Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon (suunnilleen) maksaa arkkitehdin piirtämä talo?

Vierailija
15.11.2021 |

Ja joo, tiedän jo että ei voi aina tarkkaan arvioida kun moni asia vaikuttaa. Mutta paljon SINULLA sellainen maksoi? Pitäisi saada ihan tavallinen (ei mitään erikoisuuksia) uusperheen yksitaso 7h+k ja tällaisia ei löydy mistään valmistalomallistosta (pl designtalo mutta siitä yhdestä ainoasta mallista en tykännyt). Tontti on pk-seudulla mutta arkkitehdin kai voi ottaa vaikka Oulusta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jotain salaista tietoa kun ei saa linkittää. KodinplaZan mukaan 4500-15 k. Keskihinta 7500.

Vierailija
22/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä on provo tai sitten taas joku äärimmäisen yksinkertainen pimpsa haaveilee jostain jonka joku miesparka joutuu maksamaan.

Minä olen se hyvätuloisempi puoliso, kiitos kuitenkin ”antoisasta” vastauksestasi. Olen rakennuttanut kaksi taloa jo tätä ennen (mutta ne oli talotehtaan paketteja) . Ap

Sukulaiset osti "talopaketin" eli se talofirma piirsi heidän toiveiden mukaisen talon tarpellisella määrällä makkareita (toi sama 7), ja samanlaisina moduleina se tuli kuin mitä tahansa talopaketti. Ei ollut juurikaan kalliimpi kuin siitä esitteestä valittu olisi ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvempaa olisi löytää mieleinen talopaketti ja tehdä siihen firman kanssa muutoksia. Ison, ei-standardien mukaisen talon kustannusten arviointi etukäteen on erittäin vaikeaa. Mutta huomioiden että kaikki osat, palat ja materiaalit tulee mittatilaustyönä - Kallista tulee olemaan.

Olen tästä kyllä vähän eri mieltä. Talopakettifirmat laskuttavat pienistäkin muutoksista välillä ihan älyttömiä summia. Suurin osa materiaaleista joka tapauksessa tulee ”mittojen” mukaan. Se ei juuri kuluja lisää. Se että tekee arkkitehdin suunnitteleman talo vaatii vain vähän enemmän projektinjohtotyötä kun itse sitten valitset urakoitsijat ja muut, mutta jos tämä on jo kolmas talo, niin tiedät varmasti mitä homma vaatii.

Ei se suunnittelukulu oikeasti ole varmasti kuin max 20k€ vaikka piirrättäisit minkälaisia kuvioita. Se on pks rakennushinnoissa ihan kärpäsenkakka.

Vierailija
24/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt talopaketti firmasta olisiko heidän valmis malli räätälöitävissä? Parikin tuttua on näin saanut itselleen sopivan pohjan, firmoja en muista mitä ovat käyttäneet.

Vierailija
25/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suunniteltiin itse, talopakettifirma teki talon osat meidän kuvista ja arkkitehti piirsi kuvat puhtaaksi. Arkkitehdin osuus kuului paketin hintaan.

Vierailija
26/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bout three fiddy

🐲

Vierailija
27/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talon markkina-arvo on noin 3,5 miljoonaa. Asuntoja on yli 20 ja kaikki arkkitehdin piirtämää! Pienempiä ja huonommalta paikalta voit saada halvemmallakin.

Vierailija
28/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä.maksoi noin miljoonan. Pertillä ja Sirpalla maksoi 500 000 mutta Jouko ja Ritva maksoivat 100 000. Kuulin että Sipoossa jollain Urmaksella maksoi talo 2 000 0000.

Alan arkkitehdiksi jos suunnitelmasta (eli 10h työtä) saa noin hyvin rahaa.

Meitsi voi ”saada” valokuvaajana tunnin työstä 20 000 e.

Mikset hei sit rupeis saman tien fotariks?? Ei tarttis ees opetella derivaattaa, kaikkihan osaa painaa nappulaaaa.

Vierailija
29/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille arkkitehti teki piirustukset yläkertaan 50 neliöä. Yksi makkari, vessa/suihku. Iso oleskelutila. 700€, hänen palkkio on 100€/tunti, sisältää alvin. Meillä oli jo pohjapiirustus valmiina.

Vierailija
30/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksoi muutama vuosi sitten pk seudulla 240m2 kivitalon suunnittelu n 7 000€ Tuo sisälsi pohjakuvat ja rakennepiirrokset, LVIS ja perustuspiirrokset sitten erikseen. 

Meillä oli suunnittelu itsellä jo tosi pitkällä, mutta vaikean kalliotontin takia jouduimme ottamaan arkkitehdin (ja toki kunta vaati virallista dokumenttia lupahakemuksiin). Olimme listanneet kaikki huonetilat yksityiskohtia myöten tyyliin:

- mh alakerta - koko 3,5x4m, ikkunat kulmassa 50cm nurkasta toinen 60/140cm, toinen 180x140cm 80 cm korkeudella. 

- olohuone yläkerta ikkunat 3 ilmansuuntaan, sijoittelu 100cm cm seinästä 180x240cm, päädyssä keskiviivan molemmin puolin ikkunat 2x 200x240cm, terassin suuntaan 180x240cm. 

Arkkitehti teki 4 luonnosta joista yhdessä tarvitsi vain vaihtaa wc:n ja kylpyhuoneen paikkaa makuuhuoneen kanssa. Ulkoasusta olimme tosi tarkkoja - ikkunoiden piti olla symmetrisiä niin leveyden kuin korkeudenkin suhteen tietyissä kohdissa, ei mitään 0-100 aukkoiloittelua. 

Ja 10 tuntia ei ainakaan meillä riittänyt tähän, arkkitehti seurasi koko rakennusvaiheen mukana ja huolehti että homma hoitui. Ja saihan hän loistavan referenssin tästä talosta itselleen. 

Keittiö- yms kalustesuunnitelmat tein itse koska tiesin miten haluan kaiken olevan. 

Vierailija
31/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500-1000 eurolla rakennuspiirtäjä/rakennusmestari. Arkkitehtia ei tarvita mihinkään. Itsekin osaat tietsikkaohjelmalla!

Vierailija
32/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me suunniteltiin itse, talopakettifirma teki talon osat meidän kuvista ja arkkitehti piirsi kuvat puhtaaksi. Arkkitehdin osuus kuului paketin hintaan.

Mekin teimme 1. talomme näin. Omat piirustukset, talopakettifirma teki lupakuvat ja toimitti elementit. Itse tehtiin kaikki mitä sai tehdä, LVIS ja maatyöt teetettiin

30

Vierailija
33/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti se arkkitehtisuunnittelu ja pääsuunnittelijan tehtävät maksaa 15-40 k€ ja kuvaamasi 7 h + k talo pääkaupunkiseudulla rakennuttaminen 800.000 eurosta ylöspäin.

Vierailija
34/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä on provo tai sitten taas joku äärimmäisen yksinkertainen pimpsa haaveilee jostain jonka joku miesparka joutuu maksamaan.

Minä olen se hyvätuloisempi puoliso, kiitos kuitenkin ”antoisasta” vastauksestasi. Olen rakennuttanut kaksi taloa jo tätä ennen (mutta ne oli talotehtaan paketteja) . Ap

Ei tuo arkkitehti suunnittelu paljoa maksa kokonais budjetissa ja toisaalta voi säästää rahaa näppäremmillä neliöillä tarpeeseenne.

Itse rakentaminen vs talopaketti on hieman kalliimpaa, kun pitkästä tavarasta rakennetaan, mutta porukka ratkaisee eron.

Jos haluatte jotain extra juttuja, niin luonnollisesti kustannukset nousee, rakentamisen myötä, suunnitelmat eivät paljoa..

Vierailija
35/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko kysymykselläsi paljonko arkkitehti velottaa talon suunnittelusta, vai oikeasti sitä mitä otsikossa sanotaan, eli mitä itse talo maksaa? Kai sinä nyt ymmärrät että tuohon on täysin mahdotonta tarjota edes suuntaa-antavaa vastausta kun ei tiedä mitään muuta kuin että talossa on oltava 7 h+k. 

Arkkitehdin suunnitelma. Sen osaan laskea hyvinkin tarkkaan mitä talo maksaa. Ap

No voi saatana, jos osaat laskea sen mitä talo maksaa luulisi älyn riittävän kysymiseeen arkkitehdiltä eikä tältä paskapalstalla.

Sinä et ole sielä kelayksiöstäsi koskaan pois päässyt ja sinnesaatanan ääliö jäät.

Vierailija
36/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuta, kysy tarjouksia ainakin viideltä arkkitehdiltä. Näin minä tekisin.

Kun myin asuntoani, kysyin viideltä välittäjältä tarjouksen. Hintahaitari oli 4500 € - 8500 €. Näissä hinta-arvio vaihteli 260 000 € - 340 000 €. Valitsin Huoneistokeskuksen välittäjän, joka laskutti 5400 €, kun otin itse kuvat. Hän oli mukavin ja osaavin ja hintapyyntö toteutui yläkanttiin.

Eli kilpailuttaminen kannattaa.

Kun kysyy tarjouksia saa myös tietoa eri prosesseista. Missään tapauksessa ei kannata kysyä vain yhdeltä.

Vierailija
37/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun myin asuntoani, kysyin viideltä välittäjältä tarjouksen. Hintahaitari oli 4500 € - 8500 €. Näissä hinta-arvio vaihteli 260 000 € - 340 000 €. Valitsin Huoneistokeskuksen välittäjän, joka laskutti 5400 €, kun otin itse kuvat. Hän oli mukavin ja osaavin ja hintapyyntö toteutui yläkanttiin.

Kun kysyy tarjouksia saa myös tietoa eri prosesseista. Missään tapauksessa ei kannata kysyä vain yhdeltä.

Kilpailutan myös remonttimiehet. Ei kannata luottaa minkään tutun suositteluun.

Osaava kirvesmies voi myös olla hyvä apu, jos aioit itse suunnitella talon. Kirvesmiehen palkka on 40 € / tunti. Urakkatarjousta kannattaa kysyä,

Vierailija
38/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mietiskellyt hiukan samaa: haluaisin itselleni työtilan (ateljeen), joka olisi neliön mallinen, kaksi kerrosta ja seinät yläkerroksessa lasiliukuovelliset. Alhaalla olisi vessa ja pieni keittiö sekä varastotilaa.

Hinta tulee olemaan noin 200 000 €. Rakennelma on hyvin moderni, joko puuta ja betonia tai molempia. Yksi ajatus on, että kantava rakennelma olisi keskellä tilaa. Ikään kuin puu.

Odotan sopivan tontin ilmaantumista, siinä olisi hyvä olla sähköt ja vesiputket tontille.

Sitten kilpailutan arkkitehdit ja etsin hyvän rakennuttajan.

Vierailija
39/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kilpailutin välittäjät.

Halvin oli Myyntiturva 1900€.

Kallein oli Bo 5900€.

Myyntiturva sanoi että kämpästä saadaan max 219 tonnia. Myyntiaika 1-4vk.

Bon välittäjä sanoi että lähtöhinnaksi 219 tonnia ja siitä lähdetään. Lopulta toi pöytään 236 tonnia ensinäytön jälkeen.

Tämä tarina on tosi, you do the math.

Vierailija
40/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mietiskellyt hiukan samaa: haluaisin itselleni työtilan (ateljeen), joka olisi neliön mallinen, kaksi kerrosta ja seinät yläkerroksessa lasiliukuovelliset. Alhaalla olisi vessa ja pieni keittiö sekä varastotilaa.

Hinta tulee olemaan noin 200 000 €. Rakennelma on hyvin moderni, joko puuta ja betonia tai molempia. Yksi ajatus on, että kantava rakennelma olisi keskellä tilaa. Ikään kuin puu.

Odotan sopivan tontin ilmaantumista, siinä olisi hyvä olla sähköt ja vesiputket tontille.

Sitten kilpailutan arkkitehdit ja etsin hyvän rakennuttajan.

Viikon vinkki, sinä olet se rakennuttaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi