Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon (suunnilleen) maksaa arkkitehdin piirtämä talo?

Vierailija
15.11.2021 |

Ja joo, tiedän jo että ei voi aina tarkkaan arvioida kun moni asia vaikuttaa. Mutta paljon SINULLA sellainen maksoi? Pitäisi saada ihan tavallinen (ei mitään erikoisuuksia) uusperheen yksitaso 7h+k ja tällaisia ei löydy mistään valmistalomallistosta (pl designtalo mutta siitä yhdestä ainoasta mallista en tykännyt). Tontti on pk-seudulla mutta arkkitehdin kai voi ottaa vaikka Oulusta.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, mitä tilaat. Jos tilaat talon alusta pitäen suunniteltuna, niin työtunteja kertyy ja hintaa vastasit 3000€. Jos olet itse piirtänyt toiveet valmiiksi ja sitten vain fiksataan, niin satasia.

Lisäksi sitten toki muut suunnitelmat, kuten LVI, sähköt… niissä sama periaate. Enempi maksaa, jos suunnitellaan. Vähempi maksaa, jos olet jo valmiiksi suunnitellut jotain.

Vierailija
42/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun missä suomalainen osti virosta talopaketin jonka pystytti suomeen.

Joutui piirrättämään tehtaan valmiit, sinänsä virheettömät kuvat uudelleen, koska virolaiset paperit ei suomessa kelvanneet. Piti olla suomalaisten säädösten mukaiset.

Tämä maksoi kymppitonnin.

Tähän tietoon nojaten, veikkaisin että yksilöllisen, puhtaalta pöydältä suunnitellun talon arkkitehtipalkkio lienee siinä 20 tonnia. Mitä enemmän niplaat, sitä enemmän maksaa.

Suunnitteluhommissa tulee muistaa, että vaikka aikaa arkkitehdiltä ei tuohon kuluisi kuin kaksi päivää, niin veloitus ei ole aikaperusteinen. Hinta muodostuu asiakkaalle tuotetusta lisäarvosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta, kysy tarjouksia ainakin viideltä arkkitehdiltä. Näin minä tekisin.

Kun myin asuntoani, kysyin viideltä välittäjältä tarjouksen. Hintahaitari oli 4500 € - 8500 €. Näissä hinta-arvio vaihteli 260 000 € - 340 000 €. Valitsin Huoneistokeskuksen välittäjän, joka laskutti 5400 €, kun otin itse kuvat. Hän oli mukavin ja osaavin ja hintapyyntö toteutui yläkanttiin.

Eli kilpailuttaminen kannattaa.

Kun kysyy tarjouksia saa myös tietoa eri prosesseista. Missään tapauksessa ei kannata kysyä vain yhdeltä.

Kilpailutan myös remonttimiehet. Ei kannata luottaa minkään tutun suositteluun.

Osaava kirvesmies voi myös olla hyvä apu, jos aioit itse suunnitella talon. Kirvesmiehen palkka on 40 € / tunti. Urakkatarjousta kannattaa kysyä,

Tohon rahaan et kummoista kirvesmiestä saa.

Vierailija
44/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun myin asuntoani, kysyin viideltä välittäjältä tarjouksen. Hintahaitari oli 4500 € - 8500 €. Näissä hinta-arvio vaihteli 260 000 € - 340 000 €. Valitsin Huoneistokeskuksen välittäjän, joka laskutti 5400 €, kun otin itse kuvat. Hän oli mukavin ja osaavin ja hintapyyntö toteutui yläkanttiin.

Kun kysyy tarjouksia saa myös tietoa eri prosesseista. Missään tapauksessa ei kannata kysyä vain yhdeltä.

Minäkin kilpailutin välittäjät.

Halvin oli Myyntiturva 1900€.

Kallein oli Bo 5900€.

Myyntiturva sanoi että kämpästä saadaan max 219 tonnia. Myyntiaika 1-4vk.

Bon välittäjä sanoi että lähtöhinnaksi 219 tonnia ja siitä lähdetään. Lopulta toi pöytään 236 tonnia ensinäytön jälkeen.

Tämä tarina on tosi, you do the math.

Minunkin tarinani on tosi. Silloin ei muistaakseni ollut vielä myyntiturvaa markkinoilla. Yksi välittäjä oli täysi huijari, esitti hinnaksi 260 000 € ja välityspalkkio 8500 €. Hänen mukaansa ei kannattanut laittaa esim. Oikotielle ilmoitusta. Ilmeisesti kaavaili asuntoa sukulaiselleen.

Yksi oli oikeustieteen opiskelija, joka ei vakuuttanut. Palkkio olisi ollut 4500 €. Muilla asunnon hinta oli noin kohdallaan. Valitsin sen, jolla hinta oli 340 000 €. Lopullinen hinta oli 328 000 €. Hyvä välittäjä sai nostettua hintaa 8000 €, eli maksoi itsensä takaisin. Myymällä itse en olisi pystynyt samaan.

Vierailija
45/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaava kirvesmies voi myös olla hyvä apu, jos aioit itse suunnitella talon. Kirvesmiehen palkka on 40 € / tunti. Urakkatarjousta kannattaa kysyä,

Itse asiassa kyllä. Minä teetän jatkuvasti pientä remppahommaa ja löysin kilpailutuksen kautta hyvän tyypin, joka ratkoo ongelmia ja rakentaa minulle kaikenlaista. Itse en tiedä rakentamisesta mitään. Hinta 40 € / h. Ja ei laskuta matkoja, ja pyöristää hintoja vielä alaspäin.

Vierailija
46/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni on arkkitehti, vastasi tähän että viimeksi suunnittelemansa 6h+k -talo maksoi 1 200 000 € ja hän kuittasi siitä 12 000 €.

Vierailija
47/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä. Minä teetän jatkuvasti pientä remppahommaa ja löysin kilpailutuksen kautta hyvän tyypin, joka ratkoo ongelmia ja rakentaa minulle kaikenlaista. Itse en tiedä rakentamisesta mitään. Hinta 40 € / h. Ja ei laskuta matkoja, ja pyöristää hintoja vielä alaspäin.

Olen muuten varma, että jos veisin tuon taloehdotuksen tuolle kirvesmiehelle, hän tekisi minulle tuollaisen ja alle minkään talopaketin hinnan.

Vierailija
48/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin että etsii rakennuspiirtämisestä tietoa. Piirtää itse, käyttää maalaisjärkeä suunnittelussa ja sen hyväksyttää (puhtaaksipiirtää) joku rakennusmestari? Olen kuullut. 

Vierailija
49/49 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, muutenkin kannattaa selvittää onko arkkitehdillä yhtään samanlainen näkemys taloista.

Me pyysimme ensin referenssit 4 arkkitehdillä ja kävimme katsomassa heidän suunnittelemiaan taloja. Osaa vain ulkoa mutta muutamaa myös sisältä. Tämän jälkeen vielä tietty vaikutti se että kemiat kohtasi valitsemamme kanssa.

Vaikea juttu jos ei ole koskaan taloa suunnitellut - pahimmassa tapauksessa suunnittelijat vie kuin pässiä narussa eikä talosta tule oma eikä mieleinen vaan arkkitehdin märkä uni. Kävin joku aika sitten tällaisessa talossa mikä oli arkkitehdin, sisustusarkkitehdin ja maisema-arkkitehdin suunnittelema ja ainakin mulle tuli todella paha mieli koko kiinteistöstä. Persoonaton, kolkko, omituinen, epäkäytännöllinen ja lohduton. Hintaa kuitenkin lähes 600ke.

30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän