtg hoitaja pistele asiakkaita.

Pistelee ainakin opiskeluaikaan.

Vierailija
9/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta, työkokemusta reilut 10v fyssarina ja bruttopalkkani on noin 2600€/kk.

Työni on vaativaa neurologista kuntoutusta pääsääntöisesti.

Päivätyö plussaa kuten mainittu. Päivät erittäin kiireisiä, eli buukattu aivan täyteen ja ylikin mikä kuormittaa kun jokainen asiakkaani tarvitsee 100% läsnäoloni. Toisaalta ovat myös tyytyväisiä ja motivoituneita.

Vierailija
10/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työskentelee sairaalassa röntgenhoitajana, niin pääsee pistämään paljonkin. Varjoaineet laitetaan useimmiten suoneen, ja röntgenhoitaja laittaa tällöin kanyylin. Samoin isotoopeilla pistetään paljon. Sädehoidossa pitää ainakin tatuointipisteitä laittaa. Monet rötgenhoitajat ovatkin tosi hyviä pistäjiä, kun harjoitusta kertyy paljon.

Jos työskentelee terveyskeskuksessa, missä varjoaineita ei käytetä, niin ei tarvitse pistellä.

Vierailija
11/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarina on mahdollisuus yrittäjyyteen, jos sellainen kiinnostaa.

Vierailija
12/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajalla on paremmat työmahdollisuudet. Jossain vaiheessa kaikki halusivat fysioterapeuteiksi, ja yleensä he työllistävät itse itsensä, eli ovat yrittäjiä. Jos olisi omalla kohdalla, valinta olisi röntgenhoitaja ehdottomasti.

Vierailija
13/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajana joutuu/pääsee tekemään töitä tekniikan kanssa. Koko ajan pitää opetella uutta, kun laitteet ja tekniikka kehittyy. On paljon ulkoa muistettavaa asiaa.

Vierailija
14/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuorotyö röntgenhoitajana on kyllä todella hektistä. Kova kiire ja aika stressaavia tilanteitakin. On aika kuumottava tilanne tehdä vaikkapa trauma-ct:tä kun takana huohottaa koko traumatiimi.

Vierailija
15/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin röntgenhoitajaksi. Yksi miinus (tai plussa, ihmisestä riippuen), on se, että jos et työskentele yksin (erittäin harvinaista!), niin olet sidottu työpisteen työkavereihin noin metrin etäisyydellä koko päiväksi. Usein koneella työskennellään pareittain niin että toinen hoitaa potilasta ja toinen laitetta, jossain kohtaa päivää vaihdetaan. Mutta kuvauksen aikana nakotetaan vierekkäin säätöhuoneen puolella.

Jos nyt valitsisin uudestaan, niin pyrkisin sellaiseen työhön, missä saa tehdä töitä esim osastolla kiertävänä tai omassa vastaanottotilassa.

Vierailija
16/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajaa itsekin mietin aikoinaan. Jostain syystä säteilyasiat kuitenkin mietitytti, vaikka onhan kyseessä alan ammattilainen, niin siltikin. Mietitytti altistuuko säteilylle ja jäi siksi hakematta, vaikka en edes tiedä miten asian laita mahtaa todellisuudessa sitten olla.

En osaa kyllä vastata kysymykseen, niin erilaiset ammatit kuitenkin. Bioanalyytikkoakin meinasin ehdottaa, mutta sitten huomasin tuon piikkikammon eli ehkäpä ei. Röntgenhoitajat kyllä varmaan ainakin kanyloi kuten jo aiemmin mainittiin.

Vierailija
17/17 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntegenhoitajathan pistävät aina. Olen ollut siinä "tunneli"kuvauksessa useamman kerran ja joka ikinen kerta on hitto pistetty se kanyylijuttu käteen. Ne röntgentilat ovat myös aina kellarissa, en haluaisi olla aina maan alla. Niissä on myös inhottava kova jyskyttävä ääni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän